Enkele bericht bekijken
Oud 21 November 2002, 13:44   #26
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik hoorde laatst wel een goed argument tegen de doodsstraf: Bij toetreding van nieuwe leden van de EU (Turkije) is een van de grootste bezwaren het nog steeds bestaan van de doodsstraf in dat land. En dat is niet zomaar natuurlijk.
Ik vraag me af of de criminaliteit en het aantal moorden/verkrachtingen in de VS ondanks het bestaan van de doodsstraf in bepaalde staten minder is dan hier in Nederland.. Ik ken de cijfers niet, maar wat ik ermee wil zeggen is dat het niets oplost. Je voorkomt er niet mee dat dit soort afschuwelijke dingen gebeuren. Met het herinvoeren van de doodsstraf ga je kwa beschaving heel erg ver terug in de tijd. Wat ik dan wel een redelijk argument vind is dat de kosten voor mensen waarvan onomstotelijk bewezen is dat ze verschrikkelijke moorden/verkrachtingen wat dan ook op hun naam hebben en daarvoor levenslang gaan zitten uitgespaard worden door het uitvoeren doodsstraf. Maar toch blijf ik principeel tegen.

Wat ik trouwens belachelijk hypocriet vind is dat sommige mensen de doodsstraf ineens bespreekbaar willen maken omdat de dader een populair en bekende politicus heeft vermoord. Dat maakt het blijkbaar erger dan wanneer onbekend mannetje X onbekend mannetje Y vermoord.
  Met citaat antwoorden