Enkele bericht bekijken
Oud 18 March 2003, 10:34   #84
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur


Wat bedoel je precies? Want ik begrijp weinig van dit stukje tekst gezien de geschiedenis van de eerste golfoorlog. Wat daarin gebeurde was het volgende: Irak viel Koeweit binnen omdat Saddam vond dat het een afvallige provincie was en het wel een interessant gebied vond vanwege de olie. Een coalitie van tientallen landen (Niet alleen de VS dus, bijna de complete wereldgemeenschap stond achter de oorlog die volgde) verdreef Saddam z'n troepen toen uit Koeweit en versloeg het leger. Helaas hebben ze toen niet doorgezet.

Maar welke oplossingen heb je het over? En onvrede? Man, je had die vreugde van de Koeweitse bevolking moeten zien man. Die waren bevrijd van een gewelddadige bezetter en hadden hun vrijheid terug. Reken maar dat ze blij waren hoor.
ok ja sorry ik heb het een beetje warrig uitgelegt. Ik ga even mijn samenvatting hier posten van al het wereldnieuws wat ik heb kunnen vinden over de kwestie osama bin laden want mijn post draaide om Osama Bin Laden.

In 1980 kwam Osama Bin Laden voor het eerst in beeld. De oorlog in Afghanistan was toen losgebroken en Osama’s vader speelde een financierende rol. Hij was een belangrijk persoon bij de Britse Bank of Credit en Commerce International. De 20-jarige Bin Laden studeerde economie toen hij door zijn vader werd betrokken in de zaak. Osama werd in die tijd vaak gezien in de Mudjaheddin kampen die tegen het Russische leger vochtten. Toen de oorlog in 1988 voorbij was bleven de Amerikanen oner het bewint van Bush en Tacher (Engeland). Ze begonnen toen de Mudjaheddin groeperingen voor hun eigen doeleinden inzetten.

De veteranen verspreidde zich over het hele land en er ontstaat een Jihad. Dat is een heilige oorlog tegen de ongelovigen. Bin Laden grijpt dan zijn kans om het volk tot op de strijdlinie ervan te overtuigen dat Amerika weg moet, hij was echter in Afghanistan gekomen om het in te nemen.
Osama wordt dan uiteindelijk uit Afghanistan verdreven. Hij vertrekt naar Khartoem in Sudan. Toen hij ook daar werd uitgewezen, ging hij onder bescherming van de door Amerika aangewoekerde Taliban weer in Afghanistan wonen. In die tijd begon hij met het organiseren van aanslagen. Bij zijn eerste terroristische aanslag op het WTC in Blickfield behoorde Bin Laden nog niet tot de meest gezochte terrorist in de wereld. Dit kwam pas nadat hij een aanslag had gepleegd op een Amerikaanse ambassade in Afrika. Als Irak Koeweit daarna aanvalt vind Osama Bin Laden natuurlijk dat Amerika zich erbuiten moet houden. Toch werd Amerika wel in de strijd betrokken. Dit was echter niet geheel bevredigend want Amerika boot in Koeweit helemaal geen oplossing en stemde het volk met deze actie ontevreden. En weer is het hem gelukt om de onvrede over Amerika aan te woekeren.
Osama Bin Laden probeert Amerika dan te verdrijven.
En begint opnieuw met aanslagen tegen Amerikaanse doeleinden.

Osama Bin Laden zal deze keer ook niet geheel ongevaarlijk zijn. Hij heeft connecties in 54 (als ik het goed onthouden heb kan ook 53 ) landen in de wereld. Als Amerika aanvalt op een plaats waar het anti Amerika gevoel zo enorm leeft, kunnen ze beter meteen beginnen met het preventief ontruimen van grote bekende gebouwen die symbool staan voor het kapitalisme.


Citaat:


Ok hier zeg je iets dat niet kan, want als je Saddam wilt verwijderen, zul je een oorlog moeten voeren. Ander los je het probleem niet op. Alleen Saddam uitschakelen is geen mogelijkheid, want dan komt één van zijn zonen of iemand anders uit zijn naaste kring aan de macht en dat is geen verbetering. De dictatuur en onderdrukking zullen dan blijven bestaan. Regime change is dan dus helaas de enige mogelijkheid als je vindt dat Saddam weg moet.
Ik weet dat er een oorlog moet komen wil je Saddam wegkrijgen maar ik kan er niet voor zijn. Ik kan niet uit mijn strot krijgen ja geef mij maar een oorlog. Al die inburgers van Irak, al die beestjes daar,al die persoonlijke spullen en al die mooie gebouwen die ze straks plat gaan bombarderen. Dat kan ik niet goedkeuren. dat weiger ik ...

dan maar een staatsgreep
  Met citaat antwoorden