PDA

Bekijk de volledige versie : planeet ontdekt


Regen
9 October 2002, 21:36
AMSTERDAM - Buiten de baan van Pluto draait een 'planeetje' om de zon met een middellijn van bijna 1300 kilometer. Dat is maandag bekendgemaakt op een sterrenkundig congres in Birmingham, Alabama. Sinds de ontdekking van Pluto, in 1930, is nog nooit zo'n groot hemellichaam in ons eigen zonnestelsel gevonden.

Quaoar, zoals het nieuwe object voorlopig is gedoopt (naar een indianengod), bestaat net als Pluto uit een mengsel van steen en ijs. Leven kan er niet op voorkomen. De planeet is zo groot dat alle bekende planetoïden - steenklompen in de binnendelen van het zonnestelsel - erin zouden passen.

Quaoar werd eerder dit jaar ontdekt door Michael Brown en Chadwick Trujillo van het California Institute of Technology als een nietig lichtstipje op bijna 6,5 miljard kilometer afstand van de aarde. Afgelopen zomer lukte het om met de Hubble Space Telescope de middellijn op te meten.

Sinds 1992 zijn er enkele honderden 'ijsdwergen' ontdekt in de koude buitendelen van het zonnestelsel. De meesten zijn waarschijnlijk hooguit een paar honderd kilometer groot, maar astronomen hebben er altijd rekening mee gehouden dat er ook reuzenexemplaren tussenzitten. Quaoar is de eerste ijsdwerg die zo groot is dat de middellijn echt opgemeten kon worden.

Volgens de ontdekkers is het een kwestie van tijd voordat er op grote afstand van de zon een object wordt gevonden dat groter is dan Pluto (circa 2275 kilometer). Veel sterrenkundigen vinden dat Pluto niet beschouwd kan worden als een volwaardige planeet, maar dat het een 'ijsreus' is.



Jippie!! een tiende planeet!! Dat is echt wel interessant!!

QQQ
9 October 2002, 22:44
vinden ze een planeet geven ze hem zo'n naam :? dat onthoud toch geen mens. Kunnen ze geen rekening houden met kinderen die over 50 jaar zitten te leren over de planeet na pluto?

Regen
12 October 2002, 12:23
ja dat vind ik ook! Hoe spreek je dat in hemelsnaam uit??
kwaa-woe-ar of zo??
Waarom niet apollo of zo, ik bedoel mercurius, venus, mars etc, allemaal romeinse goden.

Denden 100 piek
12 October 2002, 13:29
Originally posted by Regen
ja dat vind ik ook! Hoe spreek je dat in hemelsnaam uit??
kwaa-woe-ar of zo??
Waarom niet apollo of zo, ik bedoel mercurius, venus, mars etc, allemaal romeinse goden. Hercules!!!!!!

Owazeke
12 October 2002, 13:51
Originally posted by Regen
ja dat vind ik ook! Hoe spreek je dat in hemelsnaam uit??
kwaa-woe-ar of zo??
Waarom niet apollo of zo, ik bedoel mercurius, venus, mars etc, allemaal romeinse goden.

Inderdaad. Ik gok op iets à la Quaoar : "kwaa-oo-jar" Oh my! *)

QQQ
12 October 2002, 14:11
Originally posted by Denden 100 piek
Hercules!!!!!!

das dan weer geen god...

Denden 100 piek
12 October 2002, 15:34
Originally posted by QQQ


das dan weer geen god... Halfgod,en het is makkelijk te onthouden!

QQQ
12 October 2002, 15:36
Originally posted by Denden 100 piek
Halfgod,en het is makkelijk te onthouden!

misschien zijn ze bang dat sommige mensen het reclame voor disney vinden :p

Regen
12 October 2002, 21:02
whahahahaha, dies goed!! Pocahontas...:+

Toto
12 October 2002, 21:50
Lion King:7

Regen
13 October 2002, 17:02
de lion king rules!!! dat zou ik pas echt cool vinden als naam voor planeet:Y)

RandyJC
14 October 2002, 01:06
AUTODOPVENTIEL... en dan hoe die verder ging :S ;)


dies pas passend :)

Regen
14 October 2002, 08:17
hottentottententententoonstellings.. eh?huh? ik weet ut nie meeeer *weeh*:x

Mantra
17 October 2002, 09:21
Mensen:

Originally posted by Regen
Quaoar, zoals het nieuwe object voorlopig is gedoopt (...)

Denden 100 piek
20 October 2002, 19:56
Originally posted by Mantra
Mensen:

Ja en?
We verzinnen koele niet-voorlopige namen,bomvet toch?

Bird Of Prey
21 October 2002, 13:34
Originally posted by Regen
ja dat vind ik ook! Hoe spreek je dat in hemelsnaam uit??
kwaa-woe-ar of zo??
Waarom niet apollo of zo, ik bedoel mercurius, venus, mars etc, allemaal romeinse goden.

kwaa-oo-war ofzo... :?

maja...alsiets in de ruimtevaart "voorlopig" is is t evengoed nog 50 jaar, maar goed...zullen we tegen de tijd dat we bejaard worden/zijn de definitieve naam van die "planeet" wel horen, maar als ze dat planeetje nu al zo noemen beloofd dat niet veel goeds voor hoe die definitief genoemd zal worden... :{

Isaac
1 November 2002, 21:00
tzijn niet alleen romeinse namen, ook griekse godennamen. En hercules is een halfgod, ma na zijn dood opgenomen in de godenfamilie dus ook een god.

mjah,.. eh.... ik ga weer..

Regen
2 November 2002, 20:27
thus indeed a dreamy-eyes child:+

Banaan
2 November 2002, 22:20
oud nieuws, voroig jaar hebben ze het (voorlopig) naar Planet X vernoemt :p wel coole naam 8-)