PDA

Bekijk de volledige versie : Populariteit sinterklaas...?


MissDuplex
5 December 2005, 13:18
Laat het weten...

Ik vind dat sinterklaas bij ons koude landje hoort :yes:

Nightwolf
5 December 2005, 14:52
ondanks dat er in de kranten stond dat de populariteit weer toeneemt, denk ik toch echt dat t tegenovergestelde waarheid is. opzich vind ik t wel jammer :)

edit: vage poll-antwoorden trouwens :o

anemic
5 December 2005, 15:38
sinterklaas blijft wel bestaan hoor

leuke traditie

en we hoeven steeds minder te schminken!!

PFP
5 December 2005, 15:48
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
sinterklaas blijft wel bestaan hoor

leuke traditie

en we hoeven steeds minder te schminken!!

de pieten moeten nu paars zijn, dat is een suggestie van het slavernij platform
als het aan mij lag werd de slavernij weer ingevoerd, impuls voor de economie


maar sint is natuurlijk altijd welkom.

3rd boetah
5 December 2005, 16:08
sint is cool, piet is vet

(c) Bas en Joël

:z


nee echt, Sinterklaas is nog steeds zeer popi onder het kleine grut. En ik kan het weten :7

Bazzemans
5 December 2005, 17:08
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
de pieten moeten nu paars zijn, dat is een suggestie van het slavernij platform
als het aan mij lag werd de slavernij weer ingevoerd, impuls voor de economie


maar sint is natuurlijk altijd welkom.

Ik snap die gasten niet.. Dit heeft niks met slavernij te maken.. "Zwart als roet" .. Blank, maar zwart geworden door het klimmen over daken en het enteren van een huis via de schoorsteen 8)..

Bovendien weten de kinderen niet eens wat slavernij of discirminatie is als ze erg jong zijn en daarna zijn ze ook wijs genoeg om te begrijpen waardoor ze wart zijn geworden..

AmbyPur
5 December 2005, 21:18
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Ik snap die gasten niet.. Dit heeft niks met slavernij te maken.. "Zwart als roet" .. Blank, maar zwart geworden door het klimmen over daken en het enteren van een huis via de schoorsteen 8)..

Bovendien weten de kinderen niet eens wat slavernij of discirminatie is als ze erg jong zijn en daarna zijn ze ook wijs genoeg om te begrijpen waardoor ze wart zijn geworden..

Helemaal onzin vind ik het niet omdat Zwarte Piet een knecht is van Sinterklaas, als is een knecht natuurlijk heel wat anders dan een slaaf natuurlijk. Maar de kids maken zich daar helemaal niet druk om en de jongsten zullen helemaal niet begrijpen waarom de roet ineens paars zou zijn :p

dext0r
5 December 2005, 21:32
maar het zijn eigenlijk wel slaven die waren buitgemaakt tijdens de oorlog met de moren toch?

of hoeveel theorien bestaan daar ook alweer over? :z

Sanne
5 December 2005, 21:50
ik hou meer van kerst, maar sinterklaas moet natuurlijk wel blijven bestaan.

Bazzemans
5 December 2005, 22:03
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
Helemaal onzin vind ik het niet omdat Zwarte Piet een knecht is van Sinterklaas, als is een knecht natuurlijk heel wat anders dan een slaaf natuurlijk.

Een knecht jah, zijn trouwe helpers.. Geen slaven :no:..

Bazzemans
5 December 2005, 22:04
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
maar het zijn eigenlijk wel slaven die waren buitgemaakt tijdens de oorlog met de moren toch?

of hoeveel theorien bestaan daar ook alweer over? :z

Zodra een kind van onder de 8 mij dat weet te vertellen dan wordt het gekker :+

bartje518
5 December 2005, 22:15
De populariteit neemt wel af, maar het hoort wel bij ons land :yes:

appelshampoo
6 December 2005, 13:43
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
maar het zijn eigenlijk wel slaven die waren buitgemaakt tijdens de oorlog met de moren toch?

of hoeveel theorien bestaan daar ook alweer over? :z

Sommigen zeggen dat zwarte Piet een duivel is, die eeuwen geleden door Sint Nicolaas werd overwonnen. Hij werd eerst geketend meegevoerd, maar mocht later vrij rond lopen om Sinterklaas te helpen.
Een ander verhaal vertelt dat zwarte Piet een Ethiopisch weesjongetje was dat door zeerovers te koop werd aangeboden. Sint Nicolaas kocht hem en liet hem vrij, maar zwarte Piet bleef achter hem aanlopen. Sint nam de jongen mee en voedde hem op.
Een derde verklaring is dat zwarte Piet een ´gewone´ knecht van Sinterklaas was. Zijn zwarte kleur zou ontstaan zijn doordat hij door de schoorsteen moest kruipen.

De Nederlandse Schoorstenen werden jarenlang geveegd door Italiaanse jongetjes. Deze weren roetzwart bij het kruipen in de schoorstenen.
Ook zou zwarte piet ontstaan zijn als tegenhanger voor het goede dat Sinterklaas vertegenwoordigt. Bij verscheidene volksfeesten gingen kinderen als duivel verkleedt de straat op en bonsden op de deuren om boze geesten te verdrijven. Tot slot is er in de Duitse folklore een “Kinderfresser”: een angstaanjagende man of vrouw die (stoute) kinderen in een zak met zich meevoert. Alle ingrediënten om uiteindelijk een Zwarte Piet te creëren.

PFP
6 December 2005, 13:54
Al waren het slaven who fucking cares, het zijn nu geen slaven meer. :z

AmbyPur
6 December 2005, 15:31
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
maar het zijn eigenlijk wel slaven die waren buitgemaakt tijdens de oorlog met de moren toch?

of hoeveel theorien bestaan daar ook alweer over? :z
maar de moren hadden toch wel weer de macht over spanje of niet :D