PDA

Bekijk de volledige versie : Kleurenblind


Leerkracht
7 June 2003, 11:12
Hoi allemaal,
Ik ben (zoals mijn nick het zegt) een echte leerkracht. Ik ben op zoek naar leerlingen die kleurenblind zijn. Ik ben zelf ook kleurenblind en heb op school gemerkt dat bijvoorbeeld het bord lezen dan niet altijd even makkelijk is.
Ik zou graag met leerlingen praten die ook kleurenblind zijn. Welke problemen hebben jullie? wordt er rekening mee gehouden op school? Hoe? Wat doe je er zelf aan?

Heb je zelf nog vragen of nuttige tips? die zijn ook van harte welkom.

Alvast heel erg bedankt en tot ziens

Jennifer1203
7 June 2003, 11:25
Originally posted by Leerkracht
Hoi allemaal,
Ik ben (zoals mijn nick het zegt) een echte leerkracht. Ik ben op zoek naar leerlingen die kleurenblind zijn. Ik ben zelf ook kleurenblind en heb op school gemerkt dat bijvoorbeeld het bord lezen dan niet altijd even makkelijk is.
Ik zou graag met leerlingen praten die ook kleurenblind zijn. Welke problemen hebben jullie? wordt er rekening mee gehouden op school? Hoe? Wat doe je er zelf aan?

Heb je zelf nog vragen of nuttige tips? die zijn ook van harte welkom.

Alvast heel erg bedankt en tot ziens
ik heb er zelf geen last van gelukkig
de leraren bij ons op school gebruiken soms wel eens gekleurde krijtjes om de kenmerken te verduidelijken op het bord

Fade of Light
7 June 2003, 12:50
ik heb er last van...(de reden waarom ik bij de marine was afgekeurd).
Ik wist het al van jongs af aan, maar ze hebben er nooit iets aan gedaan op de basisschool, middelbare school of universiteit. Dat maakt overigens niet uit, want ik heb slechts een paar keer meegemaakt dat een leraar een tekening maakte met Rood en groen door elkaar. toen zag ik het verschil niet meer...

M.a.w. mijn conclusie: aangezien er vaak met wit wordt geschreven op borden, is er eigenlijk geen probleem.

dupke
7 June 2003, 22:13
jah ik ben kleuren blind!

ik zie kleuren wel ik herken ze ook maar als ik ze moet benoemen kan ik ze niet bij naam.
meestal ertel ik het niet want dan denken mensen dat je achterlijk bent ect.
maar op het bord heb ik er geen last van heel soms bij wiskunde als er verschillende kleuren in bv een parabool staan maar verder niet

0Vera
9 June 2003, 12:21
ik ben niet kleurenblind maar heb wel een testje gezien met rood en groen door elkaar met cijfers ofzo, toen had ik er toch wel moeite mee om de kleuren te onderscheiden! maar op school lijkt het me niet echt een probleem zolang er, wat FoL zei, met wit wordt geschreven.

appelshampoo
10 June 2003, 16:45
Originally posted by dupke
jah ik ben kleuren blind!

ik zie kleuren wel ik herken ze ook maar als ik ze moet benoemen kan ik ze niet bij naam.
meestal ertel ik het niet want dan denken mensen dat je achterlijk bent ect.
maar op het bord heb ik er geen last van heel soms bij wiskunde als er verschillende kleuren in bv een parabool staan maar verder niet jij bent toch een meisje ?

Als het zo is zou ik me maar eens laten controleren want ik heb bij bio geleerd dat alleen jongens kleurenblind kunnen zijn ?

Dus of: je hebt iets anders, je lult uit je nek, of mijn leraar bio die tevens op de universiteit van Groningen lesgeeft lult uit zijn nek !

eneri
10 June 2003, 19:26
Originally posted by appelshampoo
jij bent toch een meisje ?

Als het zo is zou ik me maar eens laten controleren want ik heb bij bio geleerd dat alleen jongens kleurenblind kunnen zijn ?

Dus of: je hebt iets anders, je lult uit je nek, of mijn leraar bio die tevens op de universiteit van Groningen lesgeeft lult uit zijn nek !
je leraar, bij jongens komt t meer voor, maar bij meisjes ook hoor.

SoeperVeggie
10 June 2003, 20:03
Originally posted by appelshampoo
jij bent toch een meisje ?

Als het zo is zou ik me maar eens laten controleren want ik heb bij bio geleerd dat alleen jongens kleurenblind kunnen zijn ?

Dus of: je hebt iets anders, je lult uit je nek, of mijn leraar bio die tevens op de universiteit van Groningen lesgeeft lult uit zijn nek !


Het kan wel hoor, dan moet de moeder een drager (1 chromosoom met kleurenblindheid hebben, andere kleurenziend) zijn, of helemaal kleurenblind, en de vader moet ook kleurenblind zijn...

kleurenblindheid is recessief, maar als de moeder een gen voor kleurenblindheid afgeeft, en de pa geeft zijn X chromosoom af *kleurenblindheid komt alleen voor op de X chromosoom*.. dan heb je dus 2 X chromosomen *meisje*. .. met 2x het gen voor kleurenblindheid, oftewel, het meisje wordt kleurenblind


*pfiew... zo goed uitgelegd?*

dupke
10 June 2003, 20:14
Originally posted by eneri

je leraar, bij jongens komt t meer voor, maar bij meisjes ook hoor.
presies!
mijn opa was kleurenblind mijn vader ook en mijn oom ook nou jah ik heb het gebit gekregen van die lijn en ook mijn kleuren blindheid.... :{

dupke
10 June 2003, 20:14
Originally posted by SoeperVeggie



*pfiew... zo goed uitgelegd?*
jah hoor goed genoeg om het te begrijpen :yes: :*

Plankje
10 June 2003, 22:53
nou ik ben dus kleurenblind en eigenlijk is t op school alleen maar handig, want dan hoef ik bepaalde dingen bij tekenen en ckv enzow niet te doen :). Enige waar ik last van heb is van die leerkrachten die met rood op het bord gaan schrijven, wat gwoon nie te lezen is (ook voor normale mensen nie), maar dat staat los van t kleurenblind zijn :).

Enige waar ik wel last van heb is als wat ik bijvoorbeeld laatst had, dat ik met een jongen zat te praten over een meisje en toen zei die jongen: ow je bedoelt dat meisje met die rooie schoenen, terwijl ik tog zeker wist dat ze bruin waren :d.

Maar op school maak ik eigenlijk alleen maar gebruik van me kleurenblindheid. "Sorry meneer, ik kan die opdracht nie maken omdat ik kleurenblind ben O-)".

A-Man
13 June 2003, 20:00
IK schijn kleurenblind te zijn. Nooit echt last van gehad.

Ancalagon
14 June 2003, 19:54
Ik ben ook kleurenblind, maar heb er op school eigenlijk nog nooit last van gehad. Er wordt volgens mij niet veel gedaan op mijn school daarvoor ook.

HugoBoss
16 June 2003, 14:58
uit de medische keuring voor de politieschool bleek dat k ook kleurenblind ben, maar was gelukkig niet relevant voor de functie:)

heb dr zelf nooit last van gehad eigenlijk..

DarkSilence
17 June 2003, 02:13
wtf, het verbaast me echt dat iedereen hier kleurenblind zegt te zijn. Is dit nou echt zo'n mega vertekend beeld of praat niemand erover, zijn hier onderzoekcijfers van? Nouja, voor zover ik weet ben ik niet kleurenblind.