PDA

Bekijk de volledige versie : herkenbaar of niet dan? ;)


dext0r
17 February 2004, 11:48
eugd ontwikkelt eigen taal

Uitgegeven: 17 februari 2004 08:56
AMSTERDAM - Door de komst van e-mail, SMS en instant messaging (zoals ICQ en MSN) is er onder de jeugd een nieuw taalgebruik ontstaan. In de chatboxen waar de jeugd graag vertoeft vinden discussies plaats die voor volwassenen bijna niet meer te volgen zijn. Kaboem, een internetsite voor de jeugd tussen 9 en 15 jaar, deed een onderzoek wat de veelgebruikte veranderingen in het taalgebruik onder de jeugd zijn.

SMS, instant messaging en de chatbox hebben er voor gezorgd dat er de afgelopen jaren vele afkortingen zijn ontstaan en dat er een afgekorte schrijfstijl is ontwikkeld. Inmiddels worden deze afkortingen ook gebruikt in e-mails en brieven. Voorbeelden zijn Lkkr (lekker), hoest (hoe is het), LOL (grappig, Laughing out loud), KSTP (ik stop), n8xje (nachtkusje), Xjuh (ik zie je), J/M? (ben jij een jongen of een meisje) of GLW? (geslacht/leeftijd/woonplaats), w8ff (wacht even), ru (are you), plz (please), kben fliefd (ik ben verliefd), lu (love you).

http://www.eu-gsm.nl/afkortingen.html

Schrijfstijl en taalgebruik zijn voor de hedendaagse jeugd zaken die iets bijdragen aan het gewenste imago in de chat of in een forum. In het algemeen kiezen meisjes voor lievere en grappige woorden en jongens voor stoer taalgebruik (o.a. het gebruik van hoofdletters midden in woorden en het weglaten van klinkers is zeer populair bij de jeugd). Daarbij neemt men veel van elkaar over. Aldus ontstaan nieuwe of nieuw geschreven woorden en een nieuwe schrijfstijl.

Zo wordt de 's' vaak vervangen door een 'z' en bepaalde letters worden herhaald om kracht bij te zetten (bijvoorbeeld kuzziezz = kusjes, zupperr = super, greetz = groeten). Bij woorden die eindigen op 'en' wordt de laatste lettergreep vervangen door 'uh' (bijvoorbeeld mensuh, lachuh, zoenuh). Klanken worden veelvuldig vervangen door cijfers of leestekens (bijvoorbeeld w8, suc6, sl@ of l@er). Vaak wordt een woord geschreven zoals je het uitspreekt (bijvoorbeeld Bjoeite, soek, knuffowl, sjoppen, sgatjuh etc.).

Filters

Ook wordt code gebruikt binnen het taalgebruik, juist om te voorkomen dat volwassenen het herkennen of om scheldfilters te omzeilen. De '3' wordt daarbij vaak gebruikt als een 'e' (g3il3, of bijvoorbeeld sh*t). Ook zijn er codewoorden die worden gebruikt als ouders staan mee te kijken zodat degene met wie ze aan het chatten zijn weet dat het taalgebruik even aangepast moet worden (bijvoorbeeld MOS = Mond op slot).

electricity
17 February 2004, 12:18
tja, over een paar jaar is dit voorbij ;)

net als turbotaal en al die andere "jeugd"stromingen

mr k gebruik t ok wel hoor!

tis gewoon wel handig omdat t zo wel sneller gaat ;)

biffyclyro
17 February 2004, 14:35
ik vind het maar strontvervelend.

aleen ROFL en OMG is goed 8-)

2-D
17 February 2004, 14:40
Ik gebruik alleen Mzzls en BRB.

Dat vind ik meer dan genoeg :Y)

biffyclyro
17 February 2004, 14:42
Originally posted by 2-D
Ik gebruik alleen Mzzls en BRB.

Dat vind ik meer als genoeg :Y)

dan

sorry kan het niet laten :$

Plankje
17 February 2004, 15:54
dobbel jou tie ef :huh:

chica
17 February 2004, 15:59
Originally posted by Plankje
dobbel jou tie ef :huh:

Hier deed ik even over:+

Maar ik ken veel mensen die dit gebruiken, ik doe het geloof ik niet zo erg:$

Headliner
17 February 2004, 16:01
ik gebruik eigenlijk alleen maar (rof)lol, omg etc. :loser:

Sedes
17 February 2004, 16:02
Deels wel herkenbaar.. maar sommige dingen die men zegt in het artikel zijn té overdreven (vooral qua afkortingen)
Ik denk dat de "jeugdtaal" een meer gesproken taal is die dus gesproken wordt uitgetypt..
maar er is dus echt wel een jeugdtaal en die was er vroeger ook al (maar dan weer anders;) ) en zal dus waarschijnlijk wel altijd blijven bestaan..
M'n ma komt soms vragen aan mij : "wat staat er in dat smsje?" omdat ze sommige dingen zelf niet begrijpt (ma werkt vaak met jongere collega's)


Trouwens vorige week video over gezien in Frans ;) o.a. ook over onderzoek dat een belangrijke univerisiteit naar had gedaan en zo, blablabla..

biffyclyro
17 February 2004, 17:04
Originally posted by Plankje
dobbel jou tie ef :huh:

vertaling? :d

Shanna89
17 February 2004, 17:25
GLW? (geslacht/leeftijd/woonplaats)

Dat ken ik nog altijd als ASL :p

Babysmurfie
17 February 2004, 17:57
Originally posted by Shanna89
GLW? (geslacht/leeftijd/woonplaats)

Dat ken ik nog altijd als ASL :p
Ja inderdaad:)

RandyJC
17 February 2004, 18:08
lol lachuh :P

:) ik vind lol OMG, OMFG, w8.

muah en weet k veel wat nog meer.. :P

appelshampoo
17 February 2004, 19:15
Originally posted by biffyclyro
vertaling? :d WTF, what the fuck ? :O

Headliner
17 February 2004, 19:32
Originally posted by appelshampoo
WTF, what the fuck ? :O

http://www.leghorn.nl/roodgesch.jpghttp://www.alfheim.dk/viking/kam.jpg

biffyclyro
17 February 2004, 19:49
Originally posted by appelshampoo
WTF, what the fuck ? :O

sorry hoor dat ik niet aan dat debiele nep-engels doe :{

Sanne
18 February 2004, 15:36
Ik heb echt een hekel aan dat taaltje, het enige wat ik af en toe doe is 'btje', maar die rare afkortingen enzo vind ik echt erg. Kun je toch geen gesprek meer noemen?!

Marijk.
18 February 2004, 16:05
Woorden iets afkorten heb ik geen probleem mee maar als je van drie woorden een drieletter woord maakt snap ik m niet meer!:?
En er zijn ook heel veel ouderen die het wel snappen. Dat is verschillend, mijn moeder weet niet eens het verschil tussen chatten en emailen terwijl ik dat al 3 keer heb proberen uit te leggen!:no:

JEANUS
19 February 2004, 03:44
Ik gebruik -vooral in SMS- wel afkortingen zoals FF , w8 , mzls , thnx , OMG! (Gebruik ik heel vaak ) en WTF! Maar ik heb een HEKEL aan mensen die overal -UH achter zetten ( Lachuuh ) of idd van een S een Z maken. Jees 8|

ViveLaFète
19 February 2004, 07:05
thnx , omg , lol , ff gebruik ik wel
de rest vind ik enorm overdreven

Sander
19 February 2004, 08:24
Nou, ik gebruik eigenlijk alleen:

Thnx, OMG, idd en iig maar verder niet veel geloof ik.