PDA

Bekijk de volledige versie : Op naar de 120 !!


Freedom
17 August 2003, 15:04
Mens is voorbestemd om 120 jaar te worden

Geriater Julien De Cock voorspelt dat ons land tegen het jaar 2040 duizenden eeuwelingen rijk zal zijn. Volgens De Cock, die auteur is van diverse boeken over ouder worden, is het in onze genen vastgelegd dat de mens voorbestemd is om 120 jaar te worden. Maar allerlei doders, zoals ziekten, oorlogen en ongevallen, maken dat de mens sneller sterft dan genetisch is bepaald.



De Cock doet die uitspraak in een reactie op het alsmaar groter wordend aantal eeuwelingen in ons land. Volgens cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek telt België vandaag 1.154 eeuwelingen. In 1990 waren er dat nog maar 546.

"We zijn vandaag de strijd aan het winnen tegen de factoren die ons leven afremmen", meent De Cock. Hij verwijst daarbij naar het terugdringen van allerlei infecties. "Nu vechten we tegen de belangrijkste doodsoorzaken van vandaag: de hart- en vaatziekten en kanker. Hoe sneller we deze ziektes kunnen aanpakken, hoe sneller de levensverwachting zal stijgen. Wereldwijd zijn er vandaag 47 mensen die 110 jaar of ouder zijn."

Vorig jaar stierf de oudste Belg Woinke (Joanna) Turcksin in het Vlaams-Brabantse Machelen. Ze werd 112 jaar en stond in de top-10 van de oudste mensen ter wereld. Na de dood van Woinke werd Anne Adams (110) uit Jette de oudste Belg. Op dit moment is ze de 37ste oudste mens ter wereld. In vergelijking met andere landen ligt het aantal eeuwelingen in België nog vrij laag. Japan telt zowat 25.000 honderdjarigen.


:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

zotte rebecca
17 August 2003, 16:14
zou ook wel graag 120 jaar oud worden hoor!! :yes: :)
alleen een beetje saai op den duur.. denk ik toch, kheb er nog maar 14 achter de rug, dus dan heb ik nog alle tijd . misschien kan ik dan eens naar japan op reis :yes: :yes:

misschien telt japan meer eeuwlingen doordat er meer inwoners zijn.. :p
misschien ligt het ook aan het weer en het eten...

PV-tje
20 August 2003, 01:26
hoeveel heeft Nederland er eigenlijk?

cmncb
20 August 2003, 01:28
5

Babysmurfie
21 August 2003, 17:21
Allemaal heel leuk enzo, maar die De Cock kan zeggen wat hij wilt, hij heeft niets bewezen.
Verder is dat niet uitsluitend goed nieuws, denk maar aan de werkloosheid, pensioenproblemen, vergrijzing van de bevolking, beperkte budgetten voor verzorging, voor amusement voor ouderen, enzovoort.

ViveLaFète
21 August 2003, 19:34
ja dat heb ik ook gelezen , in "de zondag":d

Zolena
21 August 2003, 20:27
In een bejaardetehuis zei eens iemand: 'Iedereen wil graag oud worden, maar wanneer je oud bent hoeft het allemaal niet meer zo.'