Onderwerp: Stelling
Enkele bericht bekijken
Oud 15 April 2003, 20:48   #13
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Foetsy


ik weet er niet bijster veel van, maar zijn dat niet dingen die naar boven komen als ze nodig zijn? Instincten die tevoorschijn komen als je op een bepaalde manier wordt bedreigd?

volgens mij zijn mijn handelingen niet daarop gebaseerd. Ik handel meestal zo dat het voor andere mensen het beste uitkomt, mijzelf achteropstellend. In sommige situaties zou dat suïcidaal zijn en niet erg op overlevingsdrang, of komt die drang dan opeens naar boven??
Ik heb het niet over reflexen of ander van dat soort instincten, maar meer over de algemene gedachte. De survival of the fittest is in de hele natuur terug te zien. Elk dier moet vechten voor z'n bestaan als ware en degene die dat het best kan, het beste genetische pakket heeft, zal veel nakomelingen krijgen. Bij de mens is dit ook zo, alleen wat minder opvallend. Maar als je al je acties nagaat, is het logisch.

Slaap: waarom slaap je? Dat is goed voor je? Waarom is het goed voor je? Dan herstelt je lichaam en ben je fit? Waarom is het goed om fit te zijn? Zodat mensen zien dat je fit bent. En daardoor heb je dus meer kans je genetisch materiaal door te geven
Eten: waarom eet je? Zodat je weer kracht opdoet? Waarom heb je kracht nodig? Zodat je niet onder de voet wordt gelopen door sterkere personen. Hoe sterker je bent, hoe meer kans dat je het overleeft en zo dus weer je genetisch materiaal kan doorgeven.
Bijna alles komt er op terug.

Citaat:
juist wel, als je kwaad bent over iets komt dat door een diepliggendere angst(dat die persoon je pijn gaat doen bijvoorbeeld)
Niet zozeer door een diepliggende angst, maar eerder dat die persoon heeft aangetoont dat je zwak bent. En met je boosheid wil je je gaan verweren. En het staat echt los. Je kan ook woedend zijn omdat je kind met vuile handen eet. Is dat dan uit angst dat hij het nog is doet?
  Met citaat antwoorden