PDA

Bekijk de volledige versie : AH personeel vervolgd na overval


Ar-Tuur
31 October 2002, 11:36
Na een overval (waarbij een cassière bedreigd werd met een mes) op een Albert Heijn supermarkt in Amsterdam worden twee moedige medewerkers van het filiaal die de achtervolging inzetten en de dader overmeesterden met geweld binnenkort vervolgd. Nu Nederland de mond vol heeft over zinloos geweld en de laffe Nederlanders die niets doen als in hun omgeving zinloos geweld voorkomt, is het wel gewoon mogelijk dat de dader aangifte doet en de 2 "helden" waarschijnlijk gestraft gaan worden. |:(

Is dit niet belachelijk? Hoe wil je dit uitleggen aan de Nederlandse bevolking? Iemand bedenkt zich nu nog vaker dan de twee keer die hij of zij al deed na het geweld tegen mensen die anderen aanspreken of in actie komen. Officiëel is het zo dat mensen zelf andere mensen mogen aanhouden om daarna aan de politie over te dragen, maar daarbij mag alleen geweld worden gebruikt dat in verhouding staat met het geweld dat de overvaller/dief gebruikt of als deze bedreigt. Maar ik kan me voorstellen dat je goed kwaad bent als je een collega van je bedreigd ziet worden en je zaak overvallen. En de overvaller is toch niet dood ofzo? Een gebroken neus overleeft hij wel hoor, typisch geval van eigen schuld dikke bult. |:(

eneri
31 October 2002, 12:24
je zou juist zeggen dat die 2 beloond moeten worden omdat ze de politie hebben geholpen.
ik vind dit echt belachelijk|:( :x

Ar-Tuur
31 October 2002, 13:36
Het is ook te gek dat de dader een schadevergoeding eist. Een overvaller heeft lijkt me NIETS te eisen, je bedreigt iemand met een mes (de cassière zal daar nog wel even psychische problemen mee hebben), steelt geld maar krijgt wel geld toe nadat je gepakt bent? Vreemd. :[

geitenwollens0x
31 October 2002, 14:37
maar was het niet zo dat zinloos geweld strafbaarder is als diefstal.....................

LoeLoe
31 October 2002, 15:16
Hmmz jah vind het wel goed dat ze die overvaller een knal verkocht hebben...VOORDAT hij gearresteerd werd.

Was hij al in de boeien geslagen en kon hij geen kant meer op en schopten ze hem toch? Tjah dan vind ik het een ander verhaal..

xlizzx
31 October 2002, 19:17
die overvaller moet gewoon niet stelen en dan vind ik zeker dat hij geen aanklacht in mag dienen.

Mantra
31 October 2002, 19:32
Persoonlijk vind ik het bewonderenswaardig dat deze mensen niet alleen hebben staan kijken en ook daadwerkelijk iets gedaan hebben om de dader tot staan te brengen.

Maar eigen rechter spelen moet niet aangemoedigd worden!

Als ze de dader enkel tot staan hadden gebracht, prima, maar er is buitensporig geweld gebruikt.

Stapper
31 October 2002, 19:34
van wat ik gehoord heb is het terecht dat ze vervolgt worden

ze hebben die gast eerst ervoor gezorgt dat die geen wapen meer had en daarna hebben ze hem nog lekker in elkaar geslagen, terwijl je een crimineel alleen maar tegen mag houden als burger, je mag hem niet slaan ofzo

btw, wat bernard zei vond ik wel leuk, zo voor die 2 mensen opkomen

admiral95
1 November 2002, 15:04
Originally posted by Stapper
van wat ik gehoord heb is het terecht dat ze vervolgt worden

ze hebben die gast eerst ervoor gezorgt dat die geen wapen meer had en daarna hebben ze hem nog lekker in elkaar geslagen, terwijl je een crimineel alleen maar tegen mag houden als burger, je mag hem niet slaan ofzo

btw, wat bernard zei vond ik wel leuk, zo voor die 2 mensen opkomen

je mag hem als burger aanhouden en iets aandoen, maar dat mag niet et ver gaan, als jij hem een gebroken neus slaat in een worsteling dan is dat toegestaan ( blauw oog ook bijv) maar zodra het geen begreigende situatie is mag je niets meer doen,

Tim P.
1 November 2002, 16:00
Mm, het is inderdaad zo, dat je volgens de regels in dit land, niet te ver mag gaan bij het aanhouden van zo iemand en dat je alleen maar evenredig geweld mag gebruiken als dat wat de ander heeft gebruikt.
Maar ik kan je verzekeren dat het kassameisje nog wel psychische problemen zal hebben. Een vriendin van mij is met een pistool overvallen en die heeft het er nu nog moeilijk mee.
Ik vind het niet meer dan normaal, dat iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd even heel hard aangepakt wordt.
Ik geloof, dat men het hier erger vindt dat een crimineel (want dat is het) in elkaar wordt geslagen, dan dat hij onschuldige mensen geestelijke schade aanbrengt.
Ik vind het nog knap van die medewerkers, dat ze hem alleen maar een gebroken neus hebben geslagen. Ik zou niet voor mezelf hebben ingestaan als ik de kans kreeg om zo iemand in elkaar te slaan.

admiral95
1 November 2002, 18:58
Originally posted by Tim P.
Mm, het is inderdaad zo, dat je volgens de regels in dit land, niet te ver mag gaan bij het aanhouden van zo iemand en dat je alleen maar evenredig geweld mag gebruiken als dat wat de ander heeft gebruikt.
Maar ik kan je verzekeren dat het kassameisje nog wel psychische problemen zal hebben. Een vriendin van mij is met een pistool overvallen en die heeft het er nu nog moeilijk mee.
Ik vind het niet meer dan normaal, dat iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd even heel hard aangepakt wordt.
Ik geloof, dat men het hier erger vindt dat een crimineel (want dat is het) in elkaar wordt geslagen, dan dat hij onschuldige mensen geestelijke schade aanbrengt.
Ik vind het nog knap van die medewerkers, dat ze hem alleen maar een gebroken neus hebben geslagen. Ik zou niet voor mezelf hebben ingestaan als ik de kans kreeg om zo iemand in elkaar te slaan.

neej ik ook niet ik zou me echt uitleven o0p zo iemand zijn kop

Ar-Tuur
1 November 2002, 22:06
Nu de emoties van mijn eerste post een beetje zijn gaan liggen merk ik dat het nog best een lastige zaak is en word ik wat realistischer O-)

Ten eerste is het natuurlijk moeilijk te oordelen als je de precieze feiten niet kent: je bent er niet bijgeweest, weet niet wat de overvaller precies heeft gedaan en in hoeverre de AH medewerkers te ver zijn gegaan. Ook hoor en lees ik verschillende verhalen over de actie :? En ten tweede: als ik erover nadenk gaat het natuurlijk te ver om iemand nog eens in elkaar te slaan als iemand overmeesterd is en je iemand alleen nog in bedwang hoeft te houden om daarna de politie erbij te halen. (neemt niet weg dat ik de woede begrijp). Maar toch vind ik dat OM coulant mag zijn voor deze mensen die toch actie ondernomen hebben..

Ik blijf er trouwens wel bij dat het belachelijk is dat de dader een schadevergoeding gaat eisen.. dat is echt krom. Hij heeft niets te eisen als je zoiets doet. De cassière mag het tienvoudige eisen van de dader... |:( |:(

Tyskie
1 November 2002, 23:28
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij... Ik ken de feiten niet precies... Maar van wat ik zo'n beetje gelezen heb denk ik dat het zo gegaan is... Die 2 mannen zijn achter die overvallen aangerend.. Ze hebben hem te pakken gekregen.. Overvaller geeft zich over of wordt overmeesterd.. Wapen raakt hij iig kwijt. En daarna wordt hij er nog eens tegen aan gepeerd door die 2 Appie Happies...
Dan vind ik enerzijds terecht dat ze vervolgd worden, want dat hoort niet. Dat is idd voor eigen rechter spelen. Maar aan de andere kant.. Ik werk ook in een supermarkt en ik moet regelmatig (2 a 3 keer in de week) rond een uur of 11 met 1 of 2 man de winkel sluiten.. Heb je toch ook niet echt meer een goed gevoel... Maar dat is geen reden om zelf die overvaller te gaan slaan, hoewel ik t een vrij begrijpelijke reactie vind.

Maar het klinkt idd zo vrij krom als straks die dader na een paar weekies cel weer kan gaan winkelen bij de AH, terwijl die mannen een half maandsalaris zouden moeten betalen aan die knakkert, die te lam is om te gaan werken en daarom maar een paar mensen de schrik van hun leven bezorgt.

Ar-Tuur
2 November 2002, 10:25
Originally posted by tyskie
Maar het klinkt idd zo vrij krom als straks die dader na een paar weekies cel weer kan gaan winkelen bij de AH, terwijl die mannen een half maandsalaris zouden moeten betalen aan die knakkert, die te lam is om te gaan werken en daarom maar een paar mensen de schrik van hun leven bezorgt.

Inderdaad, mooi omschreven :) 8*

Clauw
20 November 2002, 19:51
http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/0,2622,1314-Voorpagina__1328874_,00.html
Woensdag 20 november 2002 - BREDA - Terwijl hij op straat ligt, schoppen en slaan drie mannen Peter Rietveld uit Breda waar ze hem maar raken kunnen. Op zijn hoofd, zijn rug, zijn nek. Hij ontkomt, omdat hij een van de daders steekt. Het levert hem een vervolging op wegens poging tot doodslag. De wereld op zijn kop, vindt Rietveld: "Als ik niets had gedaan, hadden ze me doodgeschopt."

het slachtoffer wordt gearresteerd,op verdenking van poging tot doodslag terwijl de daders, na de arrestatie, weer vrij worden gelaten |:(
Het Openbaar Ministerie laat weten niet inhoudelijk op de zaak te willen reageren.

Net als bij AH...die AH jongens krijgen zowat de schuld :S
Net als die man die zich zelf verdedigde, met het eerste beste wat ie kon vinden op de grond. |:(

koelkast
20 November 2002, 21:42
wat kan ik zeggen ik heb het maar van al te dichtbij meegemaakt. zelf is het me overkomen. Je denkt iets goeds te doen en wordt er nog voor gestraft ook.

De nasleep en ellende was niet te overzien. de smerige manier van regels advocaten en gedoe van het OM zijn vreselijk. ik heb nog steeds het idee dat ze meer respect voor de daders hebben dan voor de slachtoffers die weigeren slachtoffer te zijn.


Ik blijf tog bij me idee dat als je crimineel gedrag gaat vertonen en misdaden pleegt en iemand push je te ver en pakt je op heterdaad hard terug dan is dat gewoon het risico van het vak als crimineel

de mensen zouden een lindje moeten krijgen, ik zelf heb er ook van scouting wel een medaile voor gehad terwijl ik van het OM dus een lading moeilijkheden heb mogen ontvangen..