Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (http://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Psychologie & Filosofie (http://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Iq (http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=47196)

Alpha 8 June 2004 10:35

Iq
 
weet iemand wat ongeveer een normaal IQ is? voor normale mensen (dus geen einstein gevallen)

Sanne 8 June 2004 11:27

100 is het gemiddelde toch?

MasterB 8 June 2004 11:36

Is iemand met het syndroom van down een normaal mens? Is iemand met het savant syndroom een normaal mens?

Het gemiddelde van het IQ ligt op 100.

dext0r 8 June 2004 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Is iemand met het syndroom van down een normaal mens? Is iemand met het savant syndroom een normaal mens?

cru gezegd, Nee.

(damn, stop eens met die rethorische shit, je weet heus wel wat hij bedoelde :z )

FunFair 8 June 2004 11:40

onder de 80 is 'debiel'

en dan niet op de BNN schaal :Y)

MasterB 8 June 2004 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
cru gezegd, Nee.


Dat vind ik ook.

Citaat:

(damn, stop eens met die rethorische shit, je weet heus wel wat hij bedoelde :z )
Waarom moet ik daarmee stoppen. Ik poog alleen maar zijn visie over deze zaak naar boven te halen. Ik praat niet voor hem wanneer ik zijn visie niet ken. Als hij het over normale mensen heeft moet ik wel weten wat hij onder een normaal mens verstaat.

0Vera 8 June 2004 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Waarom moet ik daarmee stoppen. Ik poog alleen maar zijn visie over deze zaak naar boven te halen. Ik praat niet voor hem wanneer ik zijn visie niet ken. Als hij het over normale mensen heeft moet ik wel weten wat hij onder een normaal mens verstaat.
das nou psies wat dex probeert te zeggen, je weet toch wat ie bedoelt... kom op..
Men is hier niet allemaal wetenschappelijk verantwoord met definities bezig, dan moet je dat ook niet verwachten.

MasterB 8 June 2004 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera
das nou psies wat dex probeert te zeggen, je weet toch wat ie bedoelt... kom op..
Men is hier niet allemaal wetenschappelijk verantwoord met definities bezig, dan moet je dat ook niet verwachten.

Ik kan gokken wat hij bedoelt, maar ik ben in genoeg discussies terecht gekomen die anders deden blijken. Wanneer ik zekerheid over zoiets wil hebben dan is dat mijn goed recht lijkt mij.

0Vera 8 June 2004 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Ik kan gokken wat hij bedoelt, maar ik ben in genoeg discussies terecht gekomen die anders deden blijken. Wanneer ik zekerheid over zoiets wil hebben dan is dat mijn goed recht lijkt mij.
dat ben ik met je eens :)

MasterB 8 June 2004 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera
dat ben ik met je eens :)
Hartstikke mooi! :yes:

Riddler 8 June 2004 19:26

gemiddeld is 100-110 ofzo :?

0Vera 8 June 2004 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Hartstikke mooi! :yes:
ben ik ook :z

:+

thali 8 June 2004 20:57

boven 130: hoogbegaafd
121 - 130: begaafd
111 - 120: boven gemiddeld
90 - 110: gemiddeld
80 - 89: beneden gemiddeld
60 - 69: laag/moeilijk lerend
onder de 60: zeer laag/zeer moeilijk lerend

100 is dus het gemiddelde van het gemiddelde of zoiets...

MasterB 8 June 2004 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
boven 130: hoogbegaafd


Daar ben ik het dus NIET mee eens. Hoogbegaafd is ook maar een menselijk kenmerk. Het savant syndroom wordt gekenmerkt door een iq van rond de 40, maar een beheersing van een bepaald gebied tot in de puntjes. De film 'Rain man' met Dustin Hoffman is hier op gebaseerd.

SpiNe 8 June 2004 21:00

fuck man ik weet me eigen iq niet eens:o

offtopic :had een stuk broccoli niet een iq van 3 of zo of hoe zat dat nou?

MasterB 8 June 2004 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SpiNe
fuck man ik weet me eigen iq niet eens:o

offtopic :had een stuk broccoli niet een iq van 3 of zo of hoe zat dat nou?

Heb jij wel eens een stuk broccoli een IQ-test zien doen?|:(

not-known 8 June 2004 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Daar ben ik het dus NIET mee eens. Hoogbegaafd is ook maar een menselijk kenmerk. Het savant syndroom wordt gekenmerkt door een iq van rond de 40, maar een beheersing van een bepaald gebied tot in de puntjes. De film 'Rain man' met Dustin Hoffman is hier op gebaseerd.
Mja of je et eens bent of niet, volgens de defenitie klopt het wel ;)
Citaat:

hoog·be·gaafd (bn.)
1 uitzonderlijk intelligent
Waarbij de intelligentie wordt afgeleid adhv het quotiënt, of wel IQ.

PFP 8 June 2004 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Heb jij wel eens een stuk broccoli een IQ-test zien doen?|:(
Misschien dat al ze hem op een iq test gooien hij de goed keuzes bevlekt

MasterB 8 June 2004 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Mja of je et eens bent of niet, volgens de defenitie klopt het wel ;)
Definities zijn ook niet alles. Althans niet de definities die een woordenboek aan iets geeft. Watch.

Citaat:


Waarbij de intelligentie wordt afgeleid adhv het quotiënt, of wel IQ.

Hoogbegaafd impliceert mijns inziens gewoon een uitzonderlijke gave. Wanneer ik het woordenboek vooraf erbij had gepakt dan was ik een andere discussie aangegaan. Ik zat dan aan jouw kant. Echter, ik zie het als een speciale gave met een hoog niveau. Savant syndroom bijvoorbeeld.

MasterB 8 June 2004 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Misschien dat al ze hem op een iq test gooien hij de goed keuzes bevlekt
OK, dan kan hij dus niet zo goed vlekken!;)

not-known 9 June 2004 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Definities zijn ook niet alles. Althans niet de definities die een woordenboek aan iets geeft. Watch.



Hoogbegaafd impliceert mijns inziens gewoon een uitzonderlijke gave. Wanneer ik het woordenboek vooraf erbij had gepakt dan was ik een andere discussie aangegaan. Ik zat dan aan jouw kant. Echter, ik zie het als een speciale gave met een hoog niveau. Savant syndroom bijvoorbeeld.

Mja het toepassen van een eigen visie op een vaststaande definitie zie ik hier toch niet als relevant. Een belangrijk punt in het noemen van hoogbegaafd met betrekking tot IQ is de meetbaarheid. In jouw visie is hoogbegaafdheid een vaag begrip waarbij je eigenlijk alles als hoogbegaafd kan zien.
Uitersten kunnen dus ook zijn doof- en blindheid. Bepaalde dingen is een persoon niet toe in staat, maar wat deze persoon wel kan, is in een sterke mate ontwikkeld.
Wanneer is iemand dan hoogbegaafd? Via deze redenatie kan ik voor mijzelf ook wel zeggen dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb ook wel een aantal punten waar ik goed in ben, omdat ik sommige dingen niet kan.

MasterB 9 June 2004 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Mja het toepassen van een eigen visie op een vaststaande definitie zie ik hier toch niet als relevant. Een belangrijk punt in het noemen van hoogbegaafd met betrekking tot IQ is de meetbaarheid. In jouw visie is hoogbegaafdheid een vaag begrip waarbij je eigenlijk alles als hoogbegaafd kan zien.
Uitersten kunnen dus ook zijn doof- en blindheid. Bepaalde dingen is een persoon niet toe in staat, maar wat deze persoon wel kan, is in een sterke mate ontwikkeld.
Wanneer is iemand dan hoogbegaafd? Via deze redenatie kan ik voor mijzelf ook wel zeggen dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb ook wel een aantal punten waar ik goed in ben, omdat ik sommige dingen niet kan.

Heb je uberhaupt Rainmen gezien? Weet je op welk persoon deze film gebaseerd is? Weet je wat deze man kan/weet?

Dan vind je hem ook op dat gebied hoogbegaafd, ongeacht wat de gangbare definitie is.

not-known 9 June 2004 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Heb je uberhaupt Rainmen gezien? Weet je op welk persoon deze film gebaseerd is? Weet je wat deze man kan/weet?

Dan vind je hem ook op dat gebied hoogbegaafd, ongeacht wat de gangbare definitie is.

Onzinnige redenering imho, nofi. Hoogbegaafdheid is gebaseerd op IQ waarden, niet meer, niet minder. Wat jij van die film vindt doet echt niet ter zake.
Wat ik van die film vind doet óók niet ter zake. Als je vindt dat het begrip 'hoogbegaafdheid' een te krap gemeten waarde is, daar kan ik in komen. Het is niet voor niets dat vaak wordt geroepen dat hoogbegaafdheid niets zegt over de vermogens van een persoon. Het gebeurt heel vaak dat zo iemand autistisch is, waardoor iemand totaal niet de blijk geeft van een groot verstandelijk vermogen. Andersom hetzelfde natuurlijk.
Het probleem daarbij is, is dat zulke dingen ongelooflijk moeilijk te meten zijn en onder te brengen in 1 uitkomst, waardoor je kan zeggen "Die is slim!" of "Die heeft veel vermogens" etc.
Maargoed, om niet af te wijken, hoogbegaafdheid meet alleen IQ, waarbij IQ dus niet alles zegt over het totale vermogen van een persoon.

MasterB 9 June 2004 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Onzinnige redenering imho, nofi. Hoogbegaafdheid is gebaseerd op IQ waarden, niet meer, niet minder. Wat jij van die film vindt doet echt niet ter zake.
Wat ik van die film vind doet óók niet ter zake. Als je vindt dat het begrip 'hoogbegaafdheid' een te krap gemeten waarde is, daar kan ik in komen. Het is niet voor niets dat vaak wordt geroepen dat hoogbegaafdheid niets zegt over de vermogens van een persoon. Het gebeurt heel vaak dat zo iemand autistisch is, waardoor iemand totaal niet de blijk geeft van een groot verstandelijk vermogen. Andersom hetzelfde natuurlijk.
Het probleem daarbij is, is dat zulke dingen ongelooflijk moeilijk te meten zijn en onder te brengen in 1 uitkomst, waardoor je kan zeggen "Die is slim!" of "Die heeft veel vermogens" etc.
Maargoed, om niet af te wijken, hoogbegaafdheid meet alleen IQ, waarbij IQ dus niet alles zegt over het totale vermogen van een persoon.

Je leest niet wat ik zeg. Wanneer ik de betekenis uit het woordenboek van begin af aan had gezien dan had ik precies hetzelfde gezegd. Echter, wanneer je iemand met een hoge gave aanschouwt, iemand die dus mijns inziens dan ook wel hoogbegaafd is, dan zie je dat een hoog IQ daar niets mee te maken heeft.

Wat is nofi?

lieve colafles 9 June 2004 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SpiNe
fuck man ik weet me eigen iq niet eens:o

offtopic :had een stuk broccoli niet een iq van 3 of zo of hoe zat dat nou?

wees blij dat je je iq niet kent, zal niet te hoog zijn vrees ik, als ik kijk naar de tweede opmerking :+

FunFair 9 June 2004 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
boven 130: hoogbegaafd
121 - 130: begaafd
111 - 120: boven gemiddeld
90 - 110: gemiddeld
80 - 89: beneden gemiddeld
60 - 69: laag/moeilijk lerend
onder de 60: zeer laag/zeer moeilijk lerend

100 is dus het gemiddelde van het gemiddelde of zoiets...

vet... ik ben begaafd *)

WhizzCat 9 June 2004 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles
wees blij dat je je iq niet kent, zal niet te hoog zijn vrees ik, als ik kijk naar de tweede opmerking :+
Je kan je afvragen of de brocolli zelfbewust is, wat volgens mij een essentieel onderdeel van een levend wezen is (al dan niet bewust/onbewust)

Vage constructie, maar snappie? :+ :p

not-known 9 June 2004 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Je leest niet wat ik zeg. Wanneer ik de betekenis uit het woordenboek van begin af aan had gezien dan had ik precies hetzelfde gezegd. Echter, wanneer je iemand met een hoge gave aanschouwt, iemand die dus mijns inziens dan ook wel hoogbegaafd is, dan zie je dat een hoog IQ daar niets mee te maken heeft.

Wat is nofi?

Ik snap wel dat jij vindt dat hoogbegaafdheid dat betekent, maar ik zeg daarom expres dat hoogbegaafdheid daar dus niets mee te maken heeft. Het is niet voor niets dat men roept dat hoogbegaafdheid niks zegt over iemands kunnen.

nofi = no flame intended ;)

Impressions 9 June 2004 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
vet... ik ben begaafd *)
Vet, ik ben hoogbegaafd :7

Heb jij btw zo'n fucked up neppe tv-test gedaan of een echte?

MasterB 9 June 2004 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Ik snap wel dat jij vindt dat hoogbegaafdheid dat betekent, maar ik zeg daarom expres dat hoogbegaafdheid daar dus niets mee te maken heeft. Het is niet voor niets dat men roept dat hoogbegaafdheid niks zegt over iemands kunnen.
Conclusie: Ik vind het woord maar stom uitgelegd. :D

Citaat:


nofi = no flame intended ;)

OK, van mijn kant natuurlijk ook niet.

PFP 9 June 2004 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Je kan je afvragen of de brocolli zelfbewust is, wat volgens mij een essentieel onderdeel van een levend wezen is (al dan niet bewust/onbewust)

:+ hoe droog :+

ViveLaFète 9 June 2004 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Vet, ik ben hoogbegaafd :7
Ik ben ook hoogbegaafd maar vind het echt niet vet hoor
:?
Ik vind er niets positiefs aan , integendeel...

LexS 9 June 2004 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaFète
Ik ben ook hoogbegaafd maar vind het echt niet vet hoor
:?
Ik vind er niets positiefs aan , integendeel...

Boeiend het is toch wel handig om het te zijn. Had zelf 128 op de 'Nationale IQ Test'. Maar of díe nu zo betrouwbaar is?:?

Stevie 9 June 2004 12:42

een bnn IQ test slaat nergens op.. als je écht je IQ wilt weten moet je die aanvragen bij een professionele instantie (psycholoog oid) en die testen zijn een stuk serieuzer. ik heb ooit een professionele IQ test gedaan toen ik een jaar of 7-8 was, ik weet niet meer wat mijn score was :?

0Vera 9 June 2004 12:44

ik deed altijd van die testjes op internet, maar omdat ik echt totaal niet van die wiskundige figuurtjes hou, raffelde ik ze nogal af en kwam ik niet hoger dan 90 :p

een echte test lijkt me best leuk, maar ik vond de CITO toets denk ik toch leuker.

biffyclyro 9 June 2004 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Misschien dat al ze hem op een iq test gooien hij de goed keuzes bevlekt
:d

ViveLaFète 9 June 2004 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LexS
Boeiend het is toch wel handig om het te zijn. Had zelf 128 op de 'Nationale IQ Test'. Maar of díe nu zo betrouwbaar is?:?
Handig? Dat dacht je...
Ik denk dat veel mensen met een verkeerd beeld over hoogbegaafdheid zitten.
Ik kan echt niet studeren ( nu nog geen groot probleem maar zal dat later wel worden) , heb concentratiestoornissen ,denk aan alles behalve de zaken waar ik MOET aan denken,...
Oh en ik heb die test moeten afleggen in m'n lager onderwijs bij het centrum voor leerlingenbegeleiding

thali 9 June 2004 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Daar ben ik het dus NIET mee eens. Hoogbegaafd is ook maar een menselijk kenmerk. Het savant syndroom wordt gekenmerkt door een iq van rond de 40, maar een beheersing van een bepaald gebied tot in de puntjes. De film 'Rain man' met Dustin Hoffman is hier op gebaseerd.
'k Heb het ook maar gecontrol-velponeerd van zo'n iq-test die ik heb gedaan op internet ...

(Volgens mij waren die resultaten wel niet echt juist.)

SpiNe 9 June 2004 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Heb jij wel eens een stuk broccoli een IQ-test zien doen?|:(
nee wijsneus maar ik had het op tv gezien ik vond dat wel een leuk weetje

MasterB 9 June 2004 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SpiNe
nee wijsneus maar ik had het op tv gezien ik vond dat wel een leuk weetje
Ik heb laatst gezien dat een potlood een aura heeft. Voor alle auraliefhebbers.

Sjorzo 12 June 2004 22:18

een potlood ? MasterB kan jij aura's zien dan ?? ^_^ wel vet

MasterB 14 June 2004 12:07

Ik kan geen aura's zien, want een aura bestaat niet. Dit gaat off-topic, maar dat ging om een fototoestel dat aura's fotografeert. Echter, een potlood bleek ook een aura te hebben.

Het was in reactie van datgene dat we hebben gezien op tv. :7

0Vera 14 June 2004 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Ik kan geen aura's zien, want een aura bestaat niet. Dit gaat off-topic, maar dat ging om een fototoestel dat aura's fotografeert. Echter, een potlood bleek ook een aura te hebben.
:d

Sjorzo 14 June 2004 12:29

oke, vandaar

HazesRules 22 July 2004 10:59

Die testen slaan helemaal nergens op.

Bij de ene had ik 116, de ander had ik 132 en nog een had ik 147 (!)... Wat moet je daar dan mee?

:{

BlackMystery 22 July 2004 11:53

Wat ben je met iq?
dat wil juist geen klote zeggen vind ik
kheb al mensen tegengekomen met een gemiddeld iq die meer inteligentie hebben dan mensen met een hoog iq.
dus wil het allemaal niets zeggen.
of je nu een hoog of een laag iq hebt
wa maakt het uit.
Misschien op schoolvlak ofzo jah, maar dat maakt je niet wijzer in het leven.

Ienke 22 July 2004 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HazesRules
Die testen slaan helemaal nergens op.

Bij de ene had ik 116, de ander had ik 132 en nog een had ik 147 (!)... Wat moet je daar dan mee?

:{

Het kan zijn dat je verschillende scores uitkomt op verschillende testen, maar dat die dan ook een verschillende manier hebben van interpreten waardoor je dezelfde conclusie uitkomt.
Pff Ik leg het misschien wel niet zo duidelijk uit maar ja , snap je wat ik bedoel? :?

Het kan ook zijn dat de ene test verouderd is ofzo.

Oh ja, dit is natuurlijk in de veronderstelling dat je echte (betrouwbare) testen hebt afgelegd é.:+

xLesjuhx 22 July 2004 14:24

Ik heb laatst een keer zo'n BETROUWBARE test moeten doen bij de 1 of andere instantie en er kwam uit, dat ik een hoog IQ heb.
( ja je zou het niet zeggen zo hè:(:p maar weten jullie dat ook weer;) )

HazesRules 22 July 2004 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ienke
Het kan zijn dat je verschillende scores uitkomt op verschillende testen, maar dat die dan ook een verschillende manier hebben van interpreten waardoor je dezelfde conclusie uitkomt.
Pff Ik leg het misschien wel niet zo duidelijk uit maar ja , snap je wat ik bedoel? :?

Het kan ook zijn dat de ene test verouderd is ofzo.

Oh ja, dit is natuurlijk in de veronderstelling dat je echte (betrouwbare) testen hebt afgelegd é.:+


Je komt luid en duidelijk over :)

En ja het waren echte testen toen ik nog klein was

mirre 24 July 2004 16:37

Om er nog even op te reageren. Ik ben zelf hoogbegaafd en ik ben van mening dat je er wel wat aan hebt. Zo heb ik veel meegemaakt en ben ik dislectisch, omdat ik hoogbegaafd ben, heb ik mijn VWo op een goede manier kunnen afonden. Wanneer ik niet hoogbegaafd was geweest, had het mij waarschijnlijk niet gelukt om mijn VWO diploma te halen. Ook anderen die hoogbegaafd zijn, kunnen , doordat zij weinig voor school hoeven te doen, hun aandachtop andere dingen richten en hebben zo dus wel wat aan hun begaafdheid.
Sommigen wijzen hier op het nadeel van hoogbegaafdheid: moeilijk aansluiting kunnen vinden en het sociaal onvaardig zijn. Dit zijn inderdaad problemen, en moet jet zien te overwinnen. Maar ja omdat je immers veel vrije tijd over hebt, zou je dus als hoogbegaafde kunnen proberen om deze problemen te overiwnnen. (los van het feit dat anderen ook hun problemen in hun leven tegenkomen, en die ok moeten zien te overwinnen!!)

hmm.. ik hoop dat ut een beetje helder is


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:52.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.