Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Donor (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=46953)

AMF 31 May 2004 14:39

Donor
 
Ja ik weet dat hier al een topic over is :) Ik maak samen met een vriendin een werkstuk voor Maatschappijleer over het (nieuwe) donorsysteem. Hierin moeten we ook meningen verwerken en dat willen we graag doen via een poll en via dit topic. Lieve lieve forumbazen mag ie alsjeblieft blijven staan ;) :love: (leek me ook slimmer om hem hier neer te zetten dan bij School)

sorija 31 May 2004 15:59

aan de ene kant vind ik het wel goed als ik donor zou zijn, maar aan de andere kant weer scary.
Gewoon dat ze dingen uit mijn lijf halen!!!!
ik heb ervoor gekozen om geen donor te worden.
(maar als het erop aan komt dat mensen die me dierbaar zijn wat nodig hebben dat ik heb, dan doe ik het wel)

Pakspul 31 May 2004 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sorija
aan de ene kant vind ik het wel goed als ik donor zou zijn, maar aan de andere kant weer scary.
Gewoon dat ze dingen uit mijn lijf halen!!!!

Je bent dan dood, denk je dan dat je er nog last van hebt? :{

LoeLoe 31 May 2004 17:51

Ik ben geen donor.

Ik heb respect voor mensen die het wel zijn maar ik ga liever heel onder grond, om het maar even bot te zeggen. Op de een of andere manier heb ik het idee dat wanneer mijn ingewanden eruit gehaald zullen worden, ik dan niet meer verder leef.

Jah beetje wazig maark geloof wel een beetje in reincarnatie dus vandaar.

Pakspul 31 May 2004 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Ik ben geen donor.

Ik heb respect voor mensen die het wel zijn maar ik ga liever heel onder grond, om het maar even bot te zeggen. Op de een of andere manier heb ik het idee dat wanneer mijn ingewanden eruit gehaald zullen worden, ik dan niet meer verder leef.

Jah beetje wazig maark geloof wel een beetje in reincarnatie dus vandaar.

denk je echt dat als je reincarneert je je lichaam weer terug krijgt? :{

thali 31 May 2004 21:12

Hier in België ben je automatisch donor. Als je sterft, worden je organen doorgegeven aan iemand die het nodig heeft, tenzij de familie of jijzelf (toen je nog leefde) protesteert.
't Is toch ook logisch dat je andere levens probeert te redden, wat ben je met je hart en je lever als je 3m onder de grond zit!?!

frox 31 May 2004 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Hier in België ben je automatisch donor. Als je sterft, worden je organen doorgegeven aan iemand die het nodig heeft, tenzij de familie of jijzelf (toen je nog leefde) protesteert.
't Is toch ook logisch dat je andere levens probeert te redden, wat ben je met je hart en je lever als je 3m onder de grond zit!?!

:{ dat wist ik niet!
Ik zou t wel willen zijn, kheb zelf nog geen formuleir gehad. Ik word binnekort 18 dus zal t er wel aankomen.
Ik had graag Bart de graaf geholpen met een nieuwe nier, die verdiende het echt wel.

Jochemmm 31 May 2004 22:40

Ik ben het niet, beetje vaag verhaal waarom niet, maarja :+ ik wil het in iedergeval wel worden, en mocht me nou morgen iets overkomen dan weten mijn ouders ook wel dat ik dat wil :)

En wat je dan allemaal weg wil geven. Tja, in eerste instantie alles, je hebt er toch geen fuck meer aan. Maar sommige mensen willen niet dat er aan hun ogen wordt gekomen, en kan me daar wel vaag iets bij voorstellen. Vraag me niet waarom, is eigenlijk ook onzin, maar toch... Bovendien vind ik het toch al heel aardig van mezelf als ik de rest allemaal geef, dus gun me dan nog 1 pleziertje als ik toch al plijte ben :+ :P

LoeLoe 31 May 2004 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pakspul
denk je echt dat als je reincarneert je je lichaam weer terug krijgt? :{
Oww wat fijn dat er ook nog mensen op de wereld zijn die andermans meningen respecteren enzow..echt:thumbsup:

Alco 31 May 2004 23:04

ik word wel donor denk ik, ik kan mijn troep toch niet meer gebruiken als ik niet mee leef.. en ik geloof ook niet zo zeer in reincarnatie(:?) en dat is zowiezo alleen dat de geest een ander lichaam zoekt.. Maar as ik kan helpen met mijn oude ingewanden doe ik dat graag..

BlackMystery 1 June 2004 10:19

steek mij maar gewoon in brand
vind het toch geen leuk idee
dat mijn organen in een of andere kerel of maske zijn lichaam zitten
neen bedankt
burning it shall be
trouwens waar staat die gewone neen
want snap niet wa ge me die geloofsstuff juist bedoeld

sorija 1 June 2004 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pakspul
Je bent dan dood, denk je dan dat je er nog last van hebt? :{
maar het idee gewoon!!!!! dat is scary!!

sorija 1 June 2004 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackMystery
steek mij maar gewoon in brand
vind het toch geen leuk idee
dat mijn organen in een of andere kerel of maske zijn lichaam zitten
neen bedankt
burning it shall be
trouwens waar staat die gewone neen
want snap niet wa ge me die geloofsstuff juist bedoeld

dat vind ik gewoon zinloos, in de brand steken.
wil je een voorproefje van de hel ofzo??
(ik geloof in de hemel en de hel tenminste)

Sander 1 June 2004 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sorija
dat vind ik gewoon zinloos, in de brand steken.
wil je een voorproefje van de hel ofzo??
(ik geloof in de hemel en de hel tenminste)

Cremeren bedoelt hij.

Ik sta trouwens wel organen af, heb al een donor kaartje in mijn portomonee zitten.

En daarna wil ik gecremeert worden.

sorija 1 June 2004 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Cremeren bedoelt hij.

Ik sta trouwens wel organen af, heb al een donor kaartje in mijn portomonee zitten.

En daarna wil ik gecremeert worden.

ik weet wat hij bedoeld ja

Sander 1 June 2004 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sorija
ik weet wat hij bedoeld ja
Ow, sorry ik dacht dat je het verkeerd begreep ofzo ;)
Maar jah, als hij gecremeert wil worden is dat zijn keuze vind ik.

Als jij dat niet wil is dat ook geheel jou keuze.

sorija 1 June 2004 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Ow, sorry ik dacht dat je het verkeerd begreep ofzo ;)
Maar jah, als hij gecremeert wil worden is dat zijn keuze vind ik.

Als jij dat niet wil is dat ook geheel jou keuze.

geeft niet
ja tuurlijk heeft iedereen een eigen keuze.
ik zou er echt niet aan kunnen denken dat ik ooit in de fik word gestoken

Sander 1 June 2004 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sorija
geeft niet
ja tuurlijk heeft iedereen een eigen keuze.
ik zou er echt niet aan kunnen denken dat ik ooit in de fik word gestoken

Ik vind het juist weer een raar idee dat ik in de grond wordt gestopt. opgegeten worden door beestjes. :|

bloempjuh 1 June 2004 19:56

Ja, ik ben donor. Ik heb toch niets meer aan mijn (hopelijk gezonde) organen als ik dood ben.

AMF 1 June 2004 21:22

Ik zit zelf nog heel erg te twijfelen. Opzich wil ik graag donor worden, maar ten eerste vind ik het toch wel een beetje een raar idee dat mijn organen dan uit mijn lichaam worden gehaald. Het is toch iets van mij. Aan de andere kant vind ik het juist een hele hele hele mooie gedachte dat ik toch nog iets voor anderen kan betekenen als ik dood ben.

Ten tweede..mijn moeder is (bewust) geen donor om dezelfde reden die LoeLoe geeft en ik kan het me wel goed voorstellen. Ik weet ook dat zij het geen prettig idee zou vinden als mij wat overkomt en ik wil mn organen afstaan. Dat ze me 'incompleet' moet begraven. Mijn vader is bijvoorbeeld geen donor en wil het aan zijn nabestaanden overlaten. Opzich zou ik dat ook wel willen, maar dan weet ik zo al dat ze het niet laten doen dus kan ik net zo goed invullen dat ik geen donor wil zijn. Maar toch..stel dat ik doodga..dan zadel ik mijn nabestaanden op met nog een lastige keuze.

Ten derde vind ik het een beetje egoïstisch als ik geen donor word..stel dat ik zelf ontzettend ziek word en ik heb een donororgaan nodig dan zou ik daar ook ontzettend blij mee zijn. Ik wil ook eigenlijk wel bloed gaan geven al vind ik het wel doodeng...maar dat is iets dat je zelf toch weer aanmaakt dus dat vind ik sowieso bijna iets vanzelfsprekends.

Moeilijke kwestie vind ik..dat donorschap..

AMF 2 June 2004 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackMystery
steek mij maar gewoon in brand
vind het toch geen leuk idee
dat mijn organen in een of andere kerel of maske zijn lichaam zitten
neen bedankt
burning it shall be
trouwens waar staat die gewone neen
want snap niet wa ge me die geloofsstuff juist bedoeld

geloofsstuff?

geloofsovertuiging heeft niet persé te maken met of je katholiek of whatever bent oen :+

het is gewoon waar je zelf in gelooft, zoals LoeLoe uitlegde waarom zij het niet wil..

thali 2 June 2004 13:10

Ik blijf erbij dat je er toch niets mee bent als je daar in je put ligt, dus waarom zou je geen donor zijn?!? Als je er een leven mee kan redden, heb je toch minstens één goed ding gedaan in je leven waar je nakomelingen fier kunnen op zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FroX
:{ dat wist ik niet!
Ik zou t wel willen zijn, kheb zelf nog geen formuleir gehad. Ik word binnekort 18 dus zal t er wel aankomen.
Ik had graag Bart de graaf geholpen met een nieuwe nier, die verdiende het echt wel.
Ik dacht toch dat het zo was, toen mijn neef overleden was, hebben de dokters het iig gevraagd.

chica 2 June 2004 13:24

Ga ik weer:+

Ja, ik wil donor worden.

Heeft eigenlijk maar 1 reden: Als ik straks zelf op sterven lig zou ik graag willen dat iemand mij ook wat geeft, en als dat zou gebeuren zou ik mij schuldig voelen als ik zelf niet later iemand ook wat zou geven. Snappie?:p

M'n ogen mogen ze juist wel hebben, heb ooit ergens vaag gehoord dat iemand anders dan weer kan zien of heb ik t mis:? Als dat zo is, mogen ze ze hebben, kan ik iemand weer laten zien:d

BlackTurtle 3 June 2004 15:16

volgens mij heb ik dit al eens verteld maar ok, kan vast geen kwaad om het nog eens te doen.

jah, ik ben overtuigd donor, al een hele tijd zelfs voordat ik een donorcodicil aan kon vragen had ik het af besproken met mn ouders. op uitzondering van mn ogen en mn huid. want ik wil met mijn littekens begraven worden, en de ogen vind ik ook dat je af moet blijfen want dat zijn de vensters van de ziel.

offtopic: leoleo luister eens meisje, jij wilt dan wel graag reincarneren enzo, maar 1 ding he bij reincarnatie gaat het om de ZIEL niet om je lichaam. je lichaam is niets meer dan een omhulsel. dusseuh niezzo dom lullen he.

ow en sorija. in alle culturen waar ze in reincarnatie geloven, cremeren ze. wij hebben dat alleen maar overgenomen. het verbranden van het lichaam staat los van het feit dat je ziel een ander omhulsel aan gaat nemen. en in jouw geval zal dat vast een regenworm worden ;)

Kampie 3 June 2004 16:07

laten ze mij maar lekker opensnijden.. misschien kan ik nog iemand het leven redden..

ook al is denk ik het grootste gedeelte in mij wel verrot..

Chrizlybeer 3 June 2004 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackMystery
steek mij maar gewoon in brand
vind het toch geen leuk idee
dat mijn organen in een of andere kerel of maske zijn lichaam zitten
neen bedankt
burning it shall be
trouwens waar staat die gewone neen
want snap niet wa ge me die geloofsstuff juist bedoeld

Kan je alsjeblieft
even niet om
de paar woorden
op de enter toets
rammen, zit er namelijk nogal
kansloos uit net alsof je probeert
te dichten maar niet weet
wat het is:{

LoeLoe 3 June 2004 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle


offtopic: loeloeluister eens meisje, jij wilt dan wel graag reincarneren enzo, maar 1 ding he bij reincarnatie gaat het om de ZIEL niet om je lichaam. je lichaam is niets meer dan een omhulsel. dusseuh niezzo dom lullen he.


Daar zit misschien wel wat in maar mijn gedahcte is meer.. als ik heel onder de grond ga, kom ik er heel ook weer uit. Snap je? Zo denk ik er ongeveer over.

BlackTurtle 3 June 2004 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LeoLeo
Daar zit misschien wel wat in maar mijn gedahcte is meer.. als ik heel onder de grond ga, kom ik er heel ook weer uit. Snap je? Zo denk ik er ongeveer over.
ah, ok maar dan mag je mij toch eens uitleggen hoe jij dat presteert, je gaat dood. en dan kom je er heel weer uit om als iemand anders of IETS anders te reincarneren.. knap hoor.

ik merk al wel dat denken niet jou sterkste kant is..

:wave:

Eelcotje 3 June 2004 21:13

och jah hoor, ze mogen hebben wat ze willen hebben...
Maar dan wil ook dat me buikje zo hol is dat je er een echo in kan horen.. Want anders vind ik het zonde, m'n lichaam als kunstmest te gebruiken, nah..

Geef dan a.u.b. alles weg, en laat niks over..


ben dus donor :p


p.s. bij de begrafenis moeten ze die kist dan ook niet opendoen, want da's dus niet de bedoeling :p, dan schrikken ze zich het apenzuur..
Ik herriner altijd overledenen ook als toen ze nog leefden, en niet als laatste herrinering; een bleek lijk...

The6thgate 3 June 2004 21:43

ik laat het anderen beslissen

bruggi 3 June 2004 21:44

Ja ik ben donor, ik vind het een mooi idee dat ik misschien nog iemands leven kan redden als ik er zelf niets meer aan heb.

bartje518 4 June 2004 00:03

Nee, ik ben geen donor. Met een hele debiele reden eigenlijk. Maar ik denk dat ik ooit in mijn leven wel nog donor ga worden; nl wanneer ik zelf iets krijg waarvoor ik geopereerd moet worden. Ik heb een soort ziekenhuisfobie. Ik ben al bang om een buisje bloed te laten prikken, laat staan dat er in mij gesneden wordt. Ik heb ook nog nooit iets noemenswaardigs gehad (afkloppen). Natuurlijk ben je dan dood, maar dan nog. Maar als ik ooit niet anders kan, dan zal ik daar denk ik wel makkelijker over gaan denken, want ik vind wel dat het in feite zou moeten :yes:

Eelcotje 4 June 2004 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
mietje :)

BlackMystery 4 June 2004 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chrizlybeer
Kan je alsjeblieft
even niet om
de paar woorden
op de enter toets
rammen, zit er namelijk nogal
kansloos uit net alsof je probeert
te dichten maar niet weet
wat het is:{

gewoon elke keer op het einde van mijn zin duw ik op enter
is dat dan zo raar?
of moet je altijd van die eindeloos doorlopende zinnen maken?
trouwens als mensen daar al problemen over gaan maken
:rolleyes:

TheGroovMaster 4 June 2004 11:52

waarom staat gewoon nee er niet tussen?

ik ben het gewoon niet, geen zin in. heb er verder geen mening over, misschien dak et later nog verander, maar nu nog niet.

Sanne 4 June 2004 12:36

Ik weet het niet.
Aan de ene kant vind ik dat ik donor moet wezen, omdat ik daarmee leven kan redden, maar ik heb er toch wel een btje een raar gevoel bij.
Ik weet het nog niet

LoeLoe 4 June 2004 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
ah, ok maar dan mag je mij toch eens uitleggen hoe jij dat presteert, je gaat dood. en dan kom je er heel weer uit om als iemand anders of IETS anders te reincarneren.. knap hoor.

ik merk al wel dat denken niet jou sterkste kant is..

:wave:

Dat vind ik nergens op slaan eerlijk gezegd. Alleen omdat ik anders over de dood denk dan jij, kan ik niet denken beweer je?

Respect voor andermans mening komt zeker niet in jouw woordenboek voor of wel dan?

Ik geloof er gewoon in dat ik na mijn dood weer opnieuw ter wereld zal komen, maar alleen als ik heel onder de grond ga. Simple as that

:wave:

PFP 4 June 2004 18:55

Ik gok graag op safe, dus geen donor, stlel je voor dat je bij de poorten van het paradijs staat zonder hoornvliezen...

BlackTurtle 4 June 2004 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LeoLeo
Dat vind ik nergens op slaan eerlijk gezegd. Alleen omdat ik anders over de dood denk dan jij, kan ik niet denken beweer je?

Respect voor andermans mening komt zeker niet in jouw woordenboek voor of wel dan?

Ik geloof er gewoon in dat ik na mijn dood weer opnieuw ter wereld zal komen, maar alleen als ik heel onder de grond ga. Simple as that

:wave:

ow, zeker heb ik respect voor andermans mening. maar als ik vind dat je poep praat dan zeg ik dat ook. en ik zei niet dat je niet KON denken ik zei dat het niet jouw sterkste kant is. maar dat is me nu zeker wel duidelijk geworden.:O

PFP 4 June 2004 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
ow, zeker heb ik respect voor andermans mening. maar als ik vind dat je poep praat dan zeg ik dat ook. en ik zei niet dat je niet KON denken ik zei dat het niet jouw sterkste kant is. maar dat is me nu zeker wel duidelijk geworden.:O
Jij bent echt wel het toppunt van arrogantie, met jouw zogenaamde realistische visie. Als je daar in zou geloven dan kan je net zo goed niemand helpen want dood gaat iedereen toch...

bruggi 4 June 2004 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The6thgate
ik laat het anderen beslissen
waarom eigenlijk als ik vragen mag?

bartje518 4 June 2004 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eelcotje
mietje :)
:wave:

dext0r 5 June 2004 11:00

ik word pas donor als het donor beleid wordt aangescherpt..

nu nog laat ik anderen beslissen...

ik bedoel.. ik heb geen zin om mijn organen af te staan aan een drankorgel of een schoorsteen die zijn leven verneukt, terwijl ik er ook iemand anders die tenminste wel getracht heeft zijn leven 'gezond' te leven beter blij mee had kunnen maken..

imho vind ik dat aantoonbare drankorgels en schoorsteenpijpen gewoon beneden aan de donorlijst geplaatst horen te worden.... maarja.. dat is dan vast weer selectieve gedachte van mij..of discriminatie.. het niet gelijk behandelen van mensen ...blablabla.. maar zo denk ik er nu eenmaal over...

Chrizlybeer 5 June 2004 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackMystery
gewoon elke keer op het einde van mijn zin duw ik op enter
is dat dan zo raar?
of moet je altijd van die eindeloos doorlopende zinnen maken?
trouwens als mensen daar al problemen over gaan maken
:rolleyes:

Kort zinnen
Heb je dan
Beetje vreemd
Maar goed zal ik wel zijn
ofzo
nou ja als je maar weet
ik vind t irritant:rolleyes:

BlackTurtle 5 June 2004 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Jij bent echt wel het toppunt van arrogantie, met jouw zogenaamde realistische visie. Als je daar in zou geloven dan kan je net zo goed niemand helpen want dood gaat iedereen toch...

fijn dat jij snapt dat iedereen doodgaat, het onvermijdelijke. maar wat weerhoud iemand ervan om diegenen die nog leven een mooier langer leven te hebben. en als dat niet is wat je bedoelt dan moet je me toch eens uitleggen wat je wel bedoelt, want we hebben met zn 3en naar jouw reply zitten kijken en niemand snapt m, maar dat komt misschien omdat wij ons niet kunnen aanpassen aan jouw geestelijk nivo.:wave:

PFP 5 June 2004 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
wij ons niet kunnen aanpassen aan jouw geestelijk nivo.:wave:
haha dat zal het zijn zeker :wave:

not-known 6 June 2004 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
fijn dat jij snapt dat iedereen doodgaat, het onvermijdelijke. maar wat weerhoud iemand ervan om diegenen die nog leven een mooier langer leven te hebben. en als dat niet is wat je bedoelt dan moet je me toch eens uitleggen wat je wel bedoelt, want we hebben met zn 3en naar jouw reply zitten kijken en niemand snapt m, maar dat komt misschien omdat wij ons niet kunnen aanpassen aan jouw geestelijk nivo.:wave:
Vraag ik mij toch serieus af wat je nou weer gesmoked hebt :+

BlackTurtle 6 June 2004 15:05

:7

mylene1 17 June 2004 16:50

Van mij mogen ze alles hebben. Ik heb het toch niet meer nodig als ik onder de grond lig weg te rotten.

Pruttelpot 17 June 2004 17:16

Ik ben donor van alles.

Als je eenmaal dood bent, dan heb je er toch niks meer aan. Dus nouhja, dan mogen ze alles hebben. Hoewel ik denk dat ze aan mn lever en mn longen weinig meer hebben...


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:27.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.