PDA

Bekijk de volledige versie : diabetes (suikerziekte)


Igna
20 February 2006, 21:38
wat weten jullie zoal over diabetes of suikerziekte? ik heb zelf diabetes en zou graag weten wat jullie er over weten. (ik wil graag bijleren)

Pakspul
20 February 2006, 21:50
Cola helpt soms. Dat is dan ook het enige, weet ook niet in welke situatie cola ook alweer hielp :+

Doperwt
21 February 2006, 22:36
dat je een hypo (tekort ana sukers) kan hebben en een hyper(teveel). ik dacht dat je bij diabetes het lichaam suikers neit goed kan verwerken ondat ze het stofje insuline misten en dat kan je dan inspuiten.

Eelcotje
22 February 2006, 16:17
Ik principe weet ik erg veel van diabetes.

Heb er presentaties over gedaan op stage voor personeel en natuurlijk elke dag ben ik ermee bezig.

Echter vind ik het raar dat jij komt met de vraag of wij je even kunnen informeren.

1.) internet heeft alle info
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=diabetes&btnG=Google+zoeken&meta=
2.) als jij diabetes hebt, laat de arts / diabetesverpleegkundige je voorlichten


Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
dat je een hypo (tekort ana sukers) kan hebben en een hyper(teveel). ik dacht dat je bij diabetes het lichaam suikers neit goed kan verwerken ondat ze het stofje insuline misten en dat kan je dan inspuiten.

Goed, een hypoglycemie en hyperglycemie.

Er zijn twee verschillende soorten diabetes.

Diabetes type I (insuline afhankelijk)
Diabetes type II (ook wel ouderdoms diabetes genoemd, vaak combinatie van insuline en medicijnen die de productie van insuline stimuleren)

Maar er is zoveel over te vertellen. Het is niet aan ons om informatie te geven als ze zelf de ziekte heeft.

Igna
22 February 2006, 17:55
nee nee dat bedoelde ik niet. ik weet er zelf heel erg veel over( lijkt me logisch en is ook nodig). maar ik wil gewoon eens weten wat anderen er zoal over weten of denken. er zijn nogal wat misvattingen over diabetes en die kunnen dan mss de wereld uitgeholpen worden. en mss zijn er nog dingen die ik niet weet, die wil ik dan graag wel eens horen.

K@rima!
22 February 2006, 17:59
Wat is er over weet is hierboven al gemeld. Ik weet ook dat het héél belangrijk is dat je je medicijnen wel neemt. Mijn oma heeft ruim 9 jaar geleden te horen gekregen dat ze suikerziekte had, maar ze weigerde medicijnen te nemen (door een nare ervaring). Afgelopen zomervakantie kreeg ze een herseninfarct en twee hartaanvallen in zeer korte tijd. Tja, te laat om nu nog medicijnen te slikken/spuiten.

Igna
22 February 2006, 19:41
ai das minder. kheb ook al zon nare verhalen gehoord, maar dat is diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes. bij deze soort van diabetes is je pancreas oververmoeid, hij heeft te hard moeten werken. de pancreas produceert insuline. (eigenlijk de langerhandseilandjes in de pancreas) insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat de suikers die je eet opgenomen kunnen worden in je spier, hersen,... cellen. bij diabetes type 1 ( de soort die ik heb) zijn de langerhandseilandjes afgebroken door antistoffen van het lichaam. type 2 krijg je vaak als je veel te veel eet, te veel zoetigheid eet enzo. (maar niet altijd) daarom krijgen tegenwoordig ook meer mensen ouderdomsdiabets op jongere leeftijd, ze zijn gewoon te dik en eten te veel waardoor de pancreas oververmoeid raakt. bij type 1 is het puur genetisch bepaald, daar kan je niks aan doen als je dat krijgt (bij type 2 ook nie altijd hoor) maar dit dus even over type 2

Eelcotje
22 February 2006, 20:37
Misschien is dit wel interessant.
Ik was tijdens m'n presentatie tegen nieuwe medicijnen aangelopen. Deze zijn nog in ontwikkeling. Het zijn Aldosereductaseremmers. Een groot woord, maar misschien echt iets voor de toekomst?

Dit zijn medicijnen die op lange termijn complicaties van diabetes zouden kunnen verminderen. Deze zijn nog niet in Nederland beschikbaar tot nu toe. De werkingen en bijwerkingen staan nog niet vast; er zal dus eerst nog veel wetenschappelijk onderzoek gedaan moeten worden, voordat deze middelen voor gebruik beschikbaar komen, als dit ooit gebeurt...

Wat mij in de (thuis)zorg opviel...
Bij een hypoglyceamie wordt er wel iets zoets gegeven in wat voor vorm dan ook, maar al snel valt diegene weer in een hypoglycemie omdat er gewoon te weinig koolhydraten worden gegeven. Deze worden langzamer opgenomen vanuit je maag-darm stelsel..

Een kom vla met iets zoetstof (of wat dan ook) en dan dus als extra een boterham met kaas na 15 minuten werkt het beste na een hypoglycemie.

bommelding
22 February 2006, 20:51
Mijn tante, mongooltje, heeft een zware vorm van suikerziekte en heeft een tijdje bij ons gewoond. Op enkele maanden heb ik toch een 20 tal hypo aanvallen meegemaakt en haar moeten doorhelpen samen met mijn moeder en ik kan je verzekeren dat zoiets niet aangenaam is. Het is gewoon een kutziekte waar je moet mee leren leven en denk dat dit niet makkelijk is op jonge leeftijd.

Igna
22 February 2006, 20:52
over die Aldosereductaseremmers heb ik nog niets gehoord. wel al over een medicijn dat evntueel als diabetes nog in een heel vroeg stadium ontdekt wordt (maar dit geldt alleen bij type 1) de antistoffen kunnen afgeremd worden. maar dit is maar een tijdelijke oplossing, na enkel jaren komt de diabetes er toch wel door. daarbij zijn de neveneffecten nogal zwaar: ziek, misselijk, koorts, ... en het zwakt je immuunsysteem af (antistoffen komen vandaar). maar het is dus niet echt een oplossing.

bij een hypo kan je het best eerst: cola of druivensuiker geven (in elk geval kortwerkende suiker waarin zo weinig mogelijk vetten zitten(vertraagt de opname)) en daarna nog langere kollhydraten zoals een boterham, een koek (maar niet te zoet, dus geen mars, twix,.. eerder vitabis, betterfoed). en tussen de snelle suiker en de lange ongeveer 5 à 10 minuten wachten zodat de snelle suikers snel opgenomen kunnen worden ( de lange suikers vertragen anders het opname proces)

Eelcotje
22 February 2006, 21:00
dat zei ik... maar goed, in de (thuis)zorg kwam ik het dus ook goed tegen :)