Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   "Neem ouders spijbelaars kindergeld af" (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=58199)

thali 24 April 2006 16:03

"Neem ouders spijbelaars kindergeld af"
 
Citaat:

ma 24/04/06 - De Waalse minister van Jeugd pleit ervoor om geen kindergeld te geven aan ouders van hardnekkige spijbelaars.

Catherine Fonck (CDH) deed haar uitspraak in een debat over jongerencriminaliteit naar aanleiding van de mars voor Joe Van Holsbeeck.

Fonck zegt dat ouders naast rechten ook plichten hebben. De school moet eerst contact opnemen met de ouders van de spijbelaars en ze helpen.

"Maar als ze na verschillende waarschuwingen toch niets doen, moeten we ze kunnen straffen", zegt Fonck.

In het Franstalige onderwijs zijn er zowat drieduizend hardnekkige spijbelaars, in Vlaanderen ligt dat aantal op vierduizend.

Regering komt overmorgen met voorstellen

Overmorgen gaan premier Guy Verhofstadt (VLD), minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) en minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) een aantal concrete maatregelen voorstellen tegen jongerencriminaliteit.

Het initiatief komt er na de oproep van de premier gisteren om onder meer afpersing onder jongeren strenger aan te pakken.

Verhofstadt had zondag al gezegd dat er zowel in de nationale als in de lokale veiligheidsplannen meer aandacht moet gaan naar de problematiek van jeugddelinquentie.
Bron.
Dit vind ik echt zever. Alsof ouders eraan kunnen doen dat hun kinderen spijbelen. Misschien ligt de oorzaak van het pluimsteken wel thuis, maar volgens mij zijn er slechts weinig ouders op de hoogte van het spijbelgedrag van zoon- of dochterlief...

Bazzemans 24 April 2006 16:11

Voor een deel van de spijbelaars is het spijbelgedrag natuurlijk wel het gevolg van de opvoeding thuis.

Foetsy 24 April 2006 22:00

Citaat:

Origineel gepost door thali
Dit vind ik echt zever. Alsof ouders eraan kunnen doen dat hun kinderen spijbelen. Misschien ligt de oorzaak van het pluimsteken wel thuis, maar volgens mij zijn er slechts weinig ouders op de hoogte van het spijbelgedrag van zoon- of dochterlief...

Daarom wordt er toch ook pas opgetreden na verschillende waarschuwingen aan de ouders ;).
Of de ouders er wat aan kunnen doen is een andere zaak...

thali 26 April 2006 11:53

Citaat:

Origineel gepost door Foetsy
Daarom wordt er toch ook pas opgetreden na verschillende waarschuwingen aan de ouders ;).
Of de ouders er wat aan kunnen doen is een andere zaak...

Welja, dat bedoel ik ook. Je mag als ouder nog zoveel moeite doen. Als je kind wil spijbelen dan zal het dat ook doen.

Bazzemans 26 April 2006 13:11

Citaat:

Origineel gepost door thali
Welja, dat bedoel ik ook. Je mag als ouder nog zoveel moeite doen. Als je kind wil spijbelen dan zal het dat ook doen.

Een keer spijbelen is wel wat anders dan structureel spijbelen en ik denk dat het laatste wel degelijk de ouders te verwijten kan zijn. D'r zijn gewoon veel voorbeelden van ouders die behoorlijk nalatig zijn in de opvoeding van hun eigen kinderen en spijbelen kan hiervan het gevolg zijn. Ik vind het principe om in dat soort gevallen dan te gaan snijden in de kindergeldregeling niet zo heel gek. Het probleem zit hem er alleen in hoe je gaat beoordelen dat daadwerkelijk de ouders iets te verwijten is, dit lijkt me niet te doen. Daarnaast kan je je afvragen of het nut heeft om het kindergeld af te pakken. Ik denk dat het niet bevorderend werkt voor kinderen om ze op deze manier via de ouders te dwingen om niet te spijbelen.

Foetsy 26 April 2006 22:20

idd
Gaan ouders beter opvoeden als je gaat snijden in hun financiering.


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:09.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.