Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   School (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   reactievergelijkingen (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=66490)

Anne 23 March 2010 15:42

reactievergelijkingen
 
hoi allemaal

ik heb volgende week toets scheikunde over reactievergelijkingen, alleen snap ik er echt de ballen van :no:
Kan iemand mij wat tips geven?

Vlinder 23 March 2010 16:36

watvoor reactievergelijkingen? en ik zou zeggen maak de diagnostische toets ergens.

Chrizlybeer 23 March 2010 16:42

Reactie vergelijking zijn met kennis en logica toch fukking simpel?

Anne 23 March 2010 18:00

Citaat:

Origineel gepost door Chrizlybeer (Bericht 1463529)
Reactie vergelijking zijn met kennis en logica toch fukking simpel?

kennis heb ik, maar elke vorm van logica schijnt mij te ontbreken :'(

the_darkness 23 March 2010 18:03

iets meer informatie zou handig zijn.

tommy almighty 23 March 2010 18:10

geef ons wat oefenvoorbeelden dan leg ik 't wel uit, dit is echt fkking simpel:P

Baloe 23 March 2010 19:22

Citaat:

Origineel gepost door tommy almighty (Bericht 1463555)
geef ons wat oefenvoorbeelden dan leg ik 't wel uit, dit is echt fkking simpel:P

*kan ook wel helpen:)

Chitesel 23 March 2010 20:08

Citaat:

Origineel gepost door Anne (Bericht 1463510)
hoi allemaal

ik heb volgende week toets scheikunde over reactievergelijkingen, alleen snap ik er echt de ballen van :no:
Kan iemand mij wat tips geven?

houd in gedachte dat de hoeveelheid stof aan beiden kanten van de vergelijking even veel moeten zijn. Zoek ook op welke stoffen ontstaan, bij bijv. een volledig of onvolledige verbranding:)

edouardvdh 29 March 2010 16:27

Citaat:

Origineel gepost door Anne (Bericht 1463510)
hoi allemaal

ik heb volgende week toets scheikunde over reactievergelijkingen, alleen snap ik er echt de ballen van :no:
Kan iemand mij wat tips geven?

De hoeveelheid atomen voor de reactie moet hetzelfde zijn als de hoeveelheid atomen na de reactie!
Het kloppend maken kan bij alle stoffen maar let op:
O2
I2
Br2
H2
N2
Kan nooit O3 worden ofzo. Dan moet je met getallen ervoor gaan werken.

tommy almighty 29 March 2010 16:41

^slechte uitleg:P

Chrizlybeer 29 March 2010 17:14

Citaat:

Origineel gepost door edouardvdh (Bericht 1465926)
De hoeveelheid atomen voor de reactie moet hetzelfde zijn als de hoeveelheid atomen na de reactie!
Het kloppend maken kan bij alle stoffen maar let op:
O2
I2
Br2
H2
N2
Kan nooit O3 worden ofzo. Dan moet je met getallen ervoor gaan werken.

Onzin, ooit van ozon gehoord?

blabla1993 29 March 2010 21:26

Het idee is dat de moleculen al gegeven zijn en je alleen maar de hoeveelheden hoeft te bedenken.

McJoris 18 April 2010 16:07

Je moet eerst kijken naar de moleculen waar je maar één aan beide kanten hebt,
daarna de moleculen die vaker voorkomen.
Misschien helpt deze site je erbij.

Lupadi 18 April 2010 16:16

het aantal aan de 1ne kant van de pijl moet gelijk zijn als het aantal aan de andere kant van de pijl dat is tog alle logica die er in zit?

Young 19 April 2010 21:29

Eindproduct kan nooit anders zijn/meer massa hebben dan het inproduct.

Laten we een bekend voorbeeld nemen: Fotosynthese
H2O + CO2 → C6H12O6 + O2 (DEZE REACTIE KLOPT NOG NIET!)

Je kunt hier zien dat bij de fotosynthese glucose ontstaat uit H2O en CO2. Hierbij ontstaan ook O2 en H2O.
Om C6H12O6 te krijgen heb je in totaal 6 C-tjes nodig. dus: 6CO2
Ook heb je 12 H-tjes nodig. dus 6H2O

Op deze manier kun je doorberedeneren totdat je aan beide kanten evenveel van elk soort molecuul hebt. Als dit het geval is, dan heb je je reactievergelijking kloppend gemaakt.

Ik hoop dat dit wat helpt??
Zelf studeer ik natuurkunde dus dit is al een tijdje geleden voor mij :P


EDIT:
Oh die toets is al lang geweest ahhaha
Naja dan maar voor iemand anders die hier een vraag over had

Charlotte_x. 4 May 2010 21:07

Citaat:

Origineel gepost door Chrizlybeer (Bericht 1465938)
Onzin, ooit van ozon gehoord?

Het is geen onzin, ozon bestaat inderdaad wel, maar in een reactievergelijking kan je nooit alleen O schrijven, omdat zuurstof altijd per 2 voorkomt in een reactievergelijking en in de natuur.

Ozon wordt bijna nooit gebruikt in een reactievergelijking behalve als het er letterlijk in staat.

Xx.

Chrizlybeer 5 May 2010 02:57

Citaat:

Origineel gepost door Charlotte_x. (Bericht 1478680)
Het is geen onzin, ozon bestaat inderdaad wel, maar in een reactievergelijking kan je nooit alleen O schrijven, omdat zuurstof altijd per 2 voorkomt in een reactievergelijking en in de natuur.

Ozon wordt bijna nooit gebruikt in een reactievergelijking behalve als het er letterlijk in staat.

Xx.

Bijna nooit, dus komt het voor in reactievergelijkingen.

En komt altijd per 2 voor in de natuur?

De ozonlaag is, ondanks dat ie kleiner wordt, toch vrij groot en ja de ozonlaag vind ik toch echt onder de natuur vallen.

Oh ja nog even een voorbeeldje ozon ontstaat ook tijdens bijvoorbeeld onweer, nog een natuurlijk fenomeen...

Chitesel 5 May 2010 08:30

het ontstaat ook bij je kopieerapparaat:z

Baloe 5 May 2010 10:52

Citaat:

Origineel gepost door Charlotte_x. (Bericht 1478680)
Het is geen onzin, ozon bestaat inderdaad wel, maar in een reactievergelijking kan je nooit alleen O schrijven, omdat zuurstof altijd per 2 voorkomt in een reactievergelijking en in de natuur.

Ozon wordt bijna nooit gebruikt in een reactievergelijking behalve als het er letterlijk in staat.

Xx.

waar kom jij ineens vandaan :huh:

Deegbal 5 May 2010 12:35

Nogmaals, water. Waarom is dit nu verwijderd?

Bij H2O heb je ook maar één Oxygen.

the_darkness 5 May 2010 12:37

wasn't me.

Chitesel 5 May 2010 14:42

Citaat:

Origineel gepost door Deegbal (Bericht 1478771)
Nogmaals, water. Waarom is dit nu verwijderd?

Bij H2O heb je ook maar één Oxygen.

Maar als alleenstaande stof zal je O niet snel alleen vinden onder normale alledaagse omstandigheden. Ze komen het liefst in paren voor. Dit is een soort winkelhaak in het periodiek systeem. Van N tot F en vanaf F naar I. Deze komen onder normale omstandigheden in paartjes voor. Maar dit kan veranderen als ze worden opgenomen door andere stoffen. Dan geldt deze regel niet meer.

Dus als zuivere stof zul je eerder O2/I2/F2 etc. vinden dan O/I/F etc. Uitzonderingen daargelaten.

Oja nog vergeten. Bij die winkelhaak hoort ook nog waterstof (H).

Young 5 May 2010 18:10

Citaat:

Origineel gepost door Chrizlybeer (Bericht 1478727)
Oh ja nog even een voorbeeldje ozon ontstaat ook tijdens bijvoorbeeld onweer, nog een natuurlijk fenomeen...

Ionisatie is cool :d Toch awesome dat lucht dan plasmatemperaturen bereikt?
Komt ook bij lasers voor!:$_0_
Terawatt-lasers wel te verstaan:yes::yes:

Deegbal 5 May 2010 22:04

Citaat:

Origineel gepost door Chitesel (Bericht 1478789)
Maar als alleenstaande stof zal je O niet snel alleen vinden onder normale alledaagse omstandigheden. Ze komen het liefst in paren voor. Dit is een soort winkelhaak in het periodiek systeem. Van N tot F en vanaf F naar I. Deze komen onder normale omstandigheden in paartjes voor. Maar dit kan veranderen als ze worden opgenomen door andere stoffen. Dan geldt deze regel niet meer.

Dus als zuivere stof zul je eerder O2/I2/F2 etc. vinden dan O/I/F etc. Uitzonderingen daargelaten.

Oja nog vergeten. Bij die winkelhaak hoort ook nog waterstof (H).

Weet ik. Maar iemand hierboven zei dat het nooit mogelijk was.

kimm-25 11 May 2010 16:32

uitleg
 
heel handig is, als je het regeltje: FCl HONBrI gebruikt. Dus een voetbalclub. Helpt mij iig. Bij die stoffen: Fluor, Chloor, Waterstof, Zuurstof, Stikstof, Broom en Jood komt er een 2 achter: O2.
Bij een verbrandingsvergelijking ontstaat altijd CO2(g) + H2O(g).
De (g) staat voor de toestand: hierbij is het een gas, (l) staat voor liquid, dus vloeibaar en (s) voor vast.
Een vergelijking kloppend maken is niet moeilijk: het is een kwestie van tellen. Voorbeeld: Maak een volledige verbranding van Glucose.
C6H12O6(s) + O2(g)-> CO2(g) + H2O(g)
Dit klopt nog niet. Wat voor de pijl staat, moet ook achter de pijl staan!
C6H12O6(s) + O2(g)-> 6CO2(g) + 6H2O(g)
Nu kloppen de C's en de H's (eerst de C's kloppend maken, dan de H's, dan de O's), u nog de O's:
C6H12O6(s) + 9O2(g)-> 6CO2(g) + 6H2O(g)

Bij een ontledingsreactie wordt geen zuurstof toegevoegd. Hierbij wordt de oorspronkelijke stof ontleed in verder-niet-ontleedbare-moleculen.
Vormingsreactie is precies andersom.
Moet je ook nog wat weten over metalen en niet-metalen?

Groetjes en succes!

Baloe 11 May 2010 16:36

Citaat:

Origineel gepost door kimm-25 (Bericht 1481075)
............blablabla......
Groetjes en succes!

als je nou ff goed las wat ze zei; volgende week heb ik een toets, gepost op 23 maart..

had je een hoop typwerk gescheeld:z

Chitesel 11 May 2010 16:36

Citaat:

Origineel gepost door kimm-25 (Bericht 1481075)
heel handig is, als je het regeltje: FCl HONBrI gebruikt. Dus een voetbalclub. Helpt mij iig. Bij die stoffen: Fluor, Chloor, Waterstof, Zuurstof, Stikstof, Broom en Jood komt er een 2 achter: O2.
Bij een verbrandingsvergelijking ontstaat altijd CO2(g) + H2O(g).



1. Er komt niet altijd een 2 achter, leg dan uit wanneer wel en wanneer niet.
2. Er ontstaat bij een verbranding niet altijd CO2 (g) + H2O (g), bij een onvoledige verbranding komt CO (g) vrij, koolstofmonooxide.

Chitesel 11 May 2010 16:36

Citaat:

Origineel gepost door Baloe (Bericht 1481080)
als je nou ff goed las wat ze zei; volgende week heb ik een toets, gepost op 23 maart..

had je een hoop typwerk gescheeld:z

vergeet niet dat dit topic ook wel eens door anderen gelezen kan worden. En dat die dan denken, leuk en handig. Misschien dat dit forum wat is. :)

Baloe 11 May 2010 16:37

doelde meer op de succes aant eind van dr post;)

and youre right

blabla1993 11 May 2010 18:25

Citaat:

Origineel gepost door kimm-25 (Bericht 1481075)
FCl HONBrI gebruikt.

Nee man: BrINClHOF

Young 11 May 2010 20:52

Waren dat niet die gepaarde elementen?
Broom Zuurstof Waterstof Stikstof Chloor Jood en Fluoride?

blabla1993 11 May 2010 21:24

Ja, dat staat er toch.

Mr. Macphisto 11 May 2010 21:25

Tof, ik snap er niets van.

Spa-f_fr3ak 18 May 2010 20:32

Citaat:

Origineel gepost door kimm-25 (Bericht 1481075)
heel handig is, als je het regeltje: FCl HONBrI gebruikt. Dus een voetbalclub. Helpt mij iig. Bij die stoffen: Fluor, Chloor, Waterstof, Zuurstof, Stikstof, Broom en Jood komt er een 2 achter: O2.
Bij een verbrandingsvergelijking ontstaat altijd CO2(g) + H2O(g).
De (g) staat voor de toestand: hierbij is het een gas, (l) staat voor liquid, dus vloeibaar en (s) voor vast.
Een vergelijking kloppend maken is niet moeilijk: het is een kwestie van tellen. Voorbeeld: Maak een volledige verbranding van Glucose.
C6H12O6(s) + O2(g)-> CO2(g) + H2O(g)
Dit klopt nog niet. Wat voor de pijl staat, moet ook achter de pijl staan!
C6H12O6(s) + O2(g)-> 6CO2(g) + 6H2O(g)
Nu kloppen de C's en de H's (eerst de C's kloppend maken, dan de H's, dan de O's), u nog de O's:
C6H12O6(s) + 9O2(g)-> 6CO2(g) + 6H2O(g)

Bij een ontledingsreactie wordt geen zuurstof toegevoegd. Hierbij wordt de oorspronkelijke stof ontleed in verder-niet-ontleedbare-moleculen.
Vormingsreactie is precies andersom.
Moet je ook nog wat weten over metalen en niet-metalen?

Groetjes en succes!

ff 2 puntjes waar ik het niet helemaal eens ben met je:
- "CO2(g) + H2O(g)" ook water?? volgens mij zit niet in alles wat je kan verbranden waterstof, dus wrm komt er dan water bij?
- "Hierbij wordt de oorspronkelijke stof ontleed in verder-niet-ontleedbare-moleculen." oh? klopt bij sommige ontledingsreacties niet hoor ;) dan ontleden ze tot ze een bruikbare stof hebben, maar die kan nog wel verder ontleedt worden ;) doen ze bij kalk d8 ik

kimm-25 22 May 2010 18:08

foutjes, zouten, reactievergelijkingen
 
Citaat:

Origineel gepost door Spa-f_fr3ak (Bericht 1484018)
ff 2 puntjes waar ik het niet helemaal eens ben met je:
- "CO2(g) + H2O(g)" ook water?? volgens mij zit niet in alles wat je kan verbranden waterstof, dus wrm komt er dan water bij?
- "Hierbij wordt de oorspronkelijke stof ontleed in verder-niet-ontleedbare-moleculen." oh? klopt bij sommige ontledingsreacties niet hoor ;) dan ontleden ze tot ze een bruikbare stof hebben, maar die kan nog wel verder ontleedt worden ;) doen ze bij kalk d8 ik

~ Dank voor de puntjes die ik even was vergeten, ook aan Baloe.
Ik had het inderdaad nog niet over de onvolledige verbranding gehad. Deze onstaat als er te weinig zuurstof aanwezig is. Bijvoorbeeld in een ton of in een gebouw met (te) weinig zuurstof.

~ H2O voldoet idd niet aan het regeltje wat ik zei over FCl HONBrI. Je kunt hiervoor ook andere ezelsbruggetjes bedenken.
Het gaat erom dat als je een zuurstofmolecuul apart schrijft, moet je altijd een 2 erachter zetten. In een stof hoeft dat niet, zie bijvoorbeeld ethanoaat: CH3COOH. Hier staan de zuurstofatomen wel naast elkaar, maar staat er geen 2 achter. Het licht eraan hoe het in een stof voorkomt. D.m.v. kraken kun je de dubbele uit elkaar halen. (heel hoge temperatuur)

~ CO2 en H2O onstaan bij een volledige verbranding. Meestal zit er namelijk in een beginstof koolstof (C) en waterstof (H) atomen. Niet altijd. Zo kunnen die vervangen worden door bijv. stikstof (N) of sulfide (S). -> NO2(g) en SO2(g) bij volledig verbranding, onvolledig = -> NO(g) en SO(g)

~ Dat tweede wat jij zei is vooral bij kraken. Ik weet niet in welke klas je zit, maar dat ga ik nu niet helemaal uitleggen. Daarvoor ben ik geen leraar. Het gaat er iig om dat bij ontledingsreacties de beginstof wordt ontleed in andere stoffen waaruit het bestaat. (Lijkt me logisch) Voorbeeld: KCl(s) -> K(g) + Cl(g)

~ Zouten, wil je daar ook nog uitleg van? Dit is niet moeilijk: een zout is samengesteld uit twee stofjes: IONEN (spreek uit: iejonen). Deze ionen hebben altijd een lading. Deze lading komt van het aantal elektronen (afgekort é) en de polariteit van een atoom.
Neem het voorbeeld bij de vorige uitleg: KCl(s). K staat voor Kalium, die heeft een lading van + . Cl (chloor) heeft een lading van - . Deze stoffen apart hebben een toestand in gas. Het ziet er dus als volgt uit:
K+(g) + Cl-(g) -> KCl(s)
Als je een oplosreactie moet opstellen bij deze stof ziet het er zo uit:
KCl(s) -> K+(aq) + Cl-(aq)
In water als teken dat het is opgelost komt tussen haakjes de toestand (aq) erachter.
Meer uitleg je om vragen!

Het spijt me dat mijn voorbeelden niet al te duidelijk zijn, het is alweer een tijdje geleden dat ik dit heb gehad. Mijn hersenen worden nu gebruikt voor moeilijke(re) dingen (natuurkunde, biologie)8).

Impressions 22 May 2010 18:45

Dank je, Kim :)

Doctor 22 May 2010 18:47

This thread makes my brain full of fuck. :?

Charlotte_x. 25 May 2010 20:51

Citaat:

Origineel gepost door Chitesel (Bericht 1478789)
Maar als alleenstaande stof zal je O niet snel alleen vinden onder normale alledaagse omstandigheden. Ze komen het liefst in paren voor. Dit is een soort winkelhaak in het periodiek systeem. Van N tot F en vanaf F naar I. Deze komen onder normale omstandigheden in paartjes voor. Maar dit kan veranderen als ze worden opgenomen door andere stoffen. Dan geldt deze regel niet meer.

Dus als zuivere stof zul je eerder O2/I2/F2 etc. vinden dan O/I/F etc. Uitzonderingen daargelaten.

Oja nog vergeten. Bij die winkelhaak hoort ook nog waterstof (H).

Dat bedoelde ik dus! Met die commentaar altijd! ^^

Young 25 May 2010 21:20

Waarom lezen jullie (met jullie bedoel ik de mensen die hier vragen over hebben) niet de volgende link even door: http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_equation
Staat alles in uitgelegd, en als je sommige moeilijke woorden niet snapt of wanneer je meer gedetailleerde uitleg wilt kun je er meestal wel op klikken.
Als je het dan nog niet snapt, dan weet ik het ook niet meer :P

kimm-25 3 June 2010 08:54

Citaat:

Origineel gepost door Henkus (Bericht 1484743)
@ Kim, "oplossen" boven de reactiepijl toch?

Ja, in sommige gevallen moet dat wel, maar dat wordt meestal wel duidelijk als er (aq) achter een stof staat.

ps: Alsjeblieft Impressions:P

Akarapukawa 7 June 2010 23:54

of, als dit terzake is, de reactie exotherm/endotherm is, hmm wacht, dan gaat het over energie ^^

Young 8 June 2010 10:44

Citaat:

Origineel gepost door Akarapukawa (Bericht 1488769)
of, als dit terzake is, de reactie exotherm/endotherm is, hmm wacht, dan gaat het over energie ^^

Dat is thermodynamica ;)
Een natuurkundig fenomeen, niet scheikundig :P

Chitesel 8 June 2010 16:14

Bullshit, endotherme en exotherme reacties zijn wel degelijk examenstof Scheitkunde. Je hoeft er alleen maar over te weten, wat endo en exo is + je moet uit gegevens kunnen herleiden of de reactie endotherm of exotherm is.;)

tommy almighty 8 June 2010 16:45

Citaat:

Origineel gepost door SYoung (Bericht 1488791)
Dat is thermodynamica ;)
Een natuurkundig fenomeen, niet scheikundig :P

ook scheikunde :P

Chitesel 8 June 2010 17:01

No shit Sherlock, kijk eens boven je:+

tommy almighty 8 June 2010 18:14

:p

Chrizlybeer 8 June 2010 18:18

Citaat:

Origineel gepost door SYoung (Bericht 1488791)
Dat is thermodynamica ;)
Een natuurkundig fenomeen, niet scheikundig :P

:z

Young 8 June 2010 20:56

Citaat:

Origineel gepost door tommy almighty (Bericht 1488823)
ook scheikunde :P

Endotherme en exotherme reacties valt niet te beschrijven via de scheikunde.

Ja inderdaad je komt deze term tegen bij scheikunde, mee eens.
Maar je hoeft er niet aan te rekenen..
Als je gaat rekenen aan potentialen ben je toch echt met natuurkunde bezig :)

Chitesel 8 June 2010 20:59

Alsnog blijft het ook een scheitkundig fenomeen

blabla1993 8 June 2010 21:00

Nee, dat je het bij scheikunde kreeg wil niet zeggen dat het een scheikunde fenomeen is.


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 18:08.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.