Griepprik

21 October 2005 07:15 appelshampoo#1
Heb jij hem al gehad of komt het nog één dezer dagen? Of ben je gewoon gezond en vind je het onzin om de griepprik te halen? Heb je in je besluit ook de naderende vogelgriep mee laten wegen?
21 October 2005 09:28 L_angeldc#2
Ben gewoon gezond en vind het onzin om dat te gaan halen.
Mocht ik nou wel ziek worden, lekker pech dan. 3 dagen uitzieken en klaar.
21 October 2005 09:38 The6thgate#3
ik wordt er jaarlijks voor opgeroepen. moet m woensdag halen

ben in het verleden vaak ziek geweest, zeker 3x per jaar bronchitis. toen ik nog schaatste kreeg ik vaak moeite met ademhalen na een sprintwedstrijd en toen heb ik een inhalator gekregen die ik n paar jaar elke dag heb gebruikt en dus die griepprik.

weet niet welke van de 2 nou goed helpt maar ik ben beduidend minder ziek. het komt nu meestal niet verder dan een paar keer goed verkouden in n jaar
21 October 2005 10:39 chica#4
Een 'normaal' gezond mens hoeft toch geen griepprik te halen? Dan kun je heel Nederland wel gaan prikken..
21 October 2005 10:39 AMF#5
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door L_angeldc
Ben gewoon gezond en vind het onzin om dat te gaan halen.
Mocht ik nou wel ziek worden, lekker pech dan. 3 dagen uitzieken en klaar.

Ja dat vind ik dus ook :+
21 October 2005 10:45 Kampie#6
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door L_angeldc
Ben gewoon gezond en vind het onzin om dat te gaan halen.
Mocht ik nou wel ziek worden, lekker pech dan. 3 dagen uitzieken en klaar.

De griepprik is ook niet voor die griep. Die griep krijg je wel ongeacht of je een prik hebt gehaald.

De griep die je niet krijgt is een gevaarlijke griep voor risicogroepen.
21 October 2005 10:47 AMF#7
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Kampie
De griepprik is ook niet voor die griep. Die griep krijg je wel ongeacht of je een prik hebt gehaald.

De griep die je niet krijgt is een gevaarlijke griep voor risicogroepen.

Maar als je gewoon gezond bent val je toch niet in die risicogroep?
21 October 2005 10:47 chica#8
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Kampie
De griepprik is ook niet voor die griep. Die griep krijg je wel ongeacht of je een prik hebt gehaald.

De griep die je niet krijgt is een gevaarlijke griep voor risicogroepen.

Dus als je niet behoort tot de risicogroep, haal je die prik ook niet lijkt me..
21 October 2005 10:50 Kampie#9
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door chica
Dus als je niet behoort tot de risicogroep, haal je die prik ook niet lijkt me..

idd..
21 October 2005 10:50 Kampie#10
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door AMF
Maar als je gewoon gezond bent val je toch niet in die risicogroep?

nope..
21 October 2005 18:12 appelshampoo#11
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door chica
Dus als je niet behoort tot de risicogroep, haal je die prik ook niet lijkt me..

je kunt hem eventueel wel aanvragen bij de dokter :)

aangezien ik wel tot de risicogroep behoor heb ik hem wel gehaald (astma) en nu heb ik zo'n irritante bult met bijbehorende blauwe plek op mijn bovenarm
22 October 2005 14:04 TheSun#12
K'heb eigenlijk nog nooit zo'n prik gehad, dus dit jaar ook weer eens niet.
22 October 2005 18:38 appelshampoo#13
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Hoe kan dat nu meespelen inje besluit....

De griepprik moet helpen voorkomen dat een combinatie ontstaat van de menselijke griep en vogelgriep. Die mutatie kan leiden tot een wereldwijde gevaarlijke griepepidemie.
24 October 2005 17:07 Atjeuh#14
heb er geen en ook niet nodig.. ben bijna nooit ziek enzo duss :+
26 October 2005 15:24 The6thgate#15
zo, heb m net gehaald

en tot mijn grote verbazing is er een ontzettend lekkere huisarts bijgekomen daar:huh: :9~ ze was ook nog s redelijk jong maja, ik kom daar niet echt vaak helaas:+
26 October 2005 15:29 Bazzemans#16
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Tja ik ben geen expert maar ik zie de link dus wel niet. Hoe zou een vaccin tegen gewone griep kunnen voorkomen dat de vogelgriep van mens tot mens overdraagbaar wordt?

Men is bang dat de vogelgriep evolueerd naar een griep die van mens tot mens overdraagzaam wordt. Dit kan tot stand komen doordat mensen die een menselijk griepje onder de leden hebben in aanraking komen met het vogelgriepvirus (door in aanraking te komen met een volgen met het vogelgriepvirus, omdat deze wel van vogel op de mens overdraagzaam is). Vervolgens mengt het menselijke virus zich dan met dit vogelgriepvirus waardoor het overdraagzaam wordt van mens tot mens en dat is dan weer gevaarlijk. Er is dan namelijk niet genoeg vaccin om iedereen daartegen in te enten, wat een lwereld bedreigende epedimie tot gevolg zou kunnen hebben. Zeker gezien het feit dat de vogelgriep in een menselijk ilchaam ook dodelijk is, maar dus (nog) niet overdraagzaam op andere mensen.

Ik behoor overigens tot de risico-groep die een oproep krijgt om een griepprik te halen, maar ik heb dit (nog) niet gedaan..
26 October 2005 18:23 Jamiel#17
nooit gehad en ook niet van plan.
26 October 2005 22:49 Chrizlybeer#18
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
De griepprik moet helpen voorkomen dat een combinatie ontstaat van de menselijke griep en vogelgriep. Die mutatie kan leiden tot een wereldwijde gevaarlijke griepepidemie.

die griepprik gaat dus niet voorkomen dat er een combinatie ontstaat tussen de menselijke griep en die kippenhoest. Griepprik zorgt ervoor dat als je de griep krijgt je er minder last van hebt, gezien je al antistoffen paraat hebt door de griepprik. Dit heeft baat bij mensen die in de risicogroep vallen aangezien een gewoon griepje voor deze mensen wat erger kan uitpakken. Daarom heeft het ook zin om de prik te nemen als je gewoon gezond bent, als je de griep krijgt ben je er sneller weer vanaf.
De link met de vogelgriep is hier niet echt van toepassing, het gaat om een compleet ander virus, dat toevallig ook griep heet.
Daarom is komt er ook geen combinatie tussen een menselijk griep virus en het vogelgriep virus. Het gevaar dat nu dreigt is dat er een mutatie komt van het vogelgriep virus, waardoor het overdraagbaar is op de mens (wat nu dus al bij zeer intesief contact gebeurt) en wat misschien nog wel belangrijker is dat het wellicht overdraagbaar is van mens op mens. Dan bestaat er dus groot gevaar voor een pandemie.

Kortom de griepprik beschermt dus niet voor de vogelgriep
26 October 2005 22:50 Google#19
Ik ben volgens mij de enige onder 74 die hem in onze regio krijgt. I.v.m. met Astma e.d..
26 October 2005 22:56 Chrizlybeer#20
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
het klopte niet wat je daar had geschreven, en dat vond ik redelijk grappig, that's all

Jaja ik zag m toen ik al geantwoord had, excuus
26 October 2005 22:59 Chrizlybeer#21
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
is al goed hoor :p

mooi zo
26 October 2005 23:26 Tyskie#22
Ik geloof dat ik via mijn werkgever gratis die griepprik kan krijgen dit jaar..
27 October 2005 11:33 Bazzemans#23
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Chrizlybeer
die griepprik gaat dus niet voorkomen dat er een combinatie ontstaat tussen de menselijke griep en die kippenhoest. Griepprik zorgt ervoor dat als je de griep krijgt je er minder last van hebt, gezien je al antistoffen paraat hebt door de griepprik. Dit heeft baat bij mensen die in de risicogroep vallen aangezien een gewoon griepje voor deze mensen wat erger kan uitpakken. Daarom heeft het ook zin om de prik te nemen als je gewoon gezond bent, als je de griep krijgt ben je er sneller weer vanaf.
De link met de vogelgriep is hier niet echt van toepassing, het gaat om een compleet ander virus, dat toevallig ook griep heet.
Daarom is komt er ook geen combinatie tussen een menselijk griep virus en het vogelgriep virus. Het gevaar dat nu dreigt is dat er een mutatie komt van het vogelgriep virus, waardoor het overdraagbaar is op de mens (wat nu dus al bij zeer intesief contact gebeurt) en wat misschien nog wel belangrijker is dat het wellicht overdraagbaar is van mens op mens. Dan bestaat er dus groot gevaar voor een pandemie.

Kortom de griepprik beschermt dus niet voor de vogelgriep

Je vergeet alleen ff erbij te vertellen hoe een mutatie van het vogelgriepvirus tot stand kan komen, want daar ligt namelijk de link tussen het vogelgriepvirus, het menselijke griepvirus en daarmee de griepprik. Lees daarvoor nog even dat stukje hierboven van mij.. Je verhaal klopt dus wel, maar is niet volledig..
27 October 2005 17:08 prinskoekje#24
ik krijg de spuit donderdag.

Hopelijk werkt ze.
27 October 2005 21:01 eniT#25
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door L_angeldc
Ben gewoon gezond en vind het onzin om dat te gaan halen.
Mocht ik nou wel ziek worden, lekker pech dan. 3 dagen uitzieken en klaar.

helemaal mee eens!
3 November 2005 20:08 Joeltja#26
maandag griepprik gehaald, kan me niet anders herinneren als dat ik die prik krijg...

bij mij in verband met astmatische bronchites, en ik ben chronisch verkouden...
4 November 2005 09:41 Bazzemans#27
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Joeltja
maandag griepprik gehaald, kan me niet anders herinneren als dat ik die prik krijg...

bij mij in verband met astmatische bronchites, en ik ben chronisch verkouden...

Ik heb ook astmatische bronchites, maar ik heb hem nog nooit gehaald..
4 November 2005 09:44 Kwak#28
chronisch verkouden... damn dat lijkt me kut...
zou je voor de gein eens moeten kijken hoeveel snot je kan opsparen in een potje binnen een week*)
4 November 2005 11:30 Joeltja#29
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Ik heb ook astmatische bronchites, maar ik heb hem nog nooit gehaald..

ik moet de griepprik volgens mij ook voor die astmatische bronchites, maar dat ik chronisch verkouden ben zal dan wel het belangrijkste zijn zeg maar...

@kwak
mwah, tis idd vaak wel irritant, maar op één of andere manier heb ik er al niet eens echt heel veel last meer van (heb het nog wel, maar geen problemen mee)
4 November 2005 12:26 Bazzemans#30
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Joeltja
ik moet de griepprik volgens mij ook voor die astmatische bronchites, maar dat ik chronisch verkouden ben zal dan wel het belangrijkste zijn zeg maar...

Ik krijg ook een oproep, omdat ik nu eenmaal in een risico groep zit.. Ik heb hem alleen nog nooit gehaald.
8 November 2005 16:10 ImaginaryDreams#31
Ik heb hem een week geleden gehad,, ik kon m'n arm niet meer goed bewegen...
8 November 2005 16:13 ImaginaryDreams#32
Citaat

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Men is bang dat de vogelgriep evolueerd naar een griep die van mens tot mens overdraagzaam wordt.

Allemaal massa-hysterie :z...