zonsopgang zonsondergang

22 August 2010 12:50 monkey d luffy#1
halo beste mensen

ik vroeg me een tijdje geleden af of je het verschil tussen zonsopgang en zonsondergang op een foto ?
of er iets is waar je het aan kunt herkenen of dat het gewoon hetzelfde is.
22 August 2010 16:12 Lupadi#2
als je weet waar de foto genomen is kan je het beredeneren (kant waar die opkomt/ondergaat xP) verder geen idee kijk nooit naar de zons opgang dan slaap ik meestal nog xP
22 August 2010 23:30 Young#3
Hmm er zijn verschillen ja..
De kleuren bij zonsondergang zijn over het algemeen gezien helderder en intensiever dan die bij zonsopgang. Komt omdat er normaal gesproken meer deeltjes en waterdruppels (met stof erin) in de avondlucht te vinden zijn. De lucht in de nacht is meestal koeler en er is minder wind, waardoor de stof e.d. dus naar beneden kunnen dwarrelen, waardoor er minder "Mie scattering" (analytische oplossing van de maxwell theorie, natuurkundig verschijnsel..), dus gewoonweg refractie van het zonlicht op de stofdeeltjes, is bij zonsopgang.
Maar dat kan natuurlijk verschillen per foto, of er die dag toevallig veel of juist weinig stof in de lucht zat. Je kunt in ieder geval een betere estimatie geven :)
22 August 2010 23:57 Deegbal#4
^ How know?
23 August 2010 00:46 Chitesel#5
^nerd studie;)

verder, hoe je het kan zien.

Als de zon in het oosten staat, dan komt ie op.
In het westen, tsja dan gaat ie onder:')
23 August 2010 00:58 Deegbal#6
Dat zie je zo gemakkelijk op een foto he. :+
23 August 2010 01:03 Chitesel#7
als het in nederland is gemaakt, en er is een zee te zien.

Dan weet je genoeg:')
23 August 2010 01:38 Deegbal#8
Niet als het vanuit een uitkijktoren gemaakt is. *)
23 August 2010 10:22 blabla1993#9
Citaat
Origineel gepost door Chitesel »

als het in nederland is gemaakt, en er is een zee te zien.

Dan weet je genoeg:')

Neuh, want dat kan ook het Ijselmeer of de schelde ofzo zijn.
23 August 2010 11:28 Deegbal#10
Of een waddeneiland.
23 August 2010 11:52 blabla1993#11
ook dat ja
25 August 2010 10:50 monkey d luffy#12
Citaat

Origineel gepost door syoung

Hmm er zijn verschillen ja..
De kleuren bij zonsondergang zijn over het algemeen gezien helderder en intensiever dan die bij zonsopgang. Komt omdat er normaal gesproken meer deeltjes en waterdruppels (met stof erin) in de avondlucht te vinden zijn. De lucht in de nacht is meestal koeler en er is minder wind, waardoor de stof e.d. dus naar beneden kunnen dwarrelen, waardoor er minder "Mie scattering" (analytische oplossing van de maxwell theorie, natuurkundig verschijnsel..), dus gewoonweg refractie van het zonlicht op de stofdeeltjes, is bij zonsopgang.
Maar dat kan natuurlijk verschillen per foto, of er die dag toevallig veel of juist weinig stof in de lucht zat. Je kunt in ieder geval een betere estimatie geven

oke dus het blijft lastig het te onderscheiden.
maar eigelijk gaat de zon toch niet onder of ligt het aan mij ?
25 August 2010 10:53 ash-hôôle#13
Aan de andere kant van de wereld komt die op, als die bij ons onder gaat.
25 August 2010 14:20 Young#14
Citaat
Origineel gepost door monkey d luffy »

oke dus het blijft lastig het te onderscheiden.
maar eigelijk gaat de zon toch niet onder of ligt het aan mij ?

Als jij een redelijk rode lucht ziet, zou je volgens voorgaande beschrijving inschatten dat het om zonsondergang is.. Maar die foto zou net zo goed gemaakt kunnen zijn op een ochtend toen er nog erg veel stof in de lucht zat.
Hetzelfde voor een zonsondergang waarbij geen stof in de lucht zat, waarbij je dan zou denken dat het om een zonsopgang ging..

Blijft lastig ja :z
7 September 2010 15:27 RaadEens#15
Het verschil is: Bij opkomst was de fotograaf waarschijnlijk chagrijnig, omdat hij vroeg moest opstaan! Dat is het verschil!
7 September 2010 16:03 Chitesel#16
haha

not funny
7 September 2010 16:42 RaadEens#17
blijkbaar wel... :z
7 September 2010 17:19 monkey d luffy#18
het blijf dus gewoon lastig om dat op een foto te zien