Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Psychologie & Filosofie (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een bijzondere, interessante conversatie (lezen!) (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=66379)

Deegbal 11 March 2010 15:45

Tenzij je een bepaald gevoel ergens in hebt, of iets dergelijks. Maar inderdaad, als je dit puur rationeel bekijkt, is het inderdaad niet logisch. Maar goed, aangezien we nog een aantal dingen niet hebben kunnen aantonen, is het ook vanuit dit perspectief nog wel begrijpelijk dat mensen grijpen naar een God. En daar is dan ook weer de kans dat er daadwerkelijk één is.

MirrorMonster 11 March 2010 15:45

Het is naief om van iets dat niet empirisch waar te nemen is, toch aan te nemen dat het er is. Maar ja, geschiedenis is in feite ook zoiets. Je neemt het zelf niet waar, je leest er slechts over of je hoort er van. In feite is dat niet eens zo verschillend van religie.

the_darkness 11 March 2010 15:47

mijn geest is niet waar te nemen.
maar hij is er toch echt.

tommy almighty 11 March 2010 15:47

Citaat:

Origineel gepost door MirrorMonster (Bericht 1459331)
Het is naief om van iets dat niet empirisch waar te nemen is, toch aan te nemen dat het er is. Maar ja, geschiedenis is in feite ook zoiets. Je neemt het zelf niet waar, je leest er slechts over of je hoort er van. In feite is dat niet eens zo verschillend van religie.

Îk geloof in bewezen dingen als ze door een Objectief iemand gevonden zijn, met iets als geschiedenis heb ik al vaak mijn twijfels en bij religie is 't duidelijk dat de bijbel/koran of wat dan ook subjectief geschreven is en de schrijver er zelf belangen bij had.

Deegbal 11 March 2010 15:48

Citaat:

Origineel gepost door tommy almighty (Bericht 1459338)
Îk geloof in bewezen dingen als ze door een Objectief iemand gevonden zijn, met iets als geschiedenis heb ik al vaak mijn twijfels en bij religie is 't duidelijk dat de bijbel/koran of wat dan ook subjectief geschreven is en de schrijver er zelf belangen bij had.

Heb je 'm gelezen?

MirrorMonster 11 March 2010 15:49

Er waren meerdere schrijvers, en vertel me dan eens wat voor belang ze er bij hadden? Nee, de mensen die de bijbel zoals we die nu kennen in elkaar gezet hebben hadden er belang bij, waar zijn de evangelien van Judas en van Maria Magdalena? die zitten er niet in, de katholieke kerk had inderdaad belangen bij hoe ze de bijbel in elkaar zouden steken, maar de schrijvers zelf niet. Die wilden slechts een boodschap uitdragen.

MirrorMonster 11 March 2010 15:50

Daarbuiten, er is wel eens gezegd dat een droomwereld een tweede werkelijkheid is, in je dromen neem je ook waar met al je zintuigen. Is wat je daar ziet dan ook werkelijkheid? Je hebt het namelijk wel waargenomen.

tommy almighty 11 March 2010 15:57

Citaat:

Origineel gepost door MirrorMonster (Bericht 1459343)
Er waren meerdere schrijvers, en vertel me dan eens wat voor belang ze er bij hadden? Nee, de mensen die de bijbel zoals we die nu kennen in elkaar gezet hebben hadden er belang bij, waar zijn de evangelien van Judas en van Maria Magdalena? die zitten er niet in, de katholieke kerk had inderdaad belangen bij hoe ze de bijbel in elkaar zouden steken, maar de schrijvers zelf niet. Die wilden slechts een boodschap uitdragen.

Een boodschap die "hun eigen" ideeen moesten bevorderen. De meeste evangeliën hebben verschillende doelgroepen maar ze proberen allemaal duidelijk te maken dat hun weg de best is.

tommy almighty 11 March 2010 15:58

Citaat:

Origineel gepost door Deegbal (Bericht 1459341)
Heb je 'm gelezen?

Niet helemaal maar verschillende stukken dankzij het briljante vak levensbeschouwing|:(

Deegbal 11 March 2010 16:01

Citaat:

Origineel gepost door tommy almighty (Bericht 1459362)
Niet helemaal maar verschillende stukken dankzij het briljante vak levensbeschouwing|:(

Dan heb je als het goed is ook gelezen dat wat je zegt bullshit is. In het nieuwe testament verspreidt Jezus zijn verhalen, en zijn visie op God, en de wereld. Het is niet alleen maar "Dit is het enige wat goed is" enzo. En al was het zo, wat dan? De mensen die hem lezen zijn over het algemeen toch gelovig, en anders lees je hem maar niet.

tommy almighty 11 March 2010 16:03

Citaat:

Origineel gepost door Deegbal (Bericht 1459369)
Dan heb je als het goed is ook gelezen dat wat je zegt bullshit is. In het nieuwe testament verspreidt Jezus zijn verhalen, en zijn visie op God, en de wereld. Het is niet alleen maar "Dit is het enige wat goed is" enzo. En al was het zo, wat dan? De mensen die hem lezen zijn over het algemeen toch gelovig, en anders lees je hem maar niet.

't gaat er toch niet over of je 'm wel of niet leest:P, volgens jou verspreid jezus zijn verhalen maar de meeste evangelisten leefde niet toen jezus nog leefde en jezus heeft zelf de bijbel niet geschreven:P. Het geloof is ook pas bestaan een tijd na zijn dood.

MirrorMonster 11 March 2010 16:04

Citaat:

Origineel gepost door Deegbal (Bericht 1459369)
Dan heb je als het goed is ook gelezen dat wat je zegt bullshit is. In het nieuwe testament verspreidt Jezus zijn verhalen, en zijn visie op God, en de wereld. Het is niet alleen maar "Dit is het enige wat goed is" enzo. En al was het zo, wat dan? De mensen die hem lezen zijn over het algemeen toch gelovig, en anders lees je hem maar niet.

Dat is niet waar, er zijn genoeg mensen die de bijbel lezen maar niet geloven. Er is ook niks mis mee, de verhalen zijn interessant en vermakelijk.

Mr. Macphisto 11 March 2010 16:04

Citaat:

Origineel gepost door MirrorMonster (Bericht 1459343)
Er waren meerdere schrijvers, en vertel me dan eens wat voor belang ze er bij hadden? Nee, de mensen die de bijbel zoals we die nu kennen in elkaar gezet hebben hadden er belang bij, waar zijn de evangelien van Judas en van Maria Magdalena? die zitten er niet in, de katholieke kerk had inderdaad belangen bij hoe ze de bijbel in elkaar zouden steken, maar de schrijvers zelf niet. Die wilden slechts een boodschap uitdragen.

Daarom kan je ervoor om het te volgen.

Deegbal 11 March 2010 16:36

Citaat:

Origineel gepost door tommy almighty (Bericht 1459372)
, volgens jou verspreid jezus zijn verhalen maar de meeste evangelisten leefde niet toen jezus nog leefde en jezus heeft zelf de bijbel niet geschreven:P. Het geloof is ook pas bestaan een tijd na zijn dood.

En dus? Dan gaat het er nog wel over.


Citaat:

Origineel gepost door MirrorMonster (Bericht 1459373)
Dat is niet waar, er zijn genoeg mensen die de bijbel lezen maar niet geloven. Er is ook niks mis mee, de verhalen zijn interessant en vermakelijk.

Het zijn nog wel de meesten. Ik bedoel hiermee alleen maar aan te geven dat als je de bijbel leest, je hierzelf voor kiest, en je dus niet moet zeiken dat je het subjectief vindt.

blabla1993 11 March 2010 19:12

Citaat:

Origineel gepost door the_darkness (Bericht 1459334)
mijn geest is niet waar te nemen.
maar hij is er toch echt.

Neuh, is net als een hogere macht ook maar een idee dat gegenereerd wordt door de manier waarop je zenuwstelsel en hersenen werken.

ash-hôôle 13 March 2010 00:03

Jonge, als iets bevestigd word, wil nog niet zeggen dat het andere dan gelijk niet bestaat ofziets.

blabla1993 13 March 2010 00:26

Wel als de bevestiging van de een het ander uitsluit?

ash-hôôle 13 March 2010 00:55

Noem eens werkelijke voorbeelden daarvan?

the_darkness 13 March 2010 13:36

een bal is rond.
dus kan hij niet vierkant zijn.

Deegbal 14 March 2010 12:35

Misschien in een 123123e dimensie wel. :')


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:58.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.