PDA

Bekijk de volledige versie : Jongeren steeds dikker


Jennifer1203
3 March 2004, 20:19
Wat vinden jullie dat daar aan gedaan moet worden....
denken jullie dat de ouders daar verantwoordelijk voor zijn
of juist het kind....

Ik denk dat er ook gezonde dingen in de kantine van een school verkrijgbaar moeten worden...
Misschien dat kinderen dan inzien dat gezond ook lekker kan zijn...
Maar ouders kunnen ook betere en gezondere maaltijden voorschotelen....Ipv 3 maal in de week pizza


Wat jullie

annomeisje
3 March 2004, 20:20
Hangt van de leeftijd af, op de basisschool zijn de ouders er verandwoordelijk voor, en op de middelbare school kan een kind er zelf voor beslissen.

Maar er moeten zeker gezondere dingen op de markt komen en misschien ook iets aan inlichting op tv...

Jennifer1203
3 March 2004, 20:24
Ik vind bijvoorbeel muslie bollen heel lekker
Net zo lekker als een plak cake of chips of dergelijke
Als ze dat bijv in een kantine zouden verkopen
Dan zouden kinderen al weer een iets gezondere leefstijl hebben

Muslie bollen hebben namelijk vezels...noten...blabla

annomeisje
3 March 2004, 20:26
Dat is zo, maar dan moet het aantal snacks ook flink verlagen, anders blijven sommige zich volproppen met allerlijk verdervelijk junkfood.

Stapper
3 March 2004, 20:26
kinderen moeten aangespoort worden om te gaan sporten (en dan niet darten ofzo)
daarnaast moeten de ouders gewoon goede voeding geven en weinig suiker geven

Jennifer1203
3 March 2004, 20:31
Oorspronkelijk geplaatst door annomeisje
Dat is zo, maar dan moet het aantal snacks ook flink verlagen, anders blijven sommige zich volproppen met allerlijk verdervelijk junkfood. Misschien dat ze de snacks duurder moeten maken?
Om de kinderen zo te stimuleren om gezondere dingen te kopen?


Stapper:
kinderen moeten aangespoort worden om te gaan sporten (en dan niet darten ofzo)
daarnaast moeten de ouders gewoon goede voeding geven en weinig suiker geven


__________________
Misschien dat jongeren onder de 18 goedkoper op een sport kunnen
zodat dat ook gestimuleerd wordt?
Of is dat al zo?:{

Lampie
3 March 2004, 20:33
Ik word juist gezonder sinds ik stage loop en minder op school eet zeg maar.

OP school kan je alleen maar dure vette happen krijgen. Wel jammer.

Maar ouders moeten er ook voor zorgen dat hun kinderen beter eten.

Jennifer1203
3 March 2004, 20:36
Oorspronkelijk geplaatst door Lampie
Ik word juist gezonder sinds ik stage loop en minder op school eet zeg maar.

OP school kan je alleen maar dure vette happen krijgen. Wel jammer.

En soms...als je echt honger hebt... en geen brood meer bij je hebt....dan is er een kans dat je dan een vette hap gaat kopen
En de volgende keer weer...
en als je het lekker vind
kan je het ook kopen....als je niet z'on honger hebt

Stapper
3 March 2004, 21:13
Oorspronkelijk geplaatst door Jennifer1203
Misschien dat jongeren onder de 18 goedkoper op een sport kunnen
zodat dat ook gestimuleerd wordt?
Of is dat al zo?:{ ik weet niet of het goedkoper is, maar dat maakt voor jongeren niet uit, ze willen vaak niet
ze moeten als ze jong zijn voor een sport kiezen en dat dan een tijd doen, het is dus ook goed om een kind van 8 op verschillende sporten te hebben, later moet hij/zij dan een keuze maken en dat doet die op gevoel, wat hij/zij het leukste vind, hierdoor blijven jongeren langer sporten

Jennifer1203
4 March 2004, 12:47
De maatschappij is ook fout, zij spelen in met hun kant en klare voedingsproducten in
alle kleuren en smaken

Kinderen kunnen niet meer zelf de juiste keuze maken uit het overweldigende aanbod van voedsel,
en hierdoor raakt hun energie balans uit evenwicht
vinnik:{

AMF
4 March 2004, 14:19
Ik denk toch dat de basis van slechte eetgewoonten bij de ouders ligt. Als een kind 4x per week pizza en patat eet weet zo'n kind niet beter! Wat ik pas debiel vind, is dat veel kinderen op school hun gezonde boterhammen met ham en kaas de prullenbak in kieperen en zich dan volvreten met frikadellen, kroketten, worstenbroodjes en gevulde koeken!
Mja uiteindelijk heb ik zoiets van..het is toch lekker je eigen schuld..als je weet dat iets slecht voor je is en je vind jezelf te dik dan moet je t dus gewoon niet eten..eigen schuld dikke bult! Zo simpel is t!

*zei zij terwijl ze haar tanden in een overheerlijke mars zet*

Jennifer1203
4 March 2004, 14:26
Oorspronkelijk geplaatst door AMF
Wat ik pas debiel vind, is dat veel kinderen op school hun gezonde boterhammen met ham en kaas de prullenbak in kieperen en zich dan volvreten met frikadellen, kroketten, worstenbroodjes en gevulde koeken!

Daar erger ik me ook wel eens aan
Hebben die kinderen verdomme brood mee van hun ouders.....soms een hele bak vol
Met kaas of ham of whatever...tenminste een beetje gezond
Kwakken ze dat gewoon in de prullebak
en gaan daarna rechtstreeks naar de kantine om chips of dergelijke te kopen
:{

Stapper
4 March 2004, 15:36
een snack zo op zijn tijd is wel erg lekker en je kan jongeren ook niet verbieden om die dingen niet te eten
ze moeten alleen ook wat doen om al dat vet wat ze eten en niet verbranden weg te krijgen

misschien moet er aandacht worden gegeven tijdens de gym lessen over te dik zijn en over afvallen

Shanna89
4 March 2004, 15:47
Als je 'te dik' wordt moet je natuurlijk ook wel bij jezelf na denken hoe dat komt. Eet je te veel, sport je te weinig enzo. Je hebt het zelf in de hand natuurlijk. Je ouders kunnen daar denk ik weinig aan doen, ja thuis.... Maar dan wordt er ergens anders wel wat gegeten enzo. Ik vind dat je bij jezelf na moet denken waar je mee bezig bent als je bijv. een kind van 12 bent en 100 kilo weegt ofzo :{

AmbyPur
4 March 2004, 17:32
snacken en ongezond eten kun ej nooit verbieden... ik denk dat het begint bij een gezonde opvoeding. ik zie het wel es bij kleine kinderen, bijvoorbeeld alleen in het weekend zoet beleg op de boterham. vroeger mocht ik ook nooit zoet beleg nadat ik iets gezonds had gehad 8)
ik denk dat elke puber wel een fase heeft van .. gezond is stom, ongezond is lekker :9 en daarnaast... gezond is veel duurder dan ongezond :(

en goede voorlichting helpt denk ik wel. al die spotjes over voedingscentrum.nl enzo zetten mij iig wel iets meer aan het denken :yes:

eneri
4 March 2004, 17:57
ik denk dat het vooral in de opvoeding moet worden veranderd. je hebt ouders die kinderen appelmoes geven bij iets wat ze niet lusten. kind vindt spruitjes niet lekker? hup appelmoes erbij en t kind eet t op. zo leren ze niks eten zonder appelmoes erbij. lijkt me neit erg gezond :{

verder, vooral als kinderen nog erg klein zijn, zetten moeder hun kind liever even 'weg' voor de tv als ze in de weg lopen dan ze bijvoorbeeld laten meehelpen met schoonmaken(vinden de meeste kleintjes overigens net zo leuk als tv). En als moeders haast hebben moet t kind even in de buggy, omdat dat sneller gaat dan lopen. Zo zit het kind veeeeel.

ik denk dat ouders bij kinderen een taak hebben ze gezond en mager te eten te geven, en ze veel te laten bewegen. dan leren ze dat al heel vroeg voor hun verdere leven.

ik las ook dat de mate van stofwisseling in de 1e paar levensjaar wordt vastgelegd, en dat je bijvoorbeeld naast borstvoeding nooit flesvoeding erbij moet geven, dan creeërt het kind meer vet dan nodig en dat wordt vastgelegd voor de rest van hun leven.

dext0r
4 March 2004, 18:12
Oorspronkelijk geplaatst door eneri

ik las ook dat de mate van stofwisseling in de 1e paar levensjaar wordt vastgelegd, en dat je bijvoorbeeld naast borstvoeding nooit flesvoeding erbij moet geven, dan creeërt het kind meer vet dan nodig en dat wordt vastgelegd voor de rest van hun leven.

hoe zit dat met kids die nooit borstvoeding krijgen/hebben gehad? (zoals ik bijv..)
is dit dan weer een andere zaak? ik heb er geen verstand van..
overigens ben ik echt wel tenger te noemen (1.89m, 72kg ) dus of die theorie altijd opgaat? :/

Jennifer1203
4 March 2004, 18:27
ik denk dat ik over dit onderwerp maar eens mijn betoog ga schrijven:{

eneri
4 March 2004, 18:27
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
hoe zit dat met kids die nooit borstvoeding krijgen/hebben gehad? (zoals ik bijv..)
is dit dan weer een andere zaak? ik heb er geen verstand van..
overigens ben ik echt wel tenger te noemen (1.89m, 72kg ) dus of die theorie altijd opgaat? :/

ik heb er ook niet zoveel verstand van hoor, heb dit ook maar van een artikel.
*denkt hard na welk artikel dan*
ik weet niet meer waar ik t vandaan heb, maar heb t in ieder geval deze week nog gelezen, volgens mij ging dat ook over dat kinderen te zwaar zijn.

annomeisje
4 March 2004, 20:15
Later sterft gewoon de ene helft van de bevolking aan vetzucht, een kwart aan "gewone" ondervoeding en een kwart aan Anorexia of Boulimia Nervosa...

supergirl
5 March 2004, 13:46
Oorspronkelijk geplaatst door annomeisje
Later sterft gewoon de ene helft van de bevolking aan vetzucht, een kwart aan "gewone" ondervoeding en een kwart aan Anorexia of Boulimia Nervosa...
Ja in jouw wereld misschien.....|:(
Kinderen mogen heus wel op zun tijd een vette snack.
Ik vind dat de ouders zowiezo altijd verantwoordelijk zijn.Ik bedoel als je ziet dat je kind te dik gaat worden dan grijp je toch in?Je kan moeilijk de kantines de schuld gaan geven want dat is altijd al zo geweest.Ik haalde op de middelbare scool altijd een kipburger maar ik had dan wel eerst me brood opgegeten.Ik had(en heb nog steeds:$ )het geluk dat me moeder me brood smeert.Het ligt niet alleen aan school maar ook aan thuis.Ouders kunnen ook cola light in huis halen ipv gewone cola of een zak chips minder meenemen.
Verkopen ze geen kipburgers meer op school dan gaan ze wel naar de snackbar om de hoek dat maakt echt geen reet uit.
En vooral sporten moet bevorderd(of t?) worden.Want ik denk dat het daar aan ligt.De jeugd word gewoon te lui.Wie heeft er nou zin om te gaan voetballen als je ook thuis voor de buis of achter je computer kan blijven zitten?

annomeisje
5 March 2004, 15:01
Het was ook cynisch bedoeld, alleen het is wel zo, in het weste worden de mensen steeds zwaarder terwijl ze in de derde wereld landen krimperen van de honger...

supergirl
5 March 2004, 16:03
JA het is triest maar ja zo is het nu eenmaal.Toch denk ik niet dat het komt omdat er hier zoveel eten is.Ik denk dat de mensen gewoon lui zijn

LoeLoe
5 March 2004, 17:17
Nah ik denk dat de ouders er zelf ook een hele grote rol in vervullen. Als ik zie op mijn stage bij de kinderen die overblijven of hun pauzehapje mee naar buiten nemen, hoeveel snoep sommige kinderen wel niet hebben:huh: :huh:

Dat zou ik me kinderen echt niet meegeven na school:no:

supergirl
5 March 2004, 17:56
Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Nah ik denk dat de ouders er zelf ook een hele grote rol in vervullen. Als ik zie op mijn stage bij de kinderen die overblijven of hun pauzehapje mee naar buiten nemen, hoeveel snoep sommige kinderen wel niet hebben:huh: :huh:

Dat zou ik me kinderen echt niet meegeven na school:no:
Nou als je me eerdere post had gelezen had je gezien dat ik daar ook zo over dacht.

PFP
8 March 2004, 14:19
Dat sporten stimuleren vind ik een idioot plan, ik spreek uit ervaring. De gymlessen op school zijn een goed voorbeeld hiervan. Het word je opgedrongen en ik ging dan ook altijd met lood in mijn schoenen naar de gymlessen en meestal melde ik me gewoon ziek of ging buiten met mijn medestanders scooterrijden en rondhangen. Komt gewoon omdat die gymleraren weglopen met de leuke sportieve jeugd en de anti sportievelingen worden als laatst gekozen, omdat ze nergens goed in zijn. Tenminste dat denken ze en dat vernietigd de enige motivatie die er is en daardoor gaan ze op sport gebied nog slechter presteren. Verplicht sporten helpt dus niets in mijn ogen en richt een vorm van psychologische schade aan, die de onzekerheid van sommige scholieren alleen maar vergroot. Turnlessen zijn rondom vernederend voor veel mensen . En dan heb ik het nog niet eens gehad over degene die te kampen hebben met overgewicht en vervolgens voor de hele klas hun anti-kunsten in de ringen of op de bok mogen vertonen. Gymleraren zijn in mijn ogen dan ook vaak sadisten die graag de lachers van de klas op hun hand willen hebben en dat ook krijgen door andere belachelijk te maken. De enige sport die ik leuk vind om zelf te doen is squash en hardlopen en waarom? omdat ik daar zelf voor heb gekozen in 5 havo. Ik ben er redelijk goed in en daardoor is de motivatie een stuk groter

Impressions
8 March 2004, 14:29
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
*knip verhaal*

Totally agree :yes:

Raspberry
8 March 2004, 14:41
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
*verhaal*
_0_



_

Ik denk trouwens ook dat het wel wat zou helpen, als ze gezonde dingen zouden verkopen op school.
Motivatie geven voor gezond eten helpt natuurlijk ook, en dat heeft ook met de ouders te maken.
Als die bijv. snacks in huis blijven halen, pak je een snack.
Ouders kunnen dan ook gezondere dingen in huis halen die ook lekker zijn.
En gezonde dingen koken.
Maar af en toe een snack is niet erg vind ik, als je het maar in mate houd.
en eventueel wel op een sport gaan maar met een vriend of vriendin, zodat daar de motivatie ook weer wat beter voor word, en dat het zo leuker is om te doen.
Ik vind trouwens wel, dat als iemand oud genoeg is om zelf te begrijpen wat goed en slecht is voor je gezondheid, dat de verantwoording ook bij diegene zelf ligt.
Maar bij sommige mensen is het ook zo dat ze overgewicht hebben omdat ze emotionele problemen hebben. (of hoe zeg je het.)
Maar dat terzijde.
ik denk niet dat je er verder veel aan kunt doen eigenlijk.

annomeisje
8 March 2004, 14:46
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
en. Komt gewoon omdat die gymleraren weglopen met de leuke sportieve jeugd en de anti sportievelingen worden als laatst gekozen, omdat ze nergens goed in zijn. Tenminste dat denken ze en dat vernietigd de enige motivatie die er is en daardoor gaan ze op sport gebied nog slechter presteren. Verplicht sporten helpt dus niets in mijn ogen en richt een vorm van psychologische schade aan, die de onzekerheid van sommige scholieren alleen maar vergroot. Turnlessen zijn rondom vernederend voor veel mensen . En dan heb ik het nog niet eens gehad over degene die te kampen hebben met overgewicht en vervolgens voor de hele klas hun anti-kunsten in de ringen of op de bok mogen vertonen. Gymleraren zijn in mijn ogen dan ook vaak sadisten die graag de lachers van de klas op hun hand willen hebben en dat ook krijgen door andere belachelijk te maken.

Jij scheert nu alle sportdocenten over een kam.
Ik heb ze in bijde partijen mee gemaakt, en als het wel zulke docenten zijn, oke het zijn rampen, helemaal mee eens, ze hebben slechte gevolgen voor de gedachte over sport enzo, maar je hebt ook echt goede ertussen zitten, ik bedoel, vroeger was ik zo'n dikke dreumes die niks van sporten bracht, en vaak door de zeik word genomen door een docent, maar toen ik een andere docent kreeg, die heeft me juist sport weer leren waarderen...

Er zijn denk ik veel meer docenten die de les leuk wilt maken voor alle kinderen dan zij die jopie-popie zijn, want als je kiest voor dat beroep, weet je dat er ook mensen tussen zitten die helemaal a-sport zijn.

PFP
8 March 2004, 15:22
ok, je hebt wel gelijk, dan betrek ik het slechts op mijn ervaring met gymlessen op school

Misette
8 March 2004, 15:46
Wij moesten vroegr ook altijd "eerst goed, en dan zoet". Ook eten wij bijna altijd nogal gezond, omdat mijn moeder op dieet is, en wij daar automatisch aan mee doen dan. Iets lekkers (patat, chips, chocola :love: enz ) is ook lekkerder als je het niet te vaak eet, want anders gaat het (mij iig) redelijk snel vervelen.

chica
8 March 2004, 15:53
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
ok, je hebt wel gelijk, dan betrek ik het slechts op mijn ervaring met gymlessen op school

En de mijne.

AmbyPur
9 March 2004, 19:16
Jah, PFP nu heb je het over gymlessen. maar dat is school en blijft een verplicht onderdeel..

als ik aan sporten voor kinderen denk, denk ik aan iets waar ze graag op wíllen. of iets waar vrienden of vriendinnetjes op zitten want dat maakt het vaak ook erg leuk :) er is zoveel keus! een kind weet al gauw genoeg wat ie leuk vindt en ouders/trainers weten snel genoeg of het kind het er naar zn zin heeft.. bij de meeste dan. gewoon voetbal, handbal, ballet, volleybal turnen noem maar op.... dat helpt heus wel :) als een kind daar uberhaupt niet mee in aanraking wordt gebracht schiet het ook ni op imo..

supergirl
9 March 2004, 20:12
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
Jah, PFP nu heb je het over gymlessen. maar dat is school en blijft een verplicht onderdeel..

als ik aan sporten voor kinderen denk, denk ik aan iets waar ze graag op wíllen. of iets waar vrienden of vriendinnetjes op zitten want dat maakt het vaak ook erg leuk :) er is zoveel keus! een kind weet al gauw genoeg wat ie leuk vindt en ouders/trainers weten snel genoeg of het kind het er naar zn zin heeft.. bij de meeste dan. gewoon voetbal, handbal, ballet, volleybal turnen noem maar op.... dat helpt heus wel :) als een kind daar uberhaupt niet mee in aanraking wordt gebracht schiet het ook ni op imo..
Ben ik het ook mee eens.Ik vind dat je sporten moet stimuleren maar niet door kinderen te dwingen.Ik had ook een hekel aan gymlessen en daar werd ik niet eens als laatst gekozen.Ik had er gewoon geen zin in.Ik heb dan wel 5 jaar gevoetbald.Dat vond ik hartstikke leuk.Je moet ze zelf de keus laten maken wat ze willen doen.

silverchair
14 March 2004, 18:14
kind zelf en ouders...mssomdat je ouders je moeten leren dat teveel teten niet goed is, en dat je ze van het eten af moeten houden en je gezond eten laten voeden
maar vaak heeft dat ook geen zin , iomdat dat kind zelf gewoon naar de snack bar gaat..dus

AmbyPur
14 March 2004, 21:43
alle beetjes helpen he..

kheb eens een docu erover gezien (wel in amerika hoor :p) maar daar ging het echt van.. "Ja hij eet gewoon een pakje boterhamworst per dag zo op! Maarja wat doe je eraan he...?"

niet meer kopen? 8)

Impressions
15 March 2004, 08:01
Oorspronkelijk geplaatst door silverchair
kind zelf en ouders...mssomdat je ouders je moeten leren dat teveel teten niet goed is, en dat je ze van het eten af moeten houden en je gezond eten laten voeden
maar vaak heeft dat ook geen zin , iomdat dat kind zelf gewoon naar de snack bar gaat..dus

In elkaar stampen tot hij het leert, en als hij het geleerd heeft nog een tijdje doorgaan als 'waarschuwing' :] :p