Maman m'a dit que je peux

31 May 2004 21:07 WishfulDreaming#101
Geniaal clipje :D
31 May 2004 22:36 Bird Of Prey#102
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door psychobunny
Btw,ik ga praktisch elk jaar naar france en elk jaar heb je die arrogante hollanders die zelfs de moeite niet doen om een andere taal te spreken maar gewoon de plaatselijke bevolking in het nederlands aanspreken... :wave:

Omdat het geen moer uit maakt in welke taal je ze aanspreekt, want ze willen (en vooral kunnen) alleen maar naar je luisteren als je in het Frans lult... :{ Daarom is Frankrijk wel een mooi land, maar is dat Frans volk zo'n domper. Die gasten zijn veelal te verrekte chauvinistisch om een beetje fatsoenlijk Engels te leren, puur vanwege dat anti-Amerikanisme in het verleden. |:(

Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door psychobunny
Nice,een nederlander die talen spreekt :thumbsup:
Maar hier krijg je van je 10 jaar frans, en van je 13 jaar engels,in het aso toch... Blijf je ASO volgen, heb je in totaal 8 jaar frans en 5 jaar engels gehad, doe je TSO heb je nog altijd 8 jaar frans en op zijn minst 3 jaar engels gehad...

Daar ga je al. In Nederland is het met Engels en Frans eigenlijk net andersom. Hier krijg je vanaf je 10e/11e Engels en veelal pas op je 12e/13e Frans. En Duits krijgen we hier ook vaak pas vanaf ons 12e/13e, al kan ik het me voorstellen dat kinderen aan het grensgebied al iets eerder Duitse les krijgen.

Zo heb ik nu ook al iets van 7 of 8 jaar Engelse les achter de rug (los van de games die ik op me 8e al op de Nintendo speelde), heb ik 6 jaar Frans gehad en 2 jaar Duits. De pest echter met Frans en Duits is dat het (in Nederland) in vrij weinig dingen wordt toegepast, waar dat bij Engels wel het geval is. Omdat je dan maar enkele uren per week met een taal als Frans en Duits te maken krijgt, maak je je met dat soort talen ook niet zo heel snel eigen.
31 May 2004 23:14 Sedes#103
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Bird Of Prey
Daar ga je al. In Nederland is het met Engels en Frans eigenlijk net andersom. Hier krijg je vanaf je 10e/11e Engels en veelal pas op je 12e/13e Frans. En Duits krijgen we hier ook vaak pas vanaf ons 12e/13e, al kan ik het me voorstellen dat kinderen aan het grensgebied al iets eerder Duitse les krijgen.

Zo heb ik nu ook al iets van 7 of 8 jaar Engelse les achter de rug (los van de games die ik op me 8e al op de Nintendo speelde), heb ik 6 jaar Frans gehad en 2 jaar Duits. De pest echter met Frans en Duits is dat het (in Nederland) in vrij weinig dingen wordt toegepast, waar dat bij Engels wel het geval is. Omdat je dan maar enkele uren per week met een taal als Frans en Duits te maken krijgt, maak je je met dat soort talen ook niet zo heel snel eigen.

Het is nu ook niet zo dat wij meer in aanraking komen met Frans & Duits, Wallonië en duitstalig Belgie is (voor de meesten) nog ver af.. het is wel zo dat we weten dat het later van ons verwacht wordt dat we zeker frans kunnen spreken in een solicitatiegesprek..

En het is ook zo (om te veralgemenen) dat het bekend staat dat de nederlanders beter zijn in Engels dan de Belgen (alhoewel dit aan het verminderen is), waarschijnlijk omdat jullie het al vroeger leren ;)

Nu ja, ik vind het ook wel "interessant" om naar Germaanse talen enkele Romaanse te leren :)
1 June 2004 00:18 bartje518#104
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Raspberry
niet iedereen kent frans.8)

Wel waar, ik ken wel een Frans :$
1 June 2004 00:47 bartje518#105
Ik had van Tyskie toch minimaal verwacht dat hij wist dat HAVO staat voor Hoger Algemeen VOORTGEZET Onderwijs 8) MAVO is tegenwoordig samen met het VBO, tot VMBO, Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs.

Ook op dit VMBO is Engels tegenwoordig een verplichte taal, gedurende 4 jaar lang. Vroeger was dit inderdaad slechts 3 jaar verlpicht, mits men dan in het examenpaket zonder Engels Wiskunde had. Havo heeft verplicht Engels gedurende 5 jaar. Van jaar 1 t/m 3 is Frans verplicht, en in de jaren 2 en 3 Duits, aangezien voor Nederlanders in 2 jaar Duits tot hetzelfde niveau te ontwikkelen is als het Frans in 3 jaar (Grammatica Duits lijkt veel meer op Nederlands dan Frans, dat een Romaanse taal is).

Vanaf het 4e jaar mag de leerling kiezen tussen Frans of Duits, en kiest 95% Duits. (spreek en luistervaardigheid, lees en schrijfvaardigheid krijgt slechts een deel) Bovendien is het voor Nederlanders nu eenmaal veel belangrijker dan Frans. In ieder geval in de regio waar ik woon dan. Ook is Duitsland Nederlands belangrijkste handelspartner. Dat toeristen in Frankrijk het Frans nauwelijks machtig zijn, so what? Spreken toeristen in Nederland Nederlands dan? De personen die met Fransen via hun werk te maken hebben dienen Frans te spreken. Frankrijk is namelijk een groter land dan Nederland. Je kunt van Fransen niet verwachten dat zij zich aanpassen aan een taal die wereldwijd slechts door 22 miljoen mensen gesproken wordt. Maar voor meer dan 90% van de Nederlanders is het in hun leven nauwelijks relevant om Frans te spreken. Studies zijn zelden in het Frans, via hun werk hoeven ze geen Frans te spreken, en om een pilsje in Frankrijk te kunnen bestellen hoeft iemand voor mij geen Frans te spreken.

Duits daarentegen is voor ons makkelijker aan te leren (zeker qua spreken en luisteren). VWO doet 6 jaar Engels, 6 jaar Frans (vanaf 4e alleen lezen en schrijven?!) en 5 jaar Duits (ook vanaf 4e alleen lezen en schrijven).
1 June 2004 01:11 Tyskie#106
Maar natuurlijk, dat is het...

Goede uitleg Bart.. Beter dan die van mij iig.. :$
1 June 2004 09:59 BlueWolf#107
franse dinge bekijk ik niet, ik haat frans :+
1 June 2004 18:32 Tom1985#108
Frans is zo'n *censored* taal :kots: