Enkele bericht bekijken
Oud 19 November 2002, 12:24   #10
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Mantra


Uit de lucht gegrepen.
Ik quoteer hier maar even Amnesty, die het goed verwoordt:


Dat is wel erg kortzichtig. Allereerst lijkt het er zeer op dat je, zoals in mijn reactie hierboven, jezelf stelt tegenover 'the baddies'. Daarnaast scheer je alle rechtszaken over een kam, terwijl het belangrijk is dat het gaat om aparte gevallen. Soms wordt celstraf geschikt geacht, een andere keer kiest men een maatregel (juridisch gezien niet de juiste term, maar ik ga hier voor het begrip) die meer gericht is op rehabilitatie.
Verder is het maar de vraag of je je doel wel bereikt. Uiteraard is het complexe materie, maar vraag je eens af of de maatschappij er wel zo mee is gediend als er zo eenzijdig wordt gekeken naar zulk een serieuze zaak.
Tenslotte: ook misdadigers zijn mensen.
eneri heeft zich niet uitgelaten over de feitelijke straf die een persoon moet ondergaan. Rehabilitatie alswel celstraf, alswel boete etc, zijn allemaal straffen.

Daarbij ben ik het niet geheel eens met amnesty. Straffen worden opgelegd om de samenleving een signaal te geven en de schuldige met harde hand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag en daarbij moet de dader gestraft worden als tegemoedkoming van het slachtoffer en/of de maatschappij.

De dader heeft iets fouts gedaan, daar zal (vaak) ook een bepaalde schadepost (geld, letsel, dood etc...) aan vast zitten voor slachtoffers....

Tenslotte: misdadigers zijn mensen die iets fout hebben gedaan...
  Met citaat antwoorden