PDA

Bekijk de volledige versie : religie en muziek


yor
24 September 2003, 09:25
op andere fora (meervoud van forum toch?) viel het me op dat er vaak hevige discussies zijn over muziek gebonden aan religie

een voorbeeldje

op een concert een tijdje geleden van Stretch arm strong zat er opeens midden in de zaal een gast de bijbel te 'lezen', hoewel het was meer opvallen met de bijbel. dit sloeg op de christelijke afkomst van hetzaaltje en het label war SAS op zit (solid state records). de reacties na de show op bijvoorbeeld het reflections records forum (hardcore forum) waren nogal uitlopend en vele mensen waren hierover nogal pissed

wat is jullie mening over dit voorval en het 'religie en muziek' discussie in het algemeen?

anemic
24 September 2003, 09:59
doodschieten

Dimas
24 September 2003, 10:29
religie moet weg van muziek blijven. Dat is mijn simpele mening. En religie moet al helemaal uit de metalscene blijven want metal is begonnen als een muziekstroming vrije van welke religie dan ook. Maar nu heb je zelfs dingen als christian black metal en islamic black metal. Belachelijk. Weg ermee

yor
24 September 2003, 17:11
Originally posted by Dimas
religie moet weg van muziek blijven. Dat is mijn simpele mening. En religie moet al helemaal uit de metalscene blijven want metal is begonnen als een muziekstroming vrije van welke religie dan ook. Maar nu heb je zelfs dingen als christian black metal en islamic black metal. Belachelijk. Weg ermee

maar er zijn ook zat bands die een standpunt verkondigen. zie pennywise (anti-amerikaans), refused (anti-kapitalistisch) of zelfs screwdriver (neo-nazisch)

mag dit dan ook niet, deze bands verkondigen toch ook een soort van geloofs uiting. en daarbij komt dat sommige christelijke bands wel christelijk gericht zijn, maar toch hele goede en universele teksten schrijven, waar terek je dan de lijn volgens jou?

sunnyflower
24 September 2003, 17:15
ik vind dat elke band zelf moet uitmaken wat voor muziek hij maakt. Als jij het fijn vind om je geloof daarbij te gebruiken moet je dat vooral doen

yor
24 September 2003, 17:16
Originally posted by anemic
doodschieten


niels dit slaat nergens op, of je had geen zin om te typen

PFP
24 September 2003, 17:18
Originally posted by sunnyflower
ik vind dat elke band zelf moet uitmaken wat voor muziek hij maakt. Als jij het fijn vind om je geloof daarbij te gebruiken moet je dat vooral doen

Dimas
24 September 2003, 17:37
In ieder geval elke voor van nazisme bij welk muzieksoort dan ook. Kansloze gevallen als dit moeten echt wegrotten: http://www.ayatollah.fr.fm/. Daarnaast, metal is gewoon niet bedoeld voor het verspreiden van religie. Alleen maar ideologieen zoals het pantheisme, paganisme en satanisme (neonazisme moet opsodemieteren uit de black metal scene. Walgelijk echt). Religie past er gewoon niet tussen, en zeker niet in de black metal scene, die gewoon heel simpel anti-christelijk is, op een paar van die rare bandjes na die religieuze black metal maken. Ik probeer nog steeds een andere term daarvoor te verzinnen

AMF
24 September 2003, 17:56
Muziek is er om je gevoelens uit te drukken. En als religie erg belangrijk voor je is, vind ik het best als je dat in je muziek zet. Natuurlijk kun je te ver gaan, neo-nazistische teksten vind ik echt te ver gaan, daarom luister ik niet naar dat soort bands. Bovendien, als je een bepaalde muziekstroom zo belachelijk vindt, is het gewoon een kwestie van er niet naar luisteren. Laat de mensen die het wel leuk vinden er gewoon van genieten, zij houden waarschijnlijk weer niet van jouw muziekkeuze. Toevallig vind ik een christelijk rockbandje, Kutless (wat een naam trouwens, omg :D), heel erg goed. Toen ik ze voor het eerst hoorde wist ik niet eens dat het christelijk was. En de teksten kunnen net zo goed op de liefde van je leven slaan als op God.
Laatst was ik naar een 'christelijke muziekavond'. Ik kreeg daarna echt opmerkingen naar mn hoofd geslingerd van 'christelijke doos' enz enz..terwijl ik niet eens gelovig ben! Een vriend van mij (die wel christen is) moest optreden met zn band, en ik had gewoon een toffe avond. Boeiend! Ik vind dus dat religie en muziek prima samen kunnen.
Okee..en dat Ayatollah..;) Das de ver-van-mn-bed show :)

dext0r
24 September 2003, 18:43
satanisme een ideologie? wtf... en dat mag wel zonder meer verspreid worden dus? :s

waar de fuck is een satanskerk dan voor? en is dat geen vorm van religie ? :S

yor
26 September 2003, 21:12
Originally posted by dext0r
satanisme een ideologie? wtf... en dat mag wel zonder meer verspreid worden dus? :s

waar de fuck is een satanskerk dan voor? en is dat geen vorm van religie ? :S


inderdaad, wat is dan de grens? en dat is een beetje hypocriet om dan tegen christelijke geloof te zijn met muziek, maar satanisme mag dan wel

AMF
28 September 2003, 13:38
Originally posted by yor
inderdaad, wat is dan de grens? en dat is een beetje hypocriet om dan tegen christelijke geloof te zijn met muziek, maar satanisme mag dan wel

I second that! :yes:

Dimas
28 September 2003, 18:13
geduld, ik schrijf een grote reply daarop

dext0r
28 September 2003, 19:51
Originally posted by Dimas
geduld, ik schrijf een grote reply daarop

waarin je zeker uit gaat leggen dat satanisme niets met religie te maken heeft? :+

Dimas
28 September 2003, 21:16
Originally posted by dext0r
waarin je zeker uit gaat leggen dat satanisme niets met religie te maken heeft? :+ dat niet eens :)

yor
28 September 2003, 21:52
Originally posted by Dimas
dat niet eens :)


oh?

anemic
28 September 2003, 22:04
er hangt een ''maar'' in de lucht...

yor
28 September 2003, 22:13
Originally posted by anemic
er hangt een ''maar'' in de lucht...


ik ruik m inderdaad ook

AMF
29 September 2003, 20:50
Die reply laat wel lang op zich wachten :)

HardCorr Lover
1 October 2003, 22:06
Originally posted by Dimas
religie moet weg van muziek blijven. Dat is mijn simpele mening. En religie moet al helemaal uit de metalscene blijven want metal is begonnen als een muziekstroming vrije van welke religie dan ook. Maar nu heb je zelfs dingen als christian black metal en islamic black metal. Belachelijk. Weg ermee

beetje hypocriet, nietwaar ???
En ook zeer dom trouwens

hypocriet omdat...
als religie moet wegblijven van muziek waarom zeg je dan nix over satan (aangzien dat zijn ster is op jouw avatar)

Zeer dom
want metal is ooit begonnen als een muziekstroming die voortkwam uit hardrock die weer voortkwam uit de rock n roll die weer voortkwam uit de blues die.... VOORTKWAM UIT GOSPELMUZIEK

daarbij was metal al heel snel een soort anti-geluid op religie
dus waarom zou religie niet terug mogen antwoorden
maar muziek hoort inderdaad vrij te zijn
je moet zingen waarover je wilt
Absoluut geen regels
en als je over religie wil zingen ???
DOE DAT DAN !!!

even een voorbeeld van mensen die over religie zingen

Bono van U2 - tering, als je een beetje nummers van em kent (hij schrijft ze toch meestal) dan weet je dat er te veel nummers zijn om op te noemen
Maar als je denkt dat ik uit me nek lul
- One
- Wake Up Dead man
- Still Havent Found What Im Looking For
- Bullet the Blue Sky

Led Zeppelin
- No Quarter
- Stairway To Heaven

Black Sabbath ???
-Tering... 1 en al een antwoord op religie

Pearl jam
- Push Me Pull Me
- do The evolution

Setragasj
1 October 2003, 22:52
hey hardcorr lover, wtf heb jij gestudeerd..? :{ :d

yor
2 October 2003, 12:56
Originally posted by HardCorr Lover
beetje hypocriet, nietwaar ???
En ook zeer dom trouwens

hypocriet omdat...
als religie moet wegblijven van muziek waarom zeg je dan nix over satan (aangzien dat zijn ster is op jouw avatar)

Zeer dom
want metal is ooit begonnen als een muziekstroming die voortkwam uit hardrock die weer voortkwam uit de rock n roll die weer voortkwam uit de blues die.... VOORTKWAM UIT GOSPELMUZIEK

daarbij was metal al heel snel een soort anti-geluid op religie
dus waarom zou religie niet terug mogen antwoorden
maar muziek hoort inderdaad vrij te zijn
je moet zingen waarover je wilt
Absoluut geen regels
en als je over religie wil zingen ???
DOE DAT DAN !!!

even een voorbeeld van mensen die over religie zingen

Bono van U2 - tering, als je een beetje nummers van em kent (hij schrijft ze toch meestal) dan weet je dat er te veel nummers zijn om op te noemen
Maar als je denkt dat ik uit me nek lul
- One
- Wake Up Dead man
- Still Havent Found What Im Looking For
- Bullet the Blue Sky

Led Zeppelin
- No Quarter
- Stairway To Heaven

Black Sabbath ???
-Tering... 1 en al een antwoord op religie

Pearl jam
- Push Me Pull Me
- do The evolution


beetje jammer dat ie waarschijnlijk niet meer reageert op je mooie pleidooi

HardCorr Lover
2 October 2003, 15:30
Originally posted by Instructio4
hey hardcorr lover, wtf heb jij gestudeerd..? :{ :d

gewoon een BEETJE obsessief interesse voor muziek.... :D
(kan gebeuren toch ???:D)

HardCorr Lover
2 October 2003, 15:57
Originally posted by yor
beetje jammer dat ie waarschijnlijk niet meer reageert op je mooie pleidooi

Mooie pleidooi ????
Ach dat valt wel mee, want ik ben er nog niet eens diep op ingegaan

ik heb bjvoorbeeld niets gezegd over de eerste ""Dooms-metal""
die zoals vele gokken vertolkt werd door Black Sabbath
En als je dan denkt wat er zo ""Doom"" aan is dan komt dat voornamelijk dat er allerlei banden naar het Christendom word gelegd (het gaat er alleen maar tegenin in feite)
alles na black sabbath kwam nepte dat eigenlijk tot het irritante aan toe
want de sabbath is gewoon de rustdag volgens De Bijbel
De echte religieuse jongeren kunnen er misschien gedetaillerd op ingaan, maar ik weet alleen de basis van religie omdat ik me nou ook weer niet zo diep ervoor interesseer
Een in mijn ogen klote band onder de naam Judas Priest
Nou, ik weet niet van wie jullie weet waar de naam Judas vandaan komt, maar dat is gewoon de gast die Jezus heeft verraden.
En Priest, Angel, weet ik het allemaal zijn allemaal woorden die die black metal gasten of dooms-metal gasten altijd maar weer gebruiken als tegenstroom op religie

Maar terug naar de gok op Black Sabbath....
het is algemeen bekend en vroeger schaamde Mr. Osbourne zich daar ook niet voor omdat in zijn beginperiode te vertellen dat hij eigenlijk verliefd was op die angstaanjagende element in de muziek van Led Zeppelin
Elke muzikant moet de muziek van Led Zeppelin kennen vind ik, en ook die hebben op een beurt geen geheim gemaakt van hun liefde voor blues en hun nog groter liefde voor Elvis, die zoals iedereen behoort te weten toch de fik in de blues heeft gezet wat dan Rock n Roll werd genoemd
(Ook wil ik de naam Jimi Hendrix nog even noemen als echte grondlegger van HardRock)
en de blues is ontstaan op de katoenvelden van USA waar de slaven hun gospels (liederen ter ere van God) veranderden in liederen vol verdriet.
Hits werden toen schaamteloos van een nieuwe songtekst voorzien, die eerst nog pure gospels waren, maar door de nieuwe songtekst een wat Goddeloze karakter kreeg
Dit kwam allemaal op zijn hoogtepunt toen Elvis zich liet inspireren door die Blues muziek en ook alle bullshit over zich heen kreeg dat hij de duivel zelf was
Maarja, is het daarom niet dat zielige gevallen van nu hun best doen om duivels over te komen zodad ze gebanned kunnen worden, omdat alle groten gebanned zijn ????


Maarja, je zei dat ie waarschijnlijk niet eens meer zal reageren dus waarom ga ik eigenlijk weer opnieuw door ????
(misschien heet het daarom obsessief gedrag)
Toch bedankt dat je het mooi vond


PS: maar hij zei dat ie met een reply bezig was... dus mij benieuwe.......

HardCorr Lover
2 October 2003, 16:17
Originally posted by Dimas
In ieder geval elke voor van nazisme bij welk muzieksoort dan ook. Kansloze gevallen als dit moeten echt wegrotten: http://www.ayatollah.fr.fm/. Daarnaast, metal is gewoon niet bedoeld voor het verspreiden van religie. Alleen maar ideologieen zoals het pantheisme, paganisme en satanisme (neonazisme moet opsodemieteren uit de black metal scene. Walgelijk echt). Religie past er gewoon niet tussen, en zeker niet in de black metal scene, die gewoon heel simpel anti-christelijk is, op een paar van die rare bandjes na die religieuze black metal maken. Ik probeer nog steeds een andere term daarvoor te verzinnen

En ik kan het niet laten om ook nog even dit te zegge
1
Ik vind satanisme walgelijk, dus als de neonazisme oprot moet de satanisme mee oprotten
2
ik hou niet van neonazisme, begrijp me niet verkeerd, maar als een walgelijke mening voldoende is om er van verlost te worden, dan vraag ik me af waarom ik niet verlost mag worden van satanisme.
3
hoe durf je zonder de muzikale geschiedenis te kennen te beweren waarvoor metal bedoeld is ???
het was niets anders dan je gevoel uiten over wat je dwars zat
en toevallig ging dat vaak over religie
4
we kennen het nou wel
Er zijn nou al duizenden bands die tegen geloof zijn
harde metal gasten, die zingen over hoe ze religie als zo'n leugen beschouwen
Oh oh oh wat zijn ze zielig.....
Kom op, laten we stoer het satansgroetje in de lucht an lekaar showen...... 666 stoer (mag ik effe kotsen)
wat de fok heb dat nou eigenlijk met muziek te maken, vraag ik dan....
Ga dan verdomme in een satanskerkje zitten en ga ipv bidden satan vereren, maar blijf van de muziek af
Want de doom elementen van Led Zeppelin waren helemaal niet religieus net zoals de hardrock sound van Jimi Hendrix
En ook Black Sabbath had inhoudelijks geen ene fok te vertellen over 1 of andere ideologie
Ze zaten met hun hersengebrek alleen maar wat te shockeren, dat was alles
5
en wat IS.. black metal ????
is dat niet een aftakking van metal ???
en alsof er geen metal is waar men over andere zaken zingt dan alleen maar religie (of zoals jij het dan noemt, ideologie... ..nou rare ideologie waar je elkander niks anders dan kwaad wenst.... ik weet niet wat jij onder idealen beschouwt, maarja)
6
rare bandjes die religieuse black metal maken, noem je toch gewoon white metal ????
maar waarom moet je zo nodig alles in hokjes plaatsen ???
Voor mij is muziek muziek
waarin je alles kwijt kan, wat je maar wilt.
En als ik iets luister denk ik niet van oh ik wil nu metal of nu hardrock luisteren, ik luister gewoon naar bands die muziek maken en dat is bij mij altijd anders, afhankelijk van hoe ik me voel. Soms vind ik het mooi om te luisteren naar de muziek van Led Zeppelin en soms naar de muziek van Rage Against The Machine.
Soms luister ik naar Frank Sinatra en soms naar System of a Down. Soms naar Bob Marley en soms naar The Beatles.
Soms naar Jamiroquai en soms naar Chris Isaak
en zo kan ik wel effe doorgaan