Onderwerp: Loose Change 911
Enkele bericht bekijken
Oud 17 August 2006, 22:01   #12
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Mooi stukje vandaag in Trouw:

Citaat:
Bladen

Wantrouwig leven

Erg moeilijk, complotdenker zijn

Op internet tierde het al tijden welig, maar ook in de traditionele media is er de laatste tijd steeds meer aandacht voor: de complottheorieën over de aanslagen op 11 september.

De Technische Universiteit Delft laat deze weken een groep studenten onderzoeken of het dan toch de Verenigde Staten zelf waren die de twee Newyorkse wolkenkrabbers opbliezen. President Bush wilde dolgraag orde op zaken stellen in het Midden-Oosten en andere olierijke gebieden maar had daar een goede reden voor nodig. En een betere reden dan een ongekende aanslag in het hart van de westerse wereld is haast niet te bedenken. Het zou daarom niet Al-Kaida, maar de Amerikaanse inlichtingendienst CIA of zelfs de Israëlische Mossad geweest zijn die Bush een handje hielpen in zijn zoektocht naar die reden en daarom de twee torens in lieten storten.

Een groep complotdenkers die zich verenigd hebben op de site ditkannietwaarzijn.nl kondigde onlangs aan zelfs de aanstaande kamerverkiezingen mee te gaan doen in een poging het onderzoek naar de gebeurtenissen te heropenen. "Als het van buitenaf niet gaat, dan moet het maar van binnenuit," zei een van hen in het Parool.

HP/De Tijd probeert deze week een blik te verschaffen in het hoofd van de complotdenker. "Complotdenkers zien zichzelf graag als klokkenluiders, als Robin Hoods van het vrije woord. Ze hebben het gevoel dat ze het wantrouwen van talloze anderen verwoorden. Die talloze anderen hebben het misschien nog niet allemaal door, maar dat komt nog wel." En: "De complotdenker leidt een getergd bestaan vol achterdocht en miskenning. Keer op keer wordt zijn vertrouwen in de gevestigde macht gekrenkt, en buiten zijn eigen kring vindt hij nergens gehoor. Het eigen geloof in de zelfgeconstrueerde waarheid is nog het enige houvast."

Het moet niet meevallen om zo'n op wantrouwen gestoeld leven te leiden en te geloven dat de WTC-aanslagen een Amerikaanse actie zijn geweest. HP/De Tijd zet op een rijtje waar je als comlotdenker in moet geloven om het complot overeind te houden. Een indrukwekkend lijstje. Een complotdenker "gelooft dat de honderden technici, wetenschappers en beleidsmakers die meewerken aan het eindrapport van de 9/11-commissie, die de aanslagen onderzocht, stuk voor stuk de waarheid hebben zitten verdraaien. Die gelooft dat ook alle andere commissies met onafhankelijke onderzoekers een presidentieel decreet opgelegd hebben gekregen om alles uit hun duim te zuigen. Die gelooft dat voor één keer alle betrokken overheidsdiensten in het complot wél eendrachtig hebben samengewerkt en elkaar zo blindelings vertrouwen dat niemand bang is dat alles ooit zal uitkomen. Die gelooft dat passagiers in de vliegtuigen in werkelijkheid geheim agenten waren, of dat ze achteraf zijn vermoord of opgesloten, of dat ze er nooit zijn geweest. Voorzover er überhaupt sprake was van passagiersvliegtuigen, want ook dat wordt betwist." Voorwaar geen eenvoudige opgave.

Toch is het hebben van paranoïde gedachten normaal, schrijft HP/Tijd - mits in redelijke proporties dan. "Het zijn uitingen van angst voor oncontroleerbare gebeurtenissen." Complotdenkers slaan daar blijkbaar in door. Een van hen heeft er een glasheldere verklaring voor: "Ik geloof nergens meer in sinds alle volwassenenn me moedwillig bedrogen hebben op het gebied van Sinterklaas."
Zo denk ik er ook over. Die complottheorieën laten voor mij veel te veel onverklaard. De zogenaamde bewijzen zijn wat mij betreft flinterduin en het complot is bijzonder onwaarschijnlijk in een democratie met oppositie, een congres, een kritische pers en veel tegenstanders van de regering.
  Met citaat antwoorden