Waarom geloven in iets dat je nog nooit hebt gezien?

18 July 2005 06:53 appelshampoo#1
Waarom geloven in iets dat je nog nooit hebt gezien?

Stel: Je bent nog nooit in Amerika geweest, hoe weet je dan dat het bestaat? Ook al zie je het op tv? Het kunnen ook beelden van een ander land zijn? En alle mensen die zeggen er geweest te zijn kunnen liegen toch? Je zult dit waarschijnlijk onzin vinden, maar waarom geloof je dan niet in Sinterklaas? Je kunt hem zien, aanraken etc.
18 July 2005 15:40 Sjanoow#2
Omdat je verondersteld dat het écht bestaat? :huh:
18 July 2005 21:31 freakymy#3
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Waarom geloven in iets dat je nog nooit hebt gezien?

Stel: Je bent nog nooit in Amerika geweest, hoe weet je dan dat het bestaat? Ook al zie je het op tv? Het kunnen ook beelden van een ander land zijn? En alle mensen die zeggen er geweest te zijn kunnen liegen toch?

huh ?

Je zult dit waarschijnlijk onzin

Ja nogal ik begrijp jou berichtje niet zo

vinden, maar waarom geloof je dan niet in Sinterklaas? Je kunt hem zien, aanraken etc.

Ik heb een hekel aan dat verzinsel

19 July 2005 10:36 QQQ#4
Stel dat je wel naar Amerika bent geweest, en het met je eigen ogen hebt gezien.
Weet je dan zeker dat het bestaat? Hoe weet je dat je zintuigen je niet bedriegen? Het enige dat je écht zeker kunt weten is dat je bestaat.
Het is alleen niet erg praktisch om er in het dagelijks leven continu rekening mee te houden dat alleen dat waar is. Daarom zullen we maar moeten aannemen dat de dingen om ons heen echt zijn. Je kunt niet zeker weten dat Amerika bestaat, maar aangezien het land op verschillende tv zenders en in verschillende kranten getoond wordt, en verschillende mensen er over kunnen vertellen doordat ze er geweest zijn, weet je wel dat de kans relatief klein is dat het niet echt bestaat.
19 July 2005 10:40 appelshampoo#5
Amerika is een plastisch voorbeeld, God bijvoorbeeld, daar geloven heel veel mensen in terwijl ze hem nog nooit gezien hebben. En zo is dat met heel veel dingen.
19 July 2005 13:31 dext0r#6
je kunt in iets geloven wat je nog niet hebt gezien, in bepaalde zaken zijn deze gewoon empirisch onderbouwd.
god echter, is iets wat alleen in theorie bestaat en het is aan de menselijke verbeelding over te laten om te bepalen of dit echt bestaat (wat het dan overigens dus nog geen vastgesteld feit maakt).

en om daarop door te gaan, zoals een bekend agnost ooit zei: 'de mens is de maat voor alle dingen'.
sommige dingen zijn nu eenmaal onmogelijk om met een traditionele wetenschap te bewijzen. En juist die bevindingen worden vaak als 'waar' gekenmerkt, of men gelooft er universeel in.
19 July 2005 16:46 koekje#7
gerustelling.

niet meer , niet minder.
19 July 2005 17:55 MrInsane#8
Veel mensen hebben een geloof ook nodig om door te blijven gaan met het leven, en dan nog niet zozeer het godsdienst geloof maar dan meer een geloof om een reden te krijgen waarom wij allen hier op aarde zijn denk ik zelf eerlijk gezegd.
19 July 2005 18:28 kurobu#9
omdat een groot deel van de bevolking goedgelovig is ?
19 July 2005 18:41 Foetsy#10
Dat is toch de bekende 'cogito, ergo sum'? Het enige waar je zeker van kon zijn was je eigen bestaan? Of was dat weer iemand anders die dat zei?
Is er nog een verschil tussen geloven dat iets bestaat en denken dat iets bestaat?
19 July 2005 22:04 3rd boetah#11
wil je straks nog gaan beweren dat we in een matrix leven? :7
20 July 2005 13:12 Foetsy#12
alles kan toch ;)
Maar ik zal het toch nooit te weten te komen dus ik ga het ook maar niet proberen
23 July 2005 15:25 Sjanoow#13
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door 3rd boetah
wil je straks nog gaan beweren dat we in een matrix leven? :7

Zoiets jaah.. :+
21 April 2007 16:20 anoniempje34#14
ik ben naar amerika geweest
21 April 2007 17:12 koekje#15
ik , nog niet...
11 May 2007 16:48 NeverForget#16
Waarom zou iedereen liegen?
11 May 2007 20:37 Leh#17
ik wil wel mijn mening over God uitspreken, maar dan stort de wereld van de gelovigen in..

Steven Tyler: "How incredibely naief to think there where just those two people walking 'round the woods naked, having a blast"
11 May 2007 23:37 blabla1993#18
Citaat

A man without a god is like a fish without bicycle

Geen idee van wie maar wel leuk :P Oja en:
Citaat

De bijbel is het meest verkochte fantasy-boek ooit!

12 May 2007 06:45 Nien_f#19
Stel dat Amerika inderdaad maar een "matrix" is welke gek heeft dan bush neergezet ;)
12 May 2007 08:35 Leh#20
dat heeft ie waarschijnlijk zelf gedaan.
maar gelukkig is het geen matrix, en bestaat Jennifer Love Hewitt gewoon echt :D
12 May 2007 12:09 Nien_f#21
Citaat

Je zult dit waarschijnlijk onzin vinden, maar waarom geloof je dan niet in Sinterklaas? Je kunt hem zien, aanraken etc.

Tot je aan zijn baard trekt zou hij echt kunnen zijn :P :P
12 May 2007 22:41 Wiz#22
Citaat
Origineel gepost door appelshampoo »

Waarom geloven in iets dat je nog nooit hebt gezien?

Stel: Je bent nog nooit in Amerika geweest, hoe weet je dan dat het bestaat? Ook al zie je het op tv? Het kunnen ook beelden van een ander land zijn? En alle mensen die zeggen er geweest te zijn kunnen liegen toch? Je zult dit waarschijnlijk onzin vinden, maar waarom geloof je dan niet in Sinterklaas? Je kunt hem zien, aanraken etc.


We hebben (bijna) allemaal The Matrix gezien!


:x
12 May 2007 22:41 Wiz#23
Citaat
Origineel gepost door appelshampoo »

Waarom geloven in iets dat je nog nooit hebt gezien?

Ik heb jou nog nooit gezien..



:+ :+ :+
3 June 2007 17:48 soullover#24
haha het laatste bericht vind ik wel heel geslaagd en diepgaand.
dit is het meest interresante antwoord dat ik ooit gehoord heb van iemand.(niet sarcastisch). hoe zijn jullie er zo zeker van dat ik besta, of Wiz,of leh enz.

ik heb zelf heb volgens mijn leerkrachten adhd ik geloof hun niet want ik heb nog nooit adhd gezien. Kan je heel ver op ingaan in zulke dingen.
3 June 2007 18:20 Foetsy#25
Ik heb lucht nog nooit gezien.
Ik voel me nu een beetje PFP ;)
3 June 2007 18:58 PFP#26
ik heb hitler ook nooit gezien of de holocaust
3 June 2007 19:44 soullover#27
over dit onderwerp kan je echt uren discusseren zonder een zinnig antwoord te krijgen. niet alles is er in een materiele vorm.
4 June 2007 09:47 Leh#28
het is denk ik ook niet een volledige stelling, of hij is in iedergeval niet helemaal juist
4 June 2007 10:03 insanity#29
Citaat
Origineel gepost door PFP »

ik heb hitler ook nooit gezien of de holocaust

:')
4 June 2007 10:33 Foetsy#30
Citaat
Origineel gepost door soullover »

over dit onderwerp kan je echt uren discusseren zonder een zinnig antwoord te krijgen. niet alles is er in een materiele vorm.

Net zoals ADHD.
6 June 2007 13:05 Apollo#31
Citaat
Origineel gepost door anoniempje34 »

ik ben naar amerika geweest

hoe weet je dat? Je kan toch nooit zeker weten dat je niet in een goed deel van Afrika zit? [a]

In het vliegtuig kunnen ze nog altijd liegen, net zoals de straatnaam bordjes enzo
6 June 2007 13:10 Apollo#32
Citaat
Origineel gepost door Leh »

ik wil wel mijn mening over God uitspreken, maar dan stort de wereld van de gelovigen in..

Steven Tyler: "How incredibely naief to think there where just those two people walking 'round the woods naked, having a blast"

(Goede) Christenen lezen de bijbel niet letterlijk ;)
Het is op een simpele wijze opgeschreven om te zorgen dat het te begrijpen is.
6 June 2007 16:40 Foetsy#33
Citaat
Origineel gepost door Apollo »

hoe weet je dat? Je kan toch nooit zeker weten dat je niet in een goed deel van Afrika zit? [a]

In het vliegtuig kunnen ze nog altijd liegen, net zoals de straatnaam bordjes enzo

Zolang ik het niet door heb. Jim Carrey had het ook best naar z'n zin...
6 June 2007 19:25 Banaan#34
Citaat
Origineel gepost door Apollo »

(Goede) Christenen lezen de bijbel niet letterlijk ;)
Het is op een simpele wijze opgeschreven om te zorgen dat het te begrijpen is.

Stiekem geef je hiermee aan dat de bijbel niet te vertrouwen is?
7 June 2007 10:05 Leh#35
nee, meer dat veel gelovigen, de bijbel compleet verkeerd intepreteren. Maar ik vind dat je niet je leven aan de bijbel moet overgeven. Het is niet zo dat ALLES wat in de bijbel staat waar is. Dat Jezus heeft bestaan is wetenschappelijk bewezen, zelfs zijn graf met stoffelijk overschot, is onlangs ontdekt. Tenminste er wordt onderzoek gedaan of het daadwerkelijk de graven zijn van Jezus, zijn pa en moe, en een 4de persoon. Echter is het wel zo dat het leven van jezus (wat in die streek een doodgewone naam is) sterk ge(ver?)romantiseerd is. Maarjah dat is natuurlijk het menselijke van alles. Iedereen overdrijft als ie een verhaal verteld. Ik heb een kennis die is ambulance broeder, en hij hoord soms wel eens de verhalen van kennisen van kennisen van een slachtoffer, die hijzelf heeft vervoerd. Zo zegt hij dat het dan wel eens een wonder is dat zo'n slachtoffer het heeft overleeft.