Gemeenschapsdienst of gevangenissen?

30 May 2005 21:08 thali#1
Daar de gevangenissen overvol zitten, wordt het hoogtijd dat men een andere oplossing zoekt. Een van die oplossingen is gemeenschapsdienst (de veroordeelde is verplicht voor een bepaald aantal uur te werken ten dienste van de gemeenschap, lessen te volgen -om zich te leren beheersen of hoe men zich in een bepaalde situatie moet gedragen- of beide samen).
Maar is die gemeenschapsdienst wel zo'n goede oplossing en voor welke misdaden stoppen ze de veroordeelde best nog in een cel?

En wat te doen met zogenaamde witteboordcriminelen die voor miljoenen verduisteren en vervolgens een boete moeten betalen waar ze amper iets van voelen in hun portemonnee?
31 May 2005 08:53 Alpha#2
ik zou zeggen we bouwen gewoon Schiermonnikoog om tot een soort Alcatraz ... maar das nogal onrealistisch :+
31 May 2005 16:03 mathalaylias#3
ik vind dat de witte boordcriminelen zwaarder moeten worden aangepakt ze moeten het geld dat ze de staat schuldig zijn volledig terug betalen. de straffen die nu worden gegeven vind ik soms niet in verhouding met wat ze gedaan hebben.
gemeenschapsdienst is zeker een straf voor kleinen criminelen, die moet je niet naar de gangster-school sturen (gevang) laat die werken dan doen ze nog iets nuttig.
1 June 2005 16:44 BlackTurtle#4
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Alpha
ik zou zeggen we bouwen gewoon Schiermonnikoog om tot een soort Alcatraz ... maar das nogal onrealistisch :+

dr is in de jaren 80 dus een minister geweest die zoiets dergelijks heeft voorgesteld, een 20 meter hoge muur rond een stuk veluwe heen bouwen, akkers maken, barakken, vee geven, en laat ze zich maar redden.

ben ik voorstander van, en dan met een soort 3 strikes systeem, dus 3 zware vergrijpen en verstoten worden uit de maatschappij, het middeleeuwse verbannen.

daar zie ik wel wat in aangezien gewoon blijkt dat de huidige strafvorm niet werkt.

danmaar drastische maatregelen treffen.
1 June 2005 20:10 appelshampoo#5
Eigenlijk wordt het nu ook gedaan, naar de Antillen ermee.