Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Psychologie & Filosofie (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   jezelf krassen (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=67874)

eenjongen 12 November 2010 14:55

jezelf krassen
 
ik hoorde van een vriendin van mij dat ze zich vaak haarzelf de schuld geeft van iets en zichzelf dan krast (snijd) om het schuld gevoel weg te krijgen.
Ze doet het niet voor haar plezier en ze kan ook niet uitleggen waarom ze het doet.
Hoe moet ik hier mee om gaan?

the_darkness 12 November 2010 14:57

oef, weer zo eentje.
hoe ga je er nu eigenlijk mee om?
probeer in ieder geval te vermijden dat je er 24/7 op hamert hoe slecht het is.
heeft geen enkel nut namelijk.

Vlinder 12 November 2010 16:17

gewoon leuke dingen met haar blijven doen en zoveel mogelijk positief zijn. en met haar praten als ze daar behoefte aan heeft.

Young 12 November 2010 16:22

Vooral NIET zeggen dat ze het "gewoon" niet moet doen en af moet leren..
Voor zo'n persoon is dat niet "gewoon". En ga ook je eigen ervaringen daarbij niet vertellen, want dan voelt zij zich alleen nog maar erger, omdat zij dan alleen maar ziet hoeveel makkelijker anderen daarmee om kunnen gaan..

Praat over haar schuldgevoel, hoe ze eraan komt. Misschien vallen in de toekomst bepaalde situaties te voorkomen waarvan zij schuldgevoel aan overhoud.
Maar dat is ook maar een beetje gokken voor mij, omdat ik niet weet waar deze schuldgevoelens vandaan komen.

Wat je wel moet doen weet ik dus niet precies, omdat ik hier niet zo bekend mee ben.
Wat je niet moet doen, dat is algemeen bekend bij zulk soort situaties.. Dus ga het probleem zélf (met zelf doel ik naar het probleem, niet naar jou als persoon) niet oplossen, want als dat zo makkelijk was, had ze dat natuurlijk al lang gedaan.

eenjongen 12 November 2010 16:34

dankje voor de info!

MyOwnEnemy 22 January 2011 21:53

Om toch hier nog ff op te reageren...

Op de vraag waarom dat die mensen dat doen...

`T is gewoon de fysieke pijn die de emotionele pijn vermindert...
Zoals we weten is emotionele pijn erger den fysieke (Bij mij toch zeker), dus daarom doen mensen dat..;o

Wortelbrood 22 January 2011 21:58

Oh begin hier nu alsjeblieft niet op. Mensen hier kunnen er niet serieus op ingaan. Let it go.

MyOwnEnemy 22 January 2011 22:13

Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1516043)
Oh begin hier nu alsjeblieft niet op. Mensen hier kunnen er niet serieus op ingaan. Let it go.

Onzinnige mensen zijn altijd leuk..;p

Wortelbrood 22 January 2011 22:14

Ah.

Chrizlybeer 23 January 2011 13:33

Citaat:

Origineel gepost door MyOwnEnemy (Bericht 1516042)
Om toch hier nog ff op te reageren...

Op de vraag waarom dat die mensen dat doen...

`T is gewoon de fysieke pijn die de emotionele pijn vermindert...
Zoals we weten is emotionele pijn erger den fysieke (Bij mij toch zeker), dus daarom doen mensen dat..;o

Snijden is voor emotioneel instabiele rukkers die geen idee hebben wat echte problemen zijn. Als oplossing zien ze dan het krijgen van aandacht van andere mensen maar ze zijn niet in staat om dit op een normale manier te verkrijgen, daarom gaan ze in zich snijden en dit aan jan en alleman verkondigen.

Dit wordt ook weer eens bevestigd door de post van myownenemy, het uitleggen van waarom mensen in zichzelf snijden is natuurlijk prima (onzin maar prima), maar dan vervolgens wel weer er zo melodramatisch inzetten dat hij/zij zlef ook heeft dat emotionele pijn pijnlijker is dan fysieke pijn.
Nergens voor nodig, kansloos en irritant.

Wortelbrood 23 January 2011 13:47

Over kansloos en irritant gesproken.

blabla1993 23 January 2011 14:28

Mwah het feit blijft dat de meeste snijders het angstvallig verborgen houden voor iedereen. Lijkt me niet dat het dan voor de aandacht is.

Chrizlybeer 23 January 2011 14:52

Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1516074)
Over kansloos en irritant gesproken.

Agos sorry, snij jij jezelf ook

Wortelbrood 23 January 2011 14:55

Nee. Maar we zien hier duidelijk wie het laagste EQ heeft. Achterstandje opgelopen?
En blaab z'n reactie verbaast me, maar hij heeft wel gelijk.

Baloe 23 January 2011 15:48

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1516087)
Mwah het feit blijft dat de meeste snijders het angstvallig verborgen houden voor iedereen. Lijkt me niet dat het dan voor de aandacht is.

Misschien omdat ze weten dat de aandacht die ze krijgen steeds negatiever wordt?

blabla1993 23 January 2011 18:53

Citaat:

Origineel gepost door Baloe (Bericht 1516096)
Misschien omdat ze weten dat de aandacht die ze krijgen steeds negatiever wordt?

Stoppen zou dan logischer zijn. Maar dat doen ze niet, dus moet er iets anders aan de hand zijn.
Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1516089)
Nee. Maar we zien hier duidelijk wie het laagste EQ heeft. Achterstandje opgelopen?

lololol

Young 23 January 2011 18:58

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1516163)
lololol

Denk je dat ze perongelijk EQ ipv IQ geschreven heeft, of vind jij het grappig dat ze het EQ als argument gebruikt? :P

Baloe 23 January 2011 19:08

dat is niet per ongeluk van dr hoor;)

ik weet niet hoor, maar de E en de I zitten ver van mekaar opt toetsenbord..of is dat bij een mac anders? :')

Wortelbrood 23 January 2011 19:19

Blaab kent EQ niet?

Young 23 January 2011 19:38

Citaat:

Origineel gepost door Baloe (Bericht 1516175)
dat is niet per ongeluk van dr hoor;)

ik weet niet hoor, maar de E en de I zitten ver van mekaar opt toetsenbord..of is dat bij een mac anders? :')

Ja ik snap ook nog wel dat ze dat niet per ongelijk zo geschreven heeft..
Maar als jij niet weet wat EQ is, kan hij denken dat het dus wel per ongelijk was..

Ik heb zelf toevallig morgen een tentamen van M&O waar oa EQ in voorkomt :P

Baloe 23 January 2011 20:04

ik denk dat iedereen wel weet wat EQ is

Wortelbrood 23 January 2011 20:14

Ik denk dat Blaab het nu aan het googlen is.

Chitesel 23 January 2011 20:31

Ik denk dat het geen schande is als je EQ niet kent,

al weet ik wel dat het je emotionele shit behapt

Young 23 January 2011 20:36

Citaat:

Origineel gepost door Chitesel (Bericht 1516207)
Ik denk dat het geen schande is als je EQ niet kent,

al weet ik wel dat het je emotionele shit behapt

Ben ik t wel mee eens.. De term komt niet vaak voor in het dagelijks leven.
Als sociologist, bedrijfskundige oid, mag je je dan wel weer goed schamen als je de term niet kent :z

Wortelbrood 23 January 2011 21:09

Iemand gaan uitlachen op een bestaand woord. Excuses, dat is dom.

Young 23 January 2011 21:11

Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1516222)
Iemand gaan uitlachen op een bestaand woord. Excuses, dat is dom.

Wie heeft hier Wie uitgelachen? :?

Wortelbrood 23 January 2011 21:54

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1516163)
lololol

Wiiiiiihi.

blabla1993 24 January 2011 00:15

Ja ik weet wat EQ is, nog grotere bullshit dan IQ, vandaar lololol.

Wortelbrood 24 January 2011 12:13

Ah. Laag EQ zo te zien.

Chitesel 24 January 2011 13:59

Wortel, ik mag je graag. Maar doe aub niet zo uit de hoogte. Staat je niet!

ash-hôôle 24 January 2011 14:08

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1516087)
Mwah het feit blijft dat de meeste snijders het angstvallig verborgen houden voor iedereen. Lijkt me niet dat het dan voor de aandacht is.

Is een studie psychologie niet wat voor jou? :7

Young 24 January 2011 14:40

Citaat:

Origineel gepost door Chitesel (Bericht 1516237)
Wortel, ik mag je graag. Maar doe aub niet zo uit de hoogte. Staat je niet!

Anyway, EQ, ook wel Emotionele Intelligentie is net zo belangrijk als IQ, misschien wel belangrijker. EQ is breder dan alleen het vermogen anderen te begrijpen en in de omgang met anderen verstandig op te treden. Het gaat ook om de eigen persoonlijke emotie. Wie beter kan omgaan met zijn eigen emoties en zich niet voor emoties afsluit, kan een gespannen situatie beter inschatten en een dreigend conflict beheersen.
De algemene omschrijving van het begrip emotionele intelligentie is zoiets als: Een reeks van non-cognitieve vermogens, competenties en vaardigheden die iemands kans van slagen en het tegemoet treden van eisen en druk vanuit de omgeving beïnvloeden.
De vijf belangrijkste EQ-eigenschappen:
1. Zelfkennis
2. Optimisme
3. Kunnen afzien
4. Empathie
5. Sociale vaardigheden

Dat jij het onzin vind blabla, ligt niet aan jou zelf, maar aan de kennis die jij (nog) niet beschikt over dit onderwerp. Dan zie jij het belang van deze vaardigheden misschien nog niet in, en bestempel jij deze term als bullshit.

Verder kan ik uit Wortel haar opmerking ook opmaken dat zij ook niet goed weet wat het is. Mocht ze dit wel goed weten, dan doet ze op dit moment totaal niks met die kennis. Verder laat ik het bij deze opmerking, anders krijg ik dadelijk toch alleen maar geflame als ik nog verder ga, ja?

Chitesel 24 January 2011 15:08

Nee :+

Omdat het kan!

Mr. Macphisto 24 January 2011 16:18

Om er een eind aan te maken,

IQ is onzin, EQ des te meer. Emotie kun je niet leren, alleen bedwingen of laten blijken. Het is vast bedacht door zo'n onnozele die te moe was om te werken omdat hij zo 'hooggevoelig' of, 'depressief' was. Al die lui die zo denken tot aan vandaag de dag hebben een trap onder hun hol nodig. Aanstellerij over snijden en schuldgevoel weg laten vloeien heeft geen zin, als je een probleem hebt praat je daar normaal over en als je daarvoor de ballen niet hebt ben je het nieteens waard.

Young 24 January 2011 16:25

Citaat:

Origineel gepost door Mr. Macphisto (Bericht 1516261)
Om er een eind aan te maken,

IQ is onzin, EQ des te meer. Emotie kun je niet leren, alleen bedwingen of laten blijken. Het is vast bedacht door zo'n onnozele die te moe was om te werken omdat hij zo 'hooggevoelig' of, 'depressief' was. Al die lui die zo denken tot aan vandaag de dag hebben een trap onder hun hol nodig. Aanstellerij over snijden en schuldgevoel weg laten vloeien heeft geen zin, als je een probleem hebt praat je daar normaal over en als je daarvoor de ballen niet hebt ben je het nieteens waard.

EQ gaat niet over problemen en aanstellerij? :P

Heeft overigens ook helemaal niks met dit gesnij te maken

Chitesel 24 January 2011 21:25

Gozer leer met punten en komma's te werken!

blabla1993 25 January 2011 00:12

Citaat:

Origineel gepost door ash-hôôle (Bericht 1516242)
Is een studie psychologie niet wat voor jou? :7

Ik dacht dat ik hier hard m'n best deed om zoveel mogelijk duidelijk te maken dat psychologie een wereldje van pseudowetenschap en dom zeverende faalhazen is.
Citaat:

Origineel gepost door SYoung (Bericht 1516244)
Anyway, EQ, ook wel Emotionele Intelligentie is net zo belangrijk als IQ

Punt is dat IQ al nergens op slaat en niet belangrijk is.
Citaat:

Origineel gepost door SYoung (Bericht 1516244)
EQ is breder dan alleen het vermogen anderen te begrijpen en in de omgang met anderen verstandig op te treden. Het gaat ook om de eigen persoonlijke emotie. Wie beter kan omgaan met zijn eigen emoties en zich niet voor emoties afsluit, kan een gespannen situatie beter inschatten en een dreigend conflict beheersen.
De algemene omschrijving van het begrip emotionele intelligentie is zoiets als: Een reeks van non-cognitieve vermogens, competenties en vaardigheden die iemands kans van slagen en het tegemoet treden van eisen en druk vanuit de omgeving beïnvloeden.

Dit spreekt zichzelf dus grandioos tegen, want de fags die altijd met hun eigen emotie bezig zijn, zijn flinke falers in deze samenleving. Terwijl de mensen die er niet te veel aandacht aan besteden gewoon winnaars zijn omdat ze tijd over houden door niet continu zelfmedelijdend hun eigen emotietjes te overanalyseren.
Citaat:

Origineel gepost door SYoung (Bericht 1516244)
Dat jij het onzin vind blabla, ligt niet aan jou zelf, maar aan de kennis die jij (nog) niet beschikt over dit onderwerp. Dan zie jij het belang van deze vaardigheden misschien nog niet in, en bestempel jij deze term als bullshit.

Ach ach, het aloude 'je weet er gewoon niks van' boehoe argument. Nou, dank voor je uitleg, ik weet er nu wat van en nu is mijn mening over EQ alleen maar bevestigd.

Vlinder 25 January 2011 00:28

je eq is toch gewoon iets wat je hebt, niet iets waar je je steeds mee bezig houdt :P

blabla1993 25 January 2011 00:30

Blijkbaar heb je een hoog EQ als je bezig houdt met je eigen emoties en dat soort zever.

Young 25 January 2011 00:30

Citaat:

Origineel gepost door Vlinder (Bericht 1516313)
je eq is toch gewoon iets wat je hebt, niet iets waar je je steeds mee bezig houdt :P

Yess, maar dat kun je wel ontwikkelen. Levenservaring e.d.


Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1516315)
Blijkbaar heb je een hoog EQ als je bezig houdt met je eigen emoties en dat soort zever.

Oh dan heb ik een hele lage :z

Dan heb jij een andere opvatting over EQ dan ik, als jij er zo over denkt. :P

blabla1993 25 January 2011 00:37

No shit, ik vind het onzin. Tuurlijk is het nodig dat je ze allemaal op een rijtje hebt. Maar net als 'intelligentie' zijn die emotionele 'vaardigheden' vage begrippen. Vage begrippen kun je niet goed meten, dus vage tests en al helemaal een vage uitslag van die test (EQ dus). Daarom zijn je IQ en EQ getal onzin. Intelligentie is al niet te definiëren, laat staan te meten. Dat geldt nog meer voor 'emotionele vaardigheden'.

ash-hôôle 26 January 2011 14:37

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1516310)
Ik dacht dat ik hier hard m'n best deed om zoveel mogelijk duidelijk te maken dat psychologie een wereldje van pseudowetenschap en dom zeverende faalhazen is.


Het was ook lichtelijk sarcastisch bedoeld :Y)

blabla1993 26 January 2011 16:19

:'(

Awesomepear 8 February 2011 21:32

Nader onderzoek? Dit staat bekend als een ziekte met de naam automutilatie, ze heeft waarschijnlijk professionele hulp nodig om hier vanaf te komen, met als stap 1 erkennen dat het een ziekte of aandoening is.

Vlinder 8 February 2011 23:17

eht is geen ziekte of aandoenig, gwn iets wat je doet. In sommige gevalen kun je het een symptoom noemen ofzo

Wortelbrood 8 February 2011 23:18

Geestensziekte, Vlinder.

the_darkness 8 February 2011 23:18

eens met Vlinder.
de term symptoom lijkt me meer op zn plaats.
ziektes staan op zichzelf.
automutilatie heeft altijd een achterliggende reden.

Wortelbrood 8 February 2011 23:19

Oke, je hebt gelijk.

Vlinder 8 February 2011 23:27

daarom zeggen ze ook automutileren, automutilatie is gwn het bijbehorende znw

Awesomepear 8 February 2011 23:28

Ok, goede opmerking van Vlinder, toch kan beide het geval zijn. Ik ben misschien van het ergste uitgegaan zijn, maar jezelf snijden is toch wel een opvallend symptoom.


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:28.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.