PDA

Bekijk de volledige versie : Verwondingen aan mijzelf


Steam_will_rise
4 April 2002, 16:01
Jullie zullen dit natuurlijk wel vaker gelezen hebben,maar ik wil dit ook even kwijt.De laatste paar jaren ben ik zeer depressief.En ik kom er zonder hulp ook niet uit.Ik was al eerder naar de maatschappelijk werker geweest,maar dat heeft niets geholpen.
En hij heeft alle dingen door verteld aan mijn mentor.Niet dat ik dat zo super erg vind.Maar die man heeft gewoon een zweigplicht,en daar heeft hij zich ook aan te houden.Er zijn een heleboel dingen gebeurd in mijn jeugd,waar ik niet over heen ben.Een aantal dingen heb ik verwerkt,maar een helehoop ook niet.Het doet er verder niet zoveel toe wat dat dan precies is,
maar geloof mij maar.Het waren geen leuke dingen !!!
Ik ben een best populair meisje.Ik word niet gepest,kom juist voor mensen/kinderen op die gepest worden.Ik heb genoeg aandacht van (leuke) jongens,en ik kan het met iedereen wel goed vinden.Ik heb dus geen problemen in de omgang met mensen.Ik heb problemen met het omgaan van mij zelf.Ik haat mezelf,vind mezelf een mislukkeling en niets waard.Ik heb een vriendin pas geleden verteld dat ik snij in mezelf.Natuurlijk was dat schrikken voor haar.En ze wou ook weten waarom dan.Ik heb haar een deel ervan uitgelegd.Natuurlijk schrok ze heel erg.
Ik zal haar voor het gemak eventjes Angel noemen.Angel wou ook gelijk mijn polsen zien.Ze zag al die littekens en werd stil.Ik zelf natuurlijk ook.We hebben het er nog over gehad.Ik heb meerdere malen zelfmoorg proberen te plegen.Een maandje terug is dat ook bijna gelukt.Ik had mijn pols doorgesneden met een vlindermes.De littekens zie je natuurlijk nu nog.En het mooie weer komt eraan,dus dat is niet zo fijn.Nou heb ik gezien op de concurenten site van deze,dat ze een berichtje heeft geplaatst.
Dat ze niet wist wat ze moest doen.Angel vertelde daarin dat ze niet wil dat ik me pijn deed/doe en dat ze mijn mes heeft afgepakt.Die dag bleef ze bij mij slapen.Dat was op de 21ste.En ik ben inderdaad mijn mes kwijt.En toevallig dat zij onder die naam wel meerdere dingen doet op het internet.Ik durf niet aan te tonen tegenover haar dat ik dat berichtje heb gelezen,ook al kan ik met haar alles bespreken.Ik denk dat ik dit misschien iets verder moet zoeken.Dat ik mij is moet laten testen op Borderline of Automul..nog wat.Het punt is dat ik niet dood wil.Ik wil nog van alles doen in mijn leven.Het snijden opzich geeft een lekker gevoel.De pijn voel ik totaal niet.Je zit in een soort van trance.Ik teminstte wel.Waardoor je dus ook harder en dieper snijd.Met als gevolg dat de littekens dieper en groter worden,en je ze beter ziet.En als je dan terug kijkt,als je die 'roze' lijnen dan weer ziet op je pols,word je weer depri.Dan krijg je weer die haat in jezelf.
Dat nutteloze,domme gevoel.Het gevoel dat je niets waard bent,
en dat er geen mensen zijn die van je houden.Natuurlijk lijdt je lichaam hier ook onder.Ik ben nogal geintereseerd in dit soort dingen.Wat de effecten op het lichaam zijn en welke 'bijverschijndelen' je krijgt.Slaappeloosheid,onder voedt of vreetbuien (heb ik gelukkig niet,ik eet eigenlijk juist minder), trillende handen en benen.Chagerijnig zijn,haar uit val,hoofdpijn,
stress en |:( dus inderdaad,zelfverwondingen.Het is een circel.
Een circel waar je alleen niet uit komt.Ik stop nu maar met mijn bericht.Ik zou graag serieus antw willen krijgen.Misschien van mensen die dit zelf ook hebben/mee gemaakt.Of in hun directe omgeving.Of stuur een prive bericht...

Groetjes, STEAM WILL RISE GIRL|:(

anouk
4 April 2002, 16:57
Ik doe precies hetzelfde en herken je verhaal.
Ik was 2maanden gestopt maar het gevoel blijft dat ik wil snijden dus ik weet niet of ik t vol hou. Maar probeer te stoppen ookal is het zoooo moeilijk |:(
Meel me maar als je wil praten!
sterkte
anouk

gona
6 April 2002, 10:15
hey

Echt klote man. Ja ik herken jouwn verhaal. Denk dat jouwn vriendin met automul... automutilatie bedoelde. Dat is een ander woord voor zelfbeschadiging. Je moet maar eens kijken op www.wegwijs.org. Er zijn in Nederland veeeel meer mensen die zichzelf snijden en op andere manieren pijn doen. Zo gek is dat niet, alleen de meesten verbergen het, zo weet niemand het van elkaar en zo weet niemand dat het bestaat. Het is wel een serieus probleem. Ik heb het op dat moment, dat ik het doe, 'nodig' Heb het gevoel dat niks meer helpt behalve dat, in ieder geval werkt het het snelst, en om op dat moment iemand op te bellen enzo heb ik ook geenzin in. Ik voel me dan ook zoo waardeloos, niks, klote lichaam. En wat doe ik anderen en mezelf nou weer aan, wie kan er oooit van mij houden Dat geloof ik gewoon niet. Ik heb ook aandacht van jongens en dan vraag ik me echt af wat ze in mij zien. Een gek, lelijk wijf dat zichzelf snijd? Nee, ze vinden dat ik lief, leuk en humor heb. Nou ja ze kennen me ook niet echt, als ze me echt zouden kennen...en dan heb ik weer t gevoel dat ik een leugenaar ben enz enz. Door het snijden voelde ik me eerst beter, want ik dacht dat ik een oplossing gevonden had, maar nu ga ik me er eigenlijk steeds slechter door voelen.
Voor de zomer: Er bestaan litteken cremes, maar ik denk niet dat dat in een paar weken nog helpt. Candulan is volgens mij het beste, heb ik t vaakst over gehoord.
Brede/ veel armbanden dragen als t alleen op je polsen zit. Anders lange t shirts of een panty/sok over je armen. Be creatif!
Ennnn ALS JIJ MET 30 GRADEN IN EEN T SHIRTJE WILT LOPEN OF WILT GAAN ZWEMMEN, MOET DAT KUNNEN NATUURLIJK!!!
hehe ok makkelijkergezegd dan gedaan.

veel liefs,


Ik zou er graag met je over willen praten. Misschien mail/msn??

gona

BWM
6 April 2002, 20:47
eeeuhm, als je snijdt, plz niet in je polsen... Snij in een plek waar geen bloedvaten in zitten (snij in je fietsband voor mijn part)

Plankje
6 April 2002, 21:08
*** heel ff een toevoeging: na een punt komt een spatie hoor!
fout:
Dit is mijn eerste zin.Dit is mijn 2e zin.

goed:
Dit is mijn eerste zin. Dit is mijn 2e zin.


snap je t?

Sannuh
7 April 2002, 08:36
Originally posted by RickClan
*** heel ff een toevoeging: na een punt komt een spatie hoor!
fout:
Dit is mijn eerste zin.Dit is mijn 2e zin.

goed:
Dit is mijn eerste zin. Dit is mijn 2e zin.


snap je t?



|:( |:( |:( |:( |:(

-chicco-
7 April 2002, 20:55
Het is zeker wel een verslaving.
Zelf heb ik het ook een hele tijd gedaan. ik heb zelf ook heel veel problemen gehad en heb ook een eetprobleem waar ik ooit nog eens over heen probeer te komen. Ik ben ook naar een maatschappelijk werkster geweest maar daar had ik echt zoiets bij van "wat moet ik bij zo'n muts, ik ben niet gek"
Je bent ook niet gek als je in jezelf snijdt.
Ik ben niet zover gegaan, ik heb nooit een mes gebruikt wel passers en alles wat maar scherp was. Zelfs met me nagels, Op het moment dat je het doet voel je de pijn niet. Later merk je pas wat je gedaan hebt. maar dan is het al te laat.

Zelf ben ik over het verminken van me lichaam heen gekomen. Tuurlijk heb ik nog steeds de neiging om het te doen. Maar als ik dan denk hoe de mensen reageren die van je houden en hoeveel pijn je ze ermee doet!!

Op dit moment is mijn grootste probleem om weer een normaal eetpatroon te krijgen. Als me ouders er een week niet zijn zorg ik zelf al dat er iemand is die blijft eten anders eet ik een week niet. Niet omdat ik te dik ben, helemaal niet , ik weeg 49 kilo en ben niet erg groot. Maar gewoon omdat dat het enige is wat ik wel goed kon, niet eten. en als dat eenmaal in je lichaam is geslopen krijg je het er niet meer uit.

Gelukkig ben ik van het verminken af, heb er wel heel veel littekens aan over gehouden over me hele lichaam, ook me polsen, maar ik ben "gelukkig " nou en heb er bijna geen behoefte meer aan. En bedenk goed dat jij zelf de enig e bent die er wat aan kan doen. Je kan er wel steun in krijgen dat zeker wel. als je behoeften hebt om erover te praten mail me dan.
kus chicco

NECboy
9 April 2002, 15:45
He meissie uit Nijmegen.Je moet niet zo down over jezelf denken.
En al helemaal niet snijden in jezelf.Het is zonde om dat te doen.
Je maakt er mensen heel verdrietig mee,echt waar.Mijn zusje heeft dat ook gedaan.Misschien dat ze dat nu nog doet,dat weet ik eigenlijk niet.Maar ik kwam erachter en werd niet lekker.Ze heeft net als jij een mooi leven.Niet geprest,genoeg aandacht van de mannen enzo.Knap grietje om te zien,het is echt jammer dat je je zo klote voelt dat je in je eigen gaat snijden.Probeer het aub niet meer te doen.Het is misschien heel moeilijk,maar ik heb ook gelezen dat alle mensen die gereageerd hebben wel iemand kennen of zichzelf herkennen en het je echt afraden...
Meissie,doe het niet meer....


Groetjes,Danny uit Nijmegen

Steam_will_rise
9 April 2002, 15:54
Allemaal bedankt voor de reacties.Allemaal hardstikke bedankt!!!
Heel fijn om te weten dat ik niet de enigste ben,heel fijn om te weten dat er meerdere zijn met dit 'probleem'.Ik hoop wel dat mijn forum meer beschreven word,maar ook fijn dat het zo'n 'goed' onderwerp is,wat gelezen word.Dank je wel allemaal..



Kusjes,STOOM ZAL RIJZEN

liam
27 May 2002, 01:31
jouw ogen zullen opengaan, net zoals die van iedereen

MiSs_SiXtY
24 June 2002, 10:43
hey...
ik heb net hetzelfde meegemaakt en het is echt wel niet leuk!!!:'(
Is het bij jou ook dat vriende en vriendinne willen helpe (diegene die het weten) maar dat je niet kan stoppen?ook niet voor hen?dat je het ZOOOOOO graag wilt?Zo is het in ieder geval bij mij wel en ik zou er echt zo graag vanaf komen maar het lukt me echt niet! kan iemand me helpen? als je wilt voeg me dan maar toe op je msn of mail me maar : [EMAIL=laurakethys@hotmail.com] okej?
MiSs SiXtY

klootzak
24 June 2002, 23:54
Originally posted by Steam_will_rise
Allemaal bedankt voor de reacties.Allemaal hardstikke bedankt!!!
Heel fijn om te weten dat ik niet de enigste ben,heel fijn om te weten dat er meerdere zijn met dit 'probleem'.Ik hoop wel dat mijn forum meer beschreven word,maar ook fijn dat het zo'n 'goed' onderwerp is,wat gelezen word.Dank je wel allemaal..



Kusjes,STOOM ZAL RIJZEN

Geweldig he' , Weet je ook wat je dr aan gaat doen of is dit gewoon een nieuw snij topic post forum ?

ik bedoel het zal best niet normaal zijn, athands ik vind een mes in men darmen nou niet echt heerlijk en kick ook niet zo op bleod..

maar doe dan fucking iets, inplaatst van gezellige ervaringuitwisseling..

gona
25 June 2002, 17:36
Beste Klootzak,

Het is een onderwerp waar nogal een taboe op ligt. Het word vaak verkeerd begrepen door mensen. Die denken bevoorbeeld dat je op bloed kikt of dat je het voor de lol doet. Of dat je gestoord bent als je in jezelf snijd. Het word verkeerd begrepen. Daarom vind ik het goed als hier meer ervaringsverhalen op komen te staan, zodat mensen die het doen zich niet meer zo alleen voelen en weten dat ze zich NIET hoeven te schamen! En anderen mensen, die het niet begrijpen, misschien een beetje gaan begrijpen. In ieder geval geen vooroordelen meer hebben. Dat het bestaat. Oke tuurlijk raad ik ook mensen aan omhulp te zoeken, maar in de hulpverlening word het vaak genegeerd en ook niet begrepen. Echt waar, ik heb het zelf meegemaakt. Lotgenoten begrijpen je wel,kunnen je beter steunen omdat ze hetzelfde meemaken, er bestaan geen taboe's en samen sta je sterk.
Beste klootzak, de meeste mensen snijden zichzelf niet voor de lol. Ik wil mezelf ook niet snijden. Toch doe ik het. Het moet, het is het enigste dat helpt. Het enigste dat 'echt'is. Het enigste waar ik controle over heb. Het is een vriend waar ik niet met en niet zonder kan. Ik heb het nodig maar ik HAAAAAAAAAAt de littekens en ik haaaat het liegen erover en ik haaat mezelf erom. Vergelijk het met een verslaving. Offieciel is het niet zo, maar hoe vaker je het doet des te moeilijker is het om ervan af te komen.Het word een gewoonte. In het begin snijd je alleen om een 'erge'gebeurtenis later ga je snijden om de kleinste dingen die niet lukken.
Ik verwacht van niemand dat ie zal begrijpen waarom ik mezelf snijd. Dat kan ik zelf niet eens. Maar wel dat door wat ik heb meegemaakt niks meer klopt als je begrijpt wat ik bedoel. Dat dit de pijn verzacht.

Ik wil graag je vragen beantwoorden als je die hebt.

Groetjes

MiSs_SiXtY
26 June 2002, 10:38
Originally posted by klootzak


Geweldig he' , Weet je ook wat je dr aan gaat doen of is dit gewoon een nieuw snij topic post forum ?

ik bedoel het zal best niet normaal zijn, athands ik vind een mes in men darmen nou niet echt heerlijk en kick ook niet zo op bleod..

maar doe dan fucking iets, inplaatst van gezellige ervaringuitwisseling..

komaan zeg ik geef gona echt wel gelijk!!!!jullie kunnen dat onmogelijk begrijpen!
:[

DarkSilence
26 June 2002, 13:47
Originally posted by klootzak


Geweldig he' , Weet je ook wat je dr aan gaat doen of is dit gewoon een nieuw snij topic post forum ?

ik bedoel het zal best niet normaal zijn, athands ik vind een mes in men darmen nou niet echt heerlijk en kick ook niet zo op bleod..

maar doe dan fucking iets, inplaatst van gezellige ervaringuitwisseling..
je doet je naam eer aan... hier help je dus echt niemand mee

Ik gaat ff mijn mening geven hierover:
Het gaat allemaal om het zelfbeeld dat je hebt. Je denkt dat je zelf nix waard bent, ik zeg expres denkt... Want in feite ben je net zoveel waard als elk ander mens. Ik heb nog nooit in mezelf gesneden, kheb wel op het punt gestaan het te doen, maar ik ben er niet aan begonnen. Het is ook geen uitweg. Ik denk dat je in jezelf snijdt omdat je denkt dat je nix waard bent en je jezelf wil straffen, zoals je al zei je hebt een hekel aan jezelf. Maar denk nou eens goed na, je zei zelf al dat je mensen hielp die gepest worden, dat getuigd toch van dapperheid. En dat maakt je zeker een goed mens. Er zijn genoeg mensen die dat niet zouden doen. Ik denk dat het ook zeker handig is om met lotgenoten te praten hierover. Je kan ten eerste ervaringen uitwisselen en je helpt ook de mensen die hetzelfde probleem hebben. Zij zijn ook blij dat je hun helpt en dat ze er niet alleen voor staan, dit geeft je misschien ook wel weer een beter gevoel over jezelf. Misschien moet je ook eens met goede vrienden erover praten, vraag ze eens waarom ze met jou bevriend zijn. Je zal verbaast zijn hoe ze jou waarderen. Het heeft veel met onzekerheid te maken. Ik ben zelf ook erg onzeker geweest, maar door het helpen van mensen, krijg ik iedere keer het gevoel dat ik toch wat goeds doe. Zelfs dit berichtje tikken geeft me een goed gevoel, al weet ik niet eens of je er wat aan hebt. Je moet jezelf leren waarderen en dat is heel moeilijk als je eenmaal in zo'n cirkel zit. Ik heb hier niet echt ervaring mee, maar ik kan me wel een beetje indenken hoe het is. Misschien zeg ik dingen die voor geen meter kloppen, maar denk er maar eens over na. Vraag aan andere wat ze waarderen aan jou. Doe dit alleen bij mensen die je kan vertrouwen. en zorg dat het serieus overkomt, anders krijg je antwoorden die nergens op slaan, leg er nadruk op dat ze eerlijk moeten antwoorden.

En een tip die voor mij altijd werkt:
Gebruik muziek als uitlaatklep, dus ipv een mes ofzo. Zet gewoon hard muziek aan, bler mee en denk aan de dingen die je voor anderen hebt gedaan en wat je voor anderen hebt betekend!

MiSs_SiXtY
27 June 2002, 20:08
):O weet ge wa ge doe KLOOTZAK (die naam staat u wel hoor)ga ergens anders zaaaaageeeeee!en zeg als gij toch geen probleme hebt...wa doet gij dan in deze topic?leg dat is uit...(niet dat je dat kan maarja)):[


mijn mening :
ik doe het zelf ook...ook al wil ik niet!ik doe het om verschillende redenen die echt niemand begrijpt!ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt maar iedereen WIL helpen maar KAN niet helpen!!!!! ik wil dat ze me helpen zonder dat m'n ouders of andere volwassenen erbij betrokken zijn!zoals mijn beste vriend die wil mij helpen maar weet niet hoe!? weten jullie een paar tips voor hem om mij te helpen want ik WIL het echt maar KAN het echt niet
alvast bedankt:*

klootzak
27 June 2002, 21:56
Originally posted by DarkSilence

je doet je naam eer aan... hier help je dus echt niemand mee

lang leuter verhaal weggeknipt

met "ervaring" uitwisselen wel ?
van wie heb jij die onzin..

hoe het komt weet ik.
maar wat the fuck heb je daar aan..
ik bedoel je krijgt er niet minder "snijzin" door.

dus waarom ben je nou zo boos op mij ?

ik zeg alleen dat je er wat aan moet doen in plaatst van die altijd gezellige "ik snij mijzelf" topics..

zoek gewoon hulp.

klootzak
27 June 2002, 23:01
Originally posted by MiSs_SiXtY
):O weet ge wa ge doe KLOOTZAK (die naam staat u wel hoor)

dus daarom schreeuwt gij ?


ga ergens anders zaaaaageeeeee!en

zagen ?


zeg als gij toch geen probleme hebt...wa doet gij dan in deze topic?leg dat is uit...(niet dat je dat kan maarja)):[

ik geen problemen ? waar haal je dat vandaan, ik commentaar, dat heet een forum

mijn mening :
ik doe het zelf ook...ook al wil ik niet!ik doe het om verschillende redenen die echt niemand begrijpt!ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt maar iedereen WIL helpen maar KAN niet helpen!!!!! ik wil dat ze me helpen zonder dat m'n ouders of andere volwassenen erbij betrokken zijn!zoals mijn beste vriend die wil mij helpen maar weet niet hoe!? weten jullie een paar tips voor hem om mij te helpen want ik WIL het echt maar KAN het echt niet
alvast bedankt:*

bezoek professionele hulp, soms moet je erkennen dat je iets niet alleen kan.
of latur spijt hebben en vol allerlei lidtekens zitten.

gona
28 June 2002, 15:35
Het is een hele tekst maar dit is wat wij hier bedoelen denk ik. Lees het aub even. Het komt van www.wegwijs.org

Eigenlijk is de Steungroep Zelfbeschadiging opgericht omdat de hulpverlening tot nu toe niet zo erg raad weet met zelfbeschadiging. Heel lang is de strategie 'negeren' geweest. Het kwam erop neer dat zelfbeschadiging niet behandeld werden en deze cliënten dus in de kou stonden. Deze reacties van de hulpverlening zorgden er voor dat de cliënt in een vicieuze cirkel terechtkwam. De Steungroep Zelfbeschadiging wil dit doorbreken en mensen de aandacht en het begrip geven die ze nodig hebben.

Zelfbeschadiging is een moeilijk onderwerp. Voor de omgeving is het vaak shockerend om te zien wat iemand zichzelf aandoet. In principe is het tegennatuurlijk. Mensen proberen in het algemeen beschadiging te voorkomen. Er moet dus wel iets heel ernstigs aan de hand zijn, wil iemand hiertoe overgaan. Hierbij is het van belang te benadrukken dat zelfbeschadiging altijd een uiting is van ernstig psychisch en emotioneel lijden. Hulpverleners hebben niet altijd aandacht voor de pijn achter de lichamelijke pijn.

Voor iemand die zichzelf niet beschadigt, is het ook moeilijk te vatten. Het is dan ook een hele eenzame en verdrietige manier van overleven. Lotgenotencontact kan iets van die eenzaamheid wegnemen. Het is moeilijk om aan een ander uit te leggen wat je voelt en meemaakt. Voor een therapeut schaam je je misschien, of je wilt aan het verwachtingspatroon van de therapeut voldoen. Bij lotgenotencontact speelt dit allemaal niet. Je kunt jezelf zijn en vrijuit praten, zonder bang te hoeven zijn voor negatieve labeling en veroordeling. Je begrijpt elkaar vanuit gedeelde ervaringen.

Als medewerkers van de Steungroep Zelfbeschadiging hebben wij niet de illusie dat wij mensen kunnen genezen. We vervangen niet de reguliere hulpverlening. Wél denken we dat we iets voor zelfbeschadigers kunnen betekenen. Lotgenotencontact / contact met een ervaringsdeskundige heeft zijn waarde in de hulpverlening allang bewezen:
Lotgenotencontact is waardevol gebleken op verschillende vlakken:

1. Kennis
· meer kennis over zelfbeschadigen en de mogelijke oorzaken;
· meer kennis over mogelijke behandelingen en therapieën;
· meer kennis over hulpmogelijkheden bij de problemen die
indirect uit de zelfbeschadiging voortvloeien (schaamte,
relaties, werk, e.d.).

2. Emotioneel
· minder negatieve gevoelens, bijv. onzekerheid en
eenzaamheid;
· meer positieve gevoelens, bijv. gevoel van eigenwaarde en
zelfvertrouwen.

3. Gedrag
· leren om op andere wijze om te gaan met zelfbeschadiging en
de gevolgen ervan;
· actiever aanpakken van de eigen problemen en toename van
zelfzorg;
· uit het isolement komen.

4. Sociaal
· meer steun krijgen;
· meer vrienden en sociale contacten krijgen;

5. Gezondheidszorg
· bewuster kiezen uit en omgaan met
behandelingsmogelijkheden;
· minder zorgconsumptie;
· beter leren onderhandelen met de hulpverleners;
· leren de juiste hulpbronnen te gebruiken op de juiste
momenten;
· verwijzingen naar andere, 'betere' hulpverleners.

6. Maatschappelijk
· meer maatschappelijke participatie;
· beter opkomen voor de eigen rechten.


Er zijn dingen die je als ervaringsdeskundige beter kunt bieden dan als hulpverlener. Bijv.:

· invoelingsvermogen vanuit de eigen ervaring; je kunt het
alleen écht begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt;
· erkenning en herkenning bieden: mijn probleem bestaat echt
en ik ben niet de enige (niet meer alleen);
· echtheid en geloofwaardigheid;
· praktische tips geven m.b.t. aanpak van problemen;
· een meer gelijkwaardige relatie dan in de hulpverlening;
· (emotioneel) laagdrempelige zorg;
· kunnen vertellen wat je zelf hebt gedaan en gevoeld bij
bepaalde problemen;
· veiligheid onder lotgenoten.

Uit onderzoek is gebleken dat (in tegenstelling tot therapie) lotgenotencontact mensen niet afhankelijk of verslavend maakt. Er treedt op een bepaald moment een soort verzadigingspunt op, waarna men zich meer gaat openstellen voor de 'normale' maatschappij. Zelfstandigheid en onafhankelijkheid nemen juist toe.
In het algemeen zijn er positieve effecten. De negatieve effecten waar hulpverleners vaak bang voor zijn, treden niet of nauwelijks op.

Effecten van lotgenotencontact die wel optreden:
· beter zelfinzicht
· relativeren (d.m.v. humor)
· toenemen zelfrespect en zelfvertrouwen (door
wederkerigheid)
· leren onderhandelen met hulpverleners
· elkaar helpen je staande te houden in de maatschappij

Inmiddels is de Steungroep Zelfbeschadiging begonnen voorlichting te geven aan de hulpverlening en probeert de positie van cliënten te verbeteren. Vooral bij de huisartsen en EHBO-ers is dit hard nodig. De negatieve behandeling die cliënten hier vaak ontvangen, houden de vicieuze cirkel van zelfbeschadiging in stand. Wij willen eraan werken de communicatie tussen arts en cliënt te verbeteren.

Bedankt voor het lezen!!

Fade of Light
28 June 2002, 22:17
Originally posted by klootzak


met "ervaring" uitwisselen wel ?


uh ja, dan kan ze inzien wat fout en wat goed is..bijvoorbeeld iemand die in dezelfde situatie zat en door prof. hulp nu op het goede pad is

klootzak
28 June 2002, 23:39
Originally posted by Fade of Light


uh ja, dan kan ze inzien wat fout en wat goed is..bijvoorbeeld iemand die in dezelfde situatie zat en door prof. hulp nu op het goede pad is

Via-via communicatie, precies waar ik op doelde gevaarlijker kan niet.

voor dit soort dingen moet je hulp zoeken, zo simpel is het.
op een forum kan je ervaringen uitwisselen maar niet op een forum als dit.
simpelweg omdat, er hier niemand is die er een fuck van af weet.
die site het het intressante verhaal van Gona, misschien wel.

overginds heb ik dat helemaal gelezen en het versterkt mij oordelende mening, zoek hulp, het is helemaal geen schande iets niet alleen op te lossen, als het je leven kan kosten.

Fade of Light
29 June 2002, 01:55
Originally posted by klootzak


Via-via communicatie, precies waar ik op doelde gevaarlijker kan niet.


FOUT!
Het zou misschien niet gevaarlijkers kunnen (of dat ook echt zo is, dat laat ik ff buiten beschouwing).

Ervaringen kunnen elkaar ook helpen ergens mee te stoppen.

Ik zei:
"bijvoorbeeld iemand die in dezelfde situatie zat en door prof. hulp nu op het goede pad is"

Zodat de lezer ook prof. hulp gaat zoeken, en wat zeg jij daarna?

"voor dit soort dingen moet je hulp zoeken"

gona
29 June 2002, 08:47
Ik spreek uit ervaring dat lotgenotencontact beter helpt dan prof. hulp. Net wat jij zegt niemand weet er een fuck vanaf. Tenminste niet in mijn omgeving. Nu heb ik laatst iemand ontmoet die het ook doet en we steunen elkaar heel erg. Echt, het doet me zo goed dat er IEMAND is die gewoon begrijpt wat ik bedoel. En waar ik me niet hoef te schamen. Die niet raar over me gaat denken. Die niet vind dat ik gestoord ben. Dat is echt zo'n opluchting! Als ik diegene niet ontmoet had was het echt slecht met mij gegaan. Ik ben er namelijk niet trots op dat ik het doe en verberg het. Niemand ziet het aan mij (gelukkig)
Er zijn heel veel mensen in nederland die zichzelf verwonden maar die zich alleen voelen daarmee en je komt er ook niet zo snel voor uit da je t doet. Daarom denk ik dat internet een goede manier is.

Ik heb een vraag: Waarom denk jij dat ervaringen uitwissellen van lotgenoten 'slecht' is? Alcoholisten,drugsgebruikers, mensen met kanker enz. zoeken elkaar toch ook op om gezellig ervaringen uit te wissellen?

Eh, dat het je leven kan kosten..Ach de littekens blijven ja, dat moet dan maar, daar leer ik wel mee leven. Dat ik mezelf dood zou kunnen snijden...heel moeilijk, echt waar, bijna onmogelijk om jezelf dood te snijden anders had ik het allang gedaan.
Als ik niet zou kunnen snijden dan had ik nu niet meer geleefd. Klinkt krom maar t is WAAR.

Ik denk trouwens dat in de eerste plaats lotgenoten belangrijkst zijn. Daarna steun, begrip, liefde enz. uit je omgeving (voor crisissen, want die 'hulp' spreek je een uur per week, als je geluk hebt). En als je sterk genoeg bent dan prof. hulp moet zoeken. Omdat je bij automutilatie de oorzaak moet vinden en die moet bestrijden. Dat is vaak iets traumatisch, daar zijn goede therapieen voor en medicijnen, dusss maar met alleen prof. hulp kom je er echt niet!!

klootzak
29 June 2002, 18:55
Originally posted by Fade of Light


FOUT!
Het zou misschien niet gevaarlijkers kunnen (of dat ook echt zo is, dat laat ik ff buiten beschouwing).

Ervaringen kunnen elkaar ook helpen ergens mee te stoppen.

Ik zei:
"bijvoorbeeld iemand die in dezelfde situatie zat en door prof. hulp nu op het goede pad is"

Zodat de lezer ook prof. hulp gaat zoeken, en wat zeg jij daarna?

"voor dit soort dingen moet je hulp zoeken"

Leuke theorie, maar geen realiteit.
als jij een onwetend kind met dit soort informatie "lastigvalt" (wat dus hier via forums en via msn gebeurt) en zo iemand wordt/is depressief grijpt die persoon gauwer naar dat mes.
oftewel het werkt aanstekkelijk.(zie o.a. s.com)
tuurlijk is de bedoeling elkaar te helpen en het zal zeker voor een bepaalde groep helpen maar ook voor een grote groep niet.

daarom dus Zoek hulp, niet via anderen.
en als dat dan wel zo nodig moet dan op een site voor lotgenoten zoals Gona die in het verhaal van Gona stond.

Fade of Light
29 June 2002, 20:49
Originally posted by klootzak


Leuke theorie, maar geen realiteit.


leuk gezged, bewijs maar eens, of onderzoeksrapport o.i.d.

klootzak
30 June 2002, 16:40
Originally posted by Fade of Light


leuk gezged, bewijs maar eens, of onderzoeksrapport o.i.d.

onderzoeksrapport e.d. vind ik onzin, gebruik google gewoon.
trouwens je gezond verstand wil ook wel eens werken.
Tuurlijk kan jonge kinderen vaak niet met dit soort informatie omgaan, prof hulp heeft het er zelf nog moeilijk mee.

Tielie
4 July 2002, 20:27
Ik weet wel van mensen in mijn omgeving die zichzelf snijden, maar ik heb te slecht contact met deze mensen om me ermee te bemoeien.
Maar tegen jou wil ik zeggen: probeer het nut van je leven niet uit het oog te verliezen! Je bent depressief en ziet het dus allemaal niet meer zo zitten, maar jezelf snijden is daar geen oplossing voor!! Dan maak je het jezelf alleen maar erger!
Ik zou zeggen: Probeer toch professionele hulp te zoeken, je zult de vertrouwen in een maatschappelijk werker wel verloren zijn, maar probeer het toch nog een keer. De een is de ander niet zullen we maar zeggen!

MiSs_SiXtY
12 July 2002, 23:27
hey,
wil iemand hierover mailen zonder dat klootzak zich bemoeit dus!?
zoja zeg het maar!
xxxLauRa(TJe)

Fade of Light
13 July 2002, 00:12
Originally posted by klootzak


onderzoeksrapport e.d. vind ik onzin, gebruik google gewoon.
trouwens je gezond verstand wil ook wel eens werken.
Tuurlijk kan jonge kinderen vaak niet met dit soort informatie omgaan, prof hulp heeft het er zelf nog moeilijk mee.

Jij weet niet welke invloed het op die kinderen heeft, dat ze met leeftijdsgenoten praten, daarbij is zoeken met google een lachertje....prachtig voorbeeld wat een superfout voorbveelkd is...iedereen kan simpel een siteje opzetten, dus ik vind het raar dat je eerst komt aanzetten met 'onderzoeksrapporten zijn onzin', omdaarna te gaan lopen blaten dat je met google kan gaan zoeken.....(over gezond verstand gesproken)

Fade of Light
13 July 2002, 00:13
Originally posted by Sannuh




|:( |:( |:( |:( |:(

Fallen_Engeltje
13 July 2002, 01:02
Originally posted by Fade of Light
|:(|:(|:(|:(|:(

nogal

ChristinaMilian
15 July 2002, 14:29
Originally posted by BWM
eeeuhm, als je snijdt, plz niet in je polsen... Snij in een plek waar geen bloedvaten in zitten (snij in je fietsband voor mijn part)

Klinkt heel lomp, maar je hebt wel gelijk! ;) *sluit zich hierbij aan*

ramsesii
17 July 2002, 12:00
uhmmm.... zou je niet eens nadenken voor je zoiets doet..

het duid erop dat je geen zelfvertrouwen hebt... je staat niet sterk in je schoenen...

Mensen kunnen zien wat je doet (als je bijv. naar het zwembad gaat misschien)... die mensen reageren daarop zodat je nog dieper in een depressie raakt...

Hoe meer jij je gaat snijden hoe meer jij in een eigen wereldje komt (helemaal alleen dus)... dan zal het wel niet zo lang duren voordat je zelfmoord pleegt

Dit soort mensen vindt ik zwakkelingen (en ga nu niet zeggen dat ik niet zo hard moet zijn en dat soort onzin, ik zeg gewoon de waarheid), zwakkelingen komen nergens in het leven.

Waarschijnlijk kan je er nu nog wel wat aan doen omdat je nog jong bent, maar als je dalijk 18 bent ofzo en je doet het nog steeds, bestel je grafsteen dan maar vast want dan gaat het echt niet meer goedkomen met je

klootzak
17 July 2002, 17:33
Originally posted by Fade of Light


Jij weet niet welke invloed het op die kinderen heeft, dat ze met leeftijdsgenoten praten, daarbij is zoeken met google een lachertje....prachtig voorbeeld wat een superfout voorbveelkd is...iedereen kan simpel een siteje opzetten, dus ik vind het raar dat je eerst komt aanzetten met 'onderzoeksrapporten zijn onzin', omdaarna te gaan lopen blaten dat je met google kan gaan zoeken.....(over gezond verstand gesproken)

google is net vzo betrouwbaar als jou onderzoeksraporten.

beweer je het tegendeel bewijs dan maar eens dat de bestaande onderzoekmethodes, enig waarde hebben.
dat hebben ze niet

klootzak
17 July 2002, 17:36
Originally posted by BWM
eeeuhm, als je snijdt, plz niet in je polsen... Snij in een plek waar geen bloedvaten in zitten (snij in je fietsband voor mijn part)

het werrkt verslavend (inmiddels bewezen)
oftewel, deze manier verergert alleen maar

klootzak
17 July 2002, 17:37
Originally posted by ramsesii
knip


"de waarheid" is "jou waarheid"

waar een groot verschil in zit.
en als je niet of bijna geen opleiding hebt gehad, ben je ook geen sterke schakel.

ramsesii
18 July 2002, 09:38
Originally posted by klootzak

en als je niet of bijna geen opleiding hebt gehad, ben je ook geen sterke schakel.

:? :? :? uhm... waar gaat dit over ?? :? :? :?

Fade of Light
18 July 2002, 15:12
Originally posted by klootzak



"de waarheid" is "jou waarheid"

waar een groot verschil in zit.


haha precies, lees die onzin van jou dan nog maar eens..met je google

klootzak
18 July 2002, 23:15
Originally posted by Fade of Light


haha precies, lees die onzin van jou dan nog maar eens..met je google

als je kwoot, kwoot dan op het juiste antwoord, dat doe je niet.


en je begint te zeveren over google, dat is nog altijd betrouwbaarder dan jou onderzoeksgelul, los van het feit dat google natuurlijk geen fuck zegt.

mijn punt dus, "jou onderzoek" zegt geen fuck.
mensen denken zelf, dat kan je niet in cijfers vertellen.

klootzak
18 July 2002, 23:16
Originally posted by ramsesii


:? :? :? uhm... waar gaat dit over ?? :? :? :?


je eigen woorden

!Y!US!C!30X
19 July 2002, 00:13
Originally posted by ramsesii
uhmmm.... zou je niet eens nadenken voor je zoiets doet..

het duid erop dat je geen zelfvertrouwen hebt... je staat niet sterk in je schoenen...

Mensen kunnen zien wat je doet (als je bijv. naar het zwembad gaat misschien)... die mensen reageren daarop zodat je nog dieper in een depressie raakt...

Hoe meer jij je gaat snijden hoe meer jij in een eigen wereldje komt (helemaal alleen dus)... dan zal het wel niet zo lang duren voordat je zelfmoord pleegt

Dit soort mensen vindt ik zwakkelingen (en ga nu niet zeggen dat ik niet zo hard moet zijn en dat soort onzin, ik zeg gewoon de waarheid), zwakkelingen komen nergens in het leven.

Waarschijnlijk kan je er nu nog wel wat aan doen omdat je nog jong bent, maar als je dalijk 18 bent ofzo en je doet het nog steeds, bestel je grafsteen dan maar vast want dan gaat het echt niet meer goedkomen met je

Het snijden doe je vanwege een verslaving, je word er alleen maar depriesiever van, maar dat geld toch voor alle verslavingen:?
Voor de rest ik heb in totaal ook 1x gesneden nadat ik het zo zat was, alles kwam op 1 avond op me af, en toen had ik er echt geen zin meer in, maar dat was 1x..
1 van me beste vriendinnen snijdt zich regelmatig, ze heeft een prachtleven(vind ik) maar ze doet het evengoed..
en om het van zo iemand weg te halen, zoek profressionele hulp, of praat met mensen die het ook doen, dat is denk ik de beste oplossing, en als je je snijd, denk dan nog us na van wat je allemaal nog hebt, dat er nog mensen zijn die je nodig hebben enzo..
enneh mensen die zich snijden zijn niet zwak, ze hebben meestal gewoon een verrot leven(wat te laatse tijd veel mensen heeft:{ )
en de ene accepteer dat makkelijker dan de andere..
zo heb ik me zegje ook weer gedaan..:)

ramsesii
19 July 2002, 16:51
Originally posted by klootzak



je eigen woorden

ogg dan gaat hewt niet over mij

Bobba.
19 July 2002, 18:32
Originally posted by RickClan
*** heel ff een toevoeging: na een punt komt een spatie hoor!
fout:
Dit is mijn eerste zin.Dit is mijn 2e zin.

goed:
Dit is mijn eerste zin. Dit is mijn 2e zin.


snap je t?

Lekkere reply Rick ...|:( |:(

Ulfhednir
28 July 2002, 23:24
gewoon niet doen... :O

2pac
28 July 2002, 23:28
Originally posted by Ulfhednir
gewoon niet doen... :O

ik bij jou doen bij je keel

Purplestar
29 July 2002, 16:59
sorry maar ik vind dit allemaal nogal gezeik, volgens mij snijden die mensen alleen maar om aandacht te vragen..Maar dat kan ook heus wel op een andere manier...
Ik ben toch ook niet altijd even blij met mezelf en ik ben ook wel eens onzeker. Maar daarom ga ik toch niet in mezelf snijden????? sorry maar dat vind ik echt ziek!! Er zijn heus wel andere manieren om over je "problemen" heen te komen... Praat erover met vrienden bijv. die zijn er om je te helpen hoor. Je gaat jezelf toch niet verwonden? |:( |:( |:(

BrOkEnDoLL
29 July 2002, 21:27
ze hebben speciale klinieken voor dit soort ziektes,je kan deze ziekte zien als een verslaving net als boulemia(door het braken graak je in een trance waaraan je verslaaft raakt),doort feit dat je jezelf snijd gaat je lichaam een bepaalde stof aanmaken,deze stof brengt je in een soort trance, je raakt eraan verslaaft en hebt steeds meer nodig,het is egt wel nodig dat je hulp zoek,op je eentje stoppen is zo goed als onmogelijk,gaa eens praten met een psychiater en laat je desnoods opnemen in een kliniek,maar psychiatrische hupl is egt wel nodig, je moet niet alleen de reactie maar ook de oorzaak aanpakken, gewoon proberen te stoppen met snijden helpt niet,als je niet eerst de oorzaken aanpakt,het is egt noodzakelijk dat je in behandeling gaat!!

BrOkEnDoLL
29 July 2002, 21:32
en wat die mens daar boven mij zegt maakt mij razend!!als je niks van zulke dingen afweet moet je geen oordeel vellen, er zijn warschijnlijk veel mense als hem die wat simpel van geest zijn en dit denken, maar jezelf snijden is geen manier om aandacht te trekken,het is een ziekte, het gevolg van een probleem of problemen die je nooit hebt kunnen verwerken dus mense die opmerkingen hebben van " het is gewoon om jezelf intresant te maken" maak dat je weg komt, met zo'n uitspraken maak je jezelf alleen maar belachelijk!!

Purplestar
29 July 2002, 23:03
Jaajaa... blaaaaaat..
hoe weet jij nou of ik er wel of niet wat van af weet.. ik ken veel mensen die in zichzelf snijden, en daar zitten er zat tussen die het alleen maar doen om dat anderen dat doen of om aandacht te vragen...
En om je problemen te verwerken ga je heus niet in jezelf snijden, of nou ja iemand met een goed verstand zou dat niet doen..
En weet je wat ik nou echt zo grappig vind??? Je zegt dat het een ziekte is.. Jaaaaah tuurlijk... |:( ik denk het ook wel... Zeker.. de hoi-ik-vraag-aandacht-en-dus-snij-ik-mezelf-ziekte....
En je lichaam maakt ook geen stoffen aan waardoor je in een trance raakt.. Dat slaat dus echt nergens op...
Enneh ik heb nooit gezegd dat iemand daardoor "interressant" door word gevonden... Ik zei alleen aandacht vragen... en jij zegt ook dat ze dat niet doen.. Nee waarom vertellen ze het dat in godsnaam aan de hele wereld... En dat heeft opzich ook niet echt nut ofzow, Ja je kan er met anderen over praten die ook in zichzelf snijden.. *jeej* en dan? Ze zeggen allemaal oooh ik wil zo graag stoppen.. Blablabla.. Nou 1 tip: DOE DAT DAN OOK!

sorry maar ik kan echt geen medelijden hebben met die lui...

Ulfhednir
29 July 2002, 23:52
Originally posted by Xzibit


ik bij jou doen bij je keel
w00t

gona
16 August 2002, 22:36
Lieve Purplestar,
Ik word niet goed van jouw antwoorden. Ik zou jou een heleboel uit willen leggen maar ik ben bang dat je daar te dom voor bent. (en ik heb er ook geen tijd voor)
Groet,

joehoe wie gaat er in GODSNAAM voor de LOL zichzelf verwondenen zichzelf verwonden voor het leven?????????:'(
En ALS iemand dat wil doen LAAT diegene toch! Zolang diegene maar geen gevaar voor de buitenwereld is toch??? En proffessionele hulp IS GEEN oplossing!!!!!! Wat heb je nou aan iemand die je een keer per week een uurtje ziet, waar je ontzettend lang voor op de wachtlijst moet staan en met wie gewoon niet te praten valt omdat ze je behandelen als een gek!! Oke niet iedereen is zo, maar ik ben zo tegen mensen die meteen roepen Oh, je hebt hulp nodig... Duh!! Maar dat is eigenlijk al te laat jaaaa Ik HAd hulp nodig Voordat ik ging snijden... Trouwens psychiaters gaan op zoek naar je ziektenbeeld (dus alles wat je doet is een syptoom heel irritant en echt niet leuk)blablabla geven je medicijnen en psychologen gaan meer op zoek naar de persoon wie je bent, wat voor een karakter je hebt en hoe je reageerd op dingen. Een psycholoog zou dus echt beter zijn in di soort gevallen. Psychiater evt. voor de pillen. Maar het ALLERBELANGRIJKSTE is dat jezelf beter WILT worden en je omgeving, hoe die reageerd enzo. Uiteindelijk moet je met hun verder, en dat is het probleem bij veel zelfbeschadigers. Denk hier maar eens over na (nu ben ik toch kwijt wat ik wou)