PDA

Bekijk de volledige versie : Sociaal zijn VS eerlijkheid


Fade of Light
12 October 2002, 15:54
deze twee dingen staan zo ongelovelijk vaak tegenover elkaar.

Moet je nou eerlijk zijn, of moet je die ander eeen beetje subtiel proberen te zeggen, wat ie niet leuk gaat vinden.

Aantal voorbeelden:

Je hebt een nieuw neefje erbij. Gaat erheen en het kind ziet er niet uit..... En je tante vraagt of je um mooi vindt. Zeg je dan heel eerlijk 'ik vind hem er niet uit zijn', of ben je meer subtiel en geef je dus ben je neit helemaal eerlijk (achterhouden van informatie op een vraag wordt in dit geval bestempeld als niet eerlijk).

JE hebt je huiswerk gemaakt en komt aan op school. Een vriend(in) heeft het huiswerk niet gemaakt. Je krijgt een punt voor je huiswerk. JE vermoedt/weet dat je vriend(in) vorige keer letterlijk het huiswerk van iemand anders heeft overgeschreven.
Wat doe je?

Jouw vriend(in) is helemaal weg van een film en heeft her er de hele week al over. Je gaat er samen heen. Jij blijkt het een echte klotefilm te vinden. En diegene is helemaal door het dolle heen en vond het een prachtfilm en wil er nog een keer heen. Zeg je eerlijk dat je het een slechte klotefilm vond en dat je er niet nopg een keer heen wil?

etc je kunt vast wel nog meer situaties bedenken.
Vrij lastig te zeggen wanneer je nou 'moet liegen voor bestwil', wanneer je gewoon eerlijk eruit flapt wat je ervan vindt of het altijd maar subitel probeert af te wenden (en daarom niet duidelijk maakt wat je nou echt van ... vond)

LoeLoe
12 October 2002, 16:06
Originally posted by Fade of Light
deze twee dingen staan zo ongelovelijk vaak tegenover elkaar.

Moet je nou eerlijk zijn, of moet je die ander eeen beetje subtiel proberen te zeggen, wat ie niet leuk gaat vinden.

Aantal voorbeelden:

Je hebt een nieuw neefje erbij. Gaat erheen en het kind ziet er niet uit..... En je tante vraagt of je um mooi vindt. Zeg je dan heel eerlijk 'ik vind hem er niet uit zijn', of ben je meer subtiel en geef je dus ben je neit helemaal eerlijk (achterhouden van informatie op een vraag wordt in dit geval bestempeld als niet eerlijk).

Mij kennende...zou zeggen dat het een mooi kindje is ==>> Lekker tegenstrijdige dingen inderdaad:D

JE hebt je huiswerk gemaakt en komt aan op school. Een vriend(in) heeft het huiswerk niet gemaakt. Je krijgt een punt voor je huiswerk. JE vermoedt/weet dat je vriend(in) vorige keer letterlijk het huiswerk van iemand anders heeft overgeschreven.
Wat doe je?

Ik zou me mond houden..vriedinnen verlink je niet. Soms kan je haar hulp ook wel gebruiken voor het een of het ander, en als je nou dan eerlijk doet, kan je dat ook wel vergeten voortaan...

Jouw vriend(in) is helemaal weg van een film en heeft her er de hele week al over. Je gaat er samen heen. Jij blijkt het een echte klotefilm te vinden. En diegene is helemaal door het dolle heen en vond het een prachtfilm en wil er nog een keer heen. Zeg je eerlijk dat je het een slechte klotefilm vond en dat je er niet nopg een keer heen wil?

Een film hoef ik zowiezo niet 2 keer te zien in de bios, tenzij ik hemzelf echt retegoed vind. Maar ik denk dat ik haar wel eerlijk mijn mening zou geven, dat ik het gewoon een klotefilm vindt.

etc je kunt vast wel nog meer situaties bedenken.
Vrij lastig te zeggen wanneer je nou 'moet liegen voor bestwil', wanneer je gewoon eerlijk eruit flapt wat je ervan vindt of het altijd maar subitel probeert af te wenden (en daarom niet duidelijk maakt wat je nou echt van ... vond)

Er zijn inderdaad heel veel situaties waarin je soms een beetje moet liegen om een ander niet te kwetsen..mjah lastig allemaal :D

Fade of Light
12 October 2002, 16:56
met dat huiswerk vergat ik erbij te zetten dat hij/zij het dit keer van jou over wilde schrijven...

Maar idd, wat je er nu van gmeaakt hebt is ook een leuke situatie :)

Denden 100 piek
12 October 2002, 17:26
Ik ben altijd eerlijk,en soms is dat niet altijd even sociaal.
Tegenover vrienden ben ik zo behulpzaam mogelijk.
En ik ga nooit 2 keer naar dezelfde film,dusssss.

Op het forum ben ik ook altijd heel eerlijk*) O-)