PDA

Bekijk de volledige versie : Fahrenheit 9/11


Ar-Tuur
17 November 2004, 11:31
Wie heeft deze documentaire gezien en wat vonden jullie ervan?

Ik vind dat Moore een aantal punten heeft als hij het heeft over de (olie)belangen van familie-Bush, de vriendjespolitiek, de leugens mbt Irak en de aanpak van Al-Qaida.
Maar het is toch wel een brij van verwijten aan Bush dat soms echt structuur mist. Er worden soms mensen aangevoerd die wat te zeggen hebben zonder dat je te weten krijgt wie het zijn, bepaalde fragmenten worden uit hun verband gerukt en sommige kritiek heeft niets met het functioneren van Bush en zn buitenlandse beleid te maken.
Zo'n hele tirade over de mensen die in het leger zitten en hoe oneerlijk dat wel is, dat staat natuurlijk los van een eventueel onrechtvaardige oorlog en is niet iets dat is ontstaan ten tijde van Bush ofzo. Ook schrijnend is de bevooroordeelde en bekrompen kijk van Moore op de coalitielanden (waaronder Nederland :{) en individuele gevallen in de VS van mensen die wat uitkramen en dan als doorsnee-Amerika gepresenteerd worden. En hij doet het voorkomen alsof er in Irak voor de oorlog vrede was, iedereen gelukkig was (dansende kinderen, gezelligheid op de terrasjes! :S) en er niets aan de hand was onder Saddam en dat het Amerikaanse leger alleen maar enorm lomp tekeer gaat tegen de Iraaks bevolking.
Over het algemeen een aardige film met wat goede kritiek op Bush, maar soms overdrijft Moore verschrikkelijk.

Ancalagon
17 November 2004, 13:34
heb ook ook gezien.
Ik vond dat er een aantal interessante punten aangesneden werden, maar je werd inderdaad zo doodgegooid met verbanden, complotten en intriges dat je door de bomen het bos niet meer kon zien.
Het vervelendste vond ik trouwens dat ie zo'n moeder aan het woord liet, wiens zoon was overleden in Irak.. vervelend oversentiment brr

CharmedOne
17 November 2004, 16:19
Ik jammer genoeg niet

Banaan
17 November 2004, 22:11
Ik ben het eingelijk helemaal met Artuur eens, hij overdrijft gewoon soms te veel en gaat soms ook over iets anders lullen. Beetje jammer