Enkele bericht bekijken
Oud 21 December 2002, 04:15   #21
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Een nieuwe maatschappij creëren is theoretisch mogelijk, practisch..mn vriend gaat het proberen en we merken het vanzelf wel. ..
Nog succes daarmee

Maar dat mensen elkaar in hokjes plaatsen is toch niet het enige probleem, en is ook niet altijd onredelijk. Het iets praktisch, je kan gewoon niet alles weten van iedereen.

Wat een bestaande maatschappij volgensmij wel kan leren
(en volgensmij kan een nog maatschappij heel veel) is dat je in sommige gevallen echt niet mensen in hokjes moet plaatsen en daar een gedrag te beschrijven. Zeker als het precies klopt wat, nog heel vaak gebeurt.

Als er iets mis is, bijvoorbeeld dan word het probleem altijd heel
snel afgeschoven op dingen waar "zogenaamd" geen directe invloed op hebben.
Het is de schuld van de "maatschapipij" dat soort dingen hoor je heel vaak. Weten mensen dan wel waar ze het over hebben? Net alsof ze er zelf niet bijhoren! Of dat ze totaal geen invloed op hebben.

Of het mensen doen iets of gedragen zich op een bepaalde manier omdat dat van "nature" zo is. Dat word gewoon te vaak en te snel en te simplistisch gebruikt.
Agressie bijvoorbeeld, sommige mensen zijn van nature, agressief. Nou dat geloof ik niet, alleen in hele enkele gevallen met een aangeboren afwijking in de hersenen of door later opgelopen physiek letsel. De rest is allemaal aangeleerd, en wat vaak makkelijk vergeten word, dat mensen ook iets afgeleerd kan worden ook al kost dat soms onmenselijk veel energie(metaal,physiek, enz) en/of tijd.

of nog een voorbeeld: begip pubertijd word ook snel verkeert gebruikt. (Maar niet door iedereen en het geld niet altijd natuurlijk, ook voor andere e.v.t voorbeeldem, ja sorry is hokjes geest jah daarom zeg ik dit er ook even bij)

Iedereen heeft toch wel eens zo'n moment gehad waarvan je later denkt, dat was wel beetje asociaal van mezelf of, daar had ik eigenlijk wel wat aan kunnen doen. OOKal zijn het van die kleine dingetjes. Daar begint het mee en die zijn juist zo belangrijk.

Elke keer als er zoiets gezegd word als, het komt ook door de maatschappij of het is (grotendeels) de schuld van de maatschappij dan betekent dat dus, het onze eigen schuld is.
Dat is meestal wel duidelijk maar dat bij "ons" ook JIJ en ik hoort, word meestal even voor de makkelijkheid vergeten.
  Met citaat antwoorden