PDA

Bekijk de volledige versie : Hype of wordt het echt erger ?


appelshampoo
13 November 2002, 20:36
Ik heb het idee dat alle 'psychologische dingen' ineens veel meer voorkomen, ik noem: automutilatie, zelfmoordpogingen en dat soort dingen.

Niet alleen op dit forum maar ook in 'het echte leven' het lijkt wel of iedereen een psych nodig heeft of een erge gebeurtenis heeft meegemaakt.

Komt dit omdat mensen er meer voor uit komen, dat mensen zich depressief gaan maken 'om er bij te horen' of omdat de wereld steeds slechter wordt ?

(ik wist niet of dit een discussie was of in psy hoorde ?)

!Y!US!C!30X
13 November 2002, 21:12
de wereld wordt slechter, ik denk zelf dat het leven gewoon steeds zwaarder word.
Maar dingen als automutilatie, en die "depressies" misschien hoort het ook wel gewoon bij de puberteit..
ik weet niet, maar kan best
en je hebt uiteraard de aanstel gevallen(groot deels "breezersletten") die zielig doen om de kleinste dingen zodat ze aandacht krijgen
maar ik denk zelf dat de wereld ook achteruit gaat, en dat het gewoon een groot deel met de puberteit te maken heeft..
ieder geval, kan niet op een andere manier verklaren hoe het komt:?

Fade of Light
13 November 2002, 21:29
Mijn visie:

Mensen worden meer verwend op jonge leeftijd. Naarmate ze ouder worden en meer op eigen benen moeten staan en eigen verantwoordelijkheid krijgen, die ze eerst niet nodig hadden, gaan ze inzien dat het leven helemaal niet zo makkelijk is. Ze denken sneller dat het slecht gaat en komen in een spiraal van negatieve denkpatronen terecht.

Vroeger hadden kinderen het harder, moesten vroeger werken, waren minder rijk etc..... Ze merkten al vroeg dat het leven niet zomaar over rozen gaat en dat er hard gewerkt moet worden.

Ander punt:

Er wordt inderdaad naar mijn mening openlijker over gepraat dan vroeger. Mede omdat je nou niet meteen als gek wordt verklaard als je naar een psycholoog gaat, waar vroeger - denk ik - meer een taboe op lag.

Dat de wereld slechter wordt, is een fabeltje om een eigen mislukken goed te praten.

biffyclyro
14 November 2002, 17:40
nou het begint er best op te lijken dat mensen het "stoer" vinden om te zeggen dat ze dood willen.
ik zou zo al 5 mensen op kunnen noemen die het in hun msnnaam hebben staan/het naar mensen mailen voor aandacht/het op een of andere manier "duidelijk maken", en dat weet ik heel zeker. zo zielig. vooral omdat ik ook echt weet dat het voor aandacht is.
natuurlijk zijn er mensen die het wél menen, maar nog steeds ben ik van mening dat die mensen het absoluut niet tegen de menigte zouden zeggen, hooguit tegen een psycholoog/psychotherapeut. dan zijn er ook vast een paar die het wel vertellen aan mensen.. maar hoeveel zullen dat er zijn? nooit meer dan een tiende van wat je tegenwoordig allemaal hoort..
en natuurlijk wordt de wereld erger, maar dat kan niet de enige reden zijn..
mensen nemen zomaar hun "probleempjes" door de puberteit of als ze een echt probleem niet binnen no-time kunnen oplossen maar als een reden om te denken dat ze dood willen.
dit gaat dus zeg maar ook om dingen als snijden.

over "erge gebeurtenissen" laat ik me liever nu even niet uit

moucie
14 November 2002, 19:35
ik denk inderdaad ook dat het komt omdat mensen het cool gaan vinden door te gaan lopen roepen dat ze dood willen en dat ze zich gaan snijden.
gewoon omdat ze het té makkelijk hebben moeten ze iets anders gaan verzinnen om aandacht te krijgen en dat doen ze door die dingen te doen.
echter de mensen die die dingen doen omdat ze échte problemen hebben die zul je niet zo snel horen, die vertellen het ook niet tegen iedereen.

ik denk ook dat het komt omdat het nu meer wordt geacepteerd als je zegt dat je bij een psycholoog loopt.

Stapper
14 November 2002, 19:52
je word ouder en daardoor hoor je meer dingen en kom je meer dingen tegen
mensen vertellen veel meer dingen, daarom lijkt het alsof er meer gebeurt

het is wel zo dat er wel een tendens is en dat meer mensen last van stress hebben, daardoor krijg je wel eens dingen te horen die op psychologische dingen lijken

The6thgate
14 November 2002, 19:53
denk dat ook meer mensen er voor uit durven te komen.
Verbaast me best wel dat er ZOveel mensen last hebben van depressiviteit

Babysmurfie
14 November 2002, 20:20
Het heeft zeker ook iets te maken met dat er nu makkelijker over gepraat wordt, en ook in een vroeger stadium, om het zo te zeggen.
Vroeger, als er al iets gemerkt werd, was dat als iemand zelfmoord gepleegd had of dat geprobeerd had.
Nu is er makkelijker en vroeger hulpverlening:).

Fallen_Engeltje
14 November 2002, 20:24
sommige om aandacht, andere durven het te vertellen, andere verzinnen het, kijk dat is waarschijnlijk allemaal wel een reden voor, mij maakt et nie uit of et nou wara is of nie maar probeer iig die gene te helpen wat kan jou et barste of et waar is ofnie je helpt er andere ook mee, dus ik denk dat et niet echt boeined is om hierover te discusieren
okay er komen ook echte lul verhalen bij kijken, maar ach sommige hebben gewoon veel mee gemaakt mijn verhaal zal ik misshcien ook og wel een keer komen te staan maar ik heb er nou gene behoefte aan, ben er net uit, maar ach ik weet et niet, aandacht vragen is een eigenschap ja aandachtekort kun je niks aan doen laat de mensen maar lekker

biffyclyro
14 November 2002, 20:25
Originally posted by Babysmurfie
Vroeger, als er al iets gemerkt werd, was dat als iemand zelfmoord gepleegd had of dat geprobeerd had.


voor zover ik weet gaat dat nog steeds zo

helaas

..

earshot
14 November 2002, 21:01
Ik denk dat het wel een beetje hip begint te worden om in jezelf te snijden en om te roepen dat je dood wilt.
Maar juist door mensen die zulke dingen doen worden de andere mensen die echte problemen hebben gezien als idioten en aandachtstrekkers,
en snijden is dan ook wel een manier om (onbewust) aandacht te vragen, maar het is niet zo dat die mensen ermee willen zeggen van "kijk, ik snijd in mezelf, ben ik nu niet cool". Snijden kan een echte verslaving voor iemand zijn, en zeg alsjeblieft niet te snel dat diegene alleen maar aandacht wil en idioot bezig is.

En het depressief zijn, ja, het kan aan de pubertijd liggen, en aan de wereld die steeds verder achteruit gaat, maar neem die mensen wel serieus.

404
14 November 2002, 21:45
alle 2

behalve; dat de wereld slechter word. het is nooit echt goed of slecht geweest. 't is hoe je het zelf ziet.

ik heb 't makkelijk. snij ik om aandacht te vragen? nee. voor mij, om te ontladen ( ik weet haast niet anders) en ik weet dat 99% van de mens het niet begrijpt, maar iedereen ontlaadt zich op zijn eigen manier. 't is een verslaving. niet anders dan roken. daar maak je ook je lichaam stuk mee. yes; automutileren in openbare ruimtes. daarmee vervuil je ook nog 's andere mensen hun lichaam.

ik vind het leven niet moeilijk. alleen de mensen.

Foetsy
16 November 2002, 22:51
mijn mening valt wel te raden neem ik aan
de wereld is gewoon kut
ik weet eigenlijk nu op dit moment ff nix te verzinnen, je moet maar ff naar m'n thread kijkn van een paar maanden geleden

StrohmstohT
24 November 2002, 18:06
heb tijdenlang een vriendin gehad die om het minste of geringste riep dat ze dood wilde. dit was puur een schreeuw om aandacht.
ik merk op dat een heleboel mensen tegenwoordig dreigen met vanalles en nog wat.

puur een schreeuw om aandacht/een teken dat je niet dood wilt.
dit klinkt misschien verschrikkelijk hard in de oren van sommige mensen, maar als je perse dood wilt, dan doe je dat wel zonder op een forum te posten denk ik.

Het aantal mensen dat dreigt het te doen stijgt gigantisch. Ik zie een stijging binnen het zogenaamde "alternatieve" gedeelte van de bevolking (omdat alto zijn in is? "ik snij dus ik ben gaaf" ideeen)

In de uitgaansgelegenheid waar ik kom heb ik redelijk veel contacten. een aantal van hen, vooral de jongere meisjes van +-14 tot 16 jaar oud hebben behoefte aan veel aandacht, en willen graag bij een bepaald soort groepje horen.

Ik heb het ooit gehoord van iemand die een keltisch kruis in zijn borstkas kerfte omdat die dacht "er dan bij te horen".

Ook het aantal mensen dat zegt "ik spring hoor" stijgt verschrikkelijk. Het valt me, zoals gezegd, op dat dit wederom jonge mensen zijn die met vanalles en nog wat dreigen.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die goed in de shit zitten (ik ken het gevoel helemaal, het is niet fijn te leven met een depressieve, snijdende, gestoorde vriendin).

"Echte" depressievelingen/automutilisten worden nu, door de aandacht vragende massa, gezien als idioten en aanstellers. Deze mensen hebben echt wel een reden om het te doen hoor!!


Goed dit was even mijn visie hier op
ik wil niemand kwetsen en zeker niet aanvallen
dus ik herhaal: MIJN VISIE/MENING

darkangel112
24 November 2002, 18:11
daar ben ik het wel mee eens...
ik snij zelf al 2jaar en bij mij is het wel een serieus probleem en zeker geen gil om aandacht maar door alle andere "aandacht zoekers" word mijn probleem vaak wel zo gezien en dat is echt onwijs klote!!!!!!! want ik wil helemaal nergens bij horen ik wil gewoon NIET meer snijden!!!!!!!

FiZz
26 November 2002, 11:41
Originally posted by darkangel112
daar ben ik het wel mee eens...
ik snij zelf al 2jaar en bij mij is het wel een serieus probleem en zeker geen gil om aandacht maar door alle andere "aandacht zoekers" word mijn probleem vaak wel zo gezien en dat is echt onwijs klote!!!!!!! want ik wil helemaal nergens bij horen ik wil gewoon NIET meer snijden!!!!!!!

Dit is voor mij heel simpel.

Heb je hulp? (dus psychiater ofzo?)
Zo nee, dan vind ik je wel een aandachttrekker, zo ja.. Goedzo! en sterkte, ik hoop dat het helpt en dat je er snel vanaf komt.

Betamethason
26 November 2002, 19:21
Originally posted by FiZz


Dit is voor mij heel simpel.

Heb je hulp? (dus psychiater ofzo?)
Zo nee, dan vind ik je wel een aandachttrekker, zo ja.. Goedzo! en sterkte, ik hoop dat het helpt en dat je er snel vanaf komt.
Hoezo zou je zonder hulp een aandachttrekker zijn?:\
Niet iedereen durft de stap te zetten om hulp te vragen..

Ontopic:
Wat ik hierover denk..
Het word steeds bekender, mensen durven er meer over te praten, doordat het steeds bekender word.
Mensen worden door anderen op idëen gebracht,
willen zogenaamd stoer doen.
Ik denk dat het misn ook wel erger word,
aangezien er een steeds grotere druk op je
word gelegd met school ed, die bladiebla. ;)

earshot
26 November 2002, 20:27
Originally posted by FiZz


Dit is voor mij heel simpel.

Heb je hulp? (dus psychiater ofzo?)
Zo nee, dan vind ik je wel een aandachttrekker, zo ja.. Goedzo! en sterkte, ik hoop dat het helpt en dat je er snel vanaf komt.

waarom ben je dan weer een aandachttrekker als je geen hulp hebt? iemand die ik echt ongeveer door en door ken wil ook geen hulp, maar ze automutileerd wel, ze kan het gewoon allemaal aan door met mensen te praten die ze goed kent, en niet met een psychiater. en ze is zeker geen aandachtstrekker, anders liet ze die lange mouwen en armbandjes wel liggen. denk eerst even na voordat je meteen iedereen over 1 kam scheert.
want er zijn natuurlijk wel mensen die het echt doen voor de aandacht, maar dat doen ze lang niet allemaal.

404
26 November 2002, 22:08
Originally posted by FiZz


Dit is voor mij heel simpel.

Heb je hulp? (dus psychiater ofzo?)
Zo nee, dan vind ik je wel een aandachttrekker, zo ja.. Goedzo! en sterkte, ik hoop dat het helpt en dat je er snel vanaf komt.

ik wil bijv. geen hulp van een psyschiater. maakt dit mij een aandachttrekker? als ik aandacht wilde trekken droeg ik niet midden in de zomer die enorme rij armbanden om het te verbergen? en dan vraag je je waarschijnlijk af; waarom doe je het dan in godsnaam in je pols? omdat dat de enige plek is waar het kan bij mij aangezien ik thuis gewend ben dat m'n ouders of zus wel eens binnenkomen als ik douche. die armbandjes kon ik dan omhouden tijdens het douchen en zou niemand het kunnen zien. klaar.

Fade of Light
26 November 2002, 22:14
hmm

ok ik laat de posers/fakers/aandachtstrekkers buiten beschouwing, want daar kan ik niks mee en wil ik verder ook niet eens over nadenken op dit moment van de dag.....

ik zou het niet moeten zeggen, maar ik denk dat mensen die snijden mentaal zwak zijn...

Je hoort altijd/vaak dat het snijden lichamelijke pijn veroorzaakt, waardoor je mentale pijn vergeet. De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat je je mentale pijn niet goed kan verwerken. Waarom kan je dat niet?? Dat za de vraag zijn, maar volgens mij slaan mensen die stap snel over en beginnen ze nogal snel aan het figuurzagen in zichzelf.

Waarom dit NIET helpt. Het is tijdelijk, tijdelijk! Op lange termijn schiet je er geen kont mee op, want je weet niet waarom je iets hebt, het zal dus waarschijnlijk ook niet weggaan. Daarbij houd je littekens over.

Dat was algemeen praatje....

404: Je zegt zelf dat je niet wilt dat je familie ziet dat je jezelf snijdt.... Je ziet dus zelf verdomd goed in dat je gewoon VERKEERD bezig bent....is het niet?

FiZz
26 November 2002, 22:59
Snijden vind ik zowiezo raar. Want vele zeggen dat ze dan hun "problemen" even vergeten. Ten eerste is het inderdaad tijdelijk en ten tweede je houdt er littekens aan over. En het lijkt mij zo dat als je die littekens ziet je er weer aan herinnerd wordt toch?

Maar je zou het opzich wel zwak kunnen noemen, want ze kunnen geen oplossing vinden dus gaan ze rare dingen doen. Nou ja, het is iniedergeval beter dan zelfmoord.

404
27 November 2002, 09:42
Originally posted by Fade of Light
404: Je zegt zelf dat je niet wilt dat je familie ziet dat je jezelf snijdt.... Je ziet dus zelf verdomd goed in dat je gewoon VERKEERD bezig bent....is het niet?

hoezo verkeerd bezig? ik wilde gewoon niet dat ze 't wisten, omdat ik niet wist hoe ze zouden reageren. ik heb 't 'r pas geleden allemaal uitgegooid en vertelt over het snijden en de depressies. maar waarom zeg je dat ik verkeerd bezig ben? hoe kan ik in godsnaam verkeerd bezig zijn? misschien ben ik mentaal wel zwak. zo ben ik geboren en ik probeer al jaren lang eraan te werken, maar zo makkelijk is het niet om te veranderen en dat jij dat niet begrijpt daar kan ik ook niets aan doen. ik ben al bijna van snijden af hoewel ik denk dat ik 't nog altijd af en toe zou doen. zonder het snijden zak ik soms wel dieper weg dan ik zou willen, maar gelukkig heb ik dan nog m'n vriendin en wat vrienden die dit wel willen leren te begrijpen en me wel willen helpen en me niet willen afschrijven als iemand die verkeerd bezig is of naar een psychiater sturen.

404
27 November 2002, 09:48
Originally posted by FiZz
Snijden vind ik zowiezo raar. Want vele zeggen dat ze dan hun "problemen" even vergeten. Ten eerste is het inderdaad tijdelijk en ten tweede je houdt er littekens aan over. En het lijkt mij zo dat als je die littekens ziet je er weer aan herinnerd wordt toch?

Maar je zou het opzich wel zwak kunnen noemen, want ze kunnen geen oplossing vinden dus gaan ze rare dingen doen. Nou ja, het is iniedergeval beter dan zelfmoord.

het maakt je problemen lichter. na het snijden lucht het op en lijkt alles lichter. dan word het een verslaving. ik was trots op de littekens, vraag me niet waarom. het herinnerde me er nooit aan trouwends. maar iedereen is anders.

zelfmoord en snijden zijn twee totaal verschillende dingen. als je snijd betekent nog niet dat je dood wilt.

ik vecht er al vier jaar tegen en onbegrip van vele mensen maken me niet echt sterker. je hebt mensen nodig waar je er mee over kan praten, maar vaak zijn die moeilijk te vinden. vooral omdat het nu nog een hype is ook. wie gelooft je dan nog?

Fade of Light
27 November 2002, 10:20
Originally posted by 404


hoezo verkeerd bezig? ik wilde gewoon niet dat ze 't wisten, omdat ik niet wist hoe ze zouden reageren. ik heb 't 'r pas geleden allemaal uitgegooid en vertelt over het snijden en de depressies. maar waarom zeg je dat ik verkeerd bezig ben? hoe kan ik in godsnaam verkeerd bezig zijn? misschien ben ik mentaal wel zwak. zo ben ik geboren en ik probeer al jaren lang eraan te werken, maar zo makkelijk is het niet om te veranderen en dat jij dat niet begrijpt daar kan ik ook niets aan doen. ik ben al bijna van snijden af hoewel ik denk dat ik 't nog altijd af en toe zou doen. zonder het snijden zak ik soms wel dieper weg dan ik zou willen, maar gelukkig heb ik dan nog m'n vriendin en wat vrienden die dit wel willen leren te begrijpen en me wel willen helpen en me niet willen afschrijven als iemand die verkeerd bezig is of naar een psychiater sturen.

verkeerd is bij mij synoniem voor niet goed. En jezelf mutileren, kan ik in geen geval als goed beschouwen. Ik beweer hier neit dat je 'slecht' bent! Merk het verschil, dat is essentieel

Ik heb ook nooit gezegd dat mensen zomaar mentaal 'sterk' kunnen worden, dat is een uitermate slechte constatering die je trok uit de woorden die ik WEL gebruikt heb, ipv de woorden die ik niet gebruikt heb. Ik weet ook wel dat er veel mensen zijn die op een of andere manier ziczelf niet helemaal in de hand hebben. Want zeg nou zelf, als je jezelf mutileert, dan heb je jezelf niet helemaal in de hand..? Als je soms alleen maaar dieper wegzakt dan je zou willen, als je niet snijdt....

ik denk dat je jezelf maar eens beter moet gaan analyseren voordat je zegt dat anderen je 'wel willen leren' te begrijpen. (oh oh dit wordt flame)

Ook heb ik niet gezegd dat je naar een psychiater moet. Een psychiater is een verlengstuk naar het zoeken van je problemen en het op te lossen. Sommige hebben niet nodig en anderen niet.

Goed dat je bijna gestopt bent.....

404
27 November 2002, 11:31
ik heb mezelf wel in de hand. het is mijn keuze en ik stop wanneer ik wil. ik weet dat ik het kan, maar ik wil het niet. sommige mensen die automutieren jassen hun huid gewoon totaal open als ze boos zijn, die hebben er echt geen controle over. ik weet dat ik dat wel heb. je gelooft er vast niks van, maar whatever. uitleggen heeft geen zin denk ik.

niet MIJ leren begrijpen, maar het automutileren.

FiZz
27 November 2002, 12:14
Maar heb je er nou eigenlijk hulp voor dan? Want dat lijkt me echt verstandig. En hiermee wil ik niet zeggen dat je gek bent ofzo hoor :)

Het is helemaal niet zo moeilijk om de stap naar hulp te zetten. Ik vond het ook altijd heel erg moeilijk, maar ik heb het toch gedaan en ik verbaaste me erover hoe serieus ze erop in gingen, dat voelde echt goed. Maar is fijner dan je denkt :)

404
27 November 2002, 15:48
ik wil geen hulp. ik leer mezelf hoe ik ertegen moet vechten en dat gaat steeds beter (:

Fade of Light
27 November 2002, 18:22
Originally posted by 404
niet MIJ leren begrijpen, maar het automutileren.

Daar ben ik het niet mee eens. En dat is op zich wel aardig, want dat gaat niet persoonlijk, maar kun je eventueel algemeen uit drukken, want hoewel ik zo goed als altijd gewoon zeg wat ik denk, zeg ik het wel anders als het om persoonlijke zxooi gaat en dat is klote, maargoed om weer op het geciteerde terug te komen:

Ik ben van mening dat je neit het automutileren kunt begrijpen, het is simpelweg zelfbeschadiging, fgeleid van een werkwoord. Het is juist iets in het hoofd van die persoon die het doet, die het mogelijk maakt het mutileren toe te laten.

Daarbij kun je wel het mutileren aanpakken en er middeltjes voor verzinnen om het te stoppen, maar daarmee pak je het niet bij de 'wortel' aan. Hierdoor kom je weer eerder bij de drempel aan om te beginnen met mutileren, en dat lijkt me iets dat voorkomen moet worden.

Daarbij heb ik nog een vraag: zie jij mutileren niet als een verkeerde bezigheid? Iets waar je dus vanaf moet?

404
27 November 2002, 21:35
nee, ik zie het niet als iets wat verkeerd is. ik hoef er niet vanaf zolang ik het niet nodig vind.

en over die citaat. het automutileren als in waarom en dat soort dingen, niet wat het woord betekent.

wat ik vergeten was. zelfbeschadigen word ook niet altijd gedaan om problemen mee te "verlichten". het komt vaak ook door gebrek aan eigenwaarde. wat kan het je dan schelen die littekens? mij kon 't niks schelen.

ik laat het hier nu bij, want ik weet dat we hier nog weet ik veel hoe lang mee door kunnen gaan. aangezien we er beiden anders over denken. dat respecteer ik wel, maar ik heb geen zin om nog langer door te gaan (:

Fade of Light
27 November 2002, 21:48
ok, jammer...
ik respecteer eenieders mening, mits goed genoeg onderbouwd en niet zomaar lukraak wat schreeuwen.

404
28 November 2002, 14:35
lukraak schreeuwen hoort niet bij mij.

Fade of Light
28 November 2002, 15:18
Originally posted by 404
lukraak schreeuwen hoort niet bij mij.

ik respecteer je mening ook....