PDA

Bekijk de volledige versie : Terugblik op de verkiezingen :)


GregoorvanDijk
23 January 2003, 11:13
Ja, dat was het dan weer allemaal. Ook zo blij dat we eindelijk van die hoofden verlost zijn op de buis? Hoe kijken we terug op de 4 weken waarin we in elk programma bestookt werden door politici die continue op de TV waren in werkelijk elk denkbaar programma?

Ik noem het de verkiezingen van de TV, de premier en de cijfertjetjes. Zelden was de invloed van de TV zo groot als nu. Wouter Bos presteerd het om door zijn goede look kiezers op hetzelfde programma te laten stemmen dat men in mei nog zo hard had laten vallen. En alleen maar omdat hij er goed uitzag zo ongeveer! Het beter bewijs van dat men niet weet waarop men stemt kun je je haast niet bedenken. Daarnaast was het natuurlijk het verhaal van de premier-kandidaat van de PvdA. De heren Zalm en Balkenende bleven zeuren, waardoor de verkiezingsstrijd een week lang nergens anders over ging dan over dit onderwerp, dat uiteindelijk dus totaal niet relevant bleek te zijn.
En dan natuurlijk nog de getalletjes. Zelden zal er zó gegoochelt zijn met cijfertjes. Iedereen probeerde elkaar te bestoken met getallen, waardoor het leek alsof men een bepaalt onderwerp belangrijker vond dan de ander. Zo waren termen als 'structureel overschot' en 'feitelijk tekort' niet van de lucht. De gemiddelde kiezer zonder enige economische achtergrond snapte er geen bal meer van, waardoor het aantal 'zwevende kiezers' tot een recordhoogte steeg.
Balkenende maakte het nog wel het bondst van allemaal. Als Minister-president wist hij nog niet dat het narekenen van een begroting langer duurt dan een half uurtje..
Uiteindelijk bleek dat alle verkiezingen voor niets zijn geweest. De PvdA is terug aan de top, maar Balkenende heeft nu al laten weten daar totaal geen zin in te hebben, en schermt nu alweer met een kabinet VVD-CDA-D66, of, nog erger: VVD-CDA-LPF. Hij negeert op die manier totaal de uitkomst van de verkiezingen, die de PvdA als grote winnaar hebben aangewezen. Daar waar hij vorig jaar nog zei dat met deze winst de LPF niet genegeerd kon worden..
Op de TV was het weer ouderwets. Alle denkbare gemeenten waar mijn vrienden van het Gooi vandaan kwamen werder wel genoemd. Tot het Medemblik waar Jorritsma (of zoiets) vandaam kwam aan toe. Grote steden uit het zuiden werden weer totaal genegeerd. Slechts Eindhoven en Tilburg (als 5e en 6e stad van het land) werden genoemd. En tot mijn verbijstering zelfs 'mijn stadje', Kerkrade. Echter hoofdsteden als 's-Hertogenbosch en Maastricht, en andere grote steden als Breda, Nijmegen, Heerlen en ga zo maar door heb ik gemist (?). De opkomst was dan ook navenant in het zuiden. Ik meen dat Heerlen en Kerkrade net aan de 60% kwamen. Puur omdat met toch genegeerd werd. Trouwens, stefie: CDA grootste in Heiloo? :D Bij ons dit keer weer de PvdA, vor CDA en SP.. :)
Welnu, even afwachten, maar het zal niet lang duren voor we weer kunnen gaan stemmen
:Y)

Fade of Light
23 January 2003, 11:28
ik vind het jammer dat partijen te vaak boven elkaar willen uitkomen ipv hun standpunt gewoon goed duidelijk maken en de rest aan dek iezer overlaten

Zolena
23 January 2003, 12:09
Ik zal het missen :). Inderdaad was het jammer dat een aantal grote steden gisteren niet genoemd werden.
Ik vond het jammer dat die peilingen zo goed werden bijgehouden. Hiermee worden veel mensen overgehaald om op een grote partij te stemmen omdat een andere stem 'toch niks uithaalt'. Mensen zouden veel meer op partijen stemmen waar ze voor een groter deel achter staan en de uitslag zou heel anders zijn en een stuk eerlijker naar wat de mensen echt willen.
Idd een beetje jammer dat het vaak meer om de mensen dan om de standpunten gaat, maar wanneer mensen hun standpunten goed kunnen verdedigen (en schijnbaar ook wanneer ze er fijn uitzien :/) klinkt het natuurlijk ook wel een stuk geloofwaardiger.
Op naar de volgende verkiezingen waarbij ik ook mag stemmen!

Plankje
23 January 2003, 13:54
ik ben t voor t grootste deel met je eens. Daarnaast vond ik t idd ook minder dat ze lang niet alle grote steden noemden, maar ondertussen wel een paar kleine gehuchten waar ik nog nooit van had gehoord tevoorschijn goochelden

GregoorvanDijk
23 January 2003, 14:33
Originally posted by Zolena
Ik zal het missen :). Inderdaad was het jammer dat een aantal grote steden gisteren niet genoemd werden.
Ik vond het jammer dat die peilingen zo goed werden bijgehouden. Hiermee worden veel mensen overgehaald om op een grote partij te stemmen omdat een andere stem 'toch niks uithaalt'. Mensen zouden veel meer op partijen stemmen waar ze voor een groter deel achter staan en de uitslag zou heel anders zijn en een stuk eerlijker naar wat de mensen echt willen.
Idd een beetje jammer dat het vaak meer om de mensen dan om de standpunten gaat, maar wanneer mensen hun standpunten goed kunnen verdedigen (en schijnbaar ook wanneer ze er fijn uitzien :/) klinkt het natuurlijk ook wel een stuk geloofwaardiger.
Op naar de volgende verkiezingen waarbij ik ook mag stemmen!

Ben je in september dan al 18 ;)O-)?

Zolena
23 January 2003, 16:39
Originally posted by bartje518


Ben je in september dan al 18 ;)O-)?
Ghehe, ja 8-)