Onderwerp: een keuze maken
Enkele bericht bekijken
Oud 2 March 2010, 15:34   #30
MirrorMonster
indiaan
 
MirrorMonster's Avatar
 
Geregistreerd op: 28 February 2010
Berichten: 819
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Mr. Macphisto Bekijk Bericht
Wat dan nog?

Het meest domme stukje filosofie wat ik gelezen was van Plato of een andere jakker geloof ik.
Iets over een tafel vol met boontjes. Hij riep dan al de mensen uit het dorp naar die tafel en haalde er iedere keer 1 af om vervolgens te vragen of het nog 'veel' was, wat op de tafel lag. Hiermee wilde hij aantonen wat veel en wat weinig betekende voor mensen. Dan denk ik: The fuck gast, ga je tijd nuttig besteden en doe is wat voor de maatschappij ipv lekker sjiek te doen met je tuinbonen. Dat slaat toch nergens op?
Wat heeft dat nu voor relevantie? Wat heeft dat met knotsen, vuur en uitvinden van wielen te maken?

Het heeft door dat soort dingen zeer weinig waarde mits het een onderwerp is waar we wat mee kunnen bereiken. En hoe kan een filsoof de fouten van zijn voorganger eruit pikken als hij zelf niet bij de beschreven situatie was. Misschien leeft die kerel dat wel uit een boek van 300 jaar oud. Dat aarde niet plat is weten we nu ook wel.

Door zich in te leven in de situatie? Filosofen zijn erg uitgebreid in het uitleggen wat ze nu eigenlijk bedoelen, dus andere filosofen snappen echt wel wat hun voorganger bedoelde, maar zij geven daar hun hedendaagse visie op waardoor weer iets nieuws ontstaat. En dat voorbeeld.. tja, Plato is de grondlegger van de filosofie, hij was de eerste die echt ging nadenken op een andere manier dan de andere mensen, dus laat hem even lekker makkelijk beginnen, hij heeft heel erg veel betekend en andere dingen van hem zijn uitermate interessant om te lezen.
MirrorMonster is offline   Met citaat antwoorden