PDA

Bekijk de volledige versie : Ik kan geen nee zeggen..


Karliene
9 January 2003, 19:13
Oke, op zich niet zo'n groot probleem, maar het is toch hinderlijk..

Als iemand mij iets vraagt te doen dan zeg ik bijna altijd ja, ook al heb ik er niet zo'n zin in..
Als ik nee zeg in 1e instantie en ze proberen me toch nog over te halen laat ik me altijd meeslepen en zeg ik dus toch ja in 2e instantie..(dit bij personen die wat betekenen voor mij)..

Hoe kan ik het mezelf aanleren om nee te kunnen zeggen?

bootje
9 January 2003, 19:17
mja had ik dus ook enorm vroeger! nu ook nog een beetje bij sommige mensen! je kan 't echt wel afleren! gewoon nee zeggen en bij je beslissing blijven! hard zijn! niet van je gebruik laten maken! zij doen vast niet zoveel voor jou als jij voor hen!
-x-

eneri
9 January 2003, 19:18
ik doe t ook vaak, maar je moet je er inderdad gewoon in trainen nee te zeggen als je het vervelend vind of geen tijd hebt.

Karliene
9 January 2003, 19:22
Ja Bootje, je zegt het allemaal zo makkelijk, maar op het moment zelf denk ik daar niet meer aan.. :{ :)

Trainen in het zeggen dat je geen tijd hebt..Pff, dat wordt een hoop trainen dan :+ Mensen zien het (bijna) altijd als ik lieg |:( :o

In ieder geval bedankt voor jullie reactie :)

Stapper
9 January 2003, 19:25
heb ik ook last van, maar gewoon op een gegeven moment NEE zeggen en zeggen dat je het te druk hebt ofzo, dat moeten vrienden kunnen respecteren

bootje
9 January 2003, 19:25
je moet het echt leren! na een tijdje lukt het je wel! je zal wel een antal boze gezichten krijgen en ze zullen wel eens boos op je zijn, maar dan moet je ze maar eens inwrijven waarom ze boos zijn! ze zijn gewoon boos omdat je iets doet waar ze zelf te lui voor zijn of wat ze zelf niet eens gaan proberen! niets van aantrekken dus!

!Y!US!C!30X
9 January 2003, 19:28
Originally posted by bootje
hard zijn!


niks aan toe te voegen, gewoon sterk zijn en nee zeggen als je iets niet wilt, ook al kan je daar commentaar op krijgen

Fade of Light
9 January 2003, 19:52
dit is overduidelijlijk en simpel op te lossen... -> assertiviteitstraining

aarsch
10 January 2003, 06:56
Originally posted by Karliene
Oke, op zich niet zo'n groot probleem, maar het is toch hinderlijk..

Als iemand mij iets vraagt te doen dan zeg ik bijna altijd ja, ook al heb ik er niet zo'n zin in..
Als ik nee zeg in 1e instantie en ze proberen me toch nog over te halen laat ik me altijd meeslepen en zeg ik dus toch ja in 2e instantie..(dit bij personen die wat betekenen voor mij)..

Hoe kan ik het mezelf aanleren om nee te kunnen zeggen?

dit had ik vroeger ook vrij veel, maar ik zet me er nu gewoon overheen. bv als een vriend wat of we zullen doen zij ik altijd ja ook al had ik geen zin.

maar nu niet meer

DarkAngel
10 January 2003, 21:54
Ik kon vroeger ook nooit nee zeggen. En ik kwam er dus mee in de problemen. Toen de problemen te erg werden heb ik alles opgebiegd aan me moeder en ze begreep dat ik geen nee kon zeggen.

Maar waar je over na moet denken is:
Wat zijn volgens jou de gevolgen als je nee zegt?
Ben je bang dat ze je dan niet meer mogen ofzo?

Als je overal ja op zegt gaan mensen je makkelijker gebruiken. Van oja we gaan wel naar die want die doet het wel....
En als je nee zegt gaan ze meestal gewoon naar een ander om het te vragen ze zullen heus niet boos op je worden. En worden ze dat wel dan zijn ze zielig :{

Maar ik denk dat je erachter moet komen waarom je geen nee durft te/kan zeggen...

Kenmerk van de mens is dat hij kan kiezen. Dieren kunnen dat nauwelijks; hun gedrag wordt grotendeels door hun instincten gedicteerd. Kiezen houdt in dat je nee kunt zeggen.

onthoud:
1. Je hebt het recht geen excuses of verklaringen voor je gedrag te geven.
2. Je hebt het recht zelf te bepalen of je een oplossing moet zoeken voor andermans problemen.
3. Je hebt het recht van mening te veranderen.
4. Je hebt het recht zelf fouten te maken en er zelf verantwoordelijk voor te dragen.
5. Je hebt het recht te zeggen: Ik weet het niet.
6. Het is niet nodig dat andere je aardig vinden om zich met hen te kunnen verstaan.
7. Je hebt het recht onlogisch te zijn bij het nemen van beslissingen.
8. Je hebt het recht te zeggen: Ik begrijp het niet
9. Je hebt het recht te zeggen: Dat kan me niet schelen
10. En vooral: Je hebt het recht te zeggen: Nee

:) :)

A-Man
10 January 2003, 22:33
ik zeg vaag genoeg nee
ik kan alleen geen Nee zeggen zonder op één of andere manier verklaard te hebben waarom ik echt niet kan of wil.

En als ik dat niet doe,
voel ik me altijd schuldig... maakt niet uit van wie.

Miss-kausalaya
14 April 2003, 21:32
ojah dat probleem kende ik eerst ook...
Ook altijd..als mensen dingen vroegen, of ik iets wou doen..jaah hoor doe ik wel ff.
Of ze haalden me over...

Maar tegewoordig, zeg ik gewoon , neej sorry geen tijd, zoek maar iemand anders, en dan kan je hoog of laag springen, ik doen het niet!!

Plankje
15 April 2003, 06:51
oude topic