Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   18 jaar voor V. Van der Graaf (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=29736)

Babysmurfie 15 April 2003 18:44

18 jaar voor V. Van der Graaf
 
De rechter heeft de straf voor de moordenaar van Pim Fortuyn uitgesproken, hij heeft de eis van de openbare aanklager, levenslang, verworpen, maar de straf is wel zwaarder dan voor een normale moord.

Wie vindt deze straf te zwaar of net niet zwaar genoeg en waarom?

PFP 15 April 2003 18:50

jah, 18 jaar zou op zich wel goed zijn maar het is maar 12 jaar, je hoeft maar 2 derde van je straf uit te zitten en haal daar ook maar een jaar voorarrest vanaf dus hij hoeft maar 11 jaar te zitten.

conclusie veel te weinig

eneri 15 April 2003 19:24

ik vind het wel prima zo. Ik weet niet hoeveel t voor gewone moord is, ik kan me voorstellen dat hij nu meer krijgt. De kans dat ie t weer doet is neit erg groot vond de rechter en daar ben ik het wel mee eens.

DaRick 15 April 2003 19:29

Vind hete gewoon schandalig rechtsysteem in nederland. Hup gewoon levenslang geven aan moord met voorbedachte rade. Die man die stond al bekend als extremist en heeft meerdere mensen onder wie enkele boeren het leven echt zuur gemaakt. Tis gewoon een gestoorde gek, levenslang. Nederland moet harder straffen. Er moet dus helemaal niet over "langer dan normaal" gesproken worden. Als ik te hard rij moet ik 60 Euro dokken, kan ik ook nie met een smoes aankomen dat ik moeilijke periode heb of ander (in mijn ogen) dom smoesje!!
Zow dat ben ik kwijt:Y)

Tyskie 16 April 2003 00:53

Terecht dat het langer dan normaal voor een soortgelijke moord is, aangezien het ging om een moord met een dergelijke impact op de Nederlandse samenleving..
Ook terecht dat het niet levenslang is, gezien het gelijkheidsbeginsel. Als voor dergelijke moorden over het algemeen geen levenslang wordt uitgesproken, zou het niet rechtvaardig zijn om van der G wel levenslang op te leggen.

Persoonlijk kan ik goed leven met deze straf voor van der Graaf.

En DaRick, je moet natuurlijk wel gerechtvaardigde vergelijkingen rekken. Het misdrijf moord is absoluut niet te vergelijken met de verkeersovertreding te hard rijden... En het feit dat van der Graaf enkele boeren het leven zuur heeft gemaakt gebeurde op een legitieme manier naar mijn weten, namelijk in de rechtzaal. Dus ook dat is gewoon klinklare onzin.

Plankje 16 April 2003 06:53

zie tyskie :)

Queenie 16 April 2003 09:13

Citaat:

Originally posted by DaRick
Vind hete gewoon schandalig rechtsysteem in nederland. Hup gewoon levenslang geven aan moord met voorbedachte rade.
Idd dat rechtsyseem hier klopt voor geen meter...... Maar goed...vind die 18 jaar een beetje weinig... En das niet alleen voor deze moord ; ook voor andere vind ik 18 jaar te weinig

michael1 16 April 2003 11:55

http://www.tdcj.state.tx.us/stat/deathrow.htm
Hier kan nederland nog wat van leren.

The6thgate 16 April 2003 12:22

ben het eens met tyskie

DaRick 16 April 2003 13:13

Rechtssysteem is gewoon verkeerd, als je iemand vermoord en hierdoor de nabestaanden het hele leven lang kwetst. Dan vind ik dat je ook voor de consequenties moet opdraaien. Hij krijgt 18 jaar cel, maar in 2014 zit hij weer lekker in zijn tuintje in de zon.
Bij moord is de standaardeis ook levenslang, dat het nooit uitgesproken word is gewoon een zwakte van de rechters. Als je dus uitgaat van de eis levenslang, zou er een mildere straf uitgesproken kunnen worden, als; De dader niet meer in de fout gaat, hij zijn fout heeft ingezien.

Het punt waar ik me aan erger is dat hij gewoon nix geen spijt heeft van zijn daad. Hij heeft zelfs de familie van Fortuin niet om vergiffenis gevraagd.
En dat hij niet in herhaling gaat, weet ik nie waar dat op gebasseerd is. Want hij heeft gezegd dat hij geen spijt had van zijn daad, dus als er weer een partij in den haag komt met een man aan het roer die in zijn ogen "een gevaar voor de samenleving is" kan hij het zo weer doen.
Ik vind daarom deze 18 jaar veels te mild, vooral als je nagaat dat je maar 2/3 van je straf hoeft uit te zitten.
18 jaar volledig vastzitten had ik me wel in kunnen vinden, das bijna 20 jaar. Maar 12 jaar voor een moord vind ik gewoon veeeels te weinig.

Tyskie 16 April 2003 14:09

Ik geef je gelijk wat betreft die 2/3e regeling. Ben ik eerlijk gezegd ook geen voorstander van.
Maar vergeet gemakshalve niet dat iemand ook na 12 jaar in de gevangenis heeft gezeten (onderschat de lengte daarvan niet!) nauwelijks tot geen leven meer kan opbouwen daarna. Zeker van der Graaf heeft gewoon geen leven meer als hij uit de gevangenis komt, aangezien iedereen zijn naam en gezicht kent.
Maar goed, dat zijn dus de consequenties van zijn daad.

En ik ben heel erg blij dat we in Nederland GEEN doodstraf kennen. Alsjeblieft zeg... Maar daar bestaat al een andere discussie over... :yes:

Overigens is de standaardeis voor moor dus NIET levenslang.. Dat is de maximum-eis... De standaard eis voor vergelijkbare delicten ligt lager dan 18 jaar...

PFP 16 April 2003 14:10

ik zou ermee kunnen leven als het echt 18 jaar zou zijn

GregoorvanDijk 16 April 2003 14:19

Ik vind dit een prima straf. Levenslang had nergens op geslagen. Bovendien had ik dat al die domme mensen als Mat herben (die de doodstraf zou willen.. :z), Ferry Hogendijk, ehm, die debiel domme dames die daar bij de rechtbank stonden e.d. hun zin hebben gekregen..
Van der Graaf heeft een man vermoord, had nog geen strafblad, en is psychisch verder in orde. Daarvoor krijgt hij straf, 18 jaar, dat 12 jaar wordt.. Helemaal in orde. Levenslang zou echt niet ineens afschrikwekkender werken.

DaRick 16 April 2003 16:04

Citaat:

Originally posted by bartje518
Van der Graaf heeft een man vermoord, had nog geen strafblad, en is psychisch verder in orde. Daarvoor krijgt hij straf, 18 jaar, dat 12 jaar wordt.. Helemaal in orde. Levenslang zou echt niet ineens afschrikwekkender werken.
Maar het is toch belachelijk dat als je de levens van anderen verwoest er wordt gekeken of de dader nog leven heeft na de straf. had hij eerder moeten bedenken. De straffen zijn veels te laag in nederland.
Als iemand mij wat flikt en ik wil m dood hebben. Weet ik al precies wat ik zou kunnen doen. Zit hooguit jaartje of 6 vast (maximaal). Hoppla ik van mijn probleem af, xie mijn concequenties dan ook wel dat ik minder snel aan de slag kan.
Maar er zijn genoeg mensen met een strafblad die dat ding voor (lullige) daden hebben gekregen. Die hebben het ook zwaar in de maatschappij. Alleen die mensen hebben niemand van het leven beroofd. Maak jij iemands leven kapot, moet jouwn leven er ook niet rooskleurig uitzien, tenzij je de fout van je daad inziet en spijt betuigd. Dat heb ik Volkert Van Der Graaf niet zien doen.
Dus een zwaardere straf had ik veel gepaster gevonden:yes:

PFP 16 April 2003 16:29

volkert zal niet lang leven als hij vrijkomt

LoeLoe 16 April 2003 16:36

Hmm ik vind dat je geen verschil moet maken tussen iemand die een politicus vermoord heeft of iemand die zijn buurmeisje omgebracht heef. Dat wou justitie dus schijnbaar wel door Volkert levenslang te geven. Dan moeten ze ook iedere moordenaar in dit land voor hun hele leven achter het tralies gooien en dat gebeurt ook niet. Dus ik vind dit een gepaste straf voor Volkert, gelijke daad gelijke rechten.

Overigens ben ik het niet eens met de lage straffen die Nederland heeft maar ik denk dat ik in dat geval niks anders kan doen, dan me erbij neer te leggen.

GregoorvanDijk 16 April 2003 16:37

Citaat:

Originally posted by DaRick

Maar het is toch belachelijk dat als je de levens van anderen verwoest er wordt gekeken of de dader nog leven heeft na de straf. had hij eerder moeten bedenken. De straffen zijn veels te laag in nederland.
Als iemand mij wat flikt en ik wil m dood hebben. Weet ik al precies wat ik zou kunnen doen. Zit hooguit jaartje of 6 vast (maximaal). Hoppla ik van mijn probleem af, xie mijn concequenties dan ook wel dat ik minder snel aan de slag kan.
Maar er zijn genoeg mensen met een strafblad die dat ding voor (lullige) daden hebben gekregen. Die hebben het ook zwaar in de maatschappij. Alleen die mensen hebben niemand van het leven beroofd. Maak jij iemands leven kapot, moet jouwn leven er ook niet rooskleurig uitzien, tenzij je de fout van je daad inziet en spijt betuigd. Dat heb ik Volkert Van Der Graaf niet zien doen.
Dus een zwaardere straf had ik veel gepaster gevonden:yes:

Dat is een geheel andere discussie.. Deze straf past in ons strafsstelsel. Dat gaan we nu niet even aanpassen voor van der G. Of een straf voor moord te laag is, is een heel andere kwestie. Ik vind het ook te weinig, maarja.. Daar kan Volkertje niks aan doen, nietwaar? :Y)

Queenie 16 April 2003 21:39

Citaat:

Originally posted by LoeLoe
Hmm ik vind dat je geen verschil moet maken tussen iemand die een politicus vermoord heeft of iemand die zijn buurmeisje omgebracht heef. Dat wou justitie dus schijnbaar wel door Volkert levenslang te geven. Dan moeten ze ook iedere moordenaar in dit land voor hun hele leven achter het tralies gooien en dat gebeurt ook niet. Dus ik vind dit een gepaste straf voor Volkert, gelijke daad gelijke rechten.

Overigens ben ik het niet eens met de lage straffen die Nederland heeft maar ik denk dat ik in dat geval niks anders kan doen, dan me erbij neer te leggen.

Precies.. Daar ben ik het volkomen mee eens....... De lage straffen die hier in Nederland gelden zijn om strontziek van te worden. Maar wat doe je eraan helemaal niks..*zucht*

DaRick 16 April 2003 23:03

Citaat:

Originally posted by LoeLoe
Hmm ik vind dat je geen verschil moet maken tussen iemand die een politicus vermoord heeft of iemand die zijn buurmeisje omgebracht heef. Dat wou justitie dus schijnbaar wel door Volkert levenslang te geven. Dan moeten ze ook iedere moordenaar in dit land voor hun hele leven achter het tralies gooien en dat gebeurt ook niet. Dus ik vind dit een gepaste straf voor Volkert, gelijke daad gelijke rechten.

Overigens ben ik het niet eens met de lage straffen die Nederland heeft maar ik denk dat ik in dat geval niks anders kan doen, dan me erbij neer te leggen.

Ja maar de meeste moordenaars zijn ontoerekeningsvatbaar. Daarom krijgen ze andere straf. En de meeste moordenaars betuigen spijt van hun daad, al is het alleen maar om strafvermindering te doen. Dit heeft volkert van der graaf in geen geval gedaan. Daarom moet het niet vergeleken worden met de andere gevallen, maar net iets zwaarder zijn.O-)

Babysmurfie 19 April 2003 18:39

Misschien een andere discussie, maar ik denk dat velen onder jullie 12 jaar effectief in de gevangenis zitten onderschatten als straf. Dat tekent een mens echt wel.
En bovendien wordt zo iemand verder gestraft na die 12 jaar, want vaak vindt iemand dan geen werk, enzovoort.
Verder vind ik de straf van V. Van der Graaf geschikt.

infamous 21 April 2003 09:14

Ik vind het wel goed zo,
ook omdat 'levenslang' in Nederland, effectief 20 jaar is ofzo :Y)

Plankje 21 April 2003 09:18

Citaat:

Originally posted by LoeLoe
Hmm ik vind dat je geen verschil moet maken tussen iemand die een politicus vermoord heeft of iemand die zijn buurmeisje omgebracht heef. Dat wou justitie dus schijnbaar wel door Volkert levenslang te geven. Dan moeten ze ook iedere moordenaar in dit land voor hun hele leven achter het tralies gooien en dat gebeurt ook niet. Dus ik vind dit een gepaste straf voor Volkert, gelijke daad gelijke rechten.

Overigens ben ik het niet eens met de lage straffen die Nederland heeft maar ik denk dat ik in dat geval niks anders kan doen, dan me erbij neer te leggen.

als je zo denkt kun je net zo goed het hele strafrecht systeem van nederland afschaffen en alle rechters ed afdanken en maar iedereen meteen 20 jaar onvoorwaardelijk geven

LoeLoe 21 April 2003 13:06

Het is wel zo..ik snap niet waar men het lef vandaan haalt om iemand die een politicus vermoordt meteen maar levenslang te geven, maar iemand die een kind van 8 vermoordt krijgt maar 8 jaar ofzo :?

Net of dat kind van 8 niet belangrijk is en net of nabestaaanden en familie der geen verdriet van hebben :?


Hele rechtsysteem zuigt zowiezo..maar dat was al wel langer duidelijk dacht ik zo.

Ik vin niet dat ze Volkert ineens een vele hogere straf moeten geven, alleen maar om het feit dat Pim een of andere politicus was.

ik_ben_de_man 23 April 2003 10:04

moorden is gewoon slecht , of het nou een niet bekende burger is of wel , ik vind ook dat de straffen daarvoor even lang moeten zijn , ik vind zeg maar 10 jaar gevangenis heel erg lang , ik heb namelijk een keertje 4 uur in een cel gezeten , en ik kan je vertellen dat dat echt niet leuk is hoor , en dat lijkt veel langer.

ook vind ik , dit is zijn eerste moord , en hierna zal hij er waarschijnlijk geen meer plegen , dus ik vind dat je iedereen een tweede kans moet geven.
de straffen zijn hoog genoeg hoor , in nederland.

PFP 23 April 2003 13:59

het gaat er ook om dat er veel mensen monddood zijn gemaakt en dus de democratie ernstig was aangevallen. Ik vind dat dat ook wel mee mag tellen.

Drama 23 April 2003 16:05

Citaat:

Originally posted by PFP
het gaat er ook om dat er veel mensen monddood zijn gemaakt en dus de democratie ernstig was aangevallen. Ik vind dat dat ook wel mee mag tellen.
Tja, ook dit is een discutabel punt. Van der G. leefde namelijk in de veronderstelling dat juist dhr. Fortuyn de huidige democratie ernstig aan zou tasten, indien hij een aanzienlijke machtspositie zou verwerven. Zo zou je kunnen stellen dat Volkert de democratie niet aangevallen, maar juist gered heeft ;)

PFP 23 April 2003 17:46

Citaat:

Originally posted by Drama


Tja, ook dit is een discutabel punt. Van der G. leefde namelijk in de veronderstelling dat juist dhr. Fortuyn de huidige democratie ernstig aan zou tasten, indien hij een aanzienlijke machtspositie zou verwerven. Zo zou je kunnen stellen dat Volkert de democratie niet aangevallen, maar juist gered heeft ;)

Hoe kun je nu een democratie redden door mensen monddood te maken? Ik vind dit wel heel ver gezocht.

Drama 23 April 2003 19:01

Citaat:

Originally posted by PFP


Hoe kun je nu een democratie redden door mensen monddood te maken? Ik vind dit wel heel ver gezocht.

Het is ook absoluut hypothetisch, vandaar mijn smiley.

Maar, om de stelling toe te lichten: Volkert achtte Pim Fortuyn in staat om na de verkiezingen een fascistische politiestaat te creeeren -tot zover de democratie-, en laten we zeggen dat Volkert hiertegen preventief in opstand kwam. Als je het op deze manier zou zien, zou je kunnen zeggen dat Volkert de democratie gered heeft door een mogelijk fascist de mond te snoeren. Nogmaals: deze stelling is natuurlijk puur gebaseerd op speculatie wat betreft een mogelijk fascistisch regime met een mogelijke Pim Fortuyn als minister-president, maar ik vond het vrij aardig om het ook eens op deze manier te bekijken.

ik_ben_de_man 24 April 2003 08:55

drama , pas je sig aan please...

ik_ben_de_man 24 April 2003 08:57

ow ja , en als die volkert er dan uit komt , uit de gevangenis , dan word die volgens mij ook wel flink gemollesteerd door de aanhang van fortuyn , of zal die ook naamsverandering krijgen enzow ?

anders lijkt me dat ie na die 11 jaar gevangenis als die er uit komt gewoon word vermoord.

Drama 24 April 2003 09:36

Citaat:

Originally posted by ik_ben_de_man
drama , pas je sig aan please...
waarom?

LoeLoe 24 April 2003 09:48

Citaat:

Originally posted by ik_ben_de_man
ow ja , en als die volkert er dan uit komt , uit de gevangenis , dan word die volgens mij ook wel flink gemollesteerd door de aanhang van fortuyn , of zal die ook naamsverandering krijgen enzow ?

anders lijkt me dat ie na die 11 jaar gevangenis als die er uit komt gewoon word vermoord.

Hmm dat heb je bij meerderen.

Als iemand mijn kind vermoord heeft, en na 10 jaar de cel weer uit komt, en ik kom zo iemand tegen op straat, dan gaat ie deraan. Serieus. Eigen schuld dikke bult.

PFP 24 April 2003 13:59

als ik volkert op straat zou zien lopen dan zou ik hem denk ik wel een zijn gezicht spugen of uitschelden

Tyskie 24 April 2003 14:13

Ach, dat zal allemaal wel los lopen.. Je blijft freaks houden, maar de meeste mensen vergeten snel...

ik_ben_de_man 24 April 2003 14:57

Citaat:

Originally posted by Drama


waarom?

omdat het een beetje zielig grapje is .

PFP 24 April 2003 15:23

Citaat:

Originally posted by tyskie
Ach, dat zal allemaal wel los lopen.. Je blijft freaks houden, maar de meeste mensen vergeten snel...
dat slaat nergens op denk maar aan de ontvoerders van heinekken en albertheijn. Dit zijn mensen heus niet vergeten over 11 jaar

Drama 24 April 2003 17:44

Citaat:

Originally posted by ik_ben_de_man


omdat het een beetje zielig grapje is .

Met 'waarom?' bedoelde ik eigelijk of je uit kon leggen waarom ik hem moest veranderen, ik vind het namelijk een beetje twijfelachtig dat ik mijn sig moet veranderen omdat jij het geen leuk grapje vind. Als je je er op een of andere manier persoonlijk door aangevallen voelt, dan moet je er even een topic op feedback overt openen, dan kunnen we hier weer ontopic.

PFP 24 April 2003 17:47

Citaat:

Originally posted by Drama


Met 'waarom?' bedoelde ik eigelijk of je uit kon leggen waarom ik hem moest veranderen, ik vind het namelijk een beetje twijfelachtig dat ik mijn sig moet veranderen omdat jij het geen leuk grapje vind. Als je je er op een of andere manier persoonlijk door aangevallen voelt, dan moet je er even een topic op feedback overt openen, dan kunnen we hier weer ontopic.

kijk dan ook op feedback :wave:

Drama 24 April 2003 18:10

Citaat:

Originally posted by PFP


kijk dan ook op feedback :wave:

check ;)

LoeLoe 24 April 2003 20:15

Uh lievurds..in dit topic is het de bedoeling dat we het over Volkert hebben en niet over een sig van iemand.

Mijn dank is groot.

ik_ben_de_man 26 April 2003 11:19

ok , volkert krijgt straf , waarschijnlijk een andere naam , en dan moet die in t buitenland gaan wonen nadat ie is vrijgelaten.

DemoCrates 27 April 2003 18:05

Citaat:

Originally posted by bartje518
Bovendien had ik dat al die domme mensen als Mat herben (die de doodstraf zou willen.. :z), Ferry Hogendijk, ehm, die debiel domme dames die daar bij de rechtbank stonden e.d. hun zin hebben gekregen..
Voorlopig zitten een paar van die "debielen" wel in de Tweede Kamer en jij niet ......:)

Overigens ben ik van mening dat een mens het niet verdiend om (op onze kosten) te leven als hij moedwillig en aantoonbaar anderen van het leven berooft.

Gewoon humaan "ontzorgen" dus. Daarmee ben je er overigens ook helemaal zeker van dat hij nooit meer in de fout gaat.

ik_ben_de_man 28 April 2003 17:23

Citaat:

Originally posted by DemoCrates


Voorlopig zitten een paar van die "debielen" wel in de Tweede Kamer en jij niet ......:)

Overigens ben ik van mening dat een mens het niet verdiend om (op onze kosten) te leven als hij moedwillig en aantoonbaar anderen van het leven berooft.

Gewoon humaan "ontzorgen" dus. Daarmee ben je er overigens ook helemaal zeker van dat hij nooit meer in de fout gaat.

denk eens na , als die de doodstraf zal krijgen , hoeft die nooit meer na te denken over zijn zonden , nederland zal gewoon zeer stom bezig moeten zijn zouden ze de doodstraf weer invoeren , want stel he ....

jij moet s'nachts naar de wc , je ziet een inbreker , hij houd jouw onder schot en jij pakt snel en mes een gooit het door zijn hoofd met het gevollig dat die inbreker dood is , dan zou jij dus ook de doodstraf moeten krijgen.

iets gelijks aan dit is gebeurd in amerika .

michael1 28 April 2003 23:01

Citaat:

Originally posted by ik_ben_de_man



jij moet s'nachts naar de wc , je ziet een inbreker , hij houd jouw onder schot en jij pakt snel en mes een gooit het door zijn hoofd met het gevollig dat die inbreker dood is , dan zou jij dus ook de doodstraf moeten krijgen.


Dat is noodweer,dus niet te vergelijken met een moord met voorbedachte rade door een imbiciel.

Drama 29 April 2003 12:11

Citaat:

Originally posted by michael1


Dat is noodweer,dus niet te vergelijken met een moord met voorbedachte rade door een imbiciel.

Volkert is dus geen imbeciel. Was hij dat wel, is er des te meer reden om niet voor de doodstraf te pleiten.

MarkNMGN 30 April 2003 19:10

Hopelijk wordt ie gewoon in de gevangenis gezet samen met alle andere gevangenen, dan haalt ie hopelijk nog geen eens 2 jaar :yes: maargoed, de uitspraak. Daar ben ik het met PFP eens
Citaat:

ik zou ermee kunnen leven als het echt 18 jaar zou zijn

lisa_girl 1 May 2003 12:58

Ik vind dat ie een evenzware straf moet hebben als andere moorden. Alleen omdat Fortuin in de politiek zat zou hij meer krijgen. Dat vind ik niet rechtvaardig.

The Phit 1 May 2003 15:03

Citaat:

Originally posted by PFP
volkert zal niet lang leven als hij vrijkomt
ben ik mee eens. 8|

ik_ben_de_man 5 May 2003 12:26

Citaat:

Originally posted by Drama


Volkert is dus geen imbeciel. Was hij dat wel, is er des te meer reden om niet voor de doodstraf te pleiten.

je kan nog zo lang pleiten , in nederland komt er toch geen doodstraf.

Drama 5 May 2003 14:43

Citaat:

Originally posted by ik_ben_de_man


je kan nog zo lang pleiten , in nederland komt er toch geen doodstraf.

En dat is maar goed ook


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:46.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.