PDA

Bekijk de volledige versie : Stemrecht of stemplicht?


Babysmurfie
30 October 2002, 19:16
Hier in België is er stemplicht, en in Nederland weet ik het eigenlijk niet:p. Maar wat vinden jullie daar nu van?
Moet de stemplicht veranderd worden in stemrecht of is het wel goed zo?

Ik vind dat er stemrecht moet komen in plaats van stemplicht, stemmen is een recht, ik vind niet dat het een verplichting mag worden. Als iemand geen uitgesproken voorkeur heeft en niet wil stemmen, moet dat volgens mij kunnen. Ik vind het nogal belachelijk dat zo iemand dan nu toch moet gaan stemmen, blanco misschien, maar toch, het kost tijd en energie, die voor iets anders, nuttigs gebruikt zou kunnen worden.

bifirol
30 October 2002, 19:23
Stemrecht... vele mensen willen wel stemmen maar weten nie op wie, dan stemmen ze soms wel eens voor de verkeerde en dat is toch ook nie nuttig eigenlijk é.

Maar stemrecht is natuurlijk ook nie zonder minpunten, want dan zal er bijna niemand nie meer gaan stemmen. NIet enkel uit onwetendheid maar ook uit luiheid...
En misschien zullen dan enkel de 'politiek aangelegde mensen' stemmen en voeren die dan een soort vriendjespolitiek...

Daar zijn we dan ook niet te vet mee é.


(ik versta mezelf bijna nie meer |:( )

Witkop
30 October 2002, 19:26
hier in Nederland is het zo dat er stemrecht geldt.

Ik denk dat stemplicht een beter systeem is omdat dan iedereen naar de stembus gaat en voor zn mening uitkomt. Ook al heb je geen 100% voorkeur, je hebt altijd wel een partij die het meest bij jou past.

Met stemrecht zijn er heel veel mensen die niet naar de stembus gaan omdat dat teveel tijd kost. Hierdoor heeft niet iedereen gestemd en krijg je dus achteraf misschien gezeik dat de verkeerde mensen aan de macht zijn. Ook lijkt het mij makkelijker voor extreme groeperingen om aan de macht te komen omdat zij al hun potentiele stemmers naar de stembus kunnen trekken terwijl andere partijen dit niet kunnen.

Dus invoeren die stemplicht!!

p.s. 22 januari mogen we weer!!!


hmmmz, ik ben wel lang bezig geweest met dit typen, toen ik begon stond de reactie van bifirol er nog niet

Fade of Light
30 October 2002, 19:28
er zijn geneog mensen die neit genoeg weten van politiek en dus alleen maar naar de praatjes luisteren, zo krijg je een verdraaid beeld en dus een niet echt waardevolle uitslag waar we wel 4 jaar aan vast zitten...dus recht, niet plicht...,.

eneri
30 October 2002, 20:10
Originally posted by Fade of Light
er zijn geneog mensen die neit genoeg weten van politiek en dus alleen maar naar de praatjes luisteren, zo krijg je een verdraaid beeld en dus een niet echt waardevolle uitslag waar we wel 4 jaar aan vast zitten...dus recht, niet plicht...,.
ben t met je eens, en daarbij als het verplicht wordt zijn er vast n hoop mensen die dat niks vinden en dan uit protest toch weer blanco stemmen, of omdat ze niks weten..helpt t nog nie

Nightwolf
30 October 2002, 20:15
jep, dadelijk stemmen dat soort mensen op een partij die ze later helemaal niet wilden stemmen

recht dus

Ar-Tuur
30 October 2002, 20:40
Ongeinteresseerde, vaak minder intelligente mensen die niets van politiek weten of willen weten en zich mee laten voeren door de massa en geen eigen mening willen of kunnen vormen, moet je niet gaan verplichten te gaan stemmen, dat levert echt niets op. Een verdraaid beeld inderdaad, wat Fade of Light al zegt. Zeker stemrecht boven stemplicht. Ik wist trouwens niet dat er in België stemplicht bestaat? Wat als je niet stemt? :?:{

anemic
30 October 2002, 21:50
Originally posted by Ar-Tuur
Ongeinteresseerde, vaak minder intelligente mensen die niets van politiek weten of willen weten en zich mee laten voeren door de massa en geen eigen mening willen of kunnen vormen, moet je niet gaan verplichten te gaan stemmen, dat levert echt niets op. Een verdraaid beeld inderdaad, wat Fade of Light al zegt. Zeker stemrecht boven stemplicht. Ik wist trouwens niet dat er in België stemplicht bestaat? Wat als je niet stemt? :?:{

zie tevens LPF

daarom denk ik dat stemokicht een beter iets is
ik weet dat veel linkse mensen nooit stemmen
''omdat het toch niet werkt''

boertje
31 October 2002, 12:17
Stemrecht is beter

als je mensen die eigenlijk niet willen stemmen gaat verplichten tot stemmen wordt het een teringzooitje want dan doen die mensen maar wat, het intereseert hun tog geen flikker

Babysmurfie
31 October 2002, 17:38
Originally posted by Ar-Tuur
Ik wist trouwens niet dat er in België stemplicht bestaat? Wat als je niet stemt? :?:{
Dan krijg je een boete, en volgens mij kost je dat wel erg veel geld. Het kan wel dat je niet moet stemmen, maar dan moet je een hele goede reden hebben + doktersattest ofzo, als je vb. dement bent, dan kan een familielid in jouw plaats gaan stemmen (vind ik ook maar dom:x).

geitenwollens0x
31 October 2002, 18:37
Originally posted by boertje
Stemrecht is beter

als je mensen die eigenlijk niet willen stemmen gaat verplichten tot stemmen wordt het een teringzooitje want dan doen die mensen maar wat, het intereseert hun tog geen flikker

jah, dan krijg je van die mensen die doen de partij die het meest tegen buitenlanders heeft, bijv.
en dan helemaal niet weten wat verder de plannen zijn... neej doe maar stemrecht, meestal weten de mensen die dan willen stemmen wel wat ze doen.

Stapper
31 October 2002, 19:19
stemrecht

je hebt recht om voor je toekomst te stemmen, als je je niet met een partij kan identiviseren dan heb je pech en je richt je zelf maar een partij op, of je stemt niet

alleen als het percentage onder de 50% komt, moet het een plicht worden om te stemmen

Ar-Tuur
31 October 2002, 19:47
Originally posted by Babysmurfie

Dan krijg je een boete, en volgens mij kost je dat wel erg veel geld. Het kan wel dat je niet moet stemmen, maar dan moet je een hele goede reden hebben + doktersattest ofzo, als je vb. dement bent, dan kan een familielid in jouw plaats gaan stemmen (vind ik ook maar dom:x).

Pff dat werkt toch ook niet zeg :{

dext0r
31 October 2002, 22:30
met stemplicht heb je altijd nog mensen die _NIET_ willen stemmen..

ze kunnen dan ook nog altijd blanco stemmen! ....
t heeft dus geen nut om stemplicht in te voeren....


ik ben voor stemrecht.

Diz
1 November 2002, 11:42
Stemrecht, het afgelopen jaar heb ik ervoor gekozen om niet te stemmen, wist gewoon niet op welke partij, was het met veel partijen wel eens.

Als ik stemplicht zou hebben dan weet ik helemala niet wat ik moest stemmen, nu weet ik voor het komende jaar wel beter, in ineder geval niet de LPF

Tim P.
1 November 2002, 16:07
Ben voor een stemrecht. Dan heb je ook niet de mensen die niet willen stemmen, die gewoon iets doen. Maar aan de andere kant als er een stemplicht is, dan is het voor mij iig logischer dat je er meer over na gaat denken, ik zou dan wel willen weten op wie ik zou stemmen. Maar ja, de meeste mensen denken er niet zo over en dan krijg je een teringzooitje.
Dus doe maar stemrecht en laat de mensen, die niet gaan stemmen ook achteraf hun mond houden over, dat er verkeerde mensen aan de macht zijn.

fosiiee
7 December 2002, 13:08
dit is waarschijnlijk helemaal buiten de kwestie maar ik vind dat er voor volwassenen stemmplicht moet zijn en voor kinderen vanaf het middelbaar stemrecht want dan zullen de politicussen mss wel naar ons beginnen luisteren omdat wij ook mogen stemmen.

aarsch
7 December 2002, 13:44
Originally posted by anemic


zie tevens LPF

daarom denk ik dat stemokicht een beter iets is
ik weet dat veel linkse mensen nooit stemmen
''omdat het toch niet werkt''

maar als je niet stemt krijgen de andere partijen in totaal meer stemmen!. dus stem dan gewoon op iets, een kleine partij dan word het tog een beetje recht getroken. ik ben voor stemrecht.

wat gebeurd er btw als je dan niet stemt???

Babysmurfie
7 December 2002, 18:58
Originally posted by aarsch

wat gebeurd er btw als je dan niet stemt???
Boete:O

ik_ben_de_man
8 December 2002, 09:22
als je mensen zou moeten verplichten om te stemmen , dan drukken ze gewoon zomaar iets in , en dan kan de onbenulligste partij met de mooiste naam de emeste zetels halen dus , ik ben voor stemrecht.