PDA

Bekijk de volledige versie : Het Yin-Yang theorie


urban-tiger
23 February 2003, 19:28
het Yin-Yang theorie gaat ongeveer zo: als er licht is, moet er ook donker zijn, anders is er geen licht, of er moet kou zijn, zodat er ook warmte kan zijn, en zonder 'kwaad' of 'het slechte' kan er ook geen goed zijn, of er moet wel oorlog zijn, anders kan er geen vrede zijn enzovoort. Maar wat vinden jullie hier van (of is het Yin-Yang theorie heel wat anders?) geef je mening

laurier_garnier
23 February 2003, 22:12
kdenk dat het jin jan theorie volledig anders is :s dat denk ik he dus kan ook verkeerd zijn...

ik dacht dat jin jan gewoon is in het slechte is ook wel een beetje goed maar in het goede is ook wel een beetje slecht... dus nobody's perfect in een zekere zin....

als ge dan het jin jan teken ziet dan is het zwarte het slechte en het witte het goeie dus in het zwarte is een wit bolletje ma in het wit is ook een zwart bolletje...


kan ook verkeerd zijn he :D

urban-tiger
24 February 2003, 09:22
Originally posted by laurier_garnier
kdenk dat het jin jan theorie volledig anders is :s dat denk ik he dus kan ook verkeerd zijn...

ik dacht dat jin jan gewoon is in het slechte is ook wel een beetje goed maar in het goede is ook wel een beetje slecht... dus nobody's perfect in een zekere zin....

als ge dan het jin jan teken ziet dan is het zwarte het slechte en het witte het goeie dus in het zwarte is een wit bolletje ma in het wit is ook een zwart bolletje...


kan ook verkeerd zijn he :D
kan ook bijde zijn

eneri
24 February 2003, 15:00
als het klopt wat jullie zeggen ben ik het er wel mee eens ja, maar als je niet zeker weet of dit het inderdaad is, waarom open je deze thread dan?

A-Man
24 February 2003, 15:34
http://www.vwi.be/cont2/06chitekens/06monades/yymonade.jpeg

Volgens de oude Chinese voorstelling wordt de beweging van de allesomvattende natuur (Hemel, Aarde en alles wat zich daarop bevindt en leeft), de Dao, bestuurd door de krachten van Yin en Yang. Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie en voorspoed, een slechte brengt onheil. Overigens is zo'n goede balans niet statisch: er zijn tijden waarin Yin prevaleert, afgewisseld door tijden waarin Yang de boventoon voert

Omdat goed of kwaad een gevolg is van het al of niet in balans zijn van Yin en Yang, kent men volgens deze filosofie hiervoor geen absolute begrippen, zoals dit wel het geval is in de westerse denkwereld.

http://www.geledraak.nl/filosofie/YinYang.html

ff wat opgezocht.
IK geloof in the Yin Yang filosofie,
het enigste constante dat bestaat zijn de schommeling tussen dingen/krachten. Niets IS , alles stroomt en beinvloed elkaar.

eneri
24 February 2003, 15:50
dat helpt :) ben het er ten dele mee eens, bijvoorbeeld dat het goede niet zonder het slechte kan of de man niet zonder vrouw, donker niet zonder licht, maar ik vind het vergezocht dat het goed en kwaad in de wereld van de balans hiertussen afhankelijk is. in die zin ben ik het er dus niet mee eens.

Fade of Light
24 February 2003, 16:10
actie is reactie, zelfs de natuurkunde is het ermee eens. Alles is in balans :)

urban-tiger
24 February 2003, 16:36
en wat kunnen we hier uithalen? Dat er nooit "echt" vrede kan zijn, als er geen oorlogen zijn is er wel iets anders, een groote ziekte, of aliens vallen binnen, of een nieuwe ras mensen overheersen...

Zolena
24 February 2003, 16:44
Klinkt logisch. Maar is de balans ook niet het gevolg van wat is? Wanneer iets slecht gaat raakt het uit balans en andersom. Of is dat ook bij jinjang? gewoon allebei de kanten? (zou opzich logisch zijn :) balans tussen het balans waardoor iets kan verstoren of het verstoren waardoor de balans verstoord raakt, hmm :/ als je begrijpt wat ik bedoel)

laurier_garnier
24 February 2003, 16:52
Originally posted by urban-tiger
en wat kunnen we hier uithalen? Dat er nooit "echt" vrede kan zijn, als er geen oorlogen zijn is er wel iets anders, een groote ziekte, of aliens vallen binnen, of een nieuwe ras mensen overheersen...

kdenk meer dat ge als conclusie hieruit kunt nemen dat als het slechte overwint momenteel dat er in dat slecht ook een beetje een goedheid is en dat die balans wel trug zal komen... of omgekeerd natuurlijk als alles goed is...

FiZz
24 February 2003, 17:18
Nou ja, het helemaal zonder elkaar kunnen vind ik iets te...

Maar als je niet weet wat Slecht is, hoe weet je dat wat goed is?

Als je niet weet wat warm is, hoe weet je dan wat koud is...

Da's natuurlijk wel waar... :)

Babysmurfie
24 February 2003, 19:12
Ja, klopt wel volgens mij.
Alles moet in evenwicht zijn, anders heb je een ongezonde situatie.
Twee uitersten kunnen niet zonder elkaar.

A-Man
24 February 2003, 22:01
Originally posted by eneri
dat helpt :) ben het er ten dele mee eens, bijvoorbeeld dat het goede niet zonder het slechte kan of de man niet zonder vrouw, donker niet zonder licht, maar ik vind het vergezocht dat het goed en kwaad in de wereld van de balans hiertussen afhankelijk is. in die zin ben ik het er dus niet mee eens.

Goed bestaat niet zonder kwaad en andersom
Soms voert het ene de boventoon soms het andere,
Waar in teveel van is word weer gecorrigeert.
"Balans" is er omdat het beide bestaat.
De één bestaat niet zonder de ander.

eneri
25 February 2003, 08:44
daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik heb op die site gekeken die je gelinkt had, en daar stond dat zonder die balans er onheil was, en alleen met die balans harmonie. dat vind ik n beetje te vergezocht.

A-Man
25 February 2003, 11:04
ja het is wat simplistisch gezegz zo:
"Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie en voorspoed, een slechte brengt onheil."

Toch denk ik wel dat het klopt, het woord onheil moet je alleen niet zo zwaar/letterlijk nemen.
Als er een goede balans is dan is er een harmonie en voorspoed, dat geloof ik. Tegenovergestelde daarvan als ze uit balans zijn is dus negatief (onheil). Ik denk dat dat wel klopt. Lijkt me wel logisch.