PDA

Bekijk de volledige versie : Voor jezelf opkomen


Karma-Killer
2 January 2003, 17:44
De laatste tijd, door een periode met problemen e.d. is het naar voren gekomen dat dit specifiek is wat ik niet kan, waar ik écht moeite mee heb. Mijn moeder stelde voor toch maar langs een psych te gaan, maar ik wil het niet. Ik vind dat ik er zelf voor moet vechten. Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad) en mij advies zouden kunnen geven hoe er mee om te gaan...?

darkangel112
2 January 2003, 17:53
voor jezelf opkomen is lastig ik heb er altijd al moeite mee gehad...

je moet denk ik ook meer zelfvetrouwen krijgen...

misschien is svt wel goed voor je dat is sociale vaardigheids training en dat heeft bij mij ook heel goed geholpen!!

succes iig!

darkangel112
2 January 2003, 17:56
met behulp van een psyg vecht jij er ook voor!! juist jij
die psyg is er alleen maar om te luisteren en advies te g even uiteindelijk ben JIJ degene die het doet! en JIJ dus de gene die ervoor vecht!!!
vergeet dat niet!

biffyclyro
2 January 2003, 21:11
ik denk dat het sterker is om met behulp van een psych ergens doorheen te komen dan alleen, zij zorgt dat je probleem je bezig houdt enzo..
suc6

Stapper
2 January 2003, 21:17
met vrienden praten werkt ook altijd, das misschien soms beter dan een psycholoog
ik weet wel dat je je er door heen slaat

iig succes

darkangel112
2 January 2003, 21:23
Originally posted by Stapper
met vrienden praten werkt ook altijd, das misschien soms beter dan een psycholoog
ik weet wel dat je je er door heen slaat

iig succes

als je goeie vrienden heb ja dan wel:)

Van mij ook succes!

Fade of Light
2 January 2003, 21:57
Originally posted by Karma-Killer
De laatste tijd, door een periode met problemen e.d. is het naar voren gekomen dat dit specifiek is wat ik niet kan, waar ik écht moeite mee heb. Mijn moeder stelde voor toch maar langs een psych te gaan, maar ik wil het niet. Ik vind dat ik er zelf voor moet vechten. Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad) en mij advies zouden kunnen geven hoe er mee om te gaan...?

ik kan je niet helpen met het specifieke probleem. Echter ik wil wel even inspringen op je 'probleem' dat je niet naar een psych(oloog neem ik aan) wil gaan....

Je geeft dus aan dat je er zelf voor moet vechten... Maar ik denk dat je je niet realiseert dat je, als je naar een psycholoog gaat, je er zelf nog steeds voor moet vechten, maar dat de psychollog je een beetje in de goede richting stuurt, je een klein steuntje in de rug is, om je zo sneller je "probleem" op te lossen. Het is niet zo dat je naar de psycholoog gaat en dat die eventjes voor jou, je problemen oplost, je moet het nog steeds zelf doen, alleen zou hij/zij een goede extra steun, toeverlaat en 'wegwijzer' kunnen zijn, wat jou weer wat extra (onnodige?) moeite en tijd kan schelen.

edit: shit ik zie net dat darkangel eigenlijk hetzelfde zei.... :)

biffyclyro
2 January 2003, 22:12
Originally posted by Stapper
met vrienden praten werkt ook altijd, das misschien soms beter dan een psycholoog
ik weet wel dat je je er door heen slaat

iig succes

het is uitzonderlijk als je kunt práten met vrienden

Stapper
2 January 2003, 22:20
Originally posted by biffyclyro
het is uitzonderlijk als je kunt práten met vrienden ik wel
ik heb genoeg vrienden om me te praten :)

Fade of Light
2 January 2003, 22:22
Originally posted by biffyclyro


het is uitzonderlijk als je kunt práten met vrienden

dat niet alleen, een psycholoog is objectiever en getrainder....

Chesta
2 January 2003, 22:29
Misschien, maar van iemand die je niet kent kan je minder in kwijt dan iemand die je wel kent.

Fade of Light
2 January 2003, 22:35
Originally posted by Chesta
Misschien, maar van iemand die je niet kent kan je minder in kwijt dan iemand die je wel kent.

Aan de ander kant juist meer!
Met je vrienden blijf je altijd in aanraking komen, dus let je wel op wat je zegt. Die psycholo(o)g(e) die zie je daarna nooit meer (althans hoeft niet). Daarbij is hij/zij getraind in het meer logisch verbinden van bepaalde waarnemingen met elkaar en kan daarop beter anticiperen...

Chesta
3 January 2003, 10:44
Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik kan heel veel zeggen tegen mijn vrienden en mijn familie, tegen de psy zou ik veel minder zeggen omdat het hem gewoon niet aangaat. Bovendien hebben je vrienden meer een persoonlijk consult en moet een psy afstand houden.

eneri
3 January 2003, 11:22
ik heb het ook gehad, en ben er ook mee naar een psycholoog gegaan.Eerst vodn ik het ook niet zo leuk om dat zo maar tegen een vreemde te vertellen, maar ze was heel aardig, en deed heel informeel tegen me, wat ik fijn vond. Ik heb veel gehuild bij haar. Ze heeft nooit echt getroost, maar vond het ook nooit een probleem. Toen ik er na n paar maanden mee klaar was, ging het een stuk beter met me.
Je kan ook met vrienden praten, maar wat bij mij het probleem was, ik had bij die vrienden ook neit genoeg zelfvertrouwen, waardoor ik me anders voor deed dan ik was, en ikmet geen mogelijkheid met hun kon praten. IN die zin is een psycholoog heel goed, die zit verder niet in je leven, waardoor je er alles tegen kunt zeggen, en je niet ook daar je masker op hoeft te houden.

A-Man
3 January 2003, 18:24
Originally posted by eneri
ik heb het ook gehad, en ben er ook mee naar een psycholoog gegaan.Eerst vodn ik het ook niet zo leuk om dat zo maar tegen een vreemde te vertellen, maar ze was heel aardig, en deed heel informeel tegen me, wat ik fijn vond. Ik heb veel gehuild bij haar. Ze heeft nooit echt getroost, maar vond het ook nooit een probleem. Toen ik er na n paar maanden mee klaar was, ging het een stuk beter met me.
Je kan ook met vrienden praten, maar wat bij mij het probleem was, ik had bij die vrienden ook neit genoeg zelfvertrouwen, waardoor ik me anders voor deed dan ik was, en ikmet geen mogelijkheid met hun kon praten. IN die zin is een psycholoog heel goed, die zit verder niet in je leven, waardoor je er alles tegen kunt zeggen, en je niet ook daar je masker op hoeft te houden.

Dat is denk ik het grote voordeel van een pyscholoog, (ja ik zou het niet weten, is maar een gokje) Je vrienden zouden je proberen te troosten of op te vrolijken ofzo. Bij troosten probeert iemand anders jouw ervan te overtuigen (op een vriendelijke) manier dat het niet zo erg is waarmee je zit, en dat je verder moet. En dat masker blijft dan makkelijker hangen.
Pyscholoog is afstanderlijker en zal dat juist niet doen.
Huilen is volgens mij de enigste echte manier waarop je jezelf kan overtuigen dat je ergens mee zit of enigste manier om iets, "achter" je te zetten. Praten kan ook helpen, meestal wel genoeg misschien. Maar als je huilt en je hebt iemand die dat accepteert en je maakt er zelf ook geen probleem van, dan kom je (volgens mij) een stuk verder. Bij een pyscholoog hoeft niemand het verder te weten, bij je vrienden weet je het nooit (zeker).

eneri
3 January 2003, 18:30
Het huilen zelf is niet zo belangrijk, je hebt meestal toch wel door dat het niet goed met je gaat. Maar tis inderdaad een positief iets van een psycholoog dat je neit getroost wordt.

A-Man
3 January 2003, 18:33
Originally posted by Karma-Killer
De laatste tijd, door een periode met problemen e.d. is het naar voren gekomen dat dit specifiek is wat ik niet kan, waar ik écht moeite mee heb. Mijn moeder stelde voor toch maar langs een psych te gaan, maar ik wil het niet. Ik vind dat ik er zelf voor moet vechten. Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad) en mij advies zouden kunnen geven hoe er mee om te gaan...?

je moet idd echt voor jezelf opkomen.
Alleen waarneer wel en waarneer niet he?
Eerder wel dan niet.
Maar wat is dan de rede waarom je niet voorjezelf op WIL komen?
"gewoon niet" ?
Dat is misschien wel iets waar de Pyscholoog bij kan helpen.
Maar wat je niet wil gebeurt niet. En "vinden" heb je niks aan.

Srry
(alsof ik het zelf zou kunnen... |:( )

Karma-Killer
3 January 2003, 19:46
Misschien wil ik wel niet naar een psych omdat ik daar bang voor ben..dan beschouw ik me zelf zo als "officieel gestoord"...en dan kwel ik mezelf alleen maar meer!! Ik heb genoeg vrienden waar ik mee kan praten, dat weet ik zeker. Maar misschien ligt daar m'n probleem wel. Ik kan niet zomaar bij een van mn vriendinnen gaan zitten, en opeen beginnen van: weetje waar ik nou de laatste tijd last van heb?! Dat is nou juist een onderdeel van het hele probleem.
Ik weet ook wel de de psycholoog geen medicijn is die het zo maar laat verdwijnen, maar ik wil het gewoon zelf doen! Juist omdat dat nu het hele probleem is.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik een gisterennacht, of eergisterennacht het eerste kleine beetje vooruitgang heb geboekt. Het ging hierbij om een smsje waar het instond, waarin ik dus echt voor mezelf opkwam!! Met heel veel moeite heb ik mezelf gedwongen om het te sturen. En ik ben zo trots dat ik dat gedaan heb! Misschien kan ik het zelf wel aan, dus proberen is het altijd wel waard...

darkangel112
3 January 2003, 20:59
Goed van je!!!!!!

en je hoeft ook trouwens niet bij je vrienden toch te zegen : goh weet je waar ik nou mee zit

je kan ook egwoon subtiel vragen: Hoe gaat he tmet jou?
zegt diegene: Goed en met jou? (9 van de 10 x zeggen ze dat)
en dan zeg jij: ja niet zo want .......

misschien is dat een goeie manier?

en ik zou de gedachte uit je hoofd zetten dat je "officieel gestoord" bent als je naar psygoloog gaat......

ik vind mensen eerder "officieel gestoord" als ze te lang doorgaan met het zelf doen tot dat ze er dood bij neer vallen.. (niet dat jij dat denk ik doet maar ik ken er een hoop die dat wel doen en dat vind ik gestoord!)

succes iig!

Karma-Killer
3 January 2003, 21:18
Originally posted by darkangel112
Goed van je!!!!!!

en je hoeft ook trouwens niet bij je vrienden toch te zegen : goh weet je waar ik nou mee zit

je kan ook egwoon subtiel vragen: Hoe gaat he tmet jou?
zegt diegene: Goed en met jou? (9 van de 10 x zeggen ze dat)
en dan zeg jij: ja niet zo want .......

misschien is dat een goeie manier?

en ik zou de gedachte uit je hoofd zetten dat je "officieel gestoord" bent als je naar psygoloog gaat......

ik vind mensen eerder "officieel gestoord" als ze te lang doorgaan met het zelf doen tot dat ze er dood bij neer vallen.. (niet dat jij dat denk ik doet maar ik ken er een hoop die dat wel doen en dat vind ik gestoord!)

succes iig!
Ik weet ergens ook wel dat je niet officieel gestoord bent hoor, maar zo voel ik me, en ik ben zo bang dat mensen vreemd tegen me aan zullen kijken..ik ben niet bang dat het zo danig uit de hand loopt dat ik een gevaar voor mezelf word. Anders had ik dit niet eens durven posten.
En ik weet niet of m'n vriendinnen me wel zo goed kunnen helpen, 't is wel wat diepgaander dan liefdesverdriet en dergelijke. En af en toe zijn ze zelf het onderwerp van het probleem!!

Fade of Light
3 January 2003, 21:40
je moest eens weten hoeveel mensen zo'n "klein" probleem hebben ("klein" omdat je er soms elke dag toch grote last van kunt hebben)...

het is echt niks om je voor te schamen en je moet jezelf zeker niet als 'gestoord' beschrijven

Karma-Killer
3 January 2003, 21:52
Originally posted by Fade of Light
je moest eens weten hoeveel mensen zo'n "klein" probleem hebben ("klein" omdat je er soms elke dag toch grote last van kunt hebben)...

het is echt niks om je voor te schamen en je moet jezelf zeker niet als 'gestoord' beschrijven
Mijn probleem is dan misschien wel "klein", maar wel zodanig dat het me "beheerst" om het zo maar te zeggen. Ik ben er aan een stuk door mee bezig!

A-Man
3 January 2003, 23:27
Originally posted by Karma-Killer
je moest eens weten hoeveel mensen zo'n "klein" probleem hebben ("klein" omdat je er soms elke dag toch grote last van kunt hebben)...

Soms dus...
Klein...
|:( |:( |:( |:( |:(
Zijn dat redenen om niet heen te gaan?
Je wil er toch nog wel heen toch?
is echt het beste.

A-Man
4 January 2003, 00:07
Originally posted by Karma-Killer
Misschien wil ik wel niet naar een psych omdat ik daar bang voor ben..dan beschouw ik me zelf zo als "officieel gestoord"...en dan kwel ik mezelf alleen maar meer!![/qoute]
Wat is het probleem met jezelf als officeel gestoord te beschouwen. Dat doe je toch eigenlijk al.
[quote]Ik heb genoeg vrienden waar ik mee kan praten, dat weet ik zeker. Maar misschien ligt daar m'n probleem wel. Ik kan niet zomaar bij een van mn vriendinnen gaan zitten, en opeen beginnen van: weetje waar ik nou de laatste tijd last van heb?! Dat is nou juist een onderdeel van het hele probleem. Dat kan idd niet. Waarom niet? ... (weet je al)
Ik weet ook wel de de psycholoog geen medicijn is die het zo maar laat verdwijnen, maar ik wil het gewoon zelf doen! Juist omdat dat nu het hele probleem is. Je doet het echt zelf! Juist door naar de pysch te gaan zet je al een grote stap! Jij zal het echt zelf moeten doen.
"Misschien" ben je bang om naar een psych te gaan omdat je "misschien" toch een "beetje" geholpen wil worden door andere. Maar je weet zelf ook al dat dat niet gaat werken. En dat wil ook echt niet. Geloof me. :? |:(
Ik moet er wel bij vertellen dat ik een gisterennacht, of eergisterennacht het eerste kleine beetje vooruitgang heb geboekt. Het ging hierbij om een smsje waar het instond, waarin ik dus echt voor mezelf opkwam!! Met heel veel moeite heb ik mezelf gedwongen om het te sturen. En ik ben zo trots dat ik dat gedaan heb! Misschien kan ik het zelf wel aan, dus proberen is het altijd wel waard...
Echt goed! echt! Dat je dat gedaan hebt.
IK vind trouwens dat je best goed voor jezelf op kan komen, anders had je ook niet gepost.
Je hebt er denk ik al heel veel over nagedacht en je weet al dat naar de Psych gaan de beste oplossing is.
Wees dan alsjblieft niet zo dom als mij...
Ga naar psych. Voor jezelf.
je kan het.

Karma-Killer
5 January 2003, 20:22
Originally posted by A-Man


Soms dus...
Klein...
|:( |:( |:( |:( |:(
Zijn dat redenen om niet heen te gaan?
Je wil er toch nog wel heen toch?
is echt het beste.
Dit snap ik niet :?

Fade of Light
5 January 2003, 20:42
Originally posted by Karma-Killer

Dit snap ik niet :?

ik denk, dat hij dacht, dat je er niet heen wilde omdat het maar een "klein" probleem was/is.....maar ook ik snap um niet helemaal daar :)

A-Man
7 January 2003, 21:56
sry
let maar niet op mij... :?

Fade of Light
7 January 2003, 22:02
Originally posted by A-Man
let maar niet op mij... :?

juwel....jij post hier en voert mee discussie, dan letten we op je :)

A-Man
7 January 2003, 22:04
Originally posted by Fade of Light


juwel....jij post hier en voert mee discussie, dan letten we op je :)
shit man wat ben jij een snel ventje...
O-) O-) O-)
positief bedoelt hoor ;)

A-Man
7 January 2003, 22:11
Originally posted by Fade of Light


ik denk, dat hij dacht, dat je er niet heen wilde omdat het maar een "klein" probleem was/is.....maar ook ik snap um niet helemaal daar :)

dat bedoel de ik ook eigenlijk een beetje
en het woordje "soms" vond ik een beetje tegenstrijdig als je er (bijna) elke dag me zit/aan denkt/last van hebt. zoiets... :X

maar em karma-killer, snap je de rest wel een beetje wat ik probeer te zeggen ? :? ?

Fade of Light
7 January 2003, 22:12
Originally posted by A-Man

shit man wat ben jij een snel ventje...
O-) O-) O-)
positief bedoelt hoor ;)

offtopic:huiswerk en antwoorden staan op internet *hint*;)

Karma-Killer
9 January 2003, 17:26
Originally posted by A-Man


dat bedoel de ik ook eigenlijk een beetje
en het woordje "soms" vond ik een beetje tegenstrijdig als je er (bijna) elke dag me zit/aan denkt/last van hebt. zoiets... :X

maar em karma-killer, snap je de rest wel een beetje wat ik probeer te zeggen ? :? ?
Jawel hoor!
En ik ben ook heel dankbaar voor al jullie goede adviezen en ik zal er ook zeker allemaal wat mee doen...
Nadat ik dit eindelijk eens een keer heb besproken gaat het zowiezo al een flink stuk beter volgens mij...merk je in de kleine dingen :D Dus ik blijf er tóch bij dat ik het eerst eens even zelf ga proberen...ik wil dat gewoon kunnen!

darkangel112
9 January 2003, 19:45
helpt meestal wel als je je verhaal even eruit gooit he:).........
zeker via internet......... vind ik altijd stuk makkeljker dan normaal.......

maar goed dat het veel beter gaat!!!!!!!!
ik hoop dat het zo blijft of nog beter!!!!!!!

Liefs, maaike

Karma-Killer
9 January 2003, 21:16
Originally posted by darkangel112
helpt meestal wel als je je verhaal even eruit gooit he:).........
zeker via internet......... vind ik altijd stuk makkeljker dan normaal.......

maar goed dat het veel beter gaat!!!!!!!!
ik hoop dat het zo blijft of nog beter!!!!!!!

Liefs, maaike
Het helpt zeker, als je typt, kun je nadenken, nog eens even overlezen wat er net gezegd werd, en het praat makkelijker! Zeker omdat ik de meeste van jullie helemaal niet ken, jullie hebben een zuivere mening, er zit totaal geen eigenbelang in. Dat helpt!

Iedereen bedankt voor alles :*


Van mij mag ie denk ik wel gesloten worden, nu ik er minder moeite mee heb. Als ik hem weer open wil dan geef ik wel een gil? Tenzij iemand nog wat wil toevoegen....

A-Man
10 January 2003, 19:15
Originally posted by Karma-Killer

Jawel hoor!
En ik ben ook heel dankbaar voor al jullie goede adviezen en ik zal er ook zeker allemaal wat mee doen...
Nadat ik dit eindelijk eens een keer heb besproken gaat het zowiezo al een flink stuk beter volgens mij...merk je in de kleine dingen :D Dus ik blijf er tóch bij dat ik het eerst eens even zelf ga proberen...ik wil dat gewoon kunnen!

Oke dan!!! goed voor je!
Hou dat vast!

enneh..
Mocht het ooit een beetje lastig worden, vergeet dan niet dat een beetje hulp van anderen geen kwaad kan af en toe,
(bv op dit forum ;) )

Echt goed!!:):)

edit: Dat is het enigste wat ik even wou toevoegen :)

Timmekeuh
10 January 2003, 19:42
Ja het heeft zo'n beetje met zelfvertrouwen te maken.Maar daar heb ik,denk ik geen problemen mee.En als ik iets zie dat niet kan of waarmee ik niet eens ben kom ik daarvoor op.
Succes
kissies en knufs tim

Judith
14 February 2003, 16:18
Heey, jah daar heb ik ook problemen mee. Ik ben naar een training gegaan, genaamd kanjertraining. Aan de ene kant heeft het geholpen aan de andere kant niet,. Als iemand wat lulligs zegt, klap ik dicht en soms ook niet. Ik ben ook heel onzeker. Ik wil er echt iets aan doen. Ik probeer nu ook soms heel erg boos te worden tegen diegene om te laten zien dat het echt niet leuk is. Maar dan gaat het weer fout, kom ik niet uit mijn woorden. Al die mensen luisteren mee, en ik kan zo uitgeluld worden!! Maar jah, het is goed hoor, gewoon eerst kijken wat je er zelf tegen kan doen, en dan kijken of je een curcus/training nodig heb! Veel succes!