de mens, goed of slecht?

21 January 2004 15:25 girltje155#1
Hey,

Wat ik me nou erg afvraag. Is de mens nou goed of slecht? En waarom is de mens dan goed of slecht? Waar kan je zoiets op baseren?

Ik vind zelf de mens best wel goed eigenlijk. Er zitten altijd slechte dingen tussen scheppingen. Overal gaat weleens iets mis, maar het overgrote deel is toch meestal wel goed.
21 January 2004 15:32 Saarah#2
Citaat

Originally posted by girltje155
Hey,

Wat ik me nou erg afvraag. Is de mens nou goed of slecht? En waarom is de mens dan goed of slecht? Waar kan je zoiets op baseren?

Ik vind zelf de mens best wel goed eigenlijk. Er zitten altijd slechte dingen tussen scheppingen. Overal gaat weleens iets mis, maar het overgrote deel is toch meestal wel goed.

Dat hangt, denk ik, af van mens tot mens. Volgens mij hebben de meeste mensen wel goede bedoelingen.
Maar sommige, denk aan moordenaars & verkrachters ofzo, zijn echt wel door en door slecht...
21 January 2004 15:34 FiZz#3
De mens is slecht in mijn ogen.

Ik heb alleen nu geen tijd om op te schrijven waarom. Denk aan, Natuurlijk, andere dieren, andere mensen, de drang voor meer en meer.
21 January 2004 16:02 Stevie#4
De mens is ten diepste niet slecht, want dat is een veel te abstract begrip, maar egoïstisch..
21 January 2004 16:07 PFP#5
ik heb geen boodschap aan "de mens" Ik vind het wel best zo
21 January 2004 17:12 annomeisje#6
Het hangt per persoon ect. af, maar in het algemeen zijn mensen geen schatjes...
21 January 2004 19:38 Weirdo Me#7
zoals iedereen boven mij al zei, het hang van de mens af.
Maar ik geloof wel dat het vantevoren vaststaat of je een goed mens wordt of slecht.
Tuurlijk kun je nog wel keuze's etc maken, maar ik geloof dat je of goed bent, of slecht.
21 January 2004 20:51 ViveLaFète#8
Ik vind de mens 'slecht'..waarom? hun drang voor macht , het streven naar , nooit tevreden zijn en meer willen , hun eigen ras superieur vinden , enz...
21 January 2004 23:53 Sanne#9
Citaat

Originally posted by FiZz
De mens is slecht in mijn ogen.

Ik heb alleen nu geen tijd om op te schrijven waarom. Denk aan, Natuurlijk, andere dieren, andere mensen, de drang voor meer en meer.

Ik denk dat dit gewoon ook een soort dierlijk gedrag is.
22 January 2004 07:21 eneri#10
Citaat

Originally posted by sanne1811
Ik denk dat dit gewoon ook een soort dierlijk gedrag is.

precies

De mens is niet slecht, er zjn denk ik maar weinig mensen die bovengenoemde dingen echt uit 'slechtheid' doen. Dingen als moorden en verkrachten enzo is heel erg, maar daar zitten vaak diepgaande psychologische beweegredenen achter, die mensen zijn ziek, of hebben veel psychologische schade opgelopen wat ze op een of andere manier moeten uiten. Niet omdat ze 'slecht' zijn want die psychologische schade en ziekte kunnnen ze neit helpen.