0Vera
31 May 2004, 12:26
Voor mijn studie ben ik bezig met een referaat (een spreekbeurt) die ik in Parijs moet gaan houden, en als onderwerp heb ik gekozen voor de Spiegelzaal, 'le Salon des Glaces', een grote zaal in het paleis van Versailles. Ik vind het een machtig bijzondere zaal, en ik heb er veel onderzoek voor verricht dus vond ik het ook wel leuk mijn kennis even met jullie te delen :)
Onderzoeksvraag Referaat Parijs
Illustratie op de Hand-out :
http://www.vanderbilt.edu/AnS/languagectr/French207/glaces.jpg
Welke rol speelde de Spiegelzaal in Europa als verbeelding van macht?
Het begon natuurlijk allemaal met de prominente rol die Versailles speelde in de tijd van Lodewijk de 14e, onder wiens bewind Versailles grotendeels verrees. In 1678 werd Versailles als vaste residentie in gebruik genomen, omdat de koning het grote landgoed waar hij graag jaagde, prefereerde boven het benauwende drukbevolkte Parijs van de 17e eeuw.
Niet voor niets kreeg deze heerser de bijnaam ‘de Zonnekoning’. Deze had hij te danken aan het imposante spel van licht, raamwerk, grootse waardevolle meubelen (die vroeger van zilver waren) in zijn hele paleis, en het steeds terugkerende thema van de zonnegod Apollo. De koning imponeerde zijn bezoekers niet alleen met zijn paleis, hij hechtte ook grote waarde aan machtsvertoon op alle fronten, om zo de adel onder de duim te houden, en hield streng vast aan de etiquette. De Spiegelzaal was een belangrijk onderdeel van het officiële leven van de koning en zijn gevolg. De zaal valt onder de “Grands Appartements”, en werd vaak gebruikt als imposant decor voor schitterende feesten en bals, en plechtige ontvangsten.
De Spiegelzaal zelf is 73 meter lang, 10 meter breed en 12 meter hoog. Ze dankt haar naam aan de spiegels die tegenover de zeventien raambogen op de eveneens zeventien arcadebogen zijn geplaatst. De arcadebogen zijn voorzien van een kop van Apollo, en de huid van de leeuw van Nemea, nar een mythologisch verhaal dat wederom verwijst naar overwinning en superioriteit. De bogen worden gescheiden door roze marmeren muurpilaren met bronzen vergulde kapitelen, versierd met ‘fleurs-de-lys’. De kamer bevat tevens nissen met antieke beelden, trofeeën, en bevallige vrouwelijke figuren bij de vensters die een hoorn des overvloeds met kandelaars uit bergkristal omhooghouden.
Het plafond is op verzoek van koning Lodewijk de 14e geschilderd door Le Brun, tussen 1681 en 1684. Een overheersend thema in de schilderingen is de Romeinse keizer, die zijn grote rijk goed wist te beheersen en nog steeds overwinningen op buitenlandse rijken boekte.
De meubels waren eveneens zeer bijzonder. Vervaardigd van puur zilver schitterde het in het zonlicht, weerkaatst door ook de spiegels. Gasten werden zeer geïmponeerd door al dit vertoon van rijkdom en macht.
Deze meubelen heeft Lodewijk de 14e na zijn hoogtijdagen als koning moeten omsmelten, samen met zijn gouden bestek, om zijn manschappen te betalen in de zware oorlogen.
Toen de monarchie in Frankrijk eindigde in 1789 met de Franse Revolutie en de onthoofding van koning Lodewijk de 16e en zijn vrouw Marie-Antoinette, was dit nog niet het einde van de politieke rol die de Spiegelzaal speelde. Op 3 januari 1805 verscheen paus Pius VII in deze bewuste zaal, op het balkon, om de toegestroomde menigte op het terras eronder te zegenen.
Op 18 januari 1871 werd Willem I tot koning van Duitsland gekroond in de imposante zaal. Ook niet onbelangrijk was het Verdrag van Versailles, dat op 18 of 28? juni 1919 werd getekend, dat een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog.
Tegenwoordig worden buitenlandse staatshoofden bij officiële bezoeken ook in de Spiegelzaal ontvangen.
Bronvermelding:
Versailles, Paolo Cangioli, vertaald door M.J. de Bruyn, Alphen aan den Rijn, 1989
Versailles and Trianon, ter inzage in KHI. Ik ben helaas vergeten de overige gegevens van die boek te noteren, sorry!
Internet:
http://www.ac-rouen.fr/colleges/braque-rouen/cours/4ex/versailles/appartement.htm
http://www.chateauversailles.fr/fr/un_chef_d_oeuvre_21.php
van http://www.chateauversailles.fr/fr/ le site officiel de Château de Versailles
Onderzoeksvraag Referaat Parijs
Illustratie op de Hand-out :
http://www.vanderbilt.edu/AnS/languagectr/French207/glaces.jpg
Welke rol speelde de Spiegelzaal in Europa als verbeelding van macht?
Het begon natuurlijk allemaal met de prominente rol die Versailles speelde in de tijd van Lodewijk de 14e, onder wiens bewind Versailles grotendeels verrees. In 1678 werd Versailles als vaste residentie in gebruik genomen, omdat de koning het grote landgoed waar hij graag jaagde, prefereerde boven het benauwende drukbevolkte Parijs van de 17e eeuw.
Niet voor niets kreeg deze heerser de bijnaam ‘de Zonnekoning’. Deze had hij te danken aan het imposante spel van licht, raamwerk, grootse waardevolle meubelen (die vroeger van zilver waren) in zijn hele paleis, en het steeds terugkerende thema van de zonnegod Apollo. De koning imponeerde zijn bezoekers niet alleen met zijn paleis, hij hechtte ook grote waarde aan machtsvertoon op alle fronten, om zo de adel onder de duim te houden, en hield streng vast aan de etiquette. De Spiegelzaal was een belangrijk onderdeel van het officiële leven van de koning en zijn gevolg. De zaal valt onder de “Grands Appartements”, en werd vaak gebruikt als imposant decor voor schitterende feesten en bals, en plechtige ontvangsten.
De Spiegelzaal zelf is 73 meter lang, 10 meter breed en 12 meter hoog. Ze dankt haar naam aan de spiegels die tegenover de zeventien raambogen op de eveneens zeventien arcadebogen zijn geplaatst. De arcadebogen zijn voorzien van een kop van Apollo, en de huid van de leeuw van Nemea, nar een mythologisch verhaal dat wederom verwijst naar overwinning en superioriteit. De bogen worden gescheiden door roze marmeren muurpilaren met bronzen vergulde kapitelen, versierd met ‘fleurs-de-lys’. De kamer bevat tevens nissen met antieke beelden, trofeeën, en bevallige vrouwelijke figuren bij de vensters die een hoorn des overvloeds met kandelaars uit bergkristal omhooghouden.
Het plafond is op verzoek van koning Lodewijk de 14e geschilderd door Le Brun, tussen 1681 en 1684. Een overheersend thema in de schilderingen is de Romeinse keizer, die zijn grote rijk goed wist te beheersen en nog steeds overwinningen op buitenlandse rijken boekte.
De meubels waren eveneens zeer bijzonder. Vervaardigd van puur zilver schitterde het in het zonlicht, weerkaatst door ook de spiegels. Gasten werden zeer geïmponeerd door al dit vertoon van rijkdom en macht.
Deze meubelen heeft Lodewijk de 14e na zijn hoogtijdagen als koning moeten omsmelten, samen met zijn gouden bestek, om zijn manschappen te betalen in de zware oorlogen.
Toen de monarchie in Frankrijk eindigde in 1789 met de Franse Revolutie en de onthoofding van koning Lodewijk de 16e en zijn vrouw Marie-Antoinette, was dit nog niet het einde van de politieke rol die de Spiegelzaal speelde. Op 3 januari 1805 verscheen paus Pius VII in deze bewuste zaal, op het balkon, om de toegestroomde menigte op het terras eronder te zegenen.
Op 18 januari 1871 werd Willem I tot koning van Duitsland gekroond in de imposante zaal. Ook niet onbelangrijk was het Verdrag van Versailles, dat op 18 of 28? juni 1919 werd getekend, dat een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog.
Tegenwoordig worden buitenlandse staatshoofden bij officiële bezoeken ook in de Spiegelzaal ontvangen.
Bronvermelding:
Versailles, Paolo Cangioli, vertaald door M.J. de Bruyn, Alphen aan den Rijn, 1989
Versailles and Trianon, ter inzage in KHI. Ik ben helaas vergeten de overige gegevens van die boek te noteren, sorry!
Internet:
http://www.ac-rouen.fr/colleges/braque-rouen/cours/4ex/versailles/appartement.htm
http://www.chateauversailles.fr/fr/un_chef_d_oeuvre_21.php
van http://www.chateauversailles.fr/fr/ le site officiel de Château de Versailles