PDA

Bekijk de volledige versie : veganisme


earshot
15 February 2004, 09:55
zijn hier veganisten?
ik ben vegetarier, en eet ook geen eieren, gelatine, melkproducten (soms kaas). ik wil graag veganist worden, maar kan maar geen informatie vinden over wat ik dan wel en niet mag. kan iemand me helpen?

earshot
15 February 2004, 11:16
Originally posted by chalyken
enige motivatie waarom je ziekelijk wil doen?

omdat ik niet ziek wil worden van dierlijke producten.
en omdat ik niet mee wil doen aan massamoorden om er zogenaamd mooier uit te zien. (make up, leren schoenen, etc)

Eelcotje
15 February 2004, 11:24
Originally posted by earshot
omdat ik niet ziek wil worden van dierlijke producten.
en omdat ik niet mee wil doen aan massamoorden om er zogenaamd mooier uit te zien. (make up, leren schoenen, etc)

daar hoef je dan nog geen veganist voor te zijn..........

-> ziek wordt je toch niet van dierlijke producten, want er is wel controle op...
->make up ben je niet verplicht te kopen hoor meiss.., daarnaast koop je dan toch ook gewoon geen leren producten, bont.... euhm klaaaaaaaaaaaar! :x

earshot
15 February 2004, 11:27
Originally posted by Eelcotje
daar hoef je dan nog geen veganist voor te zijn..........

-> ziek wordt je toch niet van dierlijke producten, want er is wel controle op...
->make up ben je niet verplicht te kopen hoor meiss.., daarnaast koop je dan toch ook gewoon geen leren producten, bont.... euhm klaaaaaaaaaaaar! :x

true true, maar dan ben je toch al praktisch veganist.
maargoed, ik houd het gewoon bij geen vlees, vis, eieren en gelatine.

ben wel benieuwd of hier veganisten zijn, en waarom ze het zijn.

dext0r
15 February 2004, 12:20
weetje wat ik het grootste nadeel vind van veganisten?

dat ze er pertinent zo van overtuigd zijn dat ze goed doen, dat ze koste wat koste ook anderen ervan willen overtuigen dat veganisme 'HET' is..

ik daarentegen... eet gewoon lekker vlees(producten)..
ik ben geboren als omnivoor, en dat ga ik niet verstoren.

biffyclyro
15 February 2004, 12:27
ik probeer zo weinig mogelijk dingen met gelatine te eten, lukt meestal wel (snoep enzo)
drink weinig melk, maar eet wel scharreleieren. geen vlees uiteraard..
soms wil ik ook wel veganist worden maar er is echt heel weinig wat je dan nog mag eten (droge pasta :p) en dat vind ik gewoon een beetje overdreven..

The6thgate
15 February 2004, 12:32
ik eet alles:9

Jochemmm
15 February 2004, 13:40
Originally posted by earshot
true true, maar dan ben je toch al praktisch veganist.
maargoed, ik houd het gewoon bij geen vlees, vis, eieren en gelatine.

ben wel benieuwd of hier veganisten zijn, en waarom ze het zijn.
graseieren dan? :z

lukt je dat trouwens met gelatine, zover ik weet zit dat echt in vreselijk veel producten :{

earshot
15 February 2004, 14:31
Originally posted by Jochemmm
graseieren dan? :z

lukt je dat trouwens met gelatine, zover ik weet zit dat echt in vreselijk veel producten :{

het zit in snoep, spekjes, pudding, soep en nog veel meer. maar het lukt wel ja. het enige dat ik gebruik met gelatine zijn fotorolletjes :\

ja, liever biologische eieren, maar helemaal liever niet.

silverchair
15 February 2004, 16:08
probeer ook zo min mogelijk gelatine te eten maar das niet zo zeer voor dat het slecht is blabla maar dalk dr nie dik van wordt
voor de rest eet ik gewoon alles wel, en melk drink ik SUPER VAAK!! heerlijk :9

Setragasj
15 February 2004, 16:47
ik ben carnivoor :]

LoeLoe
15 February 2004, 17:40
Ik ben vegetarier in de zin van ====>> Ik lust bijna geen enkel vlees (op gehakt, frikandellen en kroketten na)

Jochemmm
15 February 2004, 17:57
hoorde net toevallig dat in oesterzwammen heel veel voedingsstoffen zitten die ook in vlees zitten. Kan je die elke dag voor onbijt nemen :z

Little Angel
15 February 2004, 18:42
Ik lust bijna ook geen vlees ben ik pas achter gekomen. Maar weet je wat er zou gebeuren als niemand meer melk zou drinken (lust ik trouwens ook niet meer) dan zouden de koeien als nog dood gaan omdat hun uieren dan op springen staan :yes:

Maar als je geen melk drnkt, mag je ook geen kaas, boter, of iets wat dat heeft als ingredient dus geen koekjes, snoep en weet ik het. Geen chocola.....

Vind ik zo flauw, als mensen zeggen dat ze geen melk drinken en eieren en vlees eten, maar dan wel kaas enzo :{ Daar zit toch ook melk in?:yes:

biffyclyro
15 February 2004, 21:18
Originally posted by Little Angel
Ik lust bijna ook geen vlees ben ik pas achter gekomen. Maar weet je wat er zou gebeuren als niemand meer melk zou drinken (lust ik trouwens ook niet meer) dan zouden de koeien als nog dood gaan omdat hun uieren dan op springen staan :yes:

Maar als je geen melk drnkt, mag je ook geen kaas, boter, of iets wat dat heeft als ingredient dus geen koekjes, snoep en weet ik het. Geen chocola.....

Vind ik zo flauw, als mensen zeggen dat ze geen melk drinken en eieren en vlees eten, maar dan wel kaas enzo :{ Daar zit toch ook melk in?:yes:

als je veganist wilt zijn moet je ZOVEEL laten staan, het is bijna onmogelijk :) ik denk dat het meestal alleen maar voor een goed gevoel over jezelf is :p

Setragasj
15 February 2004, 21:20
Originally posted by chalyken
idd :] "scheurt denkbeeldige kippenbil van karkas" roar 8-) ik jaag ook altijd op kleine konijntjes en eendjes hier in het bos en die bijt ik dan dood en dan neem ik ze mee naar huis :]

maar iedereen kijkt me dan aan alsof ik een gekke gozer ben :{

Sanne
15 February 2004, 22:48
Originally posted by Instructio4
ik jaag ook altijd op kleine konijntjes en eendjes hier in het bos en die bijt ik dan dood en dan neem ik ze mee naar huis :]

maar iedereen kijkt me dan aan alsof ik een gekke gozer ben :{
*probeerd te kijken alsof Instructio een gekke gozer is*

Setragasj
15 February 2004, 22:50
Originally posted by sanne1811
*probeerd te kijken alsof Instructio een gekke gozer is* zal je toch niet lukken als je me nog zoiets hebt zien doen in :)

Sedes
15 February 2004, 23:00
Ik "ken" 2 vrienden die veganist zijn geworden.. Eerlijk gezegd vind ik het zot :{
Ze moeten verschillende pillen en vitaminen nemen (die mogen dan ook nog een keer nx dierlijks bevatten :rolleyes: ) om nog een beetje gezond te zijn..
Er mag niemand van hun kot hun vorken,messen, borden gebruiken want ze worden echt boos als ze het merken want er zou wel eens iets dierlijks kunnen blijven hangen..
Ze dragen nx van kleren die met dierlijke "dingen" zijn gemaakt, ze willen later geen auto kopen omdat er iets dierlijks zit in autolak, ze hebben een speciale fiets, ...

Ik vind het gewoon te extreem :|


Zelf ben ik geen vegaterier, maar eet zowieso hoofdzakelijk wit vlees en vis. Heeft dus eigenlijk niet veel met de dieren te maken maar met mijn eigen gezondheid (dacht/denk toch dat wit vlees&vis gezonder is dan rood vlees)

JEANUS
16 February 2004, 05:07
ALs mensen veganist willen zijn heb ik daar respect voor. Maar ik persoonlijk...........ik eet echt alles ( behalve vis , maar dat lust ik gewoon niet ) Ik draag geen bont en wil voor me werk ook geen advertentie voor bont doen enzo. Dat is misschien hypocriet omdat ik wel gwn vlees eet enzo. Maar vlees heb ik nodig , voeddingsstoffen , maar een bontjas niet, zeg maar.

lieve colafles
16 February 2004, 14:16
veganisme is heeel erg moeilijk..
ik heb er heel erg lang over nagedacht, en ik weet het gewoon niet.. Je kan nooit bij iemand eten, want dan moet je ongelooflijk veel van iemand vragen, je kan nooit eens gewoon even iets aannemen om te eten van iemand want je zit altijd te stressen om eten..
Aan de andere kant ben je dan wel gewoon clean van dieren. Dat is mij ook heel erg veel waard.

Het is iig heel erg moeilijk om het te zijn, en je moet heel erg goed op je gezondheid letten


en dat eeuwige gezeur van vlees heb je nodig, ik heb geen zin om er discussies over te voeren.. tis gewoon niet waar..

bloempjuh
16 February 2004, 14:27
Ik ben wel vegetariër, maar geen veganist omdat:

- Ik het gewoon niet mogelijk acht. Mijn familie eet wel gewoon vlees.
- Het al lastig genoeg is om vegetarisch te eten altijd en overal.
- Al mijn zelfgemaakte favoriete gerechten kaas bevatten :)
- Ik niet zonder ei kan.
- Ik het onzin vind geen melk te drinken. Een koe heeft er geen last van als ik haar melk drink, idem voor (scharrel)eieren.
- Een schaap er geen last van heeft als ik zijn of haar wol draag.
- Leer, heel strikt gezien, een bijproduct is. Het vlees is hetgeen waar een dier voor gedood wordt.


En zo kan ik nog wel even doorgaan. Vegan zijn is niet moeilijk, je moet gewoon ipv een gewone supermarkt een natuurwinkel bezoeken.

BlackMystery
17 February 2004, 10:39
Originally posted by earshot
omdat ik niet ziek wil worden van dierlijke producten.
en omdat ik niet mee wil doen aan massamoorden om er zogenaamd mooier uit te zien. (make up, leren schoenen, etc)

lol niet ziek worden?
het is bewezen dat veganisten de meeste dingen in hun lichaam missen
dus veganisten zijn de ongezondste mensen ter wereld
majah ieder zijn wil :)
als jij vroeg wil sterven mij niet gelaten
dat van make up en leren schoenen kan ik verstaan

The6thgate
17 February 2004, 10:57
Originally posted by BlackMystery
lol niet ziek worden?
het is bewezen dat veganisten de meeste dingen in hun lichaam missen
dus veganisten zijn de ongezondste mensen ter wereld
majah ieder zijn wil :)
als jij vroeg wil sterven mij niet gelaten
dat van make up en leren schoenen kan ik verstaan ja, hoe kortzichtig kan je zijn:?

BlackMystery
17 February 2004, 11:01
Originally posted by The6thgate
ja, hoe kortzichtig kan je zijn:?
erm ik ben niet kortzichtig?
het is echt waar
je krijgt een tekort aan vanalle dingen in je lichaam
proteïne, eiwitten
met andere woorden lekker ongezond
de gezondste mens is de mens met afwisseling in het eten
echt bewezen
dus dat van gezond leven door niets van dieren te eten enzo is pure bullshit
als je het de beestjes niet wil aandoen ok
maar niet overdrijven door geen eieren en zelfs geen melk meer te eten of drinken
of je moet een hele hoop vitaminen en pilletjes gaan slikken
als dat dan het leven is
neen bedankt,
iedereen doet er natuurlijk mee wat ze willen, maar vind het gewoon dom
zal ik wel gewoon het wwf of greenpeace steunen
kan jij wat zitten verhongeren

BlackMystery
17 February 2004, 11:03
Originally posted by dext0r
weetje wat ik het grootste nadeel vind van veganisten?

dat ze er pertinent zo van overtuigd zijn dat ze goed doen, dat ze koste wat koste ook anderen ervan willen overtuigen dat veganisme 'HET' is..

ik daarentegen... eet gewoon lekker vlees(producten)..
ik ben geboren als omnivoor, en dat ga ik niet verstoren.

dat vind ik ook
wij zijn altijd alleseters geweest
waarom dat nu zo perse gaan veranderen?
zie je al inneen een jaguar gras gaan kauwen?
dat is toch absurd

FunFair
17 February 2004, 14:35
Originally posted by dext0r
ik daarentegen... eet gewoon lekker vlees(producten)..
ik ben geboren als omnivoor, en dat ga ik niet verstoren.

dit soort reacties gaan me altijd zo onder de huid zitten :{
hiermee geef je namelijk (naar mijn inziens) aan, dat je mensen die geen vlees eten, ook niet wilt accepteren met hun gedachtegang. Nu zal je het wel niet op die manier bedoelen :p maar zo komt zoiets bij mij over :{ :p



verder om ff op het topic verder te gaan.
Ik ben dus nu al ongeveer 2.5 jaar vegetarier en het bevalt me prima. Ik zou het niet meer durven om een stuk vlees op te eten :{ ik heb er al moeite mee als mijn vegetarisch prutje in aanraking is geweest met vlees.
Echter eet ik wel eieren, maar dit probeer ik te beperken tot graseieren.
Gelatine heb ik een tijd gepoogd om niet te eten... dit werd op een gegeven moment alleen een te grote last. Bijna elk product zit het in.. en dat het ook in pepermunt zat, was voor mij erg moeilijk, omdat ik daar nou eenmaal niet van af kan blijven.
De doorslag was, dat het zelfs in boter zat.. Ik dacht eerst dat dit niet zo was.. maar blijkbaar was dat een ander merk.
En iets als boter is niet goed te controleren als iemand anders je bijvoorbeeld een boterham met kaas aanbied.
Kaas eet ik dus ook gewoon.. dat is een verslaving van me.. ik weet dat er merg in zit uit de maag van een schaap... maarjah...
Verder ben ik qua eten van vlees aardig strikt... echter als het om leren schoenen gaat ben ik vreselijk naief :{ ik loop namelijk op leren schoenen.. en weet hardstikke goed, dat het van een koe af komt :{ als excuus gebruik ik dan maar, dat het dier niet voor het doel van leder wordt geslacht, maar voornamelijk voor het vlees.
Makeup draag ik dus niet (logisch).. en ik boycot wel zoveel mogelijk merken die dierentesten hebben gedaan of nogsteeds doen.

Ik respecteer veganistische mensen! Het gaat mij hier om 2 dingen. Ten eerste dat ze dus opkomen voor de dieren. en ten 2e dat ze genoeg wilskracht hebben om dit uit te voeren. Ik zie het als een supergoede ontwikkeling voor je zelfontplooing.

En overtuigen van mensen? Why not? je kunt het altijd proberen.. ik probeer het ook bij mensen, zolang ze maar een band met me hebben. Ik ga niet tegen een onbekende preken dat ze er maar eens over na moeten denken, want dat heeft toch geen effect. Die maken je gelijk uit voor gek.
Bij bekenden waarbij ik weet dat ze serieus over deze onderwerpen kunnen discusseren, zal ik het proberen. Als het lukt om ze alleen maar even te denken van "wat eet ik nu toch eigenlijk? en waarom?" ben ik er al hardstikke blij om :)
Maar vaak heeft het toch geen effect, omdat ze het te lekker vinden om vlees te nuttigen. Dan laat ik ze in hun waarde en begin er niet opnieuw over als ze een hamburger naar binnenwerken of een kroket ofzow. (ook al vind ik het jammer)

nog even een reactie op dat veganistische mensen ongezond bezig zijn. Er is niets ongezonds mee, zolang je goed nadenkt over wat je eet en hoe je dingen compenseert :{ alles wat in vlees zit.. zit ook in een ander product van de natuur!!!
Uit een test is trouwens gebleken, dat vegetariers over het algemeen het gezondste leven. En dat veganistisch en vleeseters, ongeveer even gezond waren qua voeding.

En Earshot... misschien een tip? (anders wordt het ook zo'n loos antwoord)
je vraagt om informatie, over wat wel en niet mag... maar ik denk dat je beter je eigen waarden over dit onderwerp kunt opzetten en vervolgens zelf uitzoeken, welke dingen er onder vallen wat wel en niet mag. Anders krijg je een verplichtingsgevoel erover. en dat lijkt me juist geen goede ontwikkeling.. :) volg gewoon je hart :)




just my thought!! kom maar aanvallen met de reacties!!

FunFair
17 February 2004, 14:39
Originally posted by BlackMystery
dat vind ik ook
wij zijn altijd alleseters geweest
waarom dat nu zo perse gaan veranderen?
zie je al inneen een jaguar gras gaan kauwen?
dat is toch absurd


jah euh!!! niet dus.
De mens is van nature een planteneter! echter omdat de planten kapot gingen vanwege natuurverandering, is de mens vlees gaan eten, omdat er niets anders meer was :Y)

en ps.... ik zie het vegetarier zijn anders dan jou.
Ik ben van mening, dat dit gewoon een stap is in de evolutie. De mens past zich aan, aan de omgeving waar deze in leefd. Als de mens vindt, dat een dier met respect moet worden behandeld, dan zul je zien dat het overgenomen gaat worden :)

biffyclyro
17 February 2004, 14:41
Originally posted by FunFair
*dikke knip*

:thumbsup:

BlackMystery
22 February 2004, 11:31
Originally posted by FunFair
jah euh!!! niet dus.
De mens is van nature een planteneter! echter omdat de planten kapot gingen vanwege natuurverandering, is de mens vlees gaan eten, omdat er niets anders meer was :Y)

en ps.... ik zie het vegetarier zijn anders dan jou.
Ik ben van mening, dat dit gewoon een stap is in de evolutie. De mens past zich aan, aan de omgeving waar deze in leefd. Als de mens vindt, dat een dier met respect moet worden behandeld, dan zul je zien dat het overgenomen gaat worden :)
pst
de mensaap at al wel vlees
wij waren zoiets als gieren?
wij aten alles wat we tegenkwamen, ook al was dit een dood dier
en dan heb ik het over de mensapen
en ik heb respect dat ze het doen enzo
ga niemand er uit proberen praten
ze doen ermee wat ze willen
maar ikzelf vind het dom
zeker als je weet dat het helemaal niet gezond is
zeker als je zelfs geen eieren en melk enzo begint te eten en drinken :rolleyes:

WishfulDreaming
22 February 2004, 11:37
Ik ben verzot op slades en pasta en groenten...

... verder eet ik bijna nooit gelatine en bijna nooit eieren (JAK!!)...

Maar ik eet wel gewoon vlees door. Maak ik niet echt problemen uit :)

eneri
22 February 2004, 11:54
ik heb veel respect voor veganisten, omdat zij zo gecontroleerd kunnen leven.

Ikzelf ben nu bijna 2 jaar vegtariër en het bevalt me prima. Qua eieren probeer ik zoveel mogelijk biologische eieren te eten, en ook biologische melk.
Ik draag practisch nooit make-up, maar mocht het voorkomen, dan is het iets afkomstig uit de bodyshop, die tegen dierentesten zijn. Dus in die zin probeer ik er rekening mee te houden, maar het zal mj nooit lukken geheel veganistisch te worden, alleen al om het feit dat ik kaas ontzettend lekker vind.

Voor earshot: er bestaat een mooie site over veganisme:

http://www.vegansociety.com

Hierin staat echt heel veel over alles omtrent veganisme, dus het lijkt me dat je hier ook veel vindt over wat je wel en niet mag. Denk ook es bijvoorbeeld aan het feit dat voor veel lijmsoorten dierlijke stoffen worden gebruikt, en deze lijm zit dan bijvoorbeeld weer in je schoenen. 8|

PFP
22 February 2004, 18:09
Zielig voor de planten stelletje gewetenloze brute plantenmoordenaars! :'(

amby: zou je het een beetje serieus willen houden aub :/

The6thgate
22 February 2004, 18:25
Originally posted by BlackMystery
erm ik ben niet kortzichtig?
nee was niet op jou bedoelt, maar richting veganisten naar aanleiding wat jij gepost had

FunFair
23 February 2004, 00:33
Originally posted by BlackMystery
pst
de mensaap at al wel vlees
wij waren zoiets als gieren?
wij aten alles wat we tegenkwamen, ook al was dit een dood dier
en dan heb ik het over de mensapen
en ik heb respect dat ze het doen enzo
ga niemand er uit proberen praten
ze doen ermee wat ze willen
maar ikzelf vind het dom
zeker als je weet dat het helemaal niet gezond is
zeker als je zelfs geen eieren en melk enzo begint te eten en drinken :rolleyes:

Don't blame me.. ik heb mijn info van discovery channel.. kan zijn dat ze het fout hadden, maar ik geloof er wel in, dat de 1e vorm van menselijke evolutie, dat de mens toen leefde van bessen, boomwortelen en dat soort dingen.
Verder, je zegt dat het ongezond is, om geen vlees te eten... zoals ik eerder heb gezegt... vegetarier zijn heeft geen nadeel op je gezondheid :{ de stoffen die in vlees zitten, zijn allemaal te verkrijgen door vervangende producten. En omdat vegetarische producten veel minder vetten bevatten (vooral de verzadigde vetten) is het juist gezonder!!
Bovendien past je lichaam zich een beetje aan op de voeding die het binnenkrijgt. Als je veel groente eet bijvoorbeeld, worden je darmen stukken actiever om de voedingsstoffen eruit te halen.
Dit zal je natuurlijk wel niet geloven, maarjah.....


Originally posted by Saartje18
... verder eet ik bijna nooit gelatine
Ik denk dat je aan gelatine pudding denkt ofzow?
want kijk maar eens op je pakje boter, kauwgom, drop, spekjes, pepermunt, etc.. daar zit allemaal gelatine in :Y) hier merk je echter niets van duszz :z

Eelcotje
23 February 2004, 07:41
Originally posted by FunFair
ik heb er al moeite mee als mijn vegetarisch prutje in aanraking is geweest met vlees.


dat vind ik dan ook weer zoooooow overdreven :rolleyes:

FunFair
23 February 2004, 10:01
Originally posted by Eelcotje
dat vind ik dan ook weer zoooooow overdreven :rolleyes:

jah dat weet ik ook wel dat sommige mensen dat overdreven vinden :{ maar ik wil gewoon dat dierlijke vet niet binnen krijgen. Simpel standpunt. Mag je wel stom vinden dan, maar ik hoop wel dat je het respecteerd en niet gaat denken "wat een sukkel, dat hij daar moeilijk over doet"... :{

BlackMystery
23 February 2004, 11:31
Enkele tientallen miljoenen jaren geleden werd de aarde bevolkt door een hominoïde, de gemeenschappelijke voorouder van aap en mens. Onze voorloper was een vegetariër. Ongeveer zeven miljoen jaar geleden begon de pre-hominide zich van de andere apen ('pongidae') af te scheiden. Er trad een specialisatie op. Apen hebben nu grotere hoektanden, hun herseninhoud is relatief klein.
bron : http://www.xs4all.nl/~jeroenvu/gwv/index.htm

je hebt gelijk, maar ondertussen is onze herseninhoud ook een beetje toegenomen :p
en trouwens dit is een voorouder, maar het is een pre-hominide
betekent nog voor de mens :)
de eerste mens begon direct met jagen enzo
ik ben ook voor de dierenrechten enzo
maar snap je
en misschien heeft vegitariër zijn geen nadeel op uw gezondheid
maar een gezonde vegitariër eet ook vis, drinkt best wel eens melk en een eitje in de morgen kan best ook geen kwaad
ik ken iemand die vegitarisch is
en die leeft op soja en choco :rolleyes:
je kan me niet vertellen dat dat gezond is

bloempjuh
23 February 2004, 12:21
Originally posted by Eelcotje
dat vind ik dan ook weer zoooooow overdreven :rolleyes:

Weet je hoe smerig het is om vleessmaak aan je groentes te hebben als je daar niet om vraagt?
Bij mijn broodjes-beleg-baantje een hele tijd geleden belegde ik ook met vlees. Na een tijdje wende het wel, maar ik heb altijd mijn handen twee of drie keer gewassen voor ik zelf ging eten..

bloempjuh
23 February 2004, 12:22
Originally posted by FunFair
Ik denk dat je aan gelatine pudding denkt ofzow?
want kijk maar eens op je pakje boter, kauwgom, drop, spekjes, pepermunt, etc.. daar zit allemaal gelatine in :Y) hier merk je echter niets van duszz :z [/B]

Dat is ook gemakkelijk te omzeilen hoor.. gewoon flink pakjeslezen in de supermarkt!

PFP
23 February 2004, 12:25
Originally posted by bloempjuh
Weet je hoe smerig het is om vleessmaak aan je groentes te hebben als je daar niet om vraagt?
Bij mijn broodjes-beleg-baantje een hele tijd geleden belegde ik ook met vlees. Na een tijdje wende het wel, maar ik heb altijd mijn handen twee of drie keer gewassen voor ik zelf ging eten..

echt hier is alleen deze smilie van toepassing :loser:

bloempjuh
23 February 2004, 12:27
Originally posted by PFP
echt hier is alleen deze smilie van toepassing :loser:

Ok, geweldig. Dankjewel..:wave:

PFP
23 February 2004, 12:30
Originally posted by bloempjuh
Ok, geweldig. Dankjewel..:wave:

maar je zit woont wel gewoon in een huis dat in elkaar is gezet door mensen die vlees eten, sorry heb ik geen respect voor

bloempjuh
23 February 2004, 12:34
Originally posted by PFP
maar je zit woont wel gewoon in een huis dat in elkaar is gezet door mensen die vlees eten, sorry heb ik geen respect voor

Wat heeft dat er mee te maken dan? Als ik vlees toch vies vind, dan mag ik dat toch zelf weten neem ik aan?
Als Tijs en ik samenwonen zal ik ook wel eens een hamburger voor 'm moeten bakken, maar dat doe ik dan wel met een andere spatel dan waar ik mijn eigen eten mee omschep.

FunFair
23 February 2004, 15:30
Originally posted by bloempjuh
Wat heeft dat er mee te maken dan? Als ik vlees toch vies vind, dan mag ik dat toch zelf weten neem ik aan?
Als Tijs en ik samenwonen zal ik ook wel eens een hamburger voor 'm moeten bakken, maar dat doe ik dan wel met een andere spatel dan waar ik mijn eigen eten mee omschep.

joh dit is een eindeloze discussie tegen PFP... hij wil het niet snappen :{
misschien valt het ook niet te snappen, maar is het gewoon het gevoel wat het bij ons opwekt als we de gedachte er alleen al van hebben... :{

bloempjuh
23 February 2004, 16:15
Originally posted by FunFair
joh dit is een eindeloze discussie tegen PFP... hij wil het niet snappen :{
misschien valt het ook niet te snappen, maar is het gewoon het gevoel wat het bij ons opwekt als we de gedachte er alleen al van hebben... :{

Het is ook puur het idee..
FF: weet je wát pas ranzig is? Rauw gehakt aan je bestek.. En dat dan met je handen lospeuteren omdat je moet afwassen :r

lieve colafles
23 February 2004, 16:51
ik had er vandaag weer een gesprek over met een vriendin. Ik heb echt heel erg veel respect voor veganisme.

Ik zou nooit, echt nooit, meer vlees kunnen eten. Het is te ziek voor woorden dat je een diertje opeet, vind ik. Bovendien is het buitengewoon schandalig hoe er met dieren om wordt gegaan in de vleesindustrie
het is een eindeloze discussie, waarin naar mijn mening de vegetariers nog het meest flexibel zijn. Het respect van vleeseters tegenover vegetariers is vaak ver te zoeken. Ik heb respect voor de keuze om vlees te eten, ik hoef het daarom nog niet met iemand eens te zijn...

supergirl
23 February 2004, 17:05
Originally posted by FunFair
joh dit is een eindeloze discussie tegen PFP... hij wil het niet snappen :{
misschien valt het ook niet te snappen, maar is het gewoon het gevoel wat het bij ons opwekt als we de gedachte er alleen al van hebben... :{
Het is niet alleen PFP die het niet snapt hoor.......:wave:

FunFair
23 February 2004, 18:10
Originally posted by bloempjuh
Het is ook puur het idee..
FF: weet je wát pas ranzig is? Rauw gehakt aan je bestek.. En dat dan met je handen lospeuteren omdat je moet afwassen :r

gebruik je toch een papiertje? :p

FunFair
23 February 2004, 18:11
Originally posted by supergirl
Het is niet alleen PFP die het niet snapt hoor.......:wave:

en je andere persoonlijkheid ;)

AmbyPur
23 February 2004, 18:14
iedereen moet het toch zelf weten.. ik vind het heel knap dat vegetariers de discipline op kunnen brengen.. ik ben gewoon te lui om de moeite te nemen op mn eten te letten enzo

dext0r
23 February 2004, 18:21
respect voor vegetariers/veganisten voor hun vasthoudendheid en discipline hoor...

maar toch even voor de vegetariers (etc) hier onder ons...
al is dat zeggen... 0.5% van de bevolking die het is... denken jullie serieus dat het op globaal niveau nut heeft? dat jullie er maar IETS mee uithalen op wereldwijd niveau dus?

ik zou zeggen dat er vrijwel geen enkele kistkalf of whatever van zijn plek is gehaald door dit nobele streven...

ik denk echt dat veganisme/vegatier zijn echt puur iets is , voor het gevoel van jou als individu alleen... dat jij er goed mee kunt leven....want een verschil zal het echt niet uit gaan maken..., nooit zal je de mens zover krijgen dat ze geen vlees meer eten...
het lot van de dieren in de veehouderij en pluimveehouderij bevat nu eenmaal een stempel... en dat is SLAGERIJ

en zeg nou zelf.. je gaat toch zeker koeien houden voor je plezier :loser:
(en zelfs dat zou slecht zijn als je een tr00 veganist bent... want dieren houden t.ov. van jou plezier...dat is echt notdone.... dieren horen in het wild te leven uiteraard!! :{ )


ik ben benieuwd hoe bijv. veganisten hier ook denken over het jagen mbt het instand houden van de populatie.. (ook ooit topic over geweest > discussie )

en @lievecolafles...
ik denk dat het de geitenwollensokken types zijn die hier de minst flexibele houding hebben hoor....,
vegetariers/veganisten proberen volgens mij ook vaker vleeseters ervan te overtuigen geen vlees te eten..., dan andersom.
als je toch respect hebt voor de levenswijze van een ander ga je toch ook niet zijn manier van leven 'aanvechten' ? of is dat iets wat bij het veganist/vegetarier zijn hoort? de anderen te bekeren?

AmbyPur
23 February 2004, 18:33
Originally posted by dext0r
respect voor vegetariers/veganisten voor hun vasthoudendheid en discipline hoor...

maar toch even voor de vegetariers (etc) hier onder ons...
al is dat zeggen... 0.5% van de bevolking die het is... denken jullie serieus dat het op globaal niveau nut heeft? dat jullie er maar IETS mee uithalen op wereldwijd niveau dus?

ik zou zeggen dat er vrijwel geen enkele kistkalf of whatever van zijn plek is gehaald door dit nobele streven...
maar dan zou je het nog voor 'de toekomst' kunnen doen.. ik weet niet maar ik neem aan dat het aantal vegetariers in de wereld wel gestaag stijgt en als vegetarier van nu heb je dus een stukje toekomst in handen..

net zoals ze de klimaatsverandering bestrijden ofzo.. ik bedoel zal dat de komende 50 jaar echt desastreuze gevolgen hebben? vast niet.. maar dat ook dat onze kinderen een goed leven hebben.. en zo kunnen vegetariers ook denken. toch? :p

dext0r
23 February 2004, 18:39
ja hoe noemt men dat ook alweer? dweilen met de kraan open ofzo? emmers water naar de zee dragen?

iig, een nobel streven wat dus echt niets uit gaat maken.. nu niet..., nooit niet... naar mijn mening ook niet in de toekomst..

we zijn mensen, en staan bovenaan de piramide van de voedseltop...dit verander je niet zomaar...

bloempjuh
23 February 2004, 20:37
Ik hoor toch vaker "Joh, eet toch gewoon vlees, zeur!" dan dat ik iemand probeer te overtuigen hoor.
En vegetarisch eten doe ik inderdaad voor mezelf. Ik zal er geen beesten mee redden ofzo, maar ík eet ze nu iig niet op.

BlackMystery
24 February 2004, 00:56
ik heb vandaag een biefstuk gegeten
ben ik nu een moordenaar?
en het ergste is ik vond het nog lekker ook
dieren zijn maar dieren,
waaronder ook wij mensen,
ma het zit nu eenmaal niet echt hard in ons instinct op onze eigen diersoort op te eten
en wat is het verschil tussen dat ik een lam op eet of nen wolf er eentje vastgrabbelt?
of wil iemand me sebiet wijsmaken dat ik voor men voedsel moet gaan jagen met blote handen uit respect voor de dieren?
ik hou veel van dieren daar niet van, maar er is zoiets dat de voedselketen heet, en wij staan nu eenmaal helemaal vanboven
:|

electricity
24 February 2004, 01:12
ik snap ook niet dat mensen veganisten worden

oke het is bewezen dat het eten van veel (rood) vlees slecht voor je is, en dr gaan dieren aan dood.

maar denk ook eens aan de economie. (vooral bij veganisten)
geen vleeseters meer= geen koeien, geen kippen, geen varkens, geen schapen want die zijn toch niet meer nuttig, die worden nu gewoon gefokt voor het vlees, of voor het product wat ze kunnen leveren. dat zorgt voor meer industrie en dus gaat er ook groen verloren, is dat wat je wel wil dan?

ik kan van vegetariers nog wel enigzins me dingen voorstellen, maar veganisten?

dan moet je ook geen leren bankstel kopen (zelfs niet op gaan zitten!), idd geen make up opdoen, geen wollen truien dragen (komt ook van een dier), geen taart, cake of koekjes meer eten (want zit meestal ei in)..

wat hou je dan nog voor leven over? wil je je eigen leven gaan verzieken en moeilijk doen zodat er een koe per jaar gespaard kan blijven?

wat er ook al meer gezegt is, met die paar mensen die het doen, daar red je niks mee!

en je vind dus dat mensen eerder dood mogen gaan van de honger dan dat ze een koe/varken/kip slachten om te overleven (wat veel in armere landen is)
oke hier in het westen zijn er voldoende alternatieven, maar zoals ook al vaker gezegt is, mensen eten al voor de geschiedenis begon vlees. en als je kijkt, hoeveel procent van wat een mens eet, vlees is..

dat zal niet zoveel zijn! een kilo vlees in de week, dat zal t ongeveer zijn, denk ik zo. dat is toch niet zoveel? als je kijkt hoeveel brood een mens in de week eet...

FunFair
24 February 2004, 09:02
Originally posted by dext0r
maar toch even voor de vegetariers (etc) hier onder ons...
al is dat zeggen... 0.5% van de bevolking die het is... denken jullie serieus dat het op globaal niveau nut heeft? dat jullie er maar IETS mee uithalen op wereldwijd niveau dus?

Maar van de dieren die dood gaan.. Heb ik het niet op mijn geweten staan iig. Verder is het wel meer dan 0.5% denk ik... en dan nog merken ze wel dat er minder vlees wordt gegeten in nederland zelf. oke de export zal er geen last van hebben, maar als er in nederland zeg maar 1000 dieren per jaar minder worden gegeten (hypothetisch, ik weet geen echte cijfers) en dit getal blijft groeien, dan zul je zien dat er ook minder dieren geslacht worden voor het binnenland. Aangezien de export ongeveer hetzelfde blijft.. houdt het dus in dat je wel een aantal dieren 'red'.

En stel dat de vegetariers ervoor kunnen zorgen, dat de mensen gaan nadenken over wat ze eten.. stel dat een kwart van de nederlandse bevolking hierdoor nogmaar de helft van het vlees gaat eten van wat ze normaal doen. Dan sparen ze toch per persoon een halve kilo aan dier uit. Doe dit maar ff maal 4 miljoen. Dan krijg je wel 2 Miljoen Kilo dier! nou dat heeft dan wel weer effect :)

als je toch respect hebt voor de levenswijze van een ander ga je toch ook niet zijn manier van leven 'aanvechten' ? of is dat iets wat bij het veganist/vegetarier zijn hoort? de anderen te bekeren?

Nounounou.. bekeren is wel een groot woord... ik heb het er over met mensen en wil ze er alleen maar bewust van maken. De rest is up to them wat ze er mee doen :Y)




en electricity, je begint over de economie.. iedereen weet wel dat het nooit zal gebeuren wat je daar beschrijft :+
Het positieve is dat de dieren een wel steeds prettigere leefomgeving krijgen :) en dat verdienen ze tenminste. Vroeger mochten ze ook vrij op de boerderij lopen, dus waarom zou je ze in hun 10en in een klein hokje stoppen? er is weiland genoeg in nederland :Z

lieve colafles
24 February 2004, 09:04
@ tijn,,,

15 jaar geleden was het raar als je vegetarier was. Een vegetarier was echt zeldzaam. Nu zijn er echt al heel erg veel meer vegetariers en die populatie stijgt nog steeds. In die zin kun je er van uitgaan dat je het ook voor de toekomst doet. De vraag naar vlees blijft, al is het in superkleine getalen, dalen.



Toch doen vleeseters er nog heel vaak heel erg moeilijk over dat ik vegetarier ben. Ik hoor vaak van: ,, joh eet nou eens vlees"
Of als we bij iemand eten is het altijd nog even tussen door: ,, jeetje je doet wel moeilijk met dat vegetarische gedoe"
Vleeseters proberen mij vrijwel ALTIJD te overtuigen van het slechte aan vegetarier zijn.Ze willen altijd wel even snel hun mening kwijt.
ik heb nog nooit iemand proberen te overtuigen over geen vlees eten. Ik heb ook geen bord op mijn hoofd met daarop:,, zeg alsjeblieft tegen mij dat vegetarier zijn slecht is". toch doen ze het.
Ik denk dat vegetariers over het algemeen flexibeler zijn dan vleeseters, aangezien ze de voor en na's heel erg goed hebben afgewogen. En daardoor dus veel meer weten over vlees dan de meeste vleeseters.

Ow trouwens ik heb wel een keer iemand proberen te overtuigen. Het was een jongen die een column schreef over dat vlees slecht is en dat de hele industrie erom heen echt onhumaan is. Maar zelf was hij geen vegetarier.. Dan wil ik wel even "rellen"
Maar mensen die het niet interesseert overtuig ik niet.

En ik ben het ermee eens dat er een aantal vegetariers zijn die wel doorzeuren maar dat zijn er ook maar een paar..

Ow ik geef binnenkort wel een vegetarisch diner, voor al mijn vrienden. Niet omdat ik geen vlees voor ze wil maken, maar omdat ik wil laten zien dat vegetarisch eten wel lekker kan zijn, omdat ze daar ALTIJD over zeuren.. maar dat is offtopic

FunFair
24 February 2004, 09:06
oke ff een stukje gejat van Ko hoor... het is wel een goed standpunt.


Wij westerlingen kijken minachtend naar hoe ze in het oosten een Hond of een Aapje opeten... daar gaan we vervolgens over praten dat het niet kan etc. etc.
Maar is het dan niet erg hypocriet dat wij wel een koe opeten? Het zijn allebij dieren, waarom zou je dan wel een koe eten en geen Hond of een Aapje? zorg er dan voor dat die dieren ook gefokt gaan worden en in de supermarkt komen te liggen.. maar neeh.. dat is zielig :'( maar een koe is ingeburgerd dat het niet zielig is :{


kan zijn dat ik het verkeerd vertel, hoe ko het verteld klinkt het iig zeer goed :p

lieve colafles
24 February 2004, 09:10
Originally posted by FunFair
oke ff een stukje gejat van Ko hoor... het is wel een goed standpunt.


Wij westerlingen kijken minachtend naar hoe ze in het oosten een Hond of een Aapje opeten... daar gaan we vervolgens over praten dat het niet kan etc. etc.
Maar is het dan niet erg hypocriet dat wij wel een koe opeten? Het zijn allebij dieren, waarom zou je dan wel een koe eten en geen Hond of een Aapje? zorg er dan voor dat die dieren ook gefokt gaan worden en in de supermarkt komen te liggen.. maar neeh.. dat is zielig :'( maar een koe is ingeburgerd dat het niet zielig is :{


kan zijn dat ik het verkeerd vertel, hoe ko het verteld klinkt het iig zeer goed :p

dat stukje ga ik aan ko laten lezen :+ :p

FunFair
24 February 2004, 09:14
Originally posted by lieve colafles
dat stukje ga ik aan ko laten lezen :+ :p

doe maar.. en laat em et ook maar ff verbeteren als het fout is :+
Ko vertelde trouwens vol trots dat hij alweer 2 weken vegetarier was :thumbsup:

lieve colafles
24 February 2004, 09:20
Originally posted by FunFair
doe maar.. en laat em et ook maar ff verbeteren als het fout is :+
Ko vertelde trouwens vol trots dat hij alweer 2 weken vegetarier was :thumbsup:
jonge das moeilijk, als je zelf je vlees moet kopen..

maar jeetje wat goed van hem :thumbsup: :respect: :thumbsup: *)

FunFair
24 February 2004, 09:22
whaha :d dit hoort niet thuis in dit topic :p beetje ADB niveau hoor :p

lieve colafles
24 February 2004, 09:27
zullen we onze posts editten en doen alsof we een hoogstaande discussie hebben :+

FunFair
24 February 2004, 09:57
Originally posted by lieve colafles
zullen we onze posts editten en doen alsof we een hoogstaande discussie hebben :+

teveel werk :+

van mij mag hier eigenlijk ook wel een slotje op.. iedereen die er wat over te zeggen had, heeft het gezegt... verder gebeurd er toch niets mee :p

verder hoort dit topic niet meer thuis hier, want de vraag was of iemand info had over veganisme... en die is er amper gegeven hier :p tis 1 grote discussie geworden :p

AmbyPur
24 February 2004, 12:29
lullo's, beetje topic verpesten he :p

het is idd een eindeloze discussie.. maar ik geef men nog even de gelegenheid om te reageren (eindelijk beetje leven hier.. haal ik ni zomaar weg :9)

FiZz
24 February 2004, 13:01
Laura, je moet eens met Louise en Reinerd (zoiets?) gaan praten in "de brouwerij". Die zijn namelijk ookal heel erg lang veganisten. En die maken ook erg veel dingen zelf. Het is alleen wel erg moeilijk om lekker veganistisch te koken, maar zij krijgen het altijd voor elkaar. Want het lekkerste eten wat ik eet komt altijd uit "de Brouwerij".

Ik denk dat je weinig hebt aan informatie uit boeken enzo, want veganistisch koken moet je echt leren, en dat leer je het beste van ervaren mensen. Want zelf lekkere sojamelk maken is nog best moeilijk. Je kan het ook wel kopen, maar dat is belagelijk duur.

meiske
28 February 2004, 15:08
hoeveel vlees eet men eigenlijk ongeveer per persoon per jaar?
das toch best veel?
als je dan rekend van het kleine niveau dat vegetariër is zijn het toch weer wel wat kilo's die bespaard worden

zelf ben ik vegetariër omdat ik toch niet van vlees hou. ik vind het niet echt zielig.

FunFair
28 February 2004, 17:55
Oorspronkelijk geplaatst door meiske
hoeveel vlees eet men eigenlijk ongeveer per persoon per jaar?




Gemiddeld eet een Nederlander 88 kilo vlees per jaar. Daarnaast drinkt hij in een jaar ook nog eens 45 liter halfvolle melk en eet hij 178 eieren.
Alles bij elkaar sparen de 800.000 Nederlanders die geen vlees eten jaarlijks het leven van ongeveer 6 miljoen dieren.
In zijn leven bespaart iemand die geen vlees eet ongeveer 6 a 7 runderen, 45 varkens en enkele honderden kippen.
bron (http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/vleeseten.html)

das nog best wel veel :huh:

ff narekenen... per dag ongeveer 100 gram... stel dat je 5 van de 7 dagen wel die hoeveelheid vlees eet per week. kom je dus op 500 gram per week. is dus gelijk aan 26000 gram per jaar... hmm das maar 26 kilo.
even nog naar andere bronnen kijken hoor, want stel als dit zelfs 7 dagen zou zijn.. en 200 gram per dag.. kom je ook maar op 72800 gram, dus 73 kilo...


andere bron (http://www.brok.be/opinie25.html)
De gemiddelde Belg, at in 2002 alleszins zo'n 36 kilo vers vlees, 16 kilo charcuterie, 13 kilo gevogelte of wild en zeven kilo verse vis. En de gemiddelde Europeaan werkt elke dag gemiddeld zo'n 264 gram vlees naar binnen, lees zo'n 164 gram of twee keer meer dan goed voor 'm is. De slogan Never eat anything with eyes is dus duidelijk niet aan hem besteed.

Belgen dus ongeveer 200 gram en europeanen gemiddeld 264 gram.
Met 200 gram kom je dus al op 73 kilo en bij 264 gram kom je zelfs op 96 kilo. (gerekend over 7 keer vlees per week)
264 gram over 5 dagen is 68,6 kilo vlees per jaar.

getallen van het bovenste kloppen dus wel ongeveer.

264 gram is wel errug veel trouwens... thuis eten mijn ouders maar 100 gram of minder... toen ik nog vlees at, was dit ook ongeveer 100 gram. scheeld gewoon ongeveer 50 kilo vlees per jaar :o

AmbyPur
1 March 2004, 12:07
Oftewel, als je het wel zielig vindt maar vlees eigenlijk toch heel erg lekker vindt, moet je gewoon minderen..? :)

meiske
1 March 2004, 13:29
dat scheelt voor 1 persoon al 50 kg vlees dus als je dat doorrekend naar alle vegetatiërs en veganisten is dat in principe toch wel veel. moet je maar eens zien als die mensen ook vlees zouden eten dan nmoeten er toch weer meer beesten gefokt worden

of eieren als je die niet eet...

FunFair
6 March 2004, 12:00
ik kwam dit toevallig tegen, toen ik zat te kijken of het gezond was voor de hond om een gekookt te geven...


http://www.veganisme.non-profit.nl/

(stond iets op over huisdieren en veganisme, maar ook voor mensen)

L_angeldc
6 March 2004, 18:16
Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles
Het respect van vleeseters tegenover vegetariers is vaak ver te zoeken. Ik heb respect voor de keuze om vlees te eten, ik hoef het daarom nog niet met iemand eens te zijn...

dat is wel een beetje generaliserend hoor.
hoewel ik bijna geen vlees lust, eet ik wel wat ik wel lekker vind, gehakt ofzo. dus ik ben wel gewoon vleeseter.
maar goed, mijn zusje is vegetarier maar ik heb daarom echt niet minder respect voor haar, misschien dat wel bepaalde types bijzitten die dan zoiets hebben van vegatiers zijn domme mensen ofzo. maar dat zijn dan wel de types die overal wel wat tegen hebben denk ik.
ik heb net zoveel respect voor iemand die geen vlees als voor iemand die wel vlees eet, als vleeseter zijnde :z

zosten
19 May 2006, 15:39
:no: Alvorens iets af te breken moet je eerst jezelf goed informeren! mijn vrouw en ik zijn al +18 jaar veganisten!
in 18 jaar tijd NOOIT ziek geweest of wat dan ook!
Moe misschien wel eens. Wie niet? Maar dat komt omdat we bezig zijn (al 4 jaar) van 's morgens 7u30 tot 23u55 en ja zelfs véél later! Tekorten????? Waarom denk jij dat we tekorten hebben? Het is net wij die gezond leven, en zéér gevarieerd eten...niet jullie ! Jullie vreten om te vreten niet om te voeden!
Tekorten aan eiwitten? Wat een onzin zeg! Planten hebben ook eiwitten hoor! Jullie bouwen teveel op aan dierlijke eiwitten , het is één en al dierlijk eiwit die jullie eten. Vandaar dat iedereen kankers kweekt, ziek wordt en vooral DIK worden! Kijk maar eens op de achterkanten van etenswaar overal duwen ze dierlijke eiwitten erbij! Waarom ? Om het product goedkoper te maken maar zéér nadelig voor 't milieu en de mens!
Het enige waar wij moeten op letten is B12. En dan nog, we kunnen tekort hebben aan vit B12 omdat we het zo gewoon zijn om koffie en alcohol te drinken, zo nu en dan! EN in Denemarken hebben ze onlangs een serieus onderzoek (studie) gedaan ernaar en wat blijkt? Juist! Veganisten zijn de gezondste mensen!
Heb ik al die jaren zelf ondervonden! En ik doe geen bureau-werkjes of zo maar verbouwingen, vloeren, muren uitbreken enz enz daar heb ik echt geen schrik van! Integendeel ik moet altijd lachen met de carnivoren hoe rap ze buiten adem zijn.... wacht... eerst een bakje koffie hoor... ffffff ....terwijl ik daar klaar sta om verder te werken! Sukkels!:aai:

zosten
19 May 2006, 15:44
Oeps iets vergeten:

denk eens aan deze woordjes waar ze vandaan komen!

plant=AARDIG
dier=LIJK
mens=DOM
dieren=RIJK

't is niet voor niets dat ze die woordjes gemaakt hebben, niet?
:yes: :Y) :aai:

AriesNL
19 May 2006, 16:06
Afgezien van het feit dat de bio industrie inderdaad geen goede zaak is is veganisme grote onzin.

waarom..?

Ik zou zeggen kijk eens goed naar hoe de natuur in elkaar steekt.

ik heb respect voor mensen die tegen de bioindustrie zijn en daarom geen vlees eten. ( ik eet ook geen dubieuze troep)
maar van die onzin als dat je zonder melk en zelfs zonder honing zou moeten leven wat een belachelijke flauwe kul.

en het erge is dat ze met hun "zogenaamd" opvoedkundig/ betweterige verhaaltjes jonge "kinderen" ( 12--15) jullie leeftijds cathegorie mee proberen te krijgen, met alle gevolgen van dien.

eten en gegeten worden zo is de natuur. en zo hoort het ook.
dat is hoe de wereld in elkaar steekt, en dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor dieren zou hebben. dat heb ik daarom JUIST wel. (wie dit niet begrijpt moet maar eens goed naar de tekenfilm "The lion king" kijken. zit meer in dan je denkt.

dat er tegenwoordig weinig respect voor dieren (en voor de natuur in het algemeen) is is waar, maar dat is een heel ander verhaal

Kut_Aap
28 July 2006, 23:41
oke, hier ook maar ff mijn mening planten dan maar..

Ik heb opzich wel respect voor veganisten, maar dan alleen in het opzicht dat ze dat kunnen volhouden.
Het is hier volgens mij al eerder gezegd,maar ik vind dus ook dat je de wereld niet helpt. Daarmee bedoel ik, je red de diertjes niet uit de kleine hokjes ofzeau. Die beesten blijven daar wel.
En dan nog; we zijn staan toch niet voor niets boven aan de voedselketen?:P

bloempjuh
30 July 2006, 11:38
Ik ben inmiddels gestopt met melk drinken. Ik eet nog wel dingen waar melk of kaas in zit, maar ik drink het niet meer en eet ook geen yoghurt enzo. Eieren koop ik alleen biologisch, vrije uitloop. Verder is er weinig veranderd :)

Chrizlybeer
30 July 2006, 17:20
Ik ben inmiddels gestopt met melk drinken. Ik eet nog wel dingen waar melk of kaas in zit, maar ik drink het niet meer en eet ook geen yoghurt enzo. Eieren koop ik alleen biologisch, vrije uitloop. Verder is er weinig veranderd :)Rij je wel eens auto?
Ooit je motorkap gezien?
Zijn die beesten minderwaardig dan?