PDA

Bekijk de volledige versie : Irene Wüst wint goud op 3000 meter


bartje518
12 February 2006, 18:11
Verwüstend!

AMSTERDAM - Verwoestend en verpulverend. Ireen Wüst heeft zondag een weergaloos olympisch debuut beleefd. Op de 3000 meter in de Oval Lingotto reed de 19-jarige Brabantse een gouden race naar olympische glorie; 04:02.43. Renate Groenewold pakte het zilver, voor de Canadese Cindy Klassen.

"Dit kan gewoon niet. Dit is toch niet normaal! Het waren de meest slopende minuten uit mijn leven. Het is onbeschrijflijk mooi", reageerde Wüst enthousiast. "Het is zo raar dat je twintig minuten zit te kijken en iedereen boven je tijd uitkomt. Het is een gekkenhuis."

Ireen Wüst verscheen na de tweede dweilpauze op het ijs. In de tiende race deelde ze vanaf het begin direct een tik uit aan haar Oostenrijkse tegenstandster Anna Natalia Rokita. In een zeer constante race - met uitzondering van de slotronde - verpulverde Wüst uiteindelijk haar eigen baanrecord; 04:02.43.

In de voorlaatste rit nam Renate Groenewold het op tegen de wereldrecordhoudster Cindy Klassen uit Canada. Beide schaatsers bleven doken in de eerste net onder de sterke tijd van Wüst. In de slotfase was echter hangen en wurgen. Het werd wurgen. Klassen en Groenewold reden zich kapot op de tijd van de 19-jarige Brabantse uit Goirle. Groenewold klopte nog wel Klassen; 04:03.48.

Zeer

De teleurstelling was op het gezicht te lezen van Groenewold toen ze de zilveren medaille in ontvangst nam. "Het doet nu nog even zeer. Ik baal dat het niet de eerste plek is, de tweede plek is een teleurstelling. Ik ging in het begin te gehaast met Klassen mee. Ik blies mezelf helemaal op."

Loeizwaar

Moniek Kleinsman kende een teleurstellend olympisch debuut. De schaatsster uit Bentelo reed in de derde rit tegen Eriko Ishino uit Japan. Kleinsman had een harde kluif aan de Japanse. Ishino beet zich vast in Kleinsman en liep in de twee laatste ronden zelfs uit op de Nederlandse. Kleinsman kon niet aanklampen en finishte in 04:13.81 .

"Het viel heel erg tegen. Je hoopt op een superrace. De laatste twee ronden waren loeizwaar. Dat is balen. Ik heb gestreden voor wat ik waard was, ik heb echt geknokt, elke slag weer," verklaarde Kleinsman na afloop.

Renate Groenewold neemt het in de twaalfde rit op tegen de Canadese favoriete Cindy Klassen.

Beetje gedateerd van nu.nl :+

Sanne
12 February 2006, 20:53
echt stoer vind ik het!
Meisje van 19 en dan onder druk en spanning zo super presteren!

appelshampoo
13 February 2006, 07:32
Dit heb ik helemaal gemist! Super!

3rd boetah
13 February 2006, 10:15
wij legden helemaal het werk stil om de laatste 5 ritten van de dames te kijken onder het genot van wat bier. :7 Was wel spannend johhhh heey :p

The6thgate
13 February 2006, 13:01
echt knap op die leeftijd. enige nadeel is dat t bijna alleen nog maar bergaf kan gaan daarna:P