PDA

Bekijk de volledige versie : Het Scheldwoord: Kanker


Banaan
2 August 2002, 16:41
Discuseer hier over: is kanker te erg voor een scheldwoord of zijn sommige er toch voor?

trustfire
2 August 2002, 16:50
nee ik vind kanker een te erg scheldwoord.....
een aantal familieleden van zijn aan kanker gestorven en mijn moeders eerste man ook ....
ik denk dat je daar dus echt niet mee mag spotten...
zo'n erge ziekte wens je toch niemand toe

!Y!US!C!30X
2 August 2002, 16:59
het kan best vind ik
het hangt alleen af van de manier hoe je het gebruikt
vb:
'ik wens je kanker toe..' << kan niet
'kankerzooi' <<kan wel
dus het scheldwoord kan opzich wel

Nookie84
2 August 2002, 18:40
Originally posted by !Y!US!C!30X
het kan best vind ik
het hangt alleen af van de manier hoe je het gebruikt
vb:
'ik wens je kanker toe..' << kan niet
'kankerzooi' <<kan wel
dus het scheldwoord kan opzich wel
helemaal mee eens, maar je meot wel uitkijken wanneer je het zegt...

LoeLoe
2 August 2002, 18:45
Af en toe floept het weleens uit me mond..maar ik weet wel dat ik er soms mensen mee kan kwetsen ofzo dus ik let er heel erg op dat ik het niet doe.

Zowiezo moe ti kminder gaan schelden, want ik kom dadelijk voor de klas te staan. En dan kan ik moeilijk uitleggen aan kinderen van 4 wat een kut is:?:+

secretgirl
2 August 2002, 18:52
kvind et niet kunnen want tis een verschrikkelijke ziekte en i.p.v. kankerzooi kun je tog veel beter kutzooi of zo zeggen. het kan nooit zon zooi zijn als wat kanker aanricht!

BlueWolf
2 August 2002, 20:58
Het is een scheldwoord als een ander vinnik.

Linnea
2 August 2002, 20:59
Mijn opa is eraan overleden, enik heb gezworen dat nooit als scheldwoorde te gebruiken, en dat heb k ook nog nooit gedaan!

Little Angel
2 August 2002, 21:03
Kanker, tering en tyfus. Zijn alemaal dodelijike ziektes, waarom de eene wel en de andere niet gebruiken?

Linnea
2 August 2002, 21:06
Originally posted by Little Angel
Kanker, tering en tyfus. Zijn alemaal dodelijike ziektes, waarom de eene wel en de andere niet gebruiken?
weet ik niet, ik gebruik ze eig helemaal niet van dat zulk scheldwoorden, maar het ging hier om het woord kanker. kijk ik scheld wel, maar ik ben oppasser dus veel erger dan potjanderrie butt ding! komt er niet uit:p

BlueWolf
2 August 2002, 21:14
Originally posted by linnea

potjanderrie butt ding
mwuahaha

Linnea
2 August 2002, 21:17
Originally posted by BlueWolf

mwuahaha
erg he?;) nee hoor kzeg ookw el eens verdomme en fuck, maar daar ben ik me dan wel bewust van en dan zeg ik ook niet in het bijzijn van me oppaskindern, maar kheb er nog meer van zulke leuke moet je horen;)

Banaan
2 August 2002, 21:35
Originally posted by BlueWolf

mwuahaha verneuk mijn topic niet :(

admiral95
2 August 2002, 23:39
ik vind het ook niet leuk en proeer het er uit te krijgen, maja tis meoilijk, tjah, je kan er dus mee schelden

xLesjuhx
4 August 2002, 19:22
*niet gebruiken*

boertje
5 August 2002, 18:46
ik probeer het ook zo min mogelijk te zeggen maar als er egt iets goed fout gaat wil ik het nog wel es per ongeluk zeggen

Babysmurfie
5 August 2002, 18:58
Mijn repertoire scheldwoorden: simpelen, simpele duif, zot, kieken, kalf, ezel, troeten:+
Dat is het wel:D

CyberD
5 August 2002, 20:52
Volgens de Dikke Van Dale wordt het scheldwoord geformuleerd als 'rotzak'. En dat heeft niets met de ziekte 'kanker' te maken.

´kan·ker·lij·er (de ~ (m.)) [vulg.]

1 rotzak

Máár bedoelen de meeste mensen er de ziekte wél mee...helaas
:(

er is btw ook het woord kankeren...wat eigenlijk heel wat anders betekend;

´kan·ke·ren (onov.ww.)

1 [pej.] mopperen
2 zich woekerend verspreiden

wat ook veel mensen niet weten/wisten ;)

anouk
9 August 2002, 12:03
Tsja je moet t niet gebruiken bij iemand die t erg vind. Maar dat weet je niet altijd van te voren dus kies ik toch voor niet gebruiken...

Fallen_Engeltje
9 August 2002, 16:13
hey blijft nog steeds ene veel voorkomende ziekte kijk krijg de tyfud of tering ofzo da ligt anders denk ik:)

koelkast
11 August 2002, 12:42
pot non de ju wat een dekselse bedoening is het hier :7

Lu-Cky
11 August 2002, 17:35
ik gebruik het nooit omdat het soms gevoeliger kan zijn voor sommige mensen...

ookal zeggen mensen die het wel gebruiken dat ze eht natuurlijk niet om het kanker zeggen amar gewoon om het schelden

maja mij hoor je eht dus ook niet roepen O-)

Hertog_Joost
11 August 2002, 18:16
Je kunt niet "voor" een scheldwoord zijn, wel "tegen". Laten we zeggen dat ik "niet tegen" ben; ik vind dat als je bijvoorbeeld je kop stoot (ik noem maar wat) en je zegt 'kanker' als spontane pijn-reactie dat dat totaal niet erg is; je wenst iemand door zo'n spontane reactie niet een ziekte toe, dat doe je alleen als je hééél bewust 'krijg de kanker' ofzo zegt, niet zo spontaan.
Ben ik nog te volgen?? :?

eclipse
20 August 2002, 20:15
ut is eigenlijk raar ut is hier geen scheldwoord meer eigenlijk in veel zinnen komt kanker voor hiero


als je er over nadenkt best wel vaag

eclipse
20 August 2002, 20:16
Ik heb ut meestal nie eens door ut is meer een gewoonte geworden

MasterB
20 August 2002, 21:09
Is kanker een scheldwoord? Volgens mij is het gewoon vloeken.
En volgens mijn normen en waarden hoort het niet dat je vloekt of scheldt, hetgeen niet zegt dat ik het niet doe :)

Racing Bartander

Smarthezz
20 August 2002, 22:37
Schelden mag best, vloeken vind ik dat het niet kan.. Maar dan begrijp ik niet, je mag niet met kanker spotten en wel iemand naar de hel wensen :? ? Er zijn zat mensen die er zo over denken. Persoonlijk zeg ik het wel eens (als in gewoon "Tering Tyfus Kanker wat een kutzooi zeg, wat een moederneukende teringzooi"(ofzo)), maar dan moet het wel heel erg zijn. En ja, mijn opa en oma zijn eraan overleden.. Ik weet dat het erg is, maar ja, stel nou dat er iemand zit met een stoma en je zegt "shit!", das dan ook lullig...

meiske
22 August 2002, 11:22
ik vind dat het niet kan.

je weet nooit wat het iemand doet,
mijn buurjongen schold een tijd geleden mijn beste vriendin uit voor kanerwijf, en dat kwam heel zwaar aan want ze heeft kanker.

ik zal het nooit zeggen,

supergirl
24 August 2002, 14:27
Originally posted by !Y!US!C!30X
het kan best vind ik
het hangt alleen af van de manier hoe je het gebruikt
vb:
'ik wens je kanker toe..' << kan niet
'kankerzooi' <<kan wel
dus het scheldwoord kan opzich wel Ben ik het mee eens.Er zijn ook familieleden van mij overleden aan kanker maar als ik zeg kankerzooi denk ik daar niet aan.Wat denk je van al die mensen die aan tering en de tyfus zijn overleden daar denkt toch ook niemand aan

F_asd
24 August 2002, 15:13
kweet niej.. op zich vindik dat van waarom kanker niet gebruiken en tyfus of tering wel, wel een goede.. wrom zou je het een wel moge zegge en het ander niet.. maar tegerlijkertijd is het er ZO ingeprent bij me.. als ik moet gaan tellen hoe vaak ik het om me heen hoor op een dag.. ik snap ook niet dat mensen er ZO een aanstoot aan kunnen nemen.. als iemand kankerzooi zegt dat ze dan zitten te zanikken mun oma is eraan doodgegaan enz enz.. het is toch niet bedoeld om jou te lijeren ofzo en hoe moet diegene weten dat zijn of haar oma eraan dood is gegaan.. ik vind dat je het gewoon moet kunnen gebruiken, met mate.. (ook omdat ik ut er gewoon niet uitkrijg...)

helahola
25 August 2002, 18:40
Originally posted by Little Angel
Kanker, tering en tyfus. Zijn alemaal dodelijike ziektes, waarom de eene wel en de andere niet gebruiken?

*sluit zich hierbij aan*
:{ :{ :{ :{ :{ :{ :{ :{ :{ :{ :{ :{ :{

madeliefje
26 August 2002, 20:10
vind ook dat het niet zou mogen, veel te erg...
maar toch hoor ik het steeds: kankerwijf... errug

biffyclyro
1 September 2002, 20:13
dat vind ik echt idioot.. zowieso schelden vind ik nou niet echt nodig..
maar goed, zoals !Y!US!C!30X zegt, kankerzooi is minder erg dan krijg de kanker..

FRSH
2 September 2002, 17:58
wat een kankertopic zeg

leejow
3 September 2002, 20:11
Hm ik gebruik geen Ziektes maar Vleeswaren, Kut enzo als iets niet lukt, dan denk ik er TUURLIJK wel bij na, wie wil er nou niet aan denken :Y)

dark-annetje
4 September 2002, 14:32
je moet er echt niet mee spotten
want zoiets wens je denk ik niemand toe
dus ik zou het echt niet doen...
want je kan er iemand echt ongelofelijk pijn mee doen...

Freaky Maus
24 September 2002, 18:55
Originally posted by CyberD
Volgens de Dikke Van Dale wordt het scheldwoord geformuleerd als 'rotzak'. En dat heeft niets met de ziekte 'kanker' te maken.

´kan·ker·lij·er (de ~ (m.)) [vulg.]

1 rotzak

Máár bedoelen de meeste mensen er de ziekte wél mee...helaas
:(

er is btw ook het woord kankeren...wat eigenlijk heel wat anders betekend;

´kan·ke·ren (onov.ww.)

1 [pej.] mopperen
2 zich woekerend verspreiden

wat ook veel mensen niet weten/wisten ;)



Ik gebruik HET woord ook, en dan bedoel ik het als hierboven. Maar andere mensen, waaronder mijn broer, vinden het woord niet gepast. En als ik het dus wel gebruik krijg ik een trap, maar ik gebruik het alleen als ik echt pissig ben. Anders is het Jezus Christus of GVD.
Oja, in mezelf zeg ik het ook tegen sommige mensen, bv een coördinator... Maar dan wens ik hem eigenlijk geen K. toe maar gewoon iets anders.
Ze hoeven niet dood van mij door K..

Ik heb soms ook wel is dat ik er over na denk wat ik een minuut geleden zei ofzo, en soms vind ik het dan wel klote dat ik dat zei.

Youssef
25 September 2002, 21:15
Ik heb kanker ook van dichtbij meegemaakt, maar als ik boos ben, dan kanker ik er gewoon op los. :x

Demon-of-fire
26 September 2002, 16:06
Niet gebruiken, tis gewoon ernstig..
Desalnietemin moet ik zeggen dat de klank en klemtoon lekker in de mond liggen

theo tank
26 September 2002, 18:01
in principe hoor je helemaal geen scheld of vloekwoorden te gebruiken als je er zo over na gaat denken...

maar ut zijn allemaal 'krachttermen' voor mij.
Je roept het gewoon netzo als bij andere woorden.

Tyskie
26 September 2002, 22:48
Sorry, ik vind t allemaal een beetje overdreven hoor...
Als van Gaal's vrouw aan een erge ziekte (over)lijdt (was dat ook kanker?) en een heel stadion roept kanker-van Gaal... dan ga je te ver...
Maar als iemand een deur in je gezicht dichtgooit en je gooit er een paar krachttermen, waaronder 'kanker', eruit... Wat dan nog? Ik vind dit echt een gezocht probleem hoor... Net als je geen 'godverdomme' mag roepen ofzo...

dext0r
26 September 2002, 23:28
hnmm, krijgt het woord 'pestkop' ook gelijk een nieuwe betekenis

raxhel
27 September 2002, 14:21
Originally posted by dext0r
hnmm, krijgt het woord 'pestkop' ook gelijk een nieuwe betekenis


tja.......ik vind zelf dat jeer niet mee moet schelden zelf doe ik het wel ik ben het nu aan het afleren

Banaan
27 September 2002, 17:05
hmz bij mij flopt het er gewoon uit :( ik vind het echt kut dat ik er aan 'gehecht' ben :( :'( ik probeer het iig afteleren

Regen
27 September 2002, 18:17
Dat is op zich best wel moeilijk....kanker is een ernstige ziekte, veel hebben door deze ziekte een dierbare verloren.
Toch worden er meer ernstige zaken als scheldwoord gebruikt, tering etc. ook ernstige ziekten, groffe grappen over minderheden, allochtonen, belgen etc, het gaat steeds verder, zoals bijvoorbeeld de moppen over Enschede, volendam, de twin Towers e.d. Allemaal erg cru en grof. Ik ben van mening dat je kanker niet mag gebruiken als scheldwoord, máár daarmee ook heel wat andere dingen niet..

miss hutspot
28 September 2002, 11:56
Originally posted by xPartyGurlx
*niet gebruiken*

idd

theo tank
28 September 2002, 18:30
Originally posted by tyskie
Sorry, ik vind t allemaal een beetje overdreven hoor...
Als van Gaal's vrouw aan een erge ziekte (over)lijdt (was dat ook kanker?) en een heel stadion roept kanker-van Gaal... dan ga je te ver...
Maar als iemand een deur in je gezicht dichtgooit en je gooit er een paar krachttermen, waaronder 'kanker', eruit... Wat dan nog? Ik vind dit echt een gezocht probleem hoor... Net als je geen 'godverdomme' mag roepen ofzo...

twas het uitvak, kan me niet voorstellen dat de thuissupporters in olymp. stadion meededen.
Maar waarom dat niet kan is omdat je dan echt op de man gaat spelen (kwetsen) en niet zozeer om het 'woord' kanker, netzo dat het niet kon dat de ajax supp. de minuut stilte van Ernst happel verstoorden...

meiske
29 September 2002, 13:56
Originally posted by miss hutspot


idd

jah niet gebruiken

en waarom tyfus wel, ook niet vind ik.

MarkNMGN
29 September 2002, 15:18
tsjah....het lig er natuurlijk aan hoe je het woord gebruikt....
Ik vind bijv:
''Kanker op''
gewoon ''kanker'' ipv. kut, klote.
of ''kankerzooi'' wel kunnen.
Maar iemand de ziekte toewensen of iemand uitschelden met dat woord terwijl zijn opa,moeder enz. enz. eraan overleden is/eraan lijdt niet kunnen.

Tyskie
29 September 2002, 17:37
Originally posted by theo tank


twas het uitvak, kan me niet voorstellen dat de thuissupporters in olymp. stadion meededen.
Maar waarom dat niet kan is omdat je dan echt op de man gaat spelen (kwetsen) en niet zozeer om het 'woord' kanker, netzo dat het niet kon dat de ajax supp. de minuut stilte van Ernst happel verstoorden...

Idd, als je het gebruikt om iemand mee te kwetsen, kan geen enkel woord/ gebaar etc... Maar als je het gewoon gebruikt om bv je frustraties te uiten... heb ik er geen moeite mee...

Fade of Light
29 September 2002, 17:57
Originally posted by tyskie


Idd, als je het gebruikt om iemand mee te kwetsen, kan geen enkel woord/ gebaar etc... Maar als je het gewoon gebruikt om bv je frustraties te uiten... heb ik er geen moeite mee...

helemaal mee eens!

als je het niet direct op de man speelt mag je de ander(en) gewoon kankerhoeren, vieze kankernichten en zwarte teringbuitenladners noemen....

schelden met dodelijke ziektus vind ik behoorlijk equivalent aan racistische of discriminerende leuzen...
en ik vind het ook triest als ik lees "heb er geen moeite mee".


tyskie loopt overstraat en wordt door twee gastjes in elkaar geramd. Ik loop langs en zeg 'ach...daar heb ik geen moeite mee, ga vooral door'

Tyskie
29 September 2002, 19:15
Appels en peren... Die kun je niet vergelijken he...

Als je het bv over zwarte teringbuitenlanders hebt, speel je niet direct op de man, maar probeer je wel een doelgroep te kwetsen... Discriminatie dus..

Als ik tegen een deur loop en ik zeg 'auw kankerzooi', bedoel ik niet de buurman, die een schoonmoeder heeft die aan kanker lijdt, te beledigen... Nee, dan gebruik ik gewoon een krachtterm om mezelf af te leiden van de pijn die ik voel, doordat ik tegen de deur liep.

En over dat laatste ach... Zegt vooral iets over jou dat je de vergelijking maakt tussen een dergelijke situatie en het gebruik van bepaalde ziektes om je gevoelens te ondersteunen.

Owja, nog iets... jij hebt het over schelden.. Schelden is persoonlijk gericht, tegen een groep (teringbuitenlanders bv) of een persoon (kanker-van gaal), het lijkt mij toch wel vrij duidelijk dat ik het heb over het gebruik van bepaalde ziektes in krachttermen. Zou je toch ook wel moeten begrijpen als je je intelligent probeert voor te doen door woorden als 'equivalent' te gebruiken.

Voor mij staat het woord 'kanker' dus gelijk aan 'kut, klote, klere, shit' of wat dan ook... Met die woorden heb ik geen moeite als je ze gebruikt, met het woord kanker evenmin.

Kortom: het ligt gewoon aan de situatie waarin je het gebruikt. Roep je 'kankerbuitenlanders', dan vind ik dat net zo fout als je 'klotebuitenlanders' roept. Stoot je je tegen een deur en je roept 'kankerzooi' ipv bv 'kutzooi', dan heb ik daar totaal geen moeite mee.

En ga nu niet weer aankomen met allerlei groentes, want je argumentatie is gewoon slecht...

Fade of Light
30 September 2002, 21:44
Originally posted by tyskie
Als je het bv over zwarte teringbuitenlanders hebt, speel je niet direct op de man, maar probeer je wel een doelgroep te kwetsen... Discriminatie dus..

Als ik tegen een deur loop en ik zeg 'auw kankerzooi', bedoel ik niet de buurman, die een schoonmoeder heeft die aan kanker lijdt, te beledigen... Nee, dan gebruik ik gewoon een krachtterm om mezelf af te leiden van de pijn die ik voel, doordat ik tegen de deur liep.

En over dat laatste ach... Zegt vooral iets over jou dat je de vergelijking maakt tussen een dergelijke situatie en het gebruik van bepaalde ziektes om je gevoelens te ondersteunen.

Owja, nog iets... jij hebt het over schelden.. Schelden is persoonlijk gericht, tegen een groep (teringbuitenlanders bv) of een persoon (kanker-van gaal), het lijkt mij toch wel vrij duidelijk dat ik het heb over het gebruik van bepaalde ziektes in krachttermen. Zou je toch ook wel moeten begrijpen als je je intelligent probeert voor te doen door woorden als 'equivalent' te gebruiken.


JIJ vindt dat je niet op een doelgroep richt..... Mij gaat het om het effect!
1) 'klote buitenlanders' -> allochtonen voelen zich er niet goed bij (en daar richt je je direct op (jouw visie))
2) 'kankerdeur' -> mensen met kanker (cq familieleden etc etc) zulen zich er niet gemakkelijk bij voelen (je richt je niet direct op mensen met kanker etc)

Jouw visie is dus ook in mijn mening correct. Maar het is dus wel degelijk GEEN appels met peren vergelijken zoals je ziet.

zou je toch moeten begrijpen als..rechtenstudentje, was het niet?

Tyskie zei:
Net als je geen 'godverdomme' mag roepen ofzo


ik heb nog nooit iemand dood zien gaan aan iets wat met 'godverdomme' te maken heeft

edit: rectificatie: dat van in elkaar slaan neem ik terug. Ik zat daar even op het verkeerde spoor omdat ik (tijdelijk) dacht dat je tegen het scheldwoord kanker was, maar het niet erg vond als iemand anders het deed...

Tyskie
2 October 2002, 00:08
Originally posted by Fade of Light


JIJ vindt dat je niet op een doelgroep richt..... Mij gaat het om het effect!
1) 'klote buitenlanders' -> allochtonen voelen zich er niet goed bij (en daar richt je je direct op (jouw visie))
2) 'kankerdeur' -> mensen met kanker (cq familieleden etc etc) zulen zich er niet gemakkelijk bij voelen (je richt je niet direct op mensen met kanker etc)

Jouw visie is dus ook in mijn mening correct. Maar het is dus wel degelijk GEEN appels met peren vergelijken zoals je ziet.

zou je toch moeten begrijpen als..rechtenstudentje, was het niet?



ik heb nog nooit iemand dood zien gaan aan iets wat met 'godverdomme' te maken heeft

edit: rectificatie: dat van in elkaar slaan neem ik terug. Ik zat daar even op het verkeerde spoor omdat ik (tijdelijk) dacht dat je tegen het scheldwoord kanker was, maar het niet erg vond als iemand anders het deed...

Eerste punt: Als je klotebuitenlanders roept, dan richt je je daar idd direct op, je gebruikt het om een groep mensen te beledigen... Als je je kankerdeur roept, dan richt je je tot de deur, zeker niet met de intentie om mensen te beledigen. Ik vind dat mensen, die kanker hebben cq. personen met kanker in de directe omgeving hebben, het gewoon moeten accepteren als vloekwoord en moeten inzien dat het niet beledigend bedoeld is. Natuurlijk geef ik wat dat betreft geen vrijbriek om in het bijzijn van mensen met kanker er vrolijk op los te kankeren, rekening houden met elkaar hoort iedereen te doen... Roep je het echter onbewust of in een vlaag van emotie (pijn), dan moet daar niet te zwaar aan getild worden.. Is mijn mening. Ik ken verder (gelukkig) geen kankerpatienten, zal er vast en zeker wel iets mee te maken hebben... Ze zullen moeten accepteren dat het als vloekwoord gebruik wordt, 't is niet anders. Ze kunnen zich beter om andere zaken druk maken, het leven met een dergelijke ziekte/ mensen in je omgeving met een dergelijke ziekte lijkt me al zwaar genoeg... :|

Tweede punt: Gelovige mensen tillen daar echter zeer zwaar aan, minstens zo erg als in dit 'kankerverhaal'. In het bijzijn van gelovige mensen ga je ook niet bewust godverdomme roepen. Wat dat betreft zet ik dergelijke woorden dus op een lijn. Of je er dood van gaat of niet heeft er natuurlijk geen kloot mee te maken.

Ten derde: Het persoonlijk gebruik van vloekwoorden: ik scheld zelden, alleen het woord 'kut' plak ik af en toe aan andere woorden vast, maar het heeft lang niet altijd een negatieve lading. Alleen op het voetbalveld laat ik wel eens een arsenaal aan scheldwoorden aan mijn lippen ontsnappen. Als ik een kutbal (;)) geef en ik wil mijn fout herstellen dan wil er bij mij wel eens een rij vloekwoorden uit de mond ontsnappen als 'kut, kanker, klere, klote, kutzooi..' Dat gebruik ik dan als oppepmiddel om extra kracht uit te putten om met extra energie de bal terug te kunnen veroveren. :+
Hoor ik iemand vloeken, dan geef ik daar niets om. Het maakt mij totaal niet uit al kankert iemand er op los... Behalve als het hardop door de nog geopende winkel is waar ik een leidinggevende functie heb, dat hoort niet en past zeker niet in onze formule. Als iemand een ander persoon doelbewust beledigt, vind ik dat ook niet kunnen... Ligt aan de situatie of ik er iets van zeg. Roept iemand echter bijvoorbeeld 'hoerige kankerzooi' als hij tegen een deur aan loopt... dan maakt mij dat dus echt totaal niets uit.

Rijntje
2 October 2002, 08:55
ik zeg het alleen als ik echt zo verschrikkelijk kwaat ben... maar hier in de omgeving zecht iedereen het:?

Fade of Light
2 October 2002, 17:36
Originally posted by tyskie


Eerste punt: Als je klotebuitenlanders roept, dan richt je je daar idd direct op, je gebruikt het om een groep mensen te beledigen... Als je je kankerdeur roept, dan richt je je tot de deur, zeker niet met de intentie om mensen te beledigen. Ik vind dat mensen, die kanker hebben cq. personen met kanker in de directe omgeving hebben, het gewoon moeten accepteren als vloekwoord en moeten inzien dat het niet beledigend bedoeld is. Natuurlijk geef ik wat dat betreft geen vrijbriek om in het bijzijn van mensen met kanker er vrolijk op los te kankeren, rekening houden met elkaar hoort iedereen te doen... Roep je het echter onbewust of in een vlaag van emotie (pijn), dan moet daar niet te zwaar aan getild worden.. Is mijn mening. Ik ken verder (gelukkig) geen kankerpatienten, zal er vast en zeker wel iets mee te maken hebben... Ze zullen moeten accepteren dat het als vloekwoord gebruik wordt, 't is niet anders. Ze kunnen zich beter om andere zaken druk maken, het leven met een dergelijke ziekte/ mensen in je omgeving met een dergelijke ziekte lijkt me al zwaar genoeg... :|

Tweede punt: Gelovige mensen tillen daar echter zeer zwaar aan, minstens zo erg als in dit 'kankerverhaal'. In het bijzijn van gelovige mensen ga je ook niet bewust godverdomme roepen. Wat dat betreft zet ik dergelijke woorden dus op een lijn. Of je er dood van gaat of niet heeft er natuurlijk geen kloot mee te maken.

Ten derde: Het persoonlijk gebruik van vloekwoorden: ik scheld zelden, alleen het woord 'kut' plak ik af en toe aan andere woorden vast, maar het heeft lang niet altijd een negatieve lading. Alleen op het voetbalveld laat ik wel eens een arsenaal aan scheldwoorden aan mijn lippen ontsnappen. Als ik een kutbal (;)) geef en ik wil mijn fout herstellen dan wil er bij mij wel eens een rij vloekwoorden uit de mond ontsnappen als 'kut, kanker, klere, klote, kutzooi..' Dat gebruik ik dan als oppepmiddel om extra kracht uit te putten om met extra energie de bal terug te kunnen veroveren. :+
Hoor ik iemand vloeken, dan geef ik daar niets om. Het maakt mij totaal niet uit al kankert iemand er op los... Behalve als het hardop door de nog geopende winkel is waar ik een leidinggevende functie heb, dat hoort niet en past zeker niet in onze formule. Als iemand een ander persoon doelbewust beledigt, vind ik dat ook niet kunnen... Ligt aan de situatie of ik er iets van zeg. Roept iemand echter bijvoorbeeld 'hoerige kankerzooi' als hij tegen een deur aan loopt... dan maakt mij dat dus echt totaal niets uit.

punt 1) "ze moeten er maar mee leren leven"...hmm dat zou je ook van racisme kunnen zeggen, maar onze normen en waarden (en wet) laten dit niet toe. Het woord kanker als scheldwoord ligt op de rand van wel en niet kunnen...

Punt 2) hier zie je dus mooi dat dit topic wel aardig is om te beginnen, maar uiteindelijk eindigt in een 'ja'/'nee' discussie. Een gelovige vindt 'godverdomme' erg, maar een ongelovige (ik bijv), geef daar weer TOTAAL geen waarde aan...Terwijl het met kanker juist weer andersom is. Ik vind weer dat schelden met een ziekte waaraan nog steedd zo veel mensen aan dood gaan, niet kan <(vanwege zie andere replies)>

Punt 3) laatste voorbeeld, dan zou ik waarschijnlijk zeggen, 'nou nou, beetje dimmen' ofzoiets... Maar ik denk dat het op dit punt vast gaat lopen. Maarje misschien dat je nog iets kan toevoegen dat de discussie weer kan open maken (:S)

Fade of Light
2 October 2002, 17:37
Originally posted by manderijn
maar hier in de omgeving zecht iedereen het:?

ik hoop niet dat dat een reden is waarom jij het ook (zou) doen(/t)

eneri
2 October 2002, 19:19
ik vind het echt erg als iemand scheldt met een ziekte, en ik doe het dan zelf ook niet, ook niet om frustraties te uiten. ik scheld met vleeswaren. Het zelfde geldt voor godverdomme, aangezien er meerdere mensen in mijn vriendenkring (streng)gelovig zijn, en ik weet dat ze het neit erg prettig vinden als ik dat zeg. Daarom heb ik t afgeleerd, voor anderen.

theo tank
2 October 2002, 20:45
Originally posted by eneri
ik vind het echt erg als iemand scheldt met een ziekte, en ik doe het dan zelf ook niet, ook niet om frustraties te uiten. ik scheld met vleeswaren. Het zelfde geldt voor godverdomme, aangezien er meerdere mensen in mijn vriendenkring (streng)gelovig zijn, en ik weet dat ze het neit erg prettig vinden als ik dat zeg. Daarom heb ik t afgeleerd, voor anderen.

Braadworst? Boterhammenworst? Smeerkaas?

En Fade of Light je kan wel zeggen dat het geen reden is als je omgeving het woord vaak gebruikt dat jij dan ook zou moeten gebruiken.
Maar tis eigenlijk net zoiets als een accent, dat komt ook doordat mensen om je heen zo praten dat neem je automatisch over.

eneri
3 October 2002, 11:51
Originally posted by theo tank


Braadworst? Boterhammenworst? Smeerkaas?


:p nee dingen als kut en klote

Rijntje
3 October 2002, 14:03
Originally posted by Fade of Light


ik hoop niet dat dat een reden is waarom jij het ook (zou) doen(/t) nope...ik had het meer over de buitenlanders hier...(sorry tis wel zo) die hoor je het altijd zeggen..de blanke zijn hier uhh in de minderheid en die hoor je ook veel minder

Michelluh
18 October 2002, 13:05
Originally posted by MarkNMGN
tsjah....het lig er natuurlijk aan hoe je het woord gebruikt....
Ik vind bijv:
''Kanker op''
gewoon ''kanker'' ipv. kut, klote.
of ''kankerzooi'' wel kunnen.
Maar iemand de ziekte toewensen of iemand uitschelden met dat woord terwijl zijn opa,moeder enz. enz. eraan overleden is/eraan lijdt niet kunnen.

Hier ben ik t mee eens..ik gebruik t woord ook..als er iets niet lukt ofzo..t komt vaak heel aso over..maarja..t floept er gwoon uit..:o

droppie
28 October 2002, 20:43
k vind het zoizow een rot woord. Vind het gewoon eng om te zeggen :x.
Niet gebruiken dus.

Pakspul
28 October 2002, 21:24
wat een kankertopic :+

Banaan
31 October 2002, 18:41
Originally posted by yo-de-plo
wat een kankertopic :+ :[

chica
1 November 2002, 16:44
nou..ik ga het dus echt niet gebruiken hoor! nog nooit gedaan en zal t nooit doen, mn tante was 39 en is 4 weken geleden overleden aan een hersentumor:(

Sgatje
7 November 2002, 13:03
Ik ben er ook tegen..Maar toch gebruik ik dat woord wel...Het komt gewoon omdat hier in Den haag het echt teveel gebruikt wordt...
Net als bijvoorbeeld in the osbournes hoeveel keer hun het woord 'fuck' zeggen dat wordt hier in den haag met kanker..egt een stopwoordje...echt vreselijk..maar t gaat dus automatisch..ZÓNDER enige bedoelingen..Ik ken ook dierbaren die die ziekte hebben of er aan overleden zijn..

Honur
12 November 2002, 22:36
Je bent gewoon debiel als je het woord gebruikt !!!
het is echt geen fun als je die ziekte hebt...
dus zeg gewoon Shit kut fuck hoerenzooi etc etc maar ga geen ziektes de wereld in roepen !want daar kan je mensen pijn mee doen waar je het niet tegen bedoelt

Rockgirl1987
9 December 2002, 21:00
Originally posted by MarkNMGN
tsjah....het lig er natuurlijk aan hoe je het woord gebruikt....
Ik vind bijv:
''Kanker op''
gewoon ''kanker'' ipv. kut, klote.
of ''kankerzooi'' wel kunnen.
Maar iemand de ziekte toewensen of iemand uitschelden met dat woord terwijl zijn opa,moeder enz. enz. eraan overleden is/eraan lijdt niet kunnen.

Da ben ik ut meej eens

lievemeisje
4 January 2003, 23:46
Originally posted by Nookie84

helemaal mee eens, maar je meot wel uitkijken wanneer je het zegt...

jah ben er ook mee eens.
majah ik seg ut ook wel eens helaas :(
omdat ik ut te vaak hoor op straat en sow
wil je ut eigenlijk niej seggu hmaar ut gaat van zelf
maare ik heb een oplossing voor gevonden ik probeer nu
plaats van kanker,knaker te segguh


bytheway vind eigenlijk dat vloeken ondig is majah
weet ook nie wrom ik ut doe