Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   School (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Passé composé (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=58553)

Tito 22 May 2006 17:20

Passé composé
 
Ejla!!
Ik zit me een probleemke.
Ik kan dus nx van die onregelmatige werkwoorden!!!
Alé, ik vergeet die altijd :)
Dus ik zou wille vrage ofda er iemand al die onregelmatige (of toch zo veel mogelijk) weet en die ff hier wilt bijplaatse. *)

Merci al e!!!!

:thumbsup:

bootje 22 May 2006 17:49

heb je geen Bescherelle?

Keira 22 May 2006 19:30

Onregelmatige ww in de Pasé composé. Ik zal eens even kijken wat ik nog in huis heb.

Tja... het ligt er bij de pasé composé eigenlijk erg aan welk werkwoord je hebt, er is namelijk geen lijn in vast de knopen. Ik kan dus wel allemaal werkwoorden gaan geven, maar daar heb je toch weinig aan. Hierbij gaat het echt gewoon om stampen.

(Als het om een andere tijd gaat, dan moet je het even zeggen. daar is meestal namelijk nog wel een regelmaat in te vinden.)

Iessie 23 May 2006 08:52

quote: Dus ik zou wille vrage ofda er iemand al die onregelmatige (of toch zo veel mogelijk) weet en die ff hier wilt bijplaatse.

je beseft hopelijk hoeveel dat is? ik zou een website zoeken waar dat op staat, die behoren er toch eigenlijk wel te zijn!

thali 23 May 2006 16:46

Wij hebben een boekje grammaire trajet waarin alle onregelmatige werkwoorden volledig staan uitgeschreven van uitgeverij Pelckmans. Misschien kan je het verkrijgen bij de Sleghte; er staan nog veel handige zaken in.
Het wordt zowel in het ASO als in het TSO gebruikt, dus het moet toch wel begrijpbaar zijn. Echt uitleggen om het je te laten begrijpen is echter een andere zaak omdat je uitzonderingen gewoon uit je hoofd MOET leren.

Onderaan deze website staat een aantal links met vervoegingen: http://www.xtec.es/~sgirona/fle/passe_index.htm

ImaginaryDreams 25 May 2006 13:09

Aller (= gaan) - allé(e)
Avoir (= hebben) - eu
Croire (= geloven) - cru
Devoir (= moeten) - dû
Dire (= zeggen) - dit
Envoyer (= opsturen) - envoyé
Être (= zijn) - été
Faire (= maken) - fait
Lire (= lezen) - lu
Partir (= vertrekken) - parti(e)
Pouvoir (= kunnen) - pu
Pendre (= nemen) - pris
Savoir (= weten) - su
Sortir (= uitgaan) - sorti(e)
Venir (= komen) - venu(e)
Voir (= zien) - vu
Vouloir (= willen) - voulu
Acheter (= kopen) - acheté


Wat heb ik toch een ongelofelijke tyfus hekel aan Frans.

ImaginaryDreams 25 May 2006 13:16

Citaat:

Origineel gepost door Keira
Onregelmatige ww in de Pasé composé. Ik zal eens even kijken wat ik nog in huis heb.

Tja... het ligt er bij de pasé composé eigenlijk erg aan welk werkwoord je hebt, er is namelijk geen lijn in vast de knopen. Ik kan dus wel allemaal werkwoorden gaan geven, maar daar heb je toch weinig aan. Hierbij gaat het echt gewoon om stampen.

(Als het om een andere tijd gaat, dan moet je het even zeggen. daar is meestal namelijk nog wel een regelmaat in te vinden.)

In de Franse taal heb je regelmatige en onregelmatige werkwoorden. Een onrekelmatig werkwoord hoef je niet te leren. De Passé Composé kan je bepalen aan de hand van de uitgang.

Bijvoorbeeld: Travailler
Infinitief - er + é
Travaillé

Onregelmatige werkwoorden moet je inderdaad van buiten leren.

x-lizz-x 25 May 2006 16:20

die onregelmatige moet je gewoon uit je hoofd leren dan is het geen probleem.. Je moet ook even weten welke je met etre vervoegd.

Atjeuh 25 May 2006 18:05

Dat was toch 9 van de 10 keer gewoon vertalen naar het Nederlands? En daar hadden wij een of ander blij rijmpje voor ofzo, dat waren dan de uitzonderingen 8)

x-lizz-x 27 May 2006 09:31

ik bedoel hoe je ze moet vervoegen uit je hoofd leren... al die rijmpjes pff :z

jojo 12 19 June 2006 18:09

Maar het scheelt al als je weet wanneer je Etre of Avoir moet gebruiken.
De werkwoorden die vervoegd worden met Etre zijn:
Naitre
Aller
Venir
Arriver
Entrer
Montrer
Rester
Descendre
Sortir
Partir
Passer
Tomber
Mourir
Retourner

Bij al deze werkwoorden is het hulpwerkwoord Etre dus Je suis..
plus de Participe Passe.
Bij de werkwoorden met Etre komt er een - e bij de P.P als het vrouwelijk is, en een -S als het meervoud is.

ImaginaryDreams 21 June 2006 13:08

Citaat:

Origineel gepost door jojo 12
Maar het scheelt al als je weet wanneer je Etre of Avoir moet gebruiken.
De werkwoorden die vervoegd worden met Etre zijn:
Naitre
Aller
Venir
Arriver
Entrer
Montrer
Rester
Descendre
Sortir
Partir
Passer
Tomber
Mourir
Retourner

Bij al deze werkwoorden is het hulpwerkwoord Etre dus Je suis..
plus de Participe Passe.
Bij de werkwoorden met Etre komt er een - e bij de P.P als het vrouwelijk is, en een -S als het meervoud is.

Natuurlijk kan je ook gewoon de vertaling kijken.

thali 21 June 2006 20:46

Citaat:

Origineel gepost door ImaginaryDreams
Natuurlijk kan je ook gewoon de vertaling kijken.

Op de vertaling mag je je absoluut niet baseren. Dan loopt het helemaal fout.
Of wou je ik heb mezelf gewassen vertalen met Je m'ai lavé of ik ben geweest met je suis étée?

RandyJC 22 June 2006 05:37

ik lees zo die zinnen van de TS op en ik vind het gewoon leuk om het achter mekaar te lezen:P :+

ImaginaryDreams 29 June 2006 12:49

Citaat:

Origineel gepost door thali
Op de vertaling mag je je absoluut niet baseren. Dan loopt het helemaal fout.
Of wou je ik heb mezelf gewassen vertalen met Je m'ai lavé of ik ben geweest met je suis étée?

Laver is wederkerend, en être is onregelmatig. Natuurlijk moet je wel de uitzonderingen kennen. Jouw lijstje van buiten leren lijkt me onzinnig, bovendien staan er lang niet alle werkwoorden in de met être worden vervoegt.


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:42.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.