PDA

Bekijk de volledige versie : Het Belgische examensysteem


appelshampoo
13 May 2005, 10:56
Kan een Belg (of een Nederlander met verstand van zaken) me uitleggen hoe het precies werkt? Ik lees er namelijk vanalles over maar ik snap er niets van :+

Ienke
13 May 2005, 12:45
Echt ingewikkeld is het niet ;)

In het secundair onderwijs (van 12 tot 18 normaal gezien) heb je examens in december (voor de kerstvakantie), maart-april(voor de paasvakantie) en in juni.

In het hoger onderwijs, (unief of hogeschool) zijn er examens in januari en in juni.
Bijvoorbeeld nu in juni heb ik examens, dat wil zeggen dat ik van 28 mei tot 12 juni blok heb (dit is tijd om je examens voor te bereiden.
En dan van 13 juni tot 2 juli heb ik zeven examens, die worden gespreid over de drie weken (mag je niet zelf kiezen, die data worden je voorgeschoteld)

Snappie?:?
Hmm klinkt toch ingewikkelder dan ik wou. Nu ja, je hebt toch al misschien een idee, hoop ik ?

thali
13 May 2005, 20:46
Oorspronkelijk geplaatst door Ienke
In het secundair onderwijs (van 12 tot 18 normaal gezien) heb je examens in december (voor de kerstvakantie), maart-april(voor de paasvakantie) en in juni.
Correctie:
Voor de paasvakantie is enkel voor de eerste drie jaren, in het vierde jaar heb je drie of vier partiële examens en in de laatste graad heb je enkel voor de kerstvakantie een examenperiode en voor de grote vakantie.
De examenperiode zijn twee tot drie weken waarbij je dagelijks één of twee vakken voorgeschoteld krijgt. In de namiddag is het zo dat we studieverlof hebben om het vak tegen de volgende dag te leren. Tijdens de voormiddag moeten we dan 4h examen afleggen (2 keer een blok van 2h, op sommige scholen is het vier uur na elkaar).

dext0r
13 May 2005, 21:28
wij noemen dat tussentijdse en jaarlijkse nog altijd tentamens,
examens wordt bij ons gezien als een afsluiting van een opleiding, ik krijg de indruk dat dat in belgie dus niet zo is ?

thali
13 May 2005, 22:13
Nee, dat is het inderdaad niet. 't Is eigenlijk een woord dat het woord proefwerk heeft vervangen bij ons. In het derde hadden wij een leerkracht die naar eigen zeggen "allergisch" was aan het woord examen en het er echt inramde dat het proefwerken zijn, maar niemand in België gebruikt dat nog.

bootje
13 May 2005, 22:14
en tussen die examens zijn er dan tijdens de gewone lessen toetsen (of schriftelijke beurten). die tellen dan mee voor je cijfer dagelijks werk.

eniT
15 May 2005, 17:56
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Correctie:
Voor de paasvakantie is enkel voor de eerste drie jaren, in het vierde jaar heb je drie of vier partiële examens en in de laatste graad heb je enkel voor de kerstvakantie een examenperiode en voor de grote vakantie.
De examenperiode zijn twee tot drie weken waarbij je dagelijks één of twee vakken voorgeschoteld krijgt. In de namiddag is het zo dat we studieverlof hebben om het vak tegen de volgende dag te leren. Tijdens de voormiddag moeten we dan 4h examen afleggen (2 keer een blok van 2h, op sommige scholen is het vier uur na elkaar).


De paasexamens, dat hangt een beetje af van school tot school. Er zijn scholen waar je van 1 tot 6 geen examens hebt en je hebt er waar je met pasen examens hebt tot de zesde. en dan ook wat thali daar zei
de examenperiode bij mij is een week tot anderhalf week. Een of twee examens op een dag. Zodra we klaar zijn met de tweede mogen we naar huis.