PDA

Bekijk de volledige versie : operatie /Hoe gaat narcose


ferry de groot
15 August 2004, 16:03
Heeft iemand wel eens narcose gekregen door zo,n kapje op je gezicht waar je dan in moet blazen.
ik krijg dat binnenkort kan iemand mij mischien vertelen hoe dat in zijn werk gaat vanaf het begin totdat je onder zeil bent en wat je dan voelt.
Ben je dan ineens weg of gaat dat gelijdeljk dat alles dan begint te draaien voor je ogen.(ofzo).
Ik heb gehoort dat de lucht die je moet inademen heel vies ruikt en dat het kapje naar rubber zou ruiken ,Mischien iemand die dat weet en die iets meer kan vertellen hierover .
Weet iemand mischien waar het luchtje dan het meest na ruikt en of het echt zo vies is .

:Z :z
Thanks.

EternalShadow
15 August 2004, 16:13
't is eeuwen geleden dat ik met zo'n kapje onder narcose ben gebracht. Laatste keer ging dat gewoon via spuit.

hoe het voelt kunnen we kort over zijn denk ik, 't is echt net als in slaap vallen. Je bent gewoon weg... tenminste zo herinner ik het me, zal per persoon wel kunnen verschillen lijkt me. hangt van dosering af en dergelijk.

en zodra je uit narcose bent wil niemand geloven dat je al helemaal helder bent en wil niemand je wat te eten geven omdat de kans bestaat dat je het er meteen weer uit gooit. 8| (wat ze dan niet meteen zeggen maar pas zodra je achteraf gaat klagen bij de big boss.)

bootje
15 August 2004, 16:16
Oorspronkelijk geplaatst door EternalShadow
't is eeuwen geleden dat ik met zo'n kapje onder narcose ben gebracht. Laatste keer ging dat gewoon via spuit.

hoe het voelt kunnen we kort over zijn denk ik, 't is echt net als in slaap vallen. Je bent gewoon weg... tenminste zo herinner ik het me, zal per persoon wel kunnen verschillen lijkt me. hangt van dosering af en dergelijk.

en zodra je uit narcose bent wil niemand geloven dat je al helemaal helder bent en wil niemand je wat te eten geven omdat de kans bestaat dat je het er meteen weer uit gooit. 8| (wat ze dan niet meteen zeggen maar pas zodra je achteraf gaat klagen bij de big boss.)
ik had voor in onder het mes moest (was onverwachts) een cakeje gegeten. mijn mama heeft het nadien gemerkt toen ik haar broek ondergekotst had :p
van de verdoving weet ik helemaal niet of het stonk. daar let je nu niet bepaald op. en tegen dat je eraan zou denken, ben je toch al in dromenland.

frox
15 August 2004, 17:06
Bij mij moesten mn amandelen geknipt worden :)
Ik moest ook zo'n kapje op :D en ik mocht de doorzichtige :D Maar het steld echt nix voor, zou houden dat ding tegen je mond en je ademd in en je slaapt gewoon dat is alles je ben echt meteen weg 8-) en als je wakker word ben je een beetej suf...meer is het niet

WishfulDreaming
15 August 2004, 17:07
Nee hoor, bij mijn weten rook het ook niet.

En ik was ook té snel weg om te gaan filosoferen naar wat het nu eigelijk rook :D

Jamiel
15 August 2004, 17:13
Poeh, ik was 7 ofzo toen ik m'n neus- en keelamandelen liet verwijderen.
Toen moest ik even in zo'n kamertje wachten, werd ik opgeroepen, kreeg een gesprekje en moest naar een monitortje kijken waar een autootje langsging en je kreeg een pieptoontje te horen.

Daarna/daarvoor/tijdens * vergeten * kreeg ik zo'n kapje voor m'n mond en viel ik in slaap, je hebt niks in de gaten. Net als dat je niet weet hoe laat je precies gewoon thuis in je bed in slaap valt.

Het ruikt inderdaad wel een beetje naar rubber enzo, maar is niet zo belastend.

psychobunny
15 August 2004, 18:16
Toen ik onder narcose moest ws het niet met een kapje, maar met een inspuiting. Ik weet gewoon nog dat mn hoofd aanvoelde alsof er watten inzaten, en dan ben je gewoon weg :)
Gewoon nix eten ervoor of het ligt er idd wel allemaal uit. Anders ben je alleen heel erg suf :)

dext0r
15 August 2004, 18:21
kan je anasthesist je hier niet meer over vertellen?

Babysmurfie
15 August 2004, 18:48
Ik heb ook een spuitje gehad toen ik mijn wijsheidstanden liet uitsnijden. Dat steken ze in je arm, doet even pijn, mijn hele arm prikte, ik was ook draaierig, maar vrij snel verdoofd. Wakker worden daarentegen ging veel trager.

ferry de groot
15 August 2004, 19:06
Even reageren op een vraagje .

Ja hoor ik krijg ook nog een gesprek van te voren maar was benieuwd wie dit ook wel eens heeft gehad en wat jullie ervaringen zijn met de narcose met zo,n kapje.:wave:

meiske
15 August 2004, 20:14
this gewoon net of je moe bent en je gaat slapen... en je in slaap valt enkel dan met een kapje

althans zo ervaarde ik het :)

AMF
15 August 2004, 20:45
dr hangt een ziekenhuis/rubberluchtje aan..maar veel merk je er niet van want je bent zo weg :)

AmbyPur
15 August 2004, 22:47
ik kreeg een spuitje in mijn hand geloof ik, ik keek de andere kant op en was geloof ik meteen weg :p dus ik kan me er weinig van herinneren.

Eelcotje
16 August 2004, 10:52
Beste topicstarter.
Als je eenmaal naar het ziekenhuis gaat..
Vertelt de anasthesist de dag ervoor alles wat je wilt weten over de verdoving/narcose.

Ook dat je nuchter moet zijn etc.

:wave:

Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
hier in brugge brengen ze je dan naar een zaal waar er zo een tiental mensen ook liggen wakker te worden en constant dokters vooribjlopen....is allemaal erg vreemd wanneer je daar zo doped up ligt wakker te worden 8)


Dat heet de verkoever kamer (ofwel uitslaap kamer)

Die dokters zijn ook vooral verkoever verpleegkundigen.

:wave:

-trixz-
17 August 2004, 03:31
als je onder narcose gaat door middel van. zo'n kapje val je gewoon binnen een paar seconden in slaap,

al krijg je daarna toch nog een spuit.. want 't kapje houdt je niet ver genoeg onder zeil.

het stinkt niet, en je moet een paar keer diep ademhalen en je bent zo weg..

WishfulDreaming
22 August 2004, 08:59
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Dat wuifhandje als in oeh oeh ik ben veel slimmer dan jij want ik weet hoe het precies heet? Er liepen trouwens idd verplegers rond maar ook wel ander volk :Z Maar ik was wat te wasted om naar hun opleiding te vragen :z

Aangezien hij verpleegkunde studeert, zou ik hem in dit geval toch maar gelijk geven ;)

The6thgate
22 August 2004, 11:41
ik ben 1 keer onder narcose geweest en dat was via n spuit. ik weet nog dat ik heel erg moest lachen en op een gegeven moment wou ik steeds rechtop gaan zitten maar daar was ik te slap voor:+ uiteindelijk ben je gewoon weg alsof je in slaap valt

The6thgate
22 August 2004, 11:45
Oorspronkelijk geplaatst door Saartje
Aangezien hij verpleegkunde studeert, zou ik hem in dit geval toch maar gelijk geven ;)
hoef je geen verpleegkunde voor te studeren want dat weet ik ook nog:p
dat wakker worden was ook wel vaag. ik was nog supermoe dus ging gewoon verder slapen, alleen bleven de verpleegsters me maar wakker maken:+

electricity
22 August 2004, 13:37
ik was iets van 4 jaar (mn zusje was net geboren, en had haar nog niet gezien, en wilde haar zien :p) toen ik voor de eerste (en laatste) keer narcose kreeg

ik weet nog heel erg goed, dat ik zo'n kapje op mn mond kreeg en het vond stinken, en dus dat ding steeds wegduwde. werd er sloom van. op een moment kon ik mijn lijf niet meer bewegen maar ik voelde dat ze me optilde, en toen viel ik in slaap.

net na de operatie werd ik opeens wakker. ik had een nachtmerrie gehad van een man die met een mes achter me aankwam. en werd wakker, toen was ik heel hard aan het schreeuwen, en spoot er bloed uit mn mond :p toen ik eenmaal wakker was, werd ik rustig en viel ik weer in slaap.

daarna misselijk geweest, wilde nieteens water drinken omdat ik misselijk was.


maar ik heb geen idee hoe dit met wat oudere mensen gaat. volgens mij krijgen die meestal een spuitje.

maar was nogal traumatische ervaring blijkbaar ;)

FunFair
22 August 2004, 19:21
mijn ervaring.. ik was 12 ofzow toen ik buisjes kreeg...

Ik moest liggen in zo'n ligstoel zeg maar.. lekker comfortabel...
m'n vader was met me mee gegaan... en ik kreeg uitgelegt dat ik tijdelijk werd verdoofd met 1 of ander gas..
Wat ik nog weet is dat het heel erg naar kauwgom rook.. maar niet vervelend ofzow... binnen 4 seconden was ik weg.. het laatste wat ik kan herrineren is dat alles heel erg vaag werd en dat ik naar m'n vader keek..
10 minuten later werd ik weer wakker bij allemaal schreeuwende kutkids.. dat was echt vreselijk.. heb je net buisjes en dan allemaal blerende kinderen om je heen... gelijk weer in slaap gevallen.. werd wakker gemaakt voor m'n naam, omdat ik geen naamkaartje had... ik was alleen niet te verstaan :+
Ik heb er verder geen last meer van gehad... had een kotsbakje meegekregen, want het schijnt dat veel mensen er van gaan kotsen :p ik had savonds gewoon weer trek en heb verder nergens last van gehad met de verdoving.

de 2e keer was om de buisjes eruit te halen.. toen gaven ze me een spuit met 1 of ander wit spul... steken ze eerst zo'n naald in je... dus ik na 10 seconden.. "hey moet ik niet in slaap vallen?" bleek dat ze dus nog dat verdovingsmiddel moesten inspuiten.. was 1 of ander wit goedje :p
toen ze het inspoten, kreeg ik een rare smaak in m'n mond en ik was echt binnen een seconde weg..
van die verdoving heb ik echt helemaal geen last gehad... toen ik weer wakker werd na 10 minuutjes ofzow kon ik gewoon recht lopen en ben ik naar huis gegaan... eind goed al goed... vond het wel leuk dat verdoofd worden :p


als je boven een bepaalde leeftijd bent krijg je geen kapje meer.. moet je ff navragen gewoon... een spuit was het prettigst..
als je kunt kiezen, moet je die ook kiezen... behalve als je niet tegen naalden kunt :p

DarkAngel
22 August 2004, 22:45
Sommige mensen worden aggressief als ze uit narcose komen. Omdat je het idee kan hebben dat je vastgebonden hebt gelegen. Zo heb ik de zuster in elkaar getrapt :d

0Vera
22 August 2004, 22:53
Sjah, mijn enige narcose kwam plotseling na een ongeluk. Had net een hele avondmaaltijd op :z (die bleef niet lang zitten)
Weet er eigenlijk geen bal meer van. Ik kan me herinneren dat ik een kapje kreeg, maar een prik staat me ook nog bij :? dus misschien zijn dat wel valse herinneringen. Tis tien jaar geleden inmiddels, onee elf zelfs :o
Maar ik was zo ontzettend versufd van het bloedverlies dat ik zonder narcose ook uitstekend had kunnen gaan slapen :z
...om nooit meer wakker te worden dan

Babysmurfie
23 August 2004, 12:44
Oorspronkelijk geplaatst door DarkAngel
Sommige mensen worden aggressief als ze uit narcose komen. Omdat je het idee kan hebben dat je vastgebonden hebt gelegen. Zo heb ik de zuster in elkaar getrapt :d
Gezellig:D

The6thgate
23 August 2004, 13:00
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
de 2e keer was om de buisjes eruit te halen
ik kan me niet herinneren dat ze mij verdoofd hadden toen die dingen eruit gingen. weet wel dat het gruwelijk pijn deed8|