PDA

Bekijk de volledige versie : Naar de kerk op kerstavond?


Saarah
21 December 2005, 17:03
Gaan jullie naar de kerk op kerstavond? En ga je dan de rest van het jaar ook geregeld, of alleen op kerstavond, of met speciale gelegenheden?

Ik niet, aangezien ik niet gelovig ben en nooit naar de kerk ga. M'n ouders, grootouders, en andere familie ook niet trouwens.

3rd boetah
21 December 2005, 17:07
op zaterdagavond zit ik in mijn kerk ja :7 ;)

kroegleven is mijn heiligdom :loser:

Bazzemans
21 December 2005, 17:08
Mijn ouders gaan wel. Ik ben al sinds tijden geen kerkganger meer en aangezien ik gedurende het hele jaar niet ga vind ik het onzin om wel te gaan op kerstavond.

Als respect voor iemand die overleden is of gaat trouwen ga ik wel naar de kerk als deze mensen, omdat deze mensen dit dan zo gewild zouden hebben.

Atjeuh
21 December 2005, 17:08
Uhmm nog nooit geweest en ook niet vanplan.. ben totaal niet gelovig :)
met bruiloft/begrafenis ga ik wel dan, maar met kerst of een andere reden niet

Saarah
21 December 2005, 17:11
Met een bruiloft of een begrafenis ga ik ook, maar dat is zoals je zegt als respect voor die mensen.

Melisss
21 December 2005, 17:11
Alleen met kerst

nevaeh1987
21 December 2005, 19:51
ik ga nooit, nu dus ook niet.

prinskoekje
21 December 2005, 19:52
Oorspronkelijk geplaatst door nevaeh1987
ik ga nooit, nu dus ook niet.

stoute meid :p

Nightwolf
21 December 2005, 20:25
net als anderen zeggen, ga ik alleen naar de kerk voor een begravenis/crematie en trouwerijen maar verder ga ik ook nooit naar de kerk

JennyMindTricks
21 December 2005, 21:28
Soms ga ik wel.. Laatste tijd niet meer zo eigenlijk..
Maar om alleen met kerst te gaan vind ik onzin!!8)
Of je gaat vaker of je gaat nooit..
Waarom zou je met kerst opeens wel spontaan heilig in de kerk gaan zitten?:x

biffyclyro
22 December 2005, 10:07
Oorspronkelijk geplaatst door prinskoekje
stoute meid :p

wat is daar nou weer stout aan :rolleyes:

The6thgate
22 December 2005, 10:51
Oorspronkelijk geplaatst door 3rd boetah
op zaterdagavond zit ik in mijn kerk ja :7 ;)

kroegleven is mijn heiligdom :loser:
amen:7

mij krijg je voor geen goud de kerk in overigens (ja behalve voor n begrafenis bijv.)

K@rima!
22 December 2005, 11:20
Ik vind het echt raar dat mensen die ongelovig zijn toch trouwen in een kerk. Een kerk heeft met geloof te maken, als ongelovige moet je er niet naar toe gaan alleen voor het 'plaatje'.

JennyMindTricks
22 December 2005, 11:39
Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
vind kerken onzin. geloof is onzin. anderen doen maar wat ze willen, maar ik luister uit principe niet naar een man in een jurk en als ze bij aankomen met WITTE wijn als het bloed (= rood?) van jezus, ga dan op t dak zitten. In een kerk kom ik alleen met een uitvaart.

Omg doe je toch iets niet goed, heb nog NOOIT gehoord over witte wijn!!

K@rima!
22 December 2005, 11:42
Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
vind kerken onzin. geloof is onzin. anderen doen maar wat ze willen, maar ik luister uit principe niet naar een man in een jurk en als ze bij aankomen met WITTE wijn als het bloed (= rood?) van jezus, ga dan op t dak zitten. In een kerk kom ik alleen met een uitvaart.

Waarom ben je er dan opeens wel? Dan schuif je opeens wel je principes opzij? De uitvaart heeft ook met geloof te maken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de engelen zullen de doden naar de hemel begeleiden ofzo? Aangezien je daar niet in gelooft is het een beetje vreemd om wel bij zo'n uitvaart aanwezig te zijn.
Neem dan thuis afscheid van de dode.

Nightwolf
22 December 2005, 11:54
waar wou je een dode persoon anders laten, in de goot? :p

K@rima!
22 December 2005, 12:03
Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
waar wou je een dode persoon anders laten, in de goot? :p

in een vuilniszak in de garage, ofzo.

PFP
22 December 2005, 12:23
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Waarom ben je er dan opeens wel? Dan schuif je opeens wel je principes opzij? De uitvaart heeft ook met geloof te maken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de engelen zullen de doden naar de hemel begeleiden ofzo? Aangezien je daar niet in gelooft is het een beetje vreemd om wel bij zo'n uitvaart aanwezig te zijn.
Neem dan thuis afscheid van de dode.

Dus ik zou niet naar de uitvaart van mijn moedermogen komen, omdat ik er niet genoeg in geloof. Wie bepaalt dat, als ik met kerst in een kerk wil zitten dan zit ik in een kerk. In het huis van god is immers plaats voor iedereen
:z


maar ik ga nooit dus nu ook niet, geen behoefte aan

The6thgate
22 December 2005, 12:48
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Waarom ben je er dan opeens wel? Dan schuif je opeens wel je principes opzij? De uitvaart heeft ook met geloof te maken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de engelen zullen de doden naar de hemel begeleiden ofzo? Aangezien je daar niet in gelooft is het een beetje vreemd om wel bij zo'n uitvaart aanwezig te zijn.
Neem dan thuis afscheid van de dode. als niet gelovige asocieer je het ook gewoon niet met geloof dan, dus misschien dat daarom een bruiloft in de kerk ook makkelijker is. tis alleen een bruiloft en niet meer in dat geval

verkeerde gequote maar goed

JennyMindTricks
22 December 2005, 14:22
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dus ik zou niet naar de uitvaart van mijn moedermogen komen, omdat ik er niet genoeg in geloof. Wie bepaalt dat, als ik met kerst in een kerk wil zitten dan zit ik in een kerk. In het huis van god is immers plaats voor iedereen
:z


maar ik ga nooit dus nu ook niet, geen behoefte aan

Je mág wel met kerst in de kerk zitten en voor de rest nooit, maar ik wil gewoon weten waarom je het met kerst opeens wel schijinheilig zou gaan lopen doen, ik vind dat namelijk erg schijnheilig overkomen.. Je komt er immers normaal ook nooit, zo van 'als ik met kerst ga, ben ik weer genoeg geweest voor het hele jaar ofzo?' Ik wil gewoon een reden horen, waarom je nooit gaat en met kerst opeens wel.. :)

[niet perse naar jou bedoeld hoor Erik, want jij gaat nooit, maar dit vond ik even goeie om te quoten dus jij hoeft niet te reageren, maar wel degeen die heeft gezegd alleen met kerst te gaan:)]

3rd boetah
23 December 2005, 08:20
Ja, ik ook alleen met begrafenissen. Dat is niet uit respect voor het geloof van mijn familie, maar gewoon uit respect voor mijn familie. Ook al zijn wij de schande omdat al mijn neven, nichten, ooms en tantes zijn gedoopt en wij niet. En ik helemaal niks met die kerk heb, die bankjes ongelooflijk verrot zitten. Ik kom dan wel en wil soms nog wel een lezing doen daarbij, en dat is echt niet schijnheilig. Enkel uit respect voor de overledene die zo zijn begrafenis wil :z

Bazzemans
23 December 2005, 12:23
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Waarom ben je er dan opeens wel? Dan schuif je opeens wel je principes opzij? De uitvaart heeft ook met geloof te maken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de engelen zullen de doden naar de hemel begeleiden ofzo? Aangezien je daar niet in gelooft is het een beetje vreemd om wel bij zo'n uitvaart aanwezig te zijn.
Neem dan thuis afscheid van de dode.

Het is een afscheidsdienst voor de overledene. Je bent er dan om je famlieleden of bekenden te steunen. Bovendien worden er ter nagedachtenis nog herinneringen e.d. opgehaald. Ook ter verwerking van de overgebleven familie, kennissen en vrienden. Ik heb ook genoeg Moslims gezien die uit respect voor hun overleden vrienden naar de kerk gingen..

Oorspronkelijk geplaatst door JennyMindTricks
zo van 'als ik met kerst ga, ben ik weer genoeg geweest voor het hele jaar ofzo?'

Dat is het voor die mensen iig niet. De mensen hebben denk ik een bepaald gevoel bij kerst waarbij in hun ogen een kerkbezoek hoort. Tijdens de kerst zit de kerk tenminste vol en komt het dichter bij zijn oorspronkelijke bedoeling dan de rest van het jaar. Ik denk dat het gevoel het rest van het jaar ontbreekt en dat dat de reden is dat mensen wel met kerst naar de kerk gaan.

Ik vind het trouwens erg makkelijk van de mensen die sowieso niet gaan en er ook weinig van weten zo te oordelen. Je hebt zelf het gevoel niet wat die mensen die wel gaan hebben, dus kun je nooit begrijpen waarom mensen gaan. Laat die mensen die het doen toch in hun waarde.

AMF
23 December 2005, 16:47
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Ik vind het trouwens erg makkelijk van de mensen die sowieso niet gaan en er ook weinig van weten zo te oordelen. Je hebt zelf het gevoel niet wat die mensen die wel gaan hebben, dus kun je nooit begrijpen waarom mensen gaan. Laat die mensen die het doen toch in hun waarde.

Inderdaad.

Ik ga wel met kerstavond naar de kerk. Ik ben katholiek opgevoed en ookal ben ik zelf niet overtuigd katholiek, ik heb op een of andere manier het idee dat het er een beetje bijhoort. Net als dat ik met Pasen naar de kerk ga. Veel mensen die ik ken gaan met kerst naar de kerk, en kerstmis is toch een feest van samenzijn, daarom vind ik het met kerstavond fijn om naar de kerk te gaan.

JennyMindTricks
24 December 2005, 18:34
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans


Dat is het voor die mensen iig niet. De mensen hebben denk ik een bepaald gevoel bij kerst waarbij in hun ogen een kerkbezoek hoort. Tijdens de kerst zit de kerk tenminste vol en komt het dichter bij zijn oorspronkelijke bedoeling dan de rest van het jaar. Ik denk dat het gevoel het rest van het jaar ontbreekt en dat dat de reden is dat mensen wel met kerst naar de kerk gaan.

Ik vind het trouwens erg makkelijk van de mensen die sowieso niet gaan en er ook weinig van weten zo te oordelen. Je hebt zelf het gevoel niet wat die mensen die wel gaan hebben, dus kun je nooit begrijpen waarom mensen gaan. Laat die mensen die het doen toch in hun waarde.

Dan nog snap ik het niet, ik bedoel met begravenis ga je uit respect voor je familie, ok, dat is nog wel begrijpelijk, maar met kerst? Niet voor respect voor je familie, kun je niet noemen..

En 'kerk hoort bij de kerst'.. Waar zijn de tijden gebleven dat het nog andersom was, zoals het hoort.. 'kerst hoort bij de kerk' moet het zijn.. :) Kerst is gekomen uit het geloof, dus de kerk.. De officiele kerstgedachte begon met de geboorte van Jezus, jammer dat het tegenwoordig alleen nog maar gaat om kerstbomen, lekker eten en kerstmannen, ik bedoel gewoon alleen al WTF waar komen die kerstmannen nou weer vandaan dan, we hebben sinterklaas toch al.. Sinterklaas snap ik nog een béétje, dat is tegen kinderen liegen dat een oude man bestaat.. Maar achter de kerstman zit niet eens een verhaal ofzo, :p

Ik vind het gewoon raar dat op kerst het geloof dan wel opeens belangrijk zou zijn.. 'tijdens kerst zit de kerk tenminste vol en voor de rest vd dagen ontbreekt het gevoel' Sorry maar zo'n gevoel kun je toch niet één dagje hebben? Zo van 'met kerst geloof ik in God en de rest van de dagen niet?'..

Ik heb er niks tegen als gelovige mensen niet naar de kerk gaan, geen probleem, je gelooft op je eigen manier dus ja dat is niet erg, maar wél als mensen er opeens met de kerst wel opeens zijn, sorry verkeerd gezegd, ik heb daar ook niks op tegen maar ik vind het gewoon raar, ik snap de reden er niet achter. :)

tieky
24 December 2005, 18:50
Oorspronkelijk geplaatst door The6thgate
als niet gelovige asocieer je het ook gewoon niet met geloof dan, dus misschien dat daarom een bruiloft in de kerk ook makkelijker is. tis alleen een bruiloft en niet meer in dat geval

verkeerde gequote maar goed

je kan je bruiloft ook alleen in het stadhuis vieren, daar hoef je niet perse voor na de kerk te komen.
Ik zelf vind het ook gek dat er een aantal mensen zijn die eigelijk nooit in een kerk komen, maar dan wel vinden dat ze in de kerk moeten trouwen, alleen omdat dat zo leuk staat...
Ik zelf ga wel naar de kerk, en niet alleen met kerst.
Het is niet zo dat ik elke zondag in de kerk zit, maar er zijn een aantal dagen bij dat ik wel naar de kerk ga.

anemic
25 December 2005, 15:29
ik ga altijd naar de kerstviering van mn oude (katholieke) middelbare school, dit jaar (donderdag) was de 10e keer dat ik daar geweest ben, gewoon omdat ik het leuk vind. Is wel erg katholiek getint, waar ik zelf niets mee heb, maar ik vind het wel machtig dat er zoveel mensen bij elkaar zijn en een goede muzikale begeleiding (2000 ongeveer).

Verder speel ik zelf in een orkest en heb menig kerstviering in kerken muzikaal begeleid.

Zou zelf niet naar een kerstavond mis in een kerk gaan omdat ik totaal niet gelovig ben.

Bazzemans
26 December 2005, 01:14
Oorspronkelijk geplaatst door JennyMindTricks
'kerst hoort bij de kerk' moet het zijn.. :) Kerst is gekomen uit het geloof, dus de kerk..

Hier maak je een fundamentele denkfout. De kerk en kerst zijn beide een facet van het Christendom. Waarbij kerst nog een graadje belangrijker is dan de kerk, omdat de geboorte van jezus (en het bestaan van deze persoon) het fundament is van het geloof (het Christendom). Het begrip kerk is ook iets wat op meerdere manieren op te vatten is. Het was Jezus die naar een (heidense) tempel ging en het tot kerk maakte. Voor sommige mensen is de huidige kerk al bij lange na niet hetgeen wat Jezus er destijds mee bedoeld hebben. Zo is er een zeer grote groep niet-kerkelijk, maar wel Christelijk zijn. Kerst is dus vele malen belangrijker dan de kerk voor deze mensen. Het wekelijkse kerk-ritueel is voor deze mensen niet meer nodig, omdat dit niet meer voldoet aan wat in hun ogen de bedoeling is van het samen zijn. Er is daaronder ook een grote groep die dit gevoel wel krijgt met kerst en dan dus wel de kerk bezoekt. Of je dit nou begrijpt of niet, het er mee eens bent of niet, laat die mensen in godsnaam (toepasselijk) in hun waarde. Iedereen beleeft zijn eigen geloof (of dit nou een godsgeloof of een wetenschappelijk geloof is) op zijn eigen manier en heeft het recht om dit ook op zijn eigen manier te doen. Heb daar respect voor en accepteer dit, want de ergste onder de gelovigen van het boek (Tenach, Bijbel of Koran - in chronologische volgorde -) zijn degene die verkeren in de fundamentalistische gedachten dat ze een ieder ten kostte van alles moeten overtuigen dat hun weg de juiste weg is.

JennyMindTricks
26 December 2005, 13:20
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Hier maak je een fundamentele denkfout. De kerk en kerst zijn beide een facet van het Christendom. Waarbij kerst nog een graadje belangrijker is dan de kerk, omdat de geboorte van jezus (en het bestaan van deze persoon) het fundament is van het geloof (het Christendom). Het begrip kerk is ook iets wat op meerdere manieren op te vatten is. Het was Jezus die naar een (heidense) tempel ging en het tot kerk maakte. Voor sommige mensen is de huidige kerk al bij lange na niet hetgeen wat Jezus er destijds mee bedoeld hebben. Zo is er een zeer grote groep niet-kerkelijk, maar wel Christelijk zijn. Kerst is dus vele malen belangrijker dan de kerk voor deze mensen. Het wekelijkse kerk-ritueel is voor deze mensen niet meer nodig, omdat dit niet meer voldoet aan wat in hun ogen de bedoeling is van het samen zijn. Er is daaronder ook een grote groep die dit gevoel wel krijgt met kerst en dan dus wel de kerk bezoekt. Of je dit nou begrijpt of niet, het er mee eens bent of niet, laat die mensen in godsnaam (toepasselijk) in hun waarde. Iedereen beleeft zijn eigen geloof (of dit nou een godsgeloof of een wetenschappelijk geloof is) op zijn eigen manier en heeft het recht om dit ook op zijn eigen manier te doen. Heb daar respect voor en accepteer dit, want de ergste onder de gelovigen van het boek (Tenach, Bijbel of Koran - in chronologische volgorde -) zijn degene die verkeren in de fundamentalistische gedachten dat ze een ieder ten kostte van alles moeten overtuigen dat hun weg de juiste weg is.


Oh ik hoef niemand ergens van te overtuigen hoor, ik wou het alleen weten. :)

Bazzemans
26 December 2005, 15:42
Oorspronkelijk geplaatst door JennyMindTricks
Oh ik hoef niemand ergens van te overtuigen hoor, ik wou het alleen weten. :)

Dat wilde ik er ook niet mee zeggen..