Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Klaag Corner (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Leerkracht Nederlands (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=55867)

Saarah 6 October 2005 17:18

Leerkracht Nederlands
 
Onze leerkracht Nederlands kan volgens mij écht geen Nederlands, ofwel doet ze er gewoon geen moeite voor ofzo :z
Een paar dagen geleden zei ze in de les "groter als mij" ipv dan ik, gisteren schreef ze op de toets van een vriendin "Leidt je zinnen in met ..." ipv leid, enz...
Omg, als leerkracht Nederlands kan je toch wel goed Nederlands praten hé :[ en als wij een DT-fout maken op een toets, wordt er een punt voor afgetrokken. Normaal natuurlijk, maar dat zij dan zelf tenminste geen DT-fouten maakt hé :[
Ze geeft maar pas haar tweede jaar les, maar toch, spellen moet je toch al kunnen van in de basisschool hé :z

Bazzemans 6 October 2005 17:26

Dan nog even een kleine Nederlands les voor jezelf..

Aangezien ze zegt: "Leidt je zinnen" en het werkwoord in dit geval slaat op "je zinnen" en niet op alleen "je" moet het dus wèl met dt.

edit: als mij is wel fout..

Saarah 6 October 2005 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Dan nog even een kleine Nederlands les voor jezelf..

Aangezien ze zegt: "Leidt je zinnen" en het werkwoord in dit geval slaat op "je zinnen" en niet op alleen "je" moet het dus wèl met dt.

edit: als mij is wel fout..

Het is toch een bevel?
Waarom zeg je dan niet "Probeert je zinnen goed te formuleren" maar wel "probeer je zinnen goed te formuleren"??

Edit: hier heb ik in de klas trouwens ook nog een discussie over gehad met een vriendin :d maar het is toch echt wel zonder T hoor...

Bazzemans 6 October 2005 17:38

Gebiedende wijs oke.. Kwam meer omdat jij je zin daar niet met een hoofdletter startte.. Ik vermoedde er daarom nog iets voor. Maar het is dus niet zo dat elke werkwoord waar 'je' achter staat automatisch zonder 't' is..

Saarah 6 October 2005 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Gebiedende wijs oke.. Kwam meer omdat jij je zin daar niet met een hoofdletter startte.. Ik vermoedde er daarom nog iets voor. Maar het is dus niet zo dat elke werkwoord waar 'je' achter staat automatisch zonder 't' is..
Nee dat weet ik ;)
Mja, mss onduidelijk maar het was dus idd gebiedende wijs.
*edit* heb de zin in de beginpost voor de duidelijkheid met een hoofdletter gestart :p

Bazzemans 6 October 2005 17:40

Op zich is de Nederlandse taal ook gewoon één van de moeilijkste talen om te leren. Puur en alleen al omdat het zoveel onlogische regeltjes bevat.

Saarah 6 October 2005 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Op zich is de Nederlandse taal ook gewoon één van de moeilijkste talen om te leren. Puur en alleen al omdat het zoveel onlogische regeltjes bevat.
Ja da's allemaal wel waar, maar een leerkracht Nederlands zou toch moeten weten dat het is "groter dan ik" en zou de spelling toch onder de knie moeten hebben hé :{

Bazzemans 6 October 2005 17:45

Lijkt me wel..

kurobu 6 October 2005 18:41

jij bent perfect ..
ze zouden die moeten ontslaan die leerkracht en in een beerput steken :wave:

Saarah 6 October 2005 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kurobu
jij bent perfect ..
ze zouden die moeten ontslaan die leerkracht en in een beerput steken :wave:

joh :rolleyes:
heb ik gezegd dat ik perfect was? Helemaal niet. Maar naar mijn mening moet je als leerkracht Nederlands goed Nederlands spreken en schrijven. Wat ga je anders leren aan je leerlingen :{
Of vind jij van niet dan? :z :Z :rolleyes:

Doperwt 6 October 2005 20:53

als "je" voor het werkwoord staat dan gebruik je de dt vorm.
als "je" achter het werkwoord staat gebruik je NOOit de t

Mitsy 6 October 2005 21:13

Even een vraagje: Hoe oud is jouw Nederlands leraar? Want ik heb ook geleerd dat ze vroeger de gebiedende wijs wel met een t erachteraan doen.

Saarah 6 October 2005 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitsy
Even een vraagje: Hoe oud is jouw Nederlands leraar? Want ik heb ook geleerd dat ze vroeger de gebiedende wijs wel met een t erachteraan doen.
Euhm, ik schat een jaar of 26-27 zoiets :)

Mitsy 6 October 2005 21:38

Ach.....misschien is het gewoon een computer type fout....zou kunnen

Bazzemans 6 October 2005 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
Leid je zinnen in is gebiedende wijs. Dus zonder t
Daar waren we al achter toen je dit postte.. Lees dan eerst ff die paar posts voordat je reageert ;)..

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
als "je" voor het werkwoord staat dan gebruik je de dt vorm.
als "je" achter het werkwoord staat gebruik je NOOit de t

Dit is dus al helemaal gelul. Als "je" als bezittelijk voornaamwoord (2e persoon enkelvoud) gebruikt wordt en achter het werkwoord staat moet je wel degelijk een t gebruiken. Behalve als het dus gebiedende wijs is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
Even een vraagje: Hoe oud is jouw Nederlands leraar? Want ik heb ook geleerd dat ze vroeger de gebiedende wijs wel met een t erachteraan doen.
Volgens mij was dat vroeger inderdaad zo.. Wat dat betreft is het dan ook nog niet eens helemaal fout en bovendien weer één van die vage onregelmatige regels.

Bazzemans 6 October 2005 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitsy
Ach.....misschien is het gewoon een computer type fout....zou kunnen
"schreef ze op de toets"

Tyskie 6 October 2005 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans

Dit is dus al helemaal gelul. Als "je" als bezittelijk voornaamwoord (2e persoon enkelvoud) gebruikt wordt en achter het werkwoord staat moet je wel degelijk een t gebruiken. Behalve als het dus gebiedende wijs is.



Volgens mij was dat vroeger inderdaad zo.. Wat dat betreft is het dan ook nog niet eens helemaal fout en bovendien weer één van die vage onregelmatige regels.

Als het een vraag is dan staat er ook geen 't' achter hoor...
Bv 'loop je weg?'
En verder ken ik geen vormen waarbij 'je' achter het werkwoord staat in de tegenwoordige tijd eigenlijk?

Als 'je' voor de werkwoordsvorm staat komt er wel 't' achteraan dus.
Bv 'je loopt weg.'


En het is volgens mij inderdaad echt oud-Nederlands dat een gebiedende wijs met een t wordt geschreven voor de tweede persoon enkelvoud.

bootje 6 October 2005 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Op zich is de Nederlandse taal ook gewoon één van de moeilijkste talen om te leren. Puur en alleen al omdat het zoveel onlogische regeltjes bevat.
Dat is niet waar. Elke taal heeft zijn moeilijkheden. De ene taal is moeilijk door bijvoorbeeld de vaste woordvolgorde, de andere taal omdat er nog flexie is.

Bazzemans 7 October 2005 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Als het een vraag is dan staat er ook geen 't' achter hoor...
Bv 'loop je weg?'
En verder ken ik geen vormen waarbij 'je' achter het werkwoord staat in de tegenwoordige tijd eigenlijk?

Als 'je' voor de werkwoordsvorm staat komt er wel 't' achteraan dus.
Bv 'je loopt weg.'


En het is volgens mij inderdaad echt oud-Nederlands dat een gebiedende wijs met een t wordt geschreven voor de tweede persoon enkelvoud.

Je moet het nog ff een keertje goed lezen wat ik typte.. Het gaat er niet om of het een vraag is of niet, dat staat totaal buiten de kwestie..

Ik zeg toch overal dat er in principe geen 't' achter de werkwoordsvorm komt te staan als 'je' erachter staat? Behalve als 'je' als bezittelijk voornaamwoord (2e persoon enkelvoud) wordt gebruikt, dan moet er wel een t gebruikt worden. Goed lezen..

Tyskie 8 October 2005 02:17

Begin zelf maar eens met goed te lezen, kerel.

MrInsane 8 October 2005 10:50

Nou mijn Mentor die slaat echt alles, moet je nagaan ik doe momenteel MBO Horeca Manager/Ondernemer en ik hoorde al wel dat je ontzettend gecorrigeerd wordt zodat je veel discipline toegeleerd wordt.
Nou, en hoe ze dat doen wil je totaal niet weten, mijn mentor dus als je daar wat verkeerd doet die maakt echt zulke opmerkingen dat je eigelijk wel door de grond kan zakken van schaamte, zo dom kunnen die gasten je je laten voelen.
Maar onze bedrijfsadministratie gast kan er ook wat van, zit er iemand te gaapen achter in de klas zegt die ineens " Hey Nijlpaard, ga je lekker? " toch te erg vind ik zelf :?

Bazzemans 8 October 2005 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Begin zelf maar eens met goed te lezen, kerel.
Lekker inhoudelijk ga je er op in.. :thumbsup:

MrInsane 9 October 2005 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Lekker inhoudelijk ga je er op in.. :thumbsup:
Volgens mij wil die puur even het forum bezig houden :p

Impressions 9 October 2005 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MrInsane
Maar onze bedrijfsadministratie gast kan er ook wat van, zit er iemand te gaapen achter in de klas zegt die ineens " Hey Nijlpaard, ga je lekker? " toch te erg vind ik zelf :?
Niet te erg, je moet in de horeca gewoon een dergelijke mate van verzorging e.d. hebben. Gapen hoort hier niet bij en kan je dus het beste afleren. Hoe denk je dat klanten hierop zullen reageren als je recht in hun gezicht gaapt?

Eagle_Forest 11 October 2005 21:27

Re: Leerkracht Nederlands
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saarah
Onze leerkracht Nederlands kan volgens mij écht geen Nederlands, ofwel doet ze er gewoon geen moeite voor ofzo :z
Een paar dagen geleden zei ze in de les "groter als mij" ipv dan ik, gisteren schreef ze op de toets van een vriendin "Leidt je zinnen in met ..." ipv leid, enz...
Omg, als leerkracht Nederlands kan je toch wel goed Nederlands praten hé :[ en als wij een DT-fout maken op een toets, wordt er een punt voor afgetrokken. Normaal natuurlijk, maar dat zij dan zelf tenminste geen DT-fouten maakt hé :[
Ze geeft maar pas haar tweede jaar les, maar toch, spellen moet je toch al kunnen van in de basisschool hé :z

Dus al een dokter een fout maakt, moet die ook ontslaan worden ? :?

bloempjuh 11 October 2005 22:04

Docenten Nederlands moeten dit soort dingen wel goed doen ja, maar als je hem/haar er even op normale toon op wijst.. Docenten zijn ook maar mensen :p

Maar ik vind groter als/dan wel een fout waar ik als leerling over zou vallen ja.

Eagle_Forest 11 October 2005 22:13

Tuurlijk, je moet die mensen erop een normale wijze op aantonen dat ze fout zijn. Maar om je leerkracht zomaar af te breken ... ik keur het niet goed ! O-)

bloempjuh 11 October 2005 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eagle_Forest
Tuurlijk, je moet die mensen erop een normale wijze op aantonen dat ze fout zijn. Maar om je leerkracht zomaar af te breken ... ik keur het niet goed ! O-)
Bij mij zou je 't mogen hoor. :yes:

Tyskie 12 October 2005 00:29

Re: Re: Leerkracht Nederlands
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eagle_Forest
Dus al een dokter een fout maakt, moet die ook ontslaan worden ? :?
Als een dokter een grove fout maakt dan zitten daar ook consequenties aan ja. :+

MrInsane 12 October 2005 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Niet te erg, je moet in de horeca gewoon een dergelijke mate van verzorging e.d. hebben. Gapen hoort hier niet bij en kan je dus het beste afleren. Hoe denk je dat klanten hierop zullen reageren als je recht in hun gezicht gaapt?
Je hebt ook wel gelijk, maar dat nijlpaard gebeuren kan je daarbij wel achterwege laten of zijn ze bang dat het effect dan dermate verdwijnt ofzo ?!?!?!:?

luie-donder 12 October 2005 10:00

Mijn lerares Nederlands maakt ook vet veel taalfouten:

- dan/als haalt ze wel eens door de war
- moeilijke woorden weet ze ook niet, zoals toendertijd en persé, daar weet ze ook niet de goede spelling van.
- Het afbreken aan het eind van een zin kan ze ook niet, zoals woorden als fietsendrager, breekt zij af als: fiets-endrager

En een docent kan wel eens een foutje maken, maar ze is zo arrogant en ze loopt continu te zeggen dat ze op een universiteit hoogleraar is geweest etc. etc., echt heel vervelend

bloempjuh 12 October 2005 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Woudjuh
Mijn lerares Nederlands maakt ook vet veel taalfouten:

- dan/als haalt ze wel eens door de war
- moeilijke woorden weet ze ook niet, zoals toendertijd en persé, daar weet ze ook niet de goede spelling van.
- Het afbreken aan het eind van een zin kan ze ook niet, zoals woorden als fietsendrager, breekt zij af als: fiets-endrager

En een docent kan wel eens een foutje maken, maar ze is zo arrogant en ze loopt continu te zeggen dat ze op een universiteit hoogleraar is geweest etc. etc., echt heel vervelend

Het is 'per se' ;)

per se (bw.)
1 beslist => stellig
2 noodzakelijkerwijs
3 zeker
4 op zichzelf beschouwd

luie-donder 12 October 2005 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bloempjuh
Het is 'per se' ;)

per se (bw.)
1 beslist => stellig
2 noodzakelijkerwijs
3 zeker
4 op zichzelf beschouwd

joh, je meent het dat je het zo schrijft. :z
ik heb het neer gezet zoals de docent het op het bord heeft neergezet:

persé ipv per se
toendertijd ipv toentertijd.

snap je??

Saarah 15 December 2005 12:45

Sorry voor de up 8) maar omdat het toch hierover gaat vind ik het nogal stom een nieuw topic aan te maken.

Ik kreeg daarstraks een taak terug, met wat commentaar bij enzo. Ergens stond bij: "Wat zij ze dan?"
8) 8) 8) 8) Dit moest dus zijn: "wat zei ze dan?"

Dit zou ik sowieso al erg vinden als een leerkracht dit schreef, maar een leerkracht Nederlands :?

thali 16 December 2005 12:14

Een beetje zielig, inderdaad. In het derde hadden we een leerkracht Frans wiens examen ook vol met fouten stond (un table ipv une table bvb). Ik heb ze één voor één zitten verbeteren. O-)

Misschien is voorleggen bij de directie/graadscoördinator.

RtCgabber 1 January 2006 22:02

~fouten maken is menselijk~ :p

Iessie 2 February 2006 18:21

Re: Leerkracht Nederlands
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saarah
Ze geeft maar pas haar tweede jaar les, maar toch, spellen moet je toch al kunnen van in de basisschool hé_ºz [/b]
Volgens mij klopt jouw zin ook niet helemaalO-)


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 03:12.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.