PDA

Bekijk de volledige versie : hoe ontstaan wratten eigenlijk :?


Headliner
3 February 2004, 10:26
de vraag is duidelijk volgens mij

ik heb een wrat aan de buitenkant van mijn rechterpink en ik vraag me af hoe dat ding is ontstaan :? want ik verzorg mezelf toch wel goed of ligt het daar niet aan?

Sander
3 February 2004, 10:28
HOE ONTSTAAN WRATTEN?

Wratten worden veroorzaakt door virussen. Een virus is een klein micro-organisme, dat ziekte kan veroorzaken. Wratten zijn besmettelijk. De virussen die de verwekkers zijn van de gewone wratten, worden officieel 'humane papillomavirussen' genoemd. Bolhoedwratjes worden door een ander virus veroorzaakt. De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer bedragen.

Setragasj
3 February 2004, 10:29
Wratten worden veroorzaakt door virussen. Een virus is een klein micro-organisme, dat ziekte kan veroorzaken. Wratten zijn besmettelijk. De virussen die de verwekkers zijn van de gewone wratten, worden officieel 'humane papillomavirussen' genoemd. Bolhoedwratjes worden door een ander virus veroorzaakt. De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer bedragen.

( bron: ziekenhuis.nl (http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/66.html) )

Setragasj
3 February 2004, 10:30
whahaha sander :D
google? :D

Sander
3 February 2004, 10:30
Originally posted by Instructio4
whahaha sander :D
google? :D :yes: :yes:

dext0r
3 February 2004, 10:30
ik heb ook een soort wrat aan de onderkant van rechterpinknja..een soort wildgroei van huid lijkt het.. het is ook niet anderskleurig ofzo..

http://www.gezondheidsnet.nl/display.php?categoryID=144

Setragasj
3 February 2004, 10:32
ik had vroeger in groep 4 enzo echt heel veel wratten op mn handen. ook een hele zwarte bij mn wijsvinger in de palm zeg maar.
echt ranzig. ik weet er weinig meer van, maar volgens mij zijn ze met een lepel en vriezen ofzo weggehaald.. ik weet het echt niet meer :{

Headliner
3 February 2004, 10:33
het ziet er iig wel ranzig uit
gewoon wit, en er zitten hele kleine knobbeltjes ofzo aan

Sander
3 February 2004, 10:34
Mijn oma vertelde altijd dat je er overheen moest gaan met de schillen van tuinbonen, maar ja hoevaak heb je die nou.

dext0r
3 February 2004, 10:37
Originally posted by Sander0201
Mijn oma vertelde altijd dat je er overheen moest gaan met de schillen van tuinbonen, maar ja hoevaak heb je die nou.

zo zijn er nog wel meer van die klazien-uit-zalk praktijken...zoals dat je eroverheen moet pissen, en dan zouden ze sneller verdwijnen...
de een heeft er baat bij..de ander niet...

Sander
3 February 2004, 10:39
het beste is gewoon naar de dokter gaan. Die kan de wrat bevriezen, en dan valt ie er vanzelf af. Een wrat krijg je alleen maar weg door het weefsel dat besmet is te doden.

PFP
3 February 2004, 14:35
Wratten worden veroorzaakt door virussen. Een virus is een klein micro-organisme, dat ziekte kan veroorzaken. Wratten zijn besmettelijk. De virussen die de verwekkers zijn van de gewone wratten, worden officieel 'humane papillomavirussen' genoemd. Bolhoedwratjes worden door een ander virus veroorzaakt. De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer bedragen.

AmbyPur
3 February 2004, 16:42
Originally posted by PFP
:[ laten we het maar even op houden dat je dom bent in plaats van irritant:{ :p

PFP
3 February 2004, 17:05
Originally posted by AmbyPur
laten we het maar even op houden dat je dom bent in plaats van irritant:{ :p

oh moet ik nu gaan lachen

Impressions
4 February 2004, 13:49
Originally posted by AmbyPur
laten we het maar even op houden dat je dom bent in plaats van irritant:{ :p

:d

Sedes
4 February 2004, 14:00
Originally posted by Sander0201
het beste is gewoon naar de dokter gaan. Die kan de wrat bevriezen, en dan valt ie er vanzelf af. Een wrat krijg je alleen maar weg door het weefsel dat besmet is te doden. ik heb al één keer in m'n leven een wrat had op m'n teen.. en ben daarvoor niet naar de dokter geweest (wegvriezen leek zo :| :$ )
Product gekregen bij de apotheek, een vloeistof die ik er iedere dag met een borsteltje moest opsmeren.. gaf waarschijnlijk uiteindelijk hetzelfde effect als wegvriezen, want die huid/wrat stierf dan af..

Dus mss best keer naar apotheek gaan of naar dokter want je kan niet met een wrat blijven lopen..

Sander
4 February 2004, 14:06
Originally posted by Sedes
ik heb al één keer in m'n leven een wrat had op m'n teen.. en ben daarvoor niet naar de dokter geweest (wegvriezen leek zo :| :$ )
Product gekregen bij de apotheek, een vloeistof die ik er iedere dag met een borsteltje moest opsmeren.. gaf waarschijnlijk uiteindelijk hetzelfde effect als wegvriezen, want die huid/wrat stierf dan af..

Dus mss best keer naar apotheek gaan of naar dokter want je kan niet met een wrat blijven lopen..

Daar had ik nog niet aan gedacht idd. Dat hadden wij ook altijd, maar bij mij hielp het niet. Wratten gaan trouwens ook vaak vanzelf weg, alleen duurt dat een paar jaar 8|. Mijn moeder ging er altijd met een speldje in zitten steken om de wortel eruit te halen, maar weet niet of dit wel mag. Uiteindelijk zijn ze bij mij gewoon verdwenen.

Riddler
4 February 2004, 14:11
heb voetwratten gehad, die zijn er uitgelepelt. en op mij n handen had ik er vroeger ook veel en die ginen vanzelf weg

Sedes
4 February 2004, 14:44
Originally posted by Sander0201
Daar had ik nog niet aan gedacht idd. Dat hadden wij ook altijd, maar bij mij hielp het niet. Wratten gaan trouwens ook vaak vanzelf weg, alleen duurt dat een paar jaar 8|. Mijn moeder ging er altijd met een speldje in zitten steken om de wortel eruit te halen, maar weet niet of dit wel mag. Uiteindelijk zijn ze bij mij gewoon verdwenen. Werkte eerst ook niet echt bij mij, maar je moet dan ook het "dode vel" weg euhm krabben..

Irene!!!!
4 February 2004, 18:13
Wratten kun je ook weg laten vriezen.. moet je een schaaltje pakken, ijsklontjes en water d'r in doen en je hand d'r in leggen. Is erg koud maar t werkt volgensmij wel, tenminste, bij me broer wel iig :o

kreej-z
4 February 2004, 18:34
je zou ns noxacorn moeten proberen, is een soort bruinige vloeistof die je iedere dag erop moet smeren, je kunt t zo bij de drogist halen en t werkt goed :)

Headliner
5 February 2004, 15:37
volgens mij is de beste manier dus gewoon om ze bij de dokter te laten wegvriezen..

net had ik het er ook al over met een jongen uit mn klas die ook last had van een wrat en die heeft het laten aanstippen ofzoiets zei ie

Headliner
5 February 2004, 15:38
Originally posted by kreej-z
je zou ns noxacorn moeten proberen, is een soort bruinige vloeistof die je iedere dag erop moet smeren, je kunt t zo bij de drogist halen en t werkt goed :)

dat is trekzalf toch?

kreej-z
5 February 2004, 17:21
Originally posted by Headliner
dat is trekzalf toch?

kweenie, maar t werkt :p

biffyclyro
6 February 2004, 17:10
hmm ik had vroeger een hele grote bij mn duim.. maar toen kreeg ik een of ander zalfje en ging het heel snel weg. nu heb ik er alleen 1 bij mn middelvinger maar die gaat niet echt weg

Misette
7 February 2004, 18:58
volgens mijn dokter is het een virus, wat vanzelf weer weg moet gaan. Ik had een wrat op mn vinger, echt heel lang, en ook heel vaak laten aanstippen, en dat hielp niet, hij kwam steeds terug.. Maar veel later ging ie ineens gewoon weg..

x_x_sharona_x_x
7 February 2004, 21:12
ik had en 1 op me vinger en dat wa szo iiritant toen was
ik is een x zo boos toen heb ik um weggebeten het ging wel bloeden maar hij is nu weg en blijf weg:yes: :O

L_angeldc
8 February 2004, 16:08
Originally posted by x_x_sharona_x_x
ik had en 1 op me vinger en dat wa szo iiritant toen was
ik is een x zo boos toen heb ik um weggebeten het ging wel bloeden maar hij is nu weg en blijf weg:yes: :O

ew :kots: je hebt die wrat weggebeten?
ga dan gewoon naar de dokter ofzo :{

kreej-z
8 February 2004, 19:21
Originally posted by x_x_sharona_x_x
ik had en 1 op me vinger en dat wa szo iiritant toen was
ik is een x zo boos toen heb ik um weggebeten het ging wel bloeden maar hij is nu weg en blijf weg:yes: :O

dan heb jij een erg hoge pijngrens :{
dat kan echt niet hoor :no:

Shanna89
8 February 2004, 20:39
Ho wacht.... Je wrat wegbijten? Bleghhh :kots:

WishfulDreaming
9 February 2004, 17:45
Originally posted by kreej-z
dan heb jij een erg hoge pijngrens :{
dat kan echt niet hoor :no:

Vroeger heb ik er van zwemmen met de school ook een paar gehad. Ik sneed ze letterlijk weg met een nagelknipper... Ze zijn iig ook nooit meer teruggekomen :)

Headliner
9 February 2004, 19:20
Originally posted by x_x_sharona_x_x
ik had en 1 op me vinger en dat wa szo iiritant toen was
ik is een x zo boos toen heb ik um weggebeten het ging wel bloeden maar hij is nu weg en blijf weg:yes: :O

ja dan schreef je het uit van de pijn, en trouwens.. de wortels blijven nog gewoon zitten dus volgens mij kan dat niet eens

PFP
9 February 2004, 20:24
Ik had er 1 op mijn voet en die viel er gewoon na 2 jaar af en is nu weg :?

maar eigenlijk had ik hem vaker moeten laten bevriezen