PDA

Bekijk de volledige versie : Sportjournalistiek


Ar-Tuur
22 April 2003, 16:16
Ik vroeg me eens af welke geschreven media jullie lezen om op de hoogte te blijven. :) Dus welke sportkaternen in welke kranten lezen jullie? Welke (voetbal)tijdschriften? En wat vinden jullie van de kwaliteit/objectiviteit?

Wij hebben hier thuis de Volkskrant, en over het algemeen vind ik de sport daar wel goed in orde. Vooral Paul Onkenhout schrijft af en toe meesterlijke columns en stukjes. Op zaterdag is de voorkant van Sport altijd wel aardig met wat leuke achtergronden enzo. En op maandag is er een ruime Sport. Wij hebben ook wel eens de Gelderlander en dat is ook geen slechte krant, maar af en toe staan er wat slechte fouten in :o. Verder lees ik uiteraard VI. :yes: Daarin erger ik me trouwens wel eens aan de columns van Johan Derksen.. met Kees Jansma daarentegen ben ik het bijna altijd volkomen eens.

Bazzemans
22 April 2003, 16:41
Ook het stukje van Johan Derksen gelezen over v. Vossen? Daarover had hij wel volkomen gelijk.

GregoorvanDijk
22 April 2003, 16:50
Dit is weer een topic naar mijn hart :+ Goed komt ie:

Thuis krijgen wij de provinciale krant 'Dagblad de Limburger'. Hier ben ik absoluut niet tevreden over. Het nieuws wat door de week over mijn club, Roda, wordt gepubliceerd is in de regel minimaal. En dat terwijl over de problemen rond MVV haast dagelijks wordt gesproken. Na het weekend staat wél altijd veel over Roda in de krant, maar is het vaak met een 'maastrichts' ondertoontje (DDL komt uit Maastricht).
Over overig sportnieuws ben ik wél te spreken. Mijn overige sporten, wielrennen, en formule 1, worden prima belicht. Formule 1 zelfs formidabel. De oud-hoofdredacteur van Formule 1, Ivo Op den Camp verzorgt het, dus ja, dat zegt genoeg :).

Maandag koop ik nog 2, soms zelfs 3 kranten.
Limburgs Dagblad: die koop ik dan voor het roda-nieuws de krant. LD is als krant an sich minder, maar het voetbalnieuws is stukken beter. LD heeft een aparte bijlage voor het amateur-voetbal, en 4 pagina's over de eredivisie en het buitenlands voetbal. Over Roda is zeer veel geschreven, en bovendien stukken objectiever. Met name journalost Rob Sporken is zeer goed op de hoogte van het wel en wee binnen Roda.
Op het gebied van andere sporten brengt het LD minder.

Het Belang van Limburg:
Dit is een voorbeeld voor elke krant in Nederland. Althans, als je voetbalfan bent. Het Belang brengt van álle wedstrijden in de Belgiche 1e klasse bijna een pagina aan nieuws en achtergronden. Ook de Nederlandse compeitie krijgt aandacht. Absolute topper!!

Brabants Dagblad (editie Eindhoven of Tilburg Plus):
Tja, niet geheel objectief. Ik koop hem na wedstrijden tegen NAC, RBC Roosendaal, RKC Waalwijk, PSV en Willem II. De kranten zijn mijns inziens nie geheel objectief, met name niet aangaande Willem II.

Voetbalbladen koop ik zelden meer. Ik word helemaal hyper als ik VI lees, en Sportweek al helemáál. Ik erger me mateloos aan die Ajax-magazine.
VI is echter nog veel pijnlijker gezonken. Sinds Johan D. het voor het zeggen heeft gekregen is het nog slechts bergafwaards gegaan. Pijnlijk maar waar. Van objectiviteit is nauwelijks sprake meer. Maargoed, dat wisten jullie al lang dat ik dat vond :).

Des te schrijnend is het te moeten constateren dat onze Oosterburen ons ver vooruit zijn op dit gebied. Kicker is een blad dat alles bezit wat een voetbalgeile liefhebber maar kan wensen. Tip: koop deze eens, en neem hem eens door, en je leest ook nooit meer VI :no: Probleem blijft helaas het eindeloos napraten van mensen omtrent VI. Er heerst een soort stemming van dat dit blad onaantastbaar is, en er geen ruimte is voor verbetering. Helaas.. (zelfde geldt voor de NOS trouwens..)

theo tank
22 April 2003, 16:54
Zelf lees ik de VI als voetbalblad, soms koop ik los nog wel eens een Sportweek wat ik eigenlijk een leuker bald vind om te lezen ( al ben ik het met Bart eens in deze tijden erg veel 020 geneuzel in die bladen :+).
De krant die ik lees is het Rotterdams Dagblad, best gekleurd nieuws, maar wel altijd veel informatie over Feyenoord en ook best boeiende interviews ed.
Op Zaterdag hebben wij altijd nog twee kranten erbij, telegraaf :kots: (das echt kut!) en het AD. Het AD vind ik opzich ook altijd wel boeiend om te lezen zeker de collumns van Hugo Borst.
Door de weeks lees ik natuurlijk ook de gratis kranten (Metro en Spits) soms ook wel aardig.
Voor de rest bekijk ik veel websites maar dan meestal wel alleen over Feyenoord.

Ohja en uiteraard mij teletekst verslaving haha elke ochtend, middag en avond ff teleteksten :yes:

bruggi
22 April 2003, 23:10
- VI abonnement
- soms los de sportweek of nog somser :P andere sportbladen
- thuis Haagsche Courant wat me erg goed bevalt en op zaterdag de Volkskrant (ook ok)
- zeerrr extreme teletekst verslaving, nog erger dan tankie ben ik bang :o
- PSV/Liverpool/England websites
- Spits/Metro bijna dagelijks in de trein --> erger ik me meestal kapot aan maar lees het toch
- ohja en allerlei schoonspringsites en blaadjes enzo + een turnblad wat ik nooit opgezegd heb toen ik gestopt was, maar dat vink nog steeds leuk om te volgen

Ar-Tuur
23 April 2003, 08:26
Originally posted by Bazzemans
Ook het stukje van Johan Derksen gelezen over v. Vossen? Daarover had hij wel volkomen gelijk.

Klopt, maar vaak erger ik me ook aan de stukjes van hem. Hij schijnt alles wat er zich binnen de kleedkamermuren afspeelt te weten :? zo heeft hij dat gezeik van "de Kabel" binnen Oranje weer opgehaald :O

Hij verwijt anderen vanuit een ivoren toren te werken, terwijl hij zich daar zelf ook vaak schuldig aan maakt. Ook vind hij zichzelf de allerbeste journalist..

Tyskie
23 April 2003, 13:41
Ach, Derksen.. Ik vind hem wel grappig... Maar dan wel met een hele grote korrel zout...

GregoorvanDijk
23 April 2003, 14:29
Originally posted by tyskie
Ach, Derksen.. Ik vind hem wel grappig... Maar dan wel met een hele grote korrel zout...

Dat is het m juist. Een man met de functie van Derksen moet niet op een zulke ongenuanceerde wijze zijn mening aan andere mensen opdringen. Bovendien beweert meneer tegen iedereen met een andere mening als hij 'dat die persoon niet serieus te nemen is'. Ronduit walgelijk :kots: