PDA

Bekijk de volledige versie : Verwijzen naar God: Hij of hij?


REEDS
22 May 2002, 17:40
Als het over God gaat in een tekst moet er dan Hij (met hoofdletter dus) of hij staan? God schrijf ik nu ook met een hoofdletter maar eigenlijk hoort in deze stelling ook og het God of god is.

Ik vind dat ik het gewoon zonder hoofdetter mag schrijven.

Smarthezz
22 May 2002, 18:05
Originally posted by REEDS
Als het over God gaat in een tekst moet er dan Hij (met hoofdletter dus) of hij staan? God schrijf ik nu ook met een hoofdletter maar eigenlijk hoort in deze stelling ook og het God of god is.

Ik vind dat ik het gewoon zonder hoofdetter mag schrijven.

Alles met hoofdletter. Das zelfs "verplicht" in het Nederlands, net zoals de namen van landen met hoofdletters moeten.

Daarnaast zou ik het "appreciëren" als mensen die misschien niet geloven toch een beetje respect tonen. Al is het alleen maar omdat mensen die volgens hun "in de waan leven dat er een God bestaat" het niet echt leuk vinden als ze de hele tijd worden afgezeken door hun geloof.. *pointing to markiey_nmgn* (en als je dan toch geen zinnige opmerkingen hebt, maak ze dan ook niet... die reply van markiey is namelijk alles behalve intelligent..)

MarkNMGN
22 May 2002, 18:07
Originally posted by Smarthezz


Alles met hoofdletter. Das zelfs "verplicht" in het Nederlands, net zoals de namen van landen met hoofdletters moeten.

Daarnaast zou ik het "appreciëren" als mensen die misschien niet geloven toch een beetje respect tonen. Al is het alleen maar omdat mensen die volgens hun "in de waan leven dat er een God bestaat" het niet echt leuk vinden als ze de hele tijd worden afgezeken door hun geloof.. *pointing to markiey_nmgn* (en als je dan toch geen zinnige opmerkingen hebt, maak ze dan ook niet... die reply van markiey is namelijk alles behalve intelligent..)

okeej ik geef toe ik de post gedelete hebben

REEDS
22 May 2002, 18:25
jamaar waarom zou ik wel respect voor hun moeten hebben en zij niet voor mij? Waarom moet ik er wél rekening mee houden dat zij het misschien "erg" vinden en waarom moeten zij er geen rekening mee houden dat ik me er aan stoor?

en dus de reden dat het 'verplicht' is in de Nederlandse taal (hee een hoofdletter... :S ) is om welke reden? Deze? Geen goede reden dus...en dus ook een slecht argument

Aristootjuh
22 May 2002, 19:57
Waarom zou jij je eraan storen?? Ist zo moeilijk om die woorden met een hoofdletter te schrijven??? Sjezz

nasiopwieltjes
22 May 2002, 20:22
dat het verplicht ( de hoofdletter) is dat wist ik ik weet eigenlijk ook niet precies waarom, maar niet om die mensen in hun waarde te laten.

REEDS
22 May 2002, 21:25
Aristootjuh ik stoor me er net zo erg aan als mensen zich eraan storen wanneer het met een underscore is geschreven, kleine letter dus
ik moet iets van voor mij niet bestaat uit respect voor anderen verheven met een hoofdletter....

Smarthezz
22 May 2002, 22:52
Originally posted by nasiopwieltjes
dat het verplicht ( de hoofdletter) is dat wist ik ik weet eigenlijk ook niet precies waarom, maar niet om die mensen in hun waarde te laten.

Iemand anders had het nogal bot omschreven waarom hij het er niet mee eens was, daar doelde ik op. Nu heeft hij die post gedelete, dus staat het misschien raar... Anyways: Markiej, bedankt :)

Smarthezz
22 May 2002, 22:56
Originally posted by REEDS
jamaar waarom zou ik wel respect voor hun moeten hebben en zij niet voor mij? Waarom moet ik er wél rekening mee houden dat zij het misschien "erg" vinden en waarom moeten zij er geen rekening mee houden dat ik me er aan stoor?

en dus de reden dat het 'verplicht' is in de Nederlandse taal (hee een hoofdletter... :S ) is om welke reden? Deze? Geen goede reden dus...en dus ook een slecht argument

Ik snap niet wat eraan te storen is? Ik bedoel: mensen schrijven jouw naam toch ook met een hoofdletter? Ookal weten ze niet zeker of je bestaat ja of nee, ze doen het alsnog.

Trouwens, in wat voor opzich houden mensen die geloven GEEN rekening met mensen die niet geloven. Ik bedoel: ik ga hier echt geen preek zitten houden dat je slecht bent doordat je het anders vindt dan ik ofzo, ik bedoel: dat moet je helemaal zelf weten...

En dan nog iets: als je zelf al zo weinig te maken hebt met God, waarom zou je je er dan aan storen om Zijn naam die 3 of 4 keer per maand met een hoofdletter te schrijven i.p.v. een kleine?

TheGroovMaster
23 May 2002, 00:32
ik schrijf het altijd zoals het me past, soms met hoofd letter als de Shift toets me die dag makkelijk zit, anders niet (vaak dus).

Nightwolf
23 May 2002, 00:38
tis wel een wereld van verschil (behalve als t woord in t begin van de zin staat :? :x) als je Hij schrijft dan weet iedereen waar hij/zij t over heeft, althans dat zou wel moeten :?

Bird Of Prey
23 May 2002, 20:29
nou, ik probeer het ten eerste al zo min mogelijk te gebruiken ;)

maar ik denk dat t met hoofdletter wel begrijpelijker is

miss hutspot
24 May 2002, 21:34
Originally posted by Smarthezz


Ik snap niet wat eraan te storen is? Ik bedoel: mensen schrijven jouw naam toch ook met een hoofdletter? Ookal weten ze niet zeker of je bestaat ja of nee, ze doen het alsnog.

Trouwens, in wat voor opzich houden mensen die geloven GEEN rekening met mensen die niet geloven. Ik bedoel: ik ga hier echt geen preek zitten houden dat je slecht bent doordat je het anders vindt dan ik ofzo, ik bedoel: dat moet je helemaal zelf weten...

En dan nog iets: als je zelf al zo weinig te maken hebt met God, waarom zou je je er dan aan storen om Zijn naam die 3 of 4 keer per maand met een hoofdletter te schrijven i.p.v. een kleine?

totaly mee eens;)

Aristootjuh
24 May 2002, 21:40
Me 2, ik snap het probleem niet..

Fade of Light
25 May 2002, 00:19
Wij

REEDS
25 May 2002, 08:19
het probleem is dat ik wél iets moet doen om hún te respecteren en zij niet voor mij wat hún meer 'waard' maakt, en dus niet eerlijk is daarom zeg ik dat het niet meer bij wed verplicht moet worden dat het met een hoofdletter moet...

MilkyWayz
25 May 2002, 10:29
schrijf gewoon hoe jij het 't prettigst vindt. En dat geblaat van wel of geen respect dat vind ik onzin. Die mensen die geloven schrijfen god dus met een hoofdletter. De mensen die niet geloven schrijven god soms met een hoofdletter en soms niet. Klaar. Geen geblaat over respect hebben tegenover mensen die geloven, want het geloven in god is hun eigen keus en als iemand ervoor kiest om niet te geloven is dat de keus van die persoon en dan mag die persoon wat mij betreft ook zelf weten hoe hij iets schrijft (in dit geval dus 'god' ).

REEDS
25 May 2002, 13:57
hehe goedzo:) en het moet dus ook niet meer verplicht met een hoofdletter worden volgens de nederlandse taal

Nightwolf
25 May 2002, 14:00
lo? tis een naam hoor |:(

MilkyWayz
25 May 2002, 17:44
Originally posted by Direwolf
lo? tis een naam hoor |:(

god is toch geen naam? Adam is een naam, Eva is een naam, Joost is een naam, god is een persoon?

Nightwolf
25 May 2002, 18:08
persoon en naam ja

cybergirl
28 May 2002, 20:48
Ik vin dat je t zonder hoofdletter mag/moet schrijven. Laatst had iemand bijbel (groot nieuws) bij de bieb gehaald, ( ja, waarom zou je dat doen, nou dat moes voor school) en toen waren in t begin al die hij's veranderd. Stond met kleine letter, waren allemaal hoofdletters van gemaakt. Da vinik dus egt onzin, ik vin t best als je t met hoofdletter schrijft, maar kleine letter is goed genoeg.....

Bloemetjeh
6 June 2002, 12:11
Ehm...met of zonder hoofdletter..
Ik denk gewoon zonder.
en Waarom zeggen ze 'Hij'?
Die kerel heeft toch ook een naam!
Nja...ik stoor me er niet echt aan
of het nou met of zonder hoofdletter is
want ik kom nooit in de kerk ensow!
Nja....

Babysmurfie
10 June 2002, 20:50
Is niet verplicht met een hoofdletter.
Hangt af van je houding tegenover god en geloof enzo.
Getuigt van respect als je God en Hij schrijft, maar als je niet gelooft mag je evengoed god en hij schrijven.

Chesta
12 June 2002, 08:49
Originally posted by REEDS
Aristootjuh ik stoor me er net zo erg aan als mensen zich eraan storen wanneer het met een underscore is geschreven, kleine letter dus
ik moet iets van voor mij niet bestaat uit respect voor anderen verheven met een hoofdletter....

Zeur. Jij gelooft vast wel ergens in. En dat schrijf ik ook met een hoofdletter.

Youssef
12 June 2002, 11:05
GOd is inderdaad een naam en wordt geschreven met een hoofdletter.

Hij wordt met een hoofdletter geschreven omdat het eignelijk gewoon een verwijswoord is naar God, Hij in plaats van God. Dat is denk ik alleen om het duidelijk te maken. :{

Rijntje
12 June 2002, 11:26
alles wat naar God verwijst is met een hoofdletter heb ik me laten vertellen....overal op heel de wereld moet dat...best vaag want als ze over mij hebben doen ze ook niet Zij...

klootzak
12 June 2002, 19:07
aanspreken net zoals je tegen een muur lult..

een muur en god alltwee even bewegelijk.

Narya
17 June 2002, 10:02
Het is een Het of het whatever. Boeien.. Het is geen persoon of levend ander wezen, en het heeft al helemaal geen geslacht dus is het een het. En bovendien vind ik het niet zo belangrijk dat het met een hoofdletter moet... Maar officieel is het God en Hij dus met hoofdletters ja

REEDS
17 June 2002, 11:35
Originally posted by klootzak
aanspreken net zoals je tegen een muur lult..

een muur en god alltwee even bewegelijk.

hehe :) bikkel :)

Aristootjuh
17 June 2002, 18:15
God is een naam dus schrijf je het met een hoofdletter. Omdat meneer er heel veel moeite mee heeft, schrijft hij gewoon zonder oke? Gezeik ook over, sjeezz :{

punkrockgirl
6 July 2002, 19:12
wat maakt da nou uit?
ik schrijf mijn naam ook altijd zonder hoofdletter :p